Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
switt schreef:Wanneer je een al dominante teef castreert heb je inderdaad kans dat ze alleen maar dominanter word; er zijn geen vrouwelijke hormonen meer dus testosteron heeft meer invloed waardoor de kans bestaat dat ze dominanter/moeilijker wordt.
Estera schreef:switt schreef:Wanneer je een al dominante teef castreert heb je inderdaad kans dat ze alleen maar dominanter word; er zijn geen vrouwelijke hormonen meer dus testosteron heeft meer invloed waardoor de kans bestaat dat ze dominanter/moeilijker wordt.
Dit heb ik mij dus ook wel eens laten vertellen door een gedragsdeskundige. Weet alleen niet of dit ook wetenschappelijk onderbouwd is of dat het een theorie is.

dierenfan schreef:maar wat houd nu dominant in volgens TS?
Met staart en rughaar omhoog gaat mijn rottie x lab ook op andere honden af (ja reu en geholpen met 8 maanden leeftijd) echter zodra hij door heeft dat de andere hond zich niet laat overbluffen is hij opeens een klein doetje. Is de andere hond onder de indruk dan loopt hij er een rondje rond en gaat zijn eigen weg weer want eigenlijk vind hij andere honden maar stomme dingen die af en toe leuk zijn omdat ze achter hem aan rennen maar verder heeft hij er niet veel mee.
Dominant is hij zeker niet. Hij doet alsof hij zeer zelfverzekerd is en hij weet wat hij wil maar puntje bij paaltje zal hij nooit kiezen voor de leiding nemen.
De houding hoe een hond een andere hond benaderd hoeft niets te zeggen dus. Alleen als zij andere honden zo benaderd en die zijn er niet van gediend en zij geeft niet toe minder te zijn dan krijg je idd zeer snel een machtsstrijd en jou hond is met haar innerlijk (haar karakter/doorzettingsvermogen) en haar kracht veel sterker dan vele andere honden. Echter dat houd wel in dat ze dus ook veel schade aan kan richten en dat moet je voorkomen. Leer ze nooit ervaren hoe sterk ze is want dat kan gevaarlijk zijn! Daarom zitten er ook zoveel van deze rassen en kruisingen in asielen omdat mensen ze leuk, lief en schattig vinden als pup en vaak nog zeer stoer ook. Echter eenmaal volwassen komt men erachter dat opvoeding wel invloed heeft maar dat aangeboren eigenschappen nooit weg te wissen en uit te vlakken zijn en dan zijn ze opeens niet meer leuk.
Ga er dus a.u.b. nu mee aan het werk en ga naar cursus met goede en deskundige begeleiding!
Dani schreef:Dit los je niet op met castratie. Zoals dierenfan zegt is het een kruising waarbij je dit soort problemen kan verwachten - ik zou je ook adviseren niet te blijven denken 'oh, ze wil alleen maar spelen' want juist rond deze leeftijd kan dat helemaal omslaan naar agressie en een bijtincident wil je beslist voorkomen (en andere honden kunnen ook agressief reageren op zo'n dominante houding en het gevecht initiëren).
Een hond is overigens niet zonder meer dominant maar gedráágt zich dominant (want er is iemand om over te domineren die dat toelaat). Als ze dat bij jullie doet schort er iets aan de opvoeding, bij andere honden is het voornamelijk het ras en zou ik inderdaad gaan trainen op aandacht voor jou en negeren van andere honden. Niet te snel denken 'ja, ze is nu eenmaal dominant dus daarom doet ze...', want dat dominante gedrag heb je deels zelf in de hand.

dierenfan schreef:als je verder zoekt naar een nieuwe eigenaar dan zou ik ze niet laten helpen. Echter nooit erbij vermelden in een advertentie dat het om een niet geholpen teef gaat. Dat kan je altijd eerlijk zeggen als mensen er zijn.
Verder trekspelletjes wel lekker doen. Maar nooit laten winnen altijd begin jij en eindig jij dat is alleen maar een goede manier om de onderlinge verhoudingen duidelijk te maken.
Jis_ schreef:dierenfan schreef:als je verder zoekt naar een nieuwe eigenaar dan zou ik ze niet laten helpen. Echter nooit erbij vermelden in een advertentie dat het om een niet geholpen teef gaat. Dat kan je altijd eerlijk zeggen als mensen er zijn.
Verder trekspelletjes wel lekker doen. Maar nooit laten winnen altijd begin jij en eindig jij dat is alleen maar een goede manier om de onderlinge verhoudingen duidelijk te maken.
Tipje voor er bij, als je het commando los niet eerst leert valt er weinig te winnen, vooral bij grote sterke rassen.
Jis_ schreef:dierenfan schreef:als je verder zoekt naar een nieuwe eigenaar dan zou ik ze niet laten helpen. Echter nooit erbij vermelden in een advertentie dat het om een niet geholpen teef gaat. Dat kan je altijd eerlijk zeggen als mensen er zijn.
Tipje voor er bij, als je het commando los niet eerst leert valt er weinig te winnen, vooral bij grote sterke rassen.
maar wel balen dat het zo lastig is om ergens aan de gang te kunnen met haar, ik merk het hier ook hoor, ik heb een rottweiler uit werklijnen en ben de fout in gegaan bij een hondenschooltje te gaan trainen die totaal geen binding met het ras hebben, maar wel een bak vooroordelen waardoor je dus eigenlijk net zo goed niet hoeft te gaan trainen