Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Morrow_Less schreef:De eerste week van Augustus. Maar zou hij dan niet moeten ophouden met dit gedrag aangezien ik toch al lang terug ben.

cam schreef:Morrow_Less schreef:De eerste week van Augustus. Maar zou hij dan niet moeten ophouden met dit gedrag aangezien ik toch al lang terug ben.
Als dat de rede is weet die kat toch niet of je van de week niet weer plots weg gaat.
Dus kan dit stress veroorzaken.
Haal feliway en grote kans dat hij weer ontspant en stopt met op de mat p en p

youngster schreef:probeer eerst eens urine op te vangen van je kat ( katkor korrel bij je dierenarts halen, bak schoon en droog en dan kat opsluiten in bijv de badkamer. Zo vers mogelijk bij je dierenarts brengen voor onderzoek.
Vanaf de buitenkant kan er misschien niks aan de hand zijn, maar ik zou dit toch eerst uitsluiten. Anders is het dweilen met de kraan open en kan hij straks echt een keer ziek worden
Urine onderzoek kost ook de wereld niet, het is alleen vaak lastig om urine op te vangen.
Mocht daar niks uitkomen zou ik met de dierenarts de mogelijkheid van stress bespreken.
Hier zijn diverse middelen voor ( feliway, royal canin calm, zylkene kat zijn daar een paar van).
plekken waar hij plast schoonmaken met de urine off, of met azijn.
Met schoonmaakmiddelen krijgt het een andere geur en dat is voor een kat weer een trigger om daar juist weer te gaan zitten.
Anders zou je ook eens contact op kunnen nemen met een gedragsdeskundige.
Aryana schreef:Het is toch niet alleen dat de kat op de mat plast? hij poept er ook, dus zou niet meteen aan iets medisch denken.

Sjolvir schreef:Ja, kan stress zijn omdat jij weg bent geweest.
Ja, kan medisch iets mankeren, dus goed na laten kijken, eventueel bij herhaling paar keer urine weg brengen.
Ja, er kan... verzin het maar....
Alles wat er is verandert kan een trigger zijn.
Stomme vraag, jij zegt op matten.
Liggen die bij deuren die naar de buitenwereld open kunnen?
Kan het zijn dat er aan de buitenkant van die deur ook wel eens een kat zit?
Die daar eventueel plast tegen de deur (hoeft overigens niet eens, aanwezigheid kan al genoeg zijn)?
Matten reinigen, goedkoop en effectief..
Alcohol, goed uitspoelen en Biotex... dan heb je de vettige bestanddelen en eiwitten die de lucht veroorzaken in principe weggehaald.
Wel goed uitspoelen na wassen.
Als het echt op matten (dus vaste plaatsen is) overwegen daar simpele kattebakjes neer te zetten.
Gewoon van die open bakken met gritjes erin, zodat kat in een bak op die plaats behoefde kan doen.
Ruimt stuk makkelijker op en op termijn kan je die bak steeds klein stukje verschuiven naar gewenste
plaats ipv pal achter een deur, zodat je je nek erover breekt.