Loslopende kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yris

Loslopende kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 14:58

Ik heb geen behoefte aan discussies... maar wel heel benieuwd hoe mensen denken over loslopende katten.

Wij wonen aan de rand van een dorp aan een dijk.
We hebben een kat waar we HEEEL erg gek mee zijn en dus wil ik dat hij lekker buiten kan struinen langs de dijk wanneer wij aan het werk zijn.
Gelukkig hebben we een heleboel katten in de straat, dus tot nu toe levert dit geen moeilijkheden op met de buren en we hebben met alle buren ook goed contact.

Ik begrijp heel goed dat het niet fijn is als mijn kat in een ander zijn tuin schijt!!! (al heb ik het idee dat onze kat vooral buiten af langs de dijk/water/weilanden loopt) En zou er alles aan willen doen om het op te lossen, behalve hem op sluiten in huis.

Maar wat is jullie mening hierover?
Ik zou zelf niet zeuren over schreeuwende kinderen, hondepoep, blaffende honden, lawaai makende wasmachines etc omdat ik gewoon vind dat dat 'onderdeel is van de maatschappij'.
Ergeren aan een ander heb je zelf alleen maar last van.

Ben benieuwd! :-) En ik hoef geen verhalen te horen van vervelende katten die altijd in jouw tuin schijten, want die verhalen ken ik al wel! :-p

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:05

Je wilt weten wat mensen denken over loslopende katten, maar ze mogen er geen discussie over hebben of vertellen waarom ze dat vervelend vinden? Wat mogen ze dan wel zeggen als ze het heel vervelend vinden omdat ze altijd kattenstront in hun tuin hebben? :?

Yris

Re: Loslopende kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 15:07

Haha, ik dacht al, kijken hoe snel die vraag komt!

Onderbouwde mening, daar ben ik naar op zoek!

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:08

een kat moet lekker los kunnen lopen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:10

Maar die mening kan toch ook onderbouwd zijn als iemand vindt dat loslopende katten rotirritant zijn omdat ze hun behoefte achterlaten in hun tuin en daar niet op zitten te wachten? Waarom zou dat geen onderbouwde mening zijn? Je openingspost komt imo een beetje over als "je mag een mening geven, maar enkel als die in bepaalde straatjes past want anders zit ik er niet op te wachten". Misschien bedoel je het zo niet maar zo komt het wel op mij over.

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 15:11

Kwanyin schreef:
Maar die mening kan toch ook onderbouwd zijn als iemand vindt dat loslopende katten rotirritant zijn omdat ze hun behoefte achterlaten in hun tuin en daar niet op zitten te wachten? Waarom zou dat geen onderbouwde mening zijn? Je openingspost komt imo een beetje over als "je mag een mening geven, maar enkel als die in bepaalde straatjes past want anders zit ik er niet op te wachten". Misschien bedoel je het zo niet maar zo komt het wel op mij over.

*\o/*

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:13

Gewoon antwoorden mag ook hoor...ik zeg gewoon hoe ik je openingspost lees en ik vraag me af waarom je zegt dat je geen discussie wilt maar wel een discussievraag stelt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:15

De katten van alle buren schijten nu niet (meer) in onze tuin...
Maar WEL in de zandbak van het kinderdagverblijf hier tegenover.

Minstens 6 verschillende katten zie ik er dagelijks meerdere keren hun behoefte in doen (en dat terwijl de zandbak voor 't grootste deel van de dag is afgesloten met een zeil).

En dat is niet alleen vies, het is ook nog eens ERG GEVAARLIJK voor jonge kinderen (en zwangere vrouwen, maar die zitten niet zo vaak in de zandbak LOL).

Loslopende katten... Tja...
Met de katten zelf heb ik niet zo'n probleem.
Wat ik wel vreemd vind, is dat honden hier strikt aangelijnd moeten blijven. Terwijl katten de buurt gewoon onveilig mogen maken, los.
Heb al meerdere keren aanrijdingen en bijna-aanrijdingen gezien, die uiteindelijk door loslopende katten veroorzaakt werden (kat steekt plots over, auto remt, auto er achter klapt er op... of uitwijken en een kind van de fiets afrijden daardoor etc.).

Bij de school hier tegenover zag ik 3 katten op het grasveldje poepen...
Tien minuten later komt er een vrouwtje naar buiten, ziet de drol liggen... Loopt weer naar binnen en plakt een briefje op de boom, of mensen hun vuile hond van het gras af willen houden _O-

En ja, in dát soort situaties vind ik het vervelend dat katten maar doen en laten wat ze willen, in sommige gevallen ten koste van andere mensen.

Als een honden eigenaar z'n hondenpoep niet opruimt is hij asociaal, een klootzak, een viezerik, etc.
Maar als een katten eigenaar z'n kat los laat lopen, die vervolgens de hele buurt vol kakt, dan mogen mensen er geen woord over zeggen. Sorry, maar een katten eigenaar is dan gewoon nét zo asociaal als een honden eigenaar die de stront van z'n hond niet opruimt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:15

Tja... hier zijn al zoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooveel topics over. Dit gaat ongetwijfeld weer een alombekend voor/tegen topic worden.

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 15:19

Femke schreef:
De katten van alle buren schijten nu niet (meer) in onze tuin...
Maar WEL in de zandbak van het kinderdagverblijf hier tegenover.

Minstens 6 verschillende katten zie ik er dagelijks meerdere keren hun behoefte in doen (en dat terwijl de zandbak voor 't grootste deel van de dag is afgesloten met een zeil).

En dat is niet alleen vies, het is ook nog eens ERG GEVAARLIJK voor jonge kinderen (en zwangere vrouwen, maar die zitten niet zo vaak in de zandbak LOL).

Loslopende katten... Tja...
Met de katten zelf heb ik niet zo'n probleem.
Wat ik wel vreemd vind, is dat honden hier strikt aangelijnd moeten blijven. Terwijl katten de buurt gewoon onveilig mogen maken, los.
Heb al meerdere keren aanrijdingen en bijna-aanrijdingen gezien, die uiteindelijk door loslopende katten veroorzaakt werden (kat steekt plots over, auto remt, auto er achter klapt er op... of uitwijken en een kind van de fiets afrijden daardoor etc.).

Bij de school hier tegenover zag ik 3 katten op het grasveldje poepen...
Tien minuten later komt er een vrouwtje naar buiten, ziet de drol liggen... Loopt weer naar binnen en plakt een briefje op de boom, of mensen hun vuile hond van het gras af willen houden _O-

En ja, in dát soort situaties vind ik het vervelend dat katten maar doen en laten wat ze willen, in sommige gevallen ten koste van andere mensen.

Als een honden eigenaar z'n hondenpoep niet opruimt is hij asociaal, een klootzak, een viezerik, etc.
Maar als een katten eigenaar z'n kat los laat lopen, die vervolgens de hele buurt vol kakt, dan mogen mensen er geen woord over zeggen. Sorry, maar een katten eigenaar is dan gewoon nét zo asociaal als een honden eigenaar die de stront van z'n hond niet opruimt.

Thanx! HIer heb ik wat aan! Stof om over na te denken! :-)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:20

Persoonlijk vind ik dat je dieren geen last moeten bezorgen aan je buurtgenoten. Dus als je je kat vrijheid wil geven (wat ik goed vind) zorg er dan voor dat hij in je tuin blijft. Hier lopen ook vaak katten in de tuin, we kunnen zelfs onze tuinkussens niet buiten laten liggen want dan ztten die de volgende dag onder de kattenharen. En helaas zie ik hier ook regelmatig dode katten op de straat liggen. Ik zou dat risico niet graag nemen.

Ik snap overigens niet dat katten wel de vrijheid moeten hebben en honden niet? Of paarden? Konijnen? Verder kan ik me helemaal vinden in de reactie van Femke.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 20-08-13 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:20

Ik vind het onverantwoordelijk om katten gewoon los te laten lopen door de wijk. (let wel, de wijken waar ik gewoond heb) Ten eerste omdat het dicht bij drukke wegen is en er regelmatig katten doodgereden worden, of er gevaarlijke situaties ontstaan omdat een bestuurder de kat probeert te ontwijken. Ten tweede omdat er hier in de buurt katten rondlopen die onze honden aanvallen. Wij hebben 2 honden die niks om katten geven, maar er zijn een paar katten die ik weg moet jagen om te zorgen dat mijn honden niet aangevlogen worden. Ten derde schijten ze idd in mijn voortuin, wat gewoon smerig is. Ze klimmen over het hek heen en graven mijn planten uit. En als laatste houden ze ons 's nachts regelmatig wakker, bijvoorbeeld krolse katten die het op een gillen zetten, katten die gaan vechten met bijbehorende geluiden enzovoorts.

Ik ben gek op katten, maar zou ze enkel los laten lopen als ik in een buitengebied woon, zonder drukke weg of als ik de tuin volledig afgezet heb. (Zoals mijn ouders gedaan hebben)

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 15:26

Tis goed om te weten wat een kat kan aanrichten bij een ander. Hiervoor woonden we middenin het dorp, en tsja, dan kun je wel raden waar hij zijn behoefte doet! Gelukkig hebben we hier maar een paar maand gewoont waarvan hij het grootste gedeelte binnen zat. Te jong om naar buiten te gaan.

Gelukkig wonen wij dus ook in een buitengebied, en kan er niet heel bijzonder veel gebeuren. Maar goed, een kat doet wat ie wil...

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 15:30

capopjekop schreef:
Persoonlijk vind ik dat je dieren geen last moeten bezorgen aan je buurtgenoten. Dus als je je kat vrijheid wil geven (wat ik goed vind) zorg er dan voor dat hij in je tuin blijft. Hier lopen ook vaak katten in de tuin, we kunnen zelfs onze tuinkussens niet buiten laten liggen want dan ztten die de volgende dag onder de kattenharen. En helaas zie ik hier ook regelmatig dode katten op de straat liggen. Ik zou dat risico niet graag nemen.

Ik snap overigens niet dat katten wel de vrijheid moeten hebben en honden niet? Of paarden? Konijnen? Verder kan ik me helemaal vinden in de reactie van Femke.

Duidelijk verhaal! Daar zit je niet op te wachten!

Een kat is (vaak, niet altijd) een echte zwerver. Het zit in het aard van het beestje om rond te zwerven op zoek naar muizen. En een hond in een rijtjeshuis, en paard uren lang op stal vind ik ook niet horen... laat staan een konijn in een klein hokje! :-(

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:38

neem dan een tuin die katproof is, tegenwoordig zijn er hele goede uitvindingen op dat gebied ontstaan en zit je niet meer in een leeuwenkooi in je tuin

ik heb mijn tuin ook zo moeten afsluiten voor de honden dus waarom niet voor een kat? heb je zelf alle plezier van je kat (en de nadelen) en nog veiliger voor je kat en omgeving ook.

kijk maar eens op kattenforums hoe vindingrijk sommige zijn met omheiningen die katproof zijn gemaakt

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:57

Kijk eens aan, een heel recent discussietopic over katten binnen vs katten buiten, waarin eventuele overlast ook uitgebreid besproken wordt. Ik denk dat je hier wel heel veel informatie uit kunt halen: [BB] Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Een stelling deponeren en mensen hun mening vragen zonder dat je een discussie wilt is nagenoeg onmogelijk, en zeker op een "discussieforum". Omdat er dus ook recent nog een 20 pagina's lange discussie over geweest is hier op BB, plaats ik hier een slotje.