Opvoeding boven veiligheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Opvoeding boven veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 15:22

Vorige week liep ik met mijn hond over de dijk toen er een loslopende hond aan gerend kwam. De eigenaar riep de hond nog, maar de hond stak al over naar mijn hond. Ondertussen bleef de eigenaar, die nog onder aan de dijk stond, de hond roepen. De hond bleef maar van de ene kant naar de andere kant van de weg rennen.
Er kwam een hoop verkeer aan, dus die heb ik eventjes tegen gehouden zodat de eigenaar tijd had om de hond te vangen.
Maar de eigenaar bleef gewoon staan, terwijl die hond maar los over de dijk bleef rennen. Telkens richting baasje en dan weer naar mijn hond en weer terug naar de andere kant van de weg of gewoon rondjes rennen over de weg. Ik riep nog naar de baas of ik de hond niet eventjes vast moest houden met al dat verkeer, want ondertussen riep er al iemand uit de auto dat we die hond moesten pakken, omdat ie door wilde rijden.
De eigenaar riep dat ie dat niet wilde hebben, de hond moest uit zichzelf terug komen lopen, anders leerde ie het nooit.
Oké, ik ben het wel met hem eens dat je niet achter een hond aan moet rennen, maar dit was gewoon een gevaarlijke situatie.
Uiteindelijk is de man toch maar de hond komen vangen.

Maar nu vroeg ik me af, wat zouden jullie doen? Gewoon de hond los laten rond rennen op een drukke weg of dan maar eventjes de hond vangen?
Ik zou dan toch voor de veiligheid kiezen en eventjes naar m'n hond lopen en hem pakken ipv wachten tot ie terug komt terwijl ik duidelijk zie dat de hond niet kom.

Shirley

Re: Opvoeding boven veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:24

Absoluut, al was het maar voor de veiligheid van de andere weggebruikers :j

Oefenen doet hij maar thuis in de tuin !

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:25

Ik zou een hond waarvan ik niet 90% zeker weet dat hij onder appel staat niet loslaten langs een drukke weg. Zoiets oefen je eerst aan een lange lijn of in een veld/bos of losloopgebied. Stel de hond luistert normaal wel, maar wat hij ruikt is interessanter dan wat hij hoort, dan zou ik het op prijs stellen dat iemand hem even vangt als er zich een gevaarlijke situatie voordoet.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:26

Mijn hond komt alleen op plaatsen los waar het veilig is.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:28

Veiligheid boven opvoeding, ALTIJD. :)

Oefenen op gehoorzaamheid doe je in een veilige omgeving. In sommige situaties kan dat niet (zoals paard verkeersmak maken), maar dan vind ik wel dat als je merkt dat een ander daar last van heeft, je per direct de weg vrij moet maken. Dan is je "les" maar verpest, morgen weer een kans. Een ander hoort geen last te ondervinden van jouw ongehoorzame hond/paard/kind/whatever. In dit geval vind ik dat de eigenaar eerst met zijn hond moet gaan oefenen op een afgesloten terrein. Pas als hondlief netjes komt als hij geroepen wordt kan hij weer los.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:30

Ik zou mijn hond nooit los laten lopen langs een drukke weg, maar veiligheid gaat voor opvoeding vind ik. Oefenen moet op een veilige plek gebeuren en niet in een situatie die gevaarlijk is. In dit geval hoort een eigenaar zijn hond te vangen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:34

In mijn dorp is het verboden je hond los te laten lopen buiten de toegestane uitloopplaatsen.

Zoals iemand al schreef, oefenen doe je in de tuin of in je huis.
Je kan niet verwachten dat iedereen stopt voor jouw hond.
Vrachtwagen staat ook niet met een meter stil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:42

Opvoeding of niet, ik zou mijn hond NOOIT langs een weg los laten lopen.
We hebben er helaas al 1 verloren door een ongeluk (en dat was een doodlopende 'eigen' weg waar vrijwel nooit iemand komt, en tóch plat gereden...).

Ik begrijp dat écht niet hoor, waar de wens van bepaalde baasjes vandaan komt om een hond perse langs een weg met verkeer los te moeten laten lopen. Voor een hond die gewoon normaal is opgevoed, is aangelijnd lopen een probleem en ook geen straf.

Veiligheid áltijd boven opvoeding.
Maar opvoeden voordat je minder veilige situaties opzoekt en alleen los doen als de hond ook los KAN.

Want áls je hond aangereden wordt is dat niet alleen voor jezelf als eigenaar vreselijk....
Maar zo'n eigenaar is egoïstisch genoeg om niet te denken om wat het met de automobilist doet. Want een huisdier aanrijden is verschrikkelijk. Daar kun je emotioneel gezien nog lang mee rondlopen...
En de arme hond kan er niets aan doen, die is de dupe van álles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:44

Ehh.... om reden van de veiligheid (voor de veiligheid van de honden zelf) voed ik ze op.

En op plaatsen waar het niet mag, gaan ze ook niet los.

Edit: compleet eens met Femke.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:48

helemaal eens met @Femke!

Als de hond niet goed onder appel staat zal ik die nooit los laten bij verkeer, veel te gevaarlijk voor alle partijen!
Antwoord op de vraag is dan ook meteen de hond 'vangen'