Konijntje in laten slapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zazzel

Konijntje in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 11:05

Ik moet een van mijn lieve nijntjes in laten slapen. Ze is de oudste en de dominante van mijn beestenboel. De laatste dagen is ze door haar pijn (denk ik) wel op de achtergrond getreden, en toont ze ook geen interesse meer in de andere konijnen. Ik ben bang dat de rest wel van streek raakt, nadat ze er niet meer is (en ik ook). Ze heeft de laatste dagen veel pijn gekregen en ondanks dat ik haar bijvoer vermagert ze sterk. Ze heeft een grote tumor op haar buikje, die niet te opereren is. Tot voor kort leek ze weinig last te hebben, maar accepteert het nu niet dat ze wordt aangeraakt. Pak ik haar toch op (om bijv medicijnen te geven) dan probeert ze te bijten. Ze heeft nooit eerder gebeten. Hierdoor is in overleg besloten om haar te laten gaan.

Ik heb nog nooit eerder een huisdier in laten slapen, ze zijn allemaal natuurlijk gestorven. Hebben jullie tips? Ik wil er tijdens het in laten slapen bij blijven.

Linnie050

Re: Konijntje in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:10

Heel veel sterkte.
Een afspraak bij de dierenarts gaan maken en als ze vragen of je erbij wilt blijven moet je gewoon ja zeggen.
Als ze veel pijn heeft is dit het beste wat je kunt doen.
:(:)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:12

ik ben misschien vervelend maar is er een diagnose gesteld bij je konijn wat ze mankeert?

Inslapen van dieren gebeurt doorgaans door eerst een prik te geven waardoor ze gaan slapen en daarna wordt pas het middel toegediend waardoor het hart en de ademhaling stopt. In bijna alle gevallen verloopt dit zeer rustig en vriendelijk (beetje afhankelijk van welk middel/dosis) soms krijg je stuiptrekkingen en lijkt soms happen naar adem dit ziet er heftig uit maar het konijn voelt hier niks van dat is een reactie op het middel. er zijn ook dierenartsen die het minder netjes doen maar ik hoop toch dat die bijna uitgestorven zijn inmiddels :o

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:13

Heel veel sterkte :(:)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:14

Een tip: zet het mandje op de tafel, zodat je konijn zich daar kan terugtrekken als ie de narcosespuit heeft gehad, dan vallen ze makkelijker in slaap en raken minder snel in paniek. En dan zal het allemaal heel rustig gaan. Sterkte!

Zazzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 11:18

cyclo86 schreef:
ik ben misschien vervelend maar is er een diagnose gesteld bij je konijn wat ze mankeert?

Ja hoor natuurlijk, toen ze een klein knobbeltje op haar buik had ter grote van een tepel ben ik al naar de DA gegaan om te kijken of er nog iets te doen was. Ik dacht toen dat het misschien een abcesje was. Het bleek een tumor te zijn en door haar leeftijd en eerder vastgesteld abces onder de tanden was er niets aan te doen. Ook nu is in overleg met de DA besloten dat het het beste is voor haar om haar in te laten slapen, en niet door te gaan met pijnbestrijding omdat het niet voldoende werkt en de situatie uitzichtloos is.

Bedankt voor de reacties allemaal

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:23

Zazzel schreef:
cyclo86 schreef:

Ja hoor natuurlijk, toen ze een klein knobbeltje op haar buik had ter grote van een tepel ben ik al naar de DA gegaan om te kijken of er nog iets te doen was. Ik dacht toen dat het misschien een abcesje was. Het bleek een tumor te zijn en door haar leeftijd en eerder vastgesteld abces onder de tanden was er niets aan te doen. Ook nu is in overleg met de DA besloten dat het het beste is voor haar om haar in te laten slapen, en niet door te gaan met pijnbestrijding omdat het niet voldoende werkt en de situatie uitzichtloos is.

Bedankt voor de reacties allemaal

Ah ok heel fijn om te horen, was niet helemaal duidelijk bij je eerste post, idd zo n mandje waar ze zich veilig in voelt is heel prettig voor haar.
Heb je al gedacht of je haar bij je dierenarts gaat laten of wil begraven in de tuin? Het is beter daar op voorhand over na te denken voordat je bij de dierenarts kwam en dan ter plekke direct moet beslissen. als je haar wil begraven neem je best alvast een doosje mee zodat je haar daarna er mooi in kan leggen

:(:) sterkte moedig besluit klinkt als juiste beslissing

Zazzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 12:49

Ja, ik vroeg me inderdaad af of ik haar mandje even 'extra' fijn maak, zodat ik weet dat ze zich er fijn voelt. Ik wil erbij blijven, ergens hoopte ik dat ik haar vast kan houden en aaien, maar dat vindt ze nu niet fijn meer. Dus mandje klinkt wel als een beter idee. Ik ga haar zelf begraven, inderdaad goed idee om alvast wat mee te nemen om haar in te leggen.....

Zazzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:03

Ze is net ingeslapen. Na de naroseprik sprong ze in mijn armen en daar is ze rustig gaan slapen. Het is allemaal heel rustig gegaan, lieve dierenarts. Heb ook een plukje vacht meegekregen.

Afbeelding
Afbeelding

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:05

Heel veel sterkte met het verlies TS.