It`s a bird, it`s a plane...no, it`s!..eh a turtle?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

It`s a bird, it`s a plane...no, it`s!..eh a turtle?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 17:30

Jeps, en niet ééntje, maar vier.....vrienden en kennissen staan nog steeds hoofdschuddend in m`n kamertje van 20m2 te kijken naar mijn grote aquarium en vier schildpadden (en niet te vergeten een algeneter) die steeds groter en groter worden...
Naast mijn paard, nog een droom die in een vervulling is gekomen: meet Knabbel (geelbuikschildpad), Babbel(kruising geelbuik/geelwangschildpad), Herr Schnabbel(geelwangschildpad) en Dorus (roodwangschildpad)

1
Afbeelding
Knabbel en Herr Schnabbel

2
Afbeelding
Knabbel

3
Afbeelding
Een welbekend verhaal over schildpadden is dat solitair zijn, deze vier zoeken elkaar echter het liefst zo dicht mogelijk op..

4
Afbeelding
Herr Schnabbel is niet helemaal goed wijs...

5
Afbeelding
en nog een foto om dat verder te bewijzen

6
Afbeelding
Dorus jaagt op rode muggenlarven

7
Afbeelding
mooie knabbel

8
Afbeelding
Ook mosselen zijn ze dol op, hier Herr Schnabbel die "zijn" mossel beschermt

9
Afbeelding
Dorus aan het zonnen

10
Afbeelding
Knabbel is dol op "Jaws" naspelen

11
Afbeelding
Net zoals baasje heeft Herr Schnabbel last van een ochtendhumeur

12
Afbeelding
Een speciale foto. Knabbel zonnend op de foto krijgen is praktisch onmogelijk. Ze is zo schichtig als ik weet niet wat, op land dan...

13
Afbeelding
deze zijde kijkt uit op mijn bed. Zodra ik wakker ben hebben ze dat door en zwemmen ze direct naar deze zijde om te bedelen...

14
Afbeelding
Bij schildpadden hebben de mannetjes lange nagels. Hier showt Herr Schnabbel ze uiterst trots ;)

15
Afbeelding
Dorus

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:32

Wat zijn ze leuk!! Vind vooral die bedelfoto erg grappig, het is net alsof ze in een koortje aan het optreden zijn :D

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:33

wauw wat ziet dat er leuk uit zeg! en met name heel rustgevend. Hoe groot is hun huis wel niet volgens mij heb je amper ruimte over in je kamertje ;)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:33

Vind ze echt ontzettend gaaf!
Heb je ook een foto van de bak als geheel? Het maakt me wel nieuwsgierig naar hoe ze er nu helemaal bijzitten, ik zie enorm veel stukken hout en inrichting, dus sja :+

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:39

Ik vraag me ook af hoe groot de bak is.
En hoe groot ze zijn, de schildpadden.
Ik heb er zelf 9, die zomers buiten in een grote vijver zitten en in de winter in een binnenvijver.
Mijn passie zijn ook paarden en schildpadden.

HedwigO

Re: It`s a bird, it`s a plane...no, it`s!..eh a turtle?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 17:46

Thnx allemaal! @ enny: het bedelen is ondertussen niet meer grappig, ze hebben namelijk ontdekt dat ze reactie van mij krijgen als ze heeeel hard met hun pootjes op het wateropvlak slaan, dus dit doen ze dan ook graag, vooral als de zon op komt en ze vinden dat ze eten moeten (om half zes dus :P)

De bak is 120x50x50 cm en de grootste is 15 cm en de kleinste 10. Ik had een grotere bak voor ze geregeld en daar zaten ze al in, helaas ging dat ding onrepareerbaar lek...even sparen en na hun winterrust tijd voor een nieuwe poging.
Een foto van de gehele bak heb ik zo 1,2,3 niet, maar ze hebben dus een groot stuk drijfhout om op te zonnen en de bak is natuurlijk ingericht met planten, stenen een combinatie van zand en kiezelsteentjes op de bodem. Ze moeten namelijk ook genoeg plek hebben om te schuilen of om in te wroeten.

Wat leuk vrouwke dat jij ook een passie voor schildpadden hebt. Wat voor heb jij? Ik droom heel erg van een huisje met tuin waar ik ook een vijver kan aanleggen. Dit is naar mijn idee het beste voor ze!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:52

HedwigO schreef:
Thnx allemaal! @ enny: het bedelen is ondertussen niet meer grappig, ze hebben namelijk ontdekt dat ze reactie van mij krijgen als ze heeeel hard met hun pootjes op het wateropvlak slaan, dus dit doen ze dan ook graag, vooral als de zon op komt en ze vinden dat ze eten moeten (om half zes dus :P)

De bak is 120x50x50 cm en de grootste is 15 cm en de kleinste 10. Ik had een grotere bak voor ze geregeld en daar zaten ze al in, helaas ging dat ding onrepareerbaar lek...even sparen en na hun winterrust tijd voor een nieuwe poging.
Een foto van de gehele bak heb ik zo 1,2,3 niet, maar ze hebben dus een groot stuk drijfhout om op te zonnen en de bak is natuurlijk ingericht met planten, stenen een combinatie van zand en kiezelsteentjes op de bodem. Ze moeten namelijk ook genoeg plek hebben om te schuilen of om in te wroeten.

Wat leuk vrouwke dat jij ook een passie voor schildpadden hebt. Wat voor heb jij? Ik droom heel erg van een huisje met tuin waar ik ook een vijver kan aanleggen. Dit is naar mijn idee het beste voor ze!

Ik heb de meeste geelwangen, 1 soort dat klein blijft en een zaagrug.
De grootste van mij is 19 cm.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
vijver achterhuis voor de winter.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 17:58

Wauw, mijn complimenten voor je vijvers en je schildpadden, wat zien ze er goed uit!! Je hebt naast geelwangen ook geelbuiken zie ik, of kijk ik verkeerd? Ik zie trouwens dat ook 1 van jouw padjes bultvorming heeft, hoe is dat bij de jouwe gekomen? Mijn grootste heeft veel bultvorming, deze heeft helaas ook teveel voer gehad.

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:05

ik heb 1 schildpad en die zit in een bak van 110bij 50 bij 60 hoog ik dacht dat dat net gingXD
die van mij is 10 cm

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:23

HedwigO schreef:
Wauw, mijn complimenten voor je vijvers en je schildpadden, wat zien ze er goed uit!! Je hebt naast geelwangen ook geelbuiken zie ik, of kijk ik verkeerd? Ik zie trouwens dat ook 1 van jouw padjes bultvorming heeft, hoe is dat bij de jouwe gekomen? Mijn grootste heeft veel bultvorming, deze heeft helaas ook teveel voer gehad.

Dank je wel! :D
Ik heb schildpadden opvang via dierenbescherming, die heeft ook te veel voer gehad net zoals de zaagrug.
Die heeft gewoon uitpuilingen van het dik zijn.Ja klopt ik heb ook geel buiken.
Die bultvormen is ook een teken dat de schild groeit, hij verveld ook erg.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:33

Wat leuk! Vooral die ene foto dat Herr Schnabbel bovenop de ander zit. Gek ding :P

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:37

Mooie foto's ts, voor Knabbel is een prachtig beest :~

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:06

Waaauw gaaf!
TS, heb je een foto van je aquarium? Ziet er heel mooi uit!
Enne, wat een knappe beesten zijn schildpadden eigenlijk. Zo op de foto's zie ik dat pas duidelijk :j

Bij foto 4 en 5 kon ik alleen maar denken: planking! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:17

Mooie foto's.

Heb zelf ook 2 padjes. Maar die wonen nu nog in de vijver. Gaan met 1 a 2 weekjes eruit. En dan komen ze weer binnen te zitten.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 12:34

@morialian: de ideale afmetingen voor een volwassen trachemys is een bak van minimaal 150x50x60. Ik heb er vier in een 120 bak, te klein dus, alhoewel het nu nog prima kan ben ik dus heeeel hard op zoek naar een nieuwe bak.

@vrouwke: wat goed dat jij die opgevangen hebt, mijn complimenten! Mijn oudste schildpad is helaas teveel gegroeid door onervarenheid van mij als schildpaddenhoudster. De temperatuur heeft vrij lang te hoog gestaan in de bak, ook mede wegens longontsteking van de oudste en denken dat ze zo`n honger hadden en dus elke dag teveel voeren :P. Nu weet ik beter en doe ik heel voorzichtig en krijgen ze een heel gebalanceerd dieet.

@ElineS: ja Herr Schnabbel is een onwijs maf beest. Kruipt overal op en tussen, gewoon gek :P

@poetser: thnx, Knabbel heeft een hele expressieve uitdrukking in haar koppie, vandaar dat ik haar ook erg mooi vind. De mooiste schildpad vind ik echter Dorus. Babbel is het lelijke eendje van het stel, al maakt ze dat tien keer goed met haar gedrag. Ze is nergens bang voor en laat zich rustig uit het water halen als ik haar wil checken op wondjes etc. Ik laat haar dan altijd even naar buiten kijken en dat vindt ze helemaal geweldig! Koppie uitgestrekt, pootjes ontspannen en zo ligt ze gerust 10 min in m`n handen. Zodra ze begint te bewegen of weg wilt leg ik haar echter direct weer in het water. Herr Schnabbel verdient zijn punten dan weer met zijn maffe gedrag :P

@xJolien: Ik zal zeer binnenkort even een foto maken, ik hoor nu aan mijn scriptie te zitten :D . Ja ze zijn prachtig, maar desalnietemin geen fijne huisdieren of speeltjes wat heel veel mensen denken. Het zijn reptielen en moeten ook zo behandeld worden.
En Herr schnabbel is idd druk aan het oefenen voor planking :P

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:14

Het is vooral de tekening op haar kopje die mij zo aanspreekt bij Knabbel.
Maar ze zijn inderdaad alle 4 heel leuk en zo zie je maar dat ieder dier een individu is met zijn eigen bijzonderheden :)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:32

Je hebt gelijk, die tekening is ook erg mooi! Jeps, net zoals mensen :) Ik kon het trouwens niet laten en heb net een foto gemaakt van Babbel tijdens het " samen " naar buiten kijken wat ik eerder beschreef. Naar mijn idee is er een erg mooie foto uitgekomen.

Afbeelding

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:34

mooie foto en zo duidelijk.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:42

Leuk zeg, mooie schildpadden :D Nu vroeg ik me af, merk je echt dat ze zo stinken (heb ik weleens gehoord) en zoja, moet je het aquarium vaak verversen? Heb je ook een lampje voor het zonnen? Zo op de foto's te zien zitten ze er alleszins super bij :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:42

Wat een leuke foto's, je titel is ook erg leuk bedacht :)
Ik was verbaasd zulke lange nagels te zien, had niet verwacbt dat schildpadden zulke lange nagels hebben.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:49

Wat zijn ze leuk, je foto's doen ze zo te zien alle recht. Je beschrijving is ook goed, ik vind ze ineens een stuk interessanter. Dank je wel.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:53

Wauw, wat een prachtige foto's zeg, echt sfeervol. En de schilpadden zijn ook supermooi, leuk :j

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:57

Ze zijn idd prachtig! Maar hoe groot zijn ze nu echt? want foto's kunnen vertekenen.
Kun je een foto plaatsen met je hand ofzo erbij? ben erg benieuwd!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 17:39

Dank jullie wel voor de mooie reacties!

@Solleke_Noah: Nee ik merk het niet echt, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik een heeeleee slechte neus heb :P Ik heb een erg goede filter dus ik hoef 1 keer in de 3 weken/maand het aquarium te verschonen. En ze hebben zowel een warmtelamp als een uvb (wat ze nodig hebben voor de aanmaak van vit d) boven hun zonplek

@C_arola: Ja ik wist zelf ook niet dat die nagels zo lang zouden worden, en hij kan er goed mee krabben kan ik je vertellen :P

@Maflinger: Deze opmerking doet mij heel erg goed, hier plaatste ik onder andere de foto`s om! Ik wilde laten zien wat voor een speciale dieren het zijn en blijkbaar is het gelukt :D

@Snackie: foto van hoe groot ze zijn en van de bak komen er aan! Foto van hen op m`n hand moet ik ff mee wachten tot morgen of overmorgen. Ik heb ze vandaag allemaal uit de bak gehaald om te checken op rare dingen en gezien de stress die ze dat geeft wil ik ze niet te vaak er uit halen

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:37

Toen je zei dat je ook schildpadden had, moest ik natuurlijk wel even kijken :P
Wat een leuke heb je!
Ik zat er eerst ook aan om geelwangetjes te nemen, maar die worden echt te groot voor mijn aquarium, en ik mag helaas geen groter aquarium.
Maar die laatste foto <3
Wauw!
Die wijsheid die eruit straalt, een prachtige scherpe foto <3