Myxomatose, konijn ** Heftig **

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sophianemo

Myxomatose, konijn ** Heftig **

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 22:09

Hoi allemaal,

Het is nu al een jaar geleden dat mijn lieve konijntje Bloempje is overleden. Ze had Myxomatose, dit sloomende ziekten in echt het ergste wat ik in mijn leven heb meegemaakt! Wat nog wel het ergste is,, de mensheid heeft het zelf gemaakt!! Hoe ziek ben je in je hoofd!! Ze hebben het ziekte gemaakt omdat er te veel konijnen waren op de duinen, daardat het heel besmettelijk is was het een hele makkelijke manier.

Het begon met een snotneusje, niet fijn maar oke. Hierna ging ze heel erg niezen en werd dunner. Toen zijn we meeteen naar de dierenarts gegaan. Die schreef ons medicijnen voor. Hierop werd het niet veel beter. En we moesten haar zelf gaan voeren. Ze had heel veel pijn, maar de dierenarts zei dat er hoop was dus gingen we door. Het was zeker een maand later of ze begon te piepen. Ik heb haar toen meeteen voer gegeven. maar helaas hielp dit niet. Haar oogje gingen dicht, en ik hoorde haar niet meer benauwd ademhalen. Ik liep met haar in mijn handen naar boven en begon te huilen. Ik zei " Mama, ik had bloempje net op schoot om te voeren. Maar ze is overleden.'' Mijn moeder zei dat het zo beter was.

Maar dit was niet de enigste, wij hadden dus 6 konijnen in de tuin lopen en die krijgen het ook allemaal. Maar bij hun is het niet zo ver gekomen. Toen de dierenarts zei dat de andere konijnen ook ziek waren hebben we ze meteen laten in slapen...

http://www.mijnalbum.nl/Album=A7GRMA3Z#PMU8JYKB

http://www.mijnalbum.nl/Album=A7GRMA3Z#3GUEQUY8

http://www.mijnalbum.nl/Album=A7GRMA3Z#PA87YSEX

http://www.mijnalbum.nl/Album=A7GRMA3Z#Y4HP4IJX

http://www.mijnalbum.nl/Album=A7GRMA3Z#ZIRE6VKJ

Hebben jullie hier ook ervaring mee gehad in de tijd dat het heerste???

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:11

Ohw , wat heftig ;( Echt heel stom en naar :( Sterkte komende tijd.

Edit : Geen ervaring gelukkig.

F_inley

Re: Myxomatose, konijn ** Heftig **

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:17

Mijn konijn is des tijds ook overleden aan myxomatose heel sneu en ik vond het vreselijk om te zien mijn konijntje was nog geen jaar oud:( hoe hij eraan was gekomen is helaas nooit duidelijk geworden. Wij hebben hem echter wel in laten slapen omdat de tweede x toen we naar de DA gingen hij zei dat of het konijn zelf zou stikken of we gingen hem nu uit zijn lijden verlossen dus toen hebben we de laatste keuze genomen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:19

Ik liet mijn konijn daar tegen inenten. Of is dat niet voldoende wanneer ze een echte infectie krijgen?
Ik heb het eens gezien bij een wild konijn. Vreselijk! Heel veel sterkte TS. Het zal nog altijd pijn doen om zoveel dieren te moeten verliezen. Vreselijke ziekte.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:26

Vreselijk sophianemo, het ziet er echt heel heftig en heel sneu uit. Dapper dat jullie het toch geprobeerd hebben, maar net zo dapper dat jullie de rest hebben laten inslapen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:28

Ja ken het als dierenartsassistente. Vreselijk iets. Hier is alles geënt.

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:28

Konijnen worden hier toch tegen ingeënt? Het ziet er wel heel zielig uit.. ;(

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:07

sophianemo schreef:
Wat nog wel het ergste is,, de mensheid heeft het zelf gemaakt!!

Ten eerste sneu voor je konijnen (maar waarom niet ingeent?).
Ten tweede, je overschat de capaciteiten van de mensheid; myxomatose is niet door mensen gemaakt, maar in Brazilie ontdekt (komt daar natuurlijk voor in de wilde "cotton tail" konijnen, die er niet zo gevoelig voor zijn), en vervolgens opzettelijk naar Australie gebracht om de konijnenplaag daar te bestrijden.

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 10:34

Nu hebben we twee andere konijnen en die gaan we meteen laten enten. Gabbe, het kan door de lucht komen. Het heeft heel erg geheert.. Gini, jou konijntje zal het niet meer krijgen als hij geënt is! Kugger, dat wist ik niet... De rest, ik heb me er al overheen gezet. Maar ik vond het heel zielig voor Bloempje.. Maar het is beter dat ze dood was gegaan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:38

ik heb het 20jr geleden ook eens gehad, ook al waren ze geent. Tegenwoordig werkt de enting veel beter (bijna 100% heb ik vernomen)

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:48

Ik laat knabbel & babbel ook altijd enten,
Ze waren nog maar heel klein bij de eerste enting, maar er liepen veel wilde konijnen.
Het is sinds vorig jaar dat het maar 1 x per jaar hoeft, en geen 3 x.
Scheelt kosten en het vaccin doet zijn werk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:50

Mijn konijntje is er ook al niet meer. Ze begon verlamd te geraken aan de achterkant waardoor we haar hebben laten inslapen.

Dirtylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:56

Ik had 4 konijnen en 3 ervan zijn overleden daaraan :'(
En het Rare vind ik , (toen waren er al 2 overleden) dat ik de 2 laatste konijnen samen had , de een kreeg het maar toen haddenn we de ander maar erbij gelaten want ze waren zo goed bevriend. Dus de 1 ging dood daaraan maar de ander die heeft het dus niet gehad! En hebben we nu nog steeds

Ik vond het echt vreselijk!

MuttleyMarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:14

Jemig, wat erg :(

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:17

Die van mij heb ik er altijd voor laten inenten, bah wat een rotziekte is het..
Heel veel sterkte TS!

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 11:25

Sterkte Gini, Dirtylove, wat raar maar fijn dat die andere het niet gekregen heeft.. MuttleyMarty, ja het was verschrikkelijk!! Lizzyy, onze nieuwe konijnen hebben we ook laten enten.. Maar het variant wat bij ons heerste daar hiel de oude enting niet voor. Maar bedankt!

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:30

Bij mij hebben 2 van de 3 het ook gehad, 1 een lichte vorm ervan en die ander wat heftiger. Hebben het beide overleefd, waren ziek geworden ondanks dat ze ingeënt waren. Maar door de medicijnen er weer bovenop gekomen.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:20

Jep, hier helaas ook een uitbraak geweest vorig jaar. Alle drie m'n konijnen ziek. Heel erg veel behandeld, enorm veel medicijnen erdoorheen gejaagd.. Maar 1 van de drie heeft het overleefd!! *gelukkig*
De andere twee niet. De een lag 's ochtends dood in het hokje, die was er het ergst aan toe. De ander is overleden door een hartaanval tijdens de myxomatosebehandeling. Enorm sneu om te zien, dat je beestjes zo'n ontzettend hun best doen om te overleven ;( Gelukkig heb ik er 1 kunnen redden en sindsdien wordt alles ingeënt. Natuurlijk achteraf, maar dit overkomt mij NOOIT meer. Bah...

*zal even m'n topic opzoeken van vorig jaar*

edit: [BB] Ontstoken oog konijnen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:30

Vreselijke ziekte is het. Ik laat m'n konijnen ook elk jaar in enten, maar dat betekend nog niet automatisch dat ze het niet kunnen krijgen helaas, alleen wat minder erg waardoor de overlevingskans toeneemt.

Veel sterkte TS! Vreselijke foto's.

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 12:53

xJolien, dit gebeurd mijn ook nooit meer! saskiakefie, dankjewel mijn nieuwe konijnen gaan we morgen een afspraak voor maken om te laten enten. De foto's waren op het laatste moment.. Paar dagen voor het konijntje overleed...

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:15

vreselijk, ik heb ook een konijn gehad met deze ziekte , denk nu zo 3 jaar geleden..
vreselijk om te zien en een hoop medicijnen geprobeerd maar er was niks meer aan te doen..

LeonyrJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:21

Ondanks dat onze zeven konijnen waren geënt, zijn ze alle zeven overleden. Aan een gemuteerde variant, aldus de dierenarts. Een enting biedt dus zeker geen zekerheid, helaas.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 08:34

Wat sneu he, ik ben in september ook een konijntje verloren aan de Myx, zij was bij de fokker ge-ent met Lyomyxovax maar deze entstof werkt niet goed. Mijn dierenarts heeft haar gelijk bij de eerste symptomen die zo heftig waren gelijk in laten slapen. Ik was nooit bekend met Myxomatose maar hij heeft mijn andere drie konijnen gelijk ge-ent met Nobivac een andere entstof waar ze goede resultaten mee behalen. Mijn Hollandertje had ook al symptomen van pokken maar geen dikke ogen of pus uit neus enz die dag. Ik heb contact gehad met dierenkliniek wilhelminapark in utrecht welke mij nog meer tips hebben gegeven. Ik heb mijn konijnen wilgentakken gegeven en door hun drinkwater echinaforce druppels. Daarnaast moesten ze binnen blijven in een warme ruimte. Ze hebben het alle drie overleeft zonder heftige symptomen.

Onze buren hadden 14 vlaamse reuzen welke allen ingeslapen moesten worden en ook andere dorpsbewoners zijn hun 11 konijnen kwijt geraakt. vindt het vreemd dat er geen meldpunt is of iets?

Myxomatose wordt overgedragen door bloedzuigende beestjes zoals vlooien en muggen. Ook al zijn je konijnen ge-ent (altijd laten enten in het voorjaar met Nobivac!!!) dan moet je alsnog in de muggenmaanden een hor of klamboe over het hok doen en ze alleen tijdens zonne-uren naar buiten laten tussen 10 en 16 zeg maar.
voor de vlooien kun je je konijnen met vlooienmiddel helpen.

ik weet dat het een ouder topic is maar ik hoop dat jullie wat aan de info hebben. Als een konijn het eenmaal heeft is het een lange lijdensweg met meestal dood als gevolg helaas. Maar als ze genezen van myx zijn ze de rest van hun leven en hun eventuele kinderen die ze na de besmetting krijgen vrij van besmettingsgevaar...

heel veel sterkte voor degene die hun Nijntje verloren hebben

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:04

Erg hé, vooral om dan je hele populatie te verliezen... Een aantal jaren geleden heb ik een gevonden konijn meegenomen naar huis, die bleek besmet te zijn. Ook onze hele groep is eraan onderdoor gegaan :(

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:12

Ik werk hier in de botlek/ maasvlakte.
Hier stikt het van de wilde konijnen. Ik kom dagelijks wel konijnen tegen die besmet zijn met myxomatose.
Ook heb ik er een aantal af gemaakt. De konijnen waren zo slecht dat ze niet weg liepen.
Zelf heb ik geen tamme konijnen... maar vind het voor de wilde konijntjes wel heel erg sneu.
Tis een rot ziekte.