Kat plast huis onder, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HTM

Kat plast huis onder, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 15:02

Sinds een paar maanden heb ik een hele leuke vriend waar ik vaak ben.
Nou heeft hij 2 katten, en ik een hondje.
Mijn hond neem ik eigenlijk altijd mee daar naar toe, zeker als ik daar blijft slapen.

In het begin ging het niet zo goed met de katten, 1 is nogal het baasje en viel ook steeds mijn hond aan.
Maar inmiddels negeren ze elkaar.
Maar nu plast 1 van de katten dus 's nachts, of als die lang alleen geweest is het huis onder.

's Nachts ligt de hond apart op de gang, waar de katten niet bij kunnen komen, en de hond niet bij de katten.

Voordat ik er met de hond kwam deed de kat dit heel soms, maar nu dus met veel regelmaat.
En soms houd die het niet alleen bij plassen, maar poept ook alles onder.

Nou was het bij ons thuis altijd zo dat de katten die dat deden naar buiten gezet werden, maar dat kan dus helaas niet.
Een hond die dat zou doen zou ik 's nachts in de bench doen, maar wat doe je met katten???

unihorses

Re: Kat plast huis onder, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:03

feliway sprayen :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:06

Is de kat niet gewoon heel gestrest dat hij een hond in zijn huis heeft? (En in gezelschap van jullie dit wel kan hanteren, maar niet als jullie er niet zijn?)

Bij mij is er een regel: dieren die er het eerst waren/wonen hebben voorrang. Als de katten dus stress ervaren van jouw hond zonder jullie erbij, zou ik de hond niet meer alleen achter laten met de katten en de katten 's nachts bij jullie op de slaapkamer doen bijv.

AdnerB

logisch..
de katten wonen daar en je hond komt af en toe langs.
jou hond verstoord hun territorium.

:)

BiBiQ

Stress is het eerste wat in me opkomt. Als katten gestrest zijn, kunnen ze dus gekke gedragen gaan vertonen. Onderandere opeens "onzindelijk" zijn.
Ik denk dan ook dat het begonnen is toen, of jij kwam, of jij met je hond kwam?!
De kat moet gewoonweg aan de hele verandering in huis wennen. Dat kan even duren.

Mijn kat heeft dit ook gehad. Die was erg gestrest omdat de buurkat op ons balkon liep. Na verloop van tijd was mijn kat hieraan gewend, en hield het plassen op gekke plekken dan ook op.

Feliway is een optie. Of bach bloesem, bij de d.a. te halen. Die kunnen bach voor je maken tegen stres :)

unihorses

Sassol schreef:
Is de kat niet gewoon heel gestrest dat hij een hond in zijn huis heeft? (En in gezelschap van jullie dit wel kan hanteren, maar niet als jullie er niet zijn?)

Bij mij is er een regel: dieren die er het eerst waren/wonen hebben voorrang. Als de katten dus stress ervaren van jouw hond zonder jullie erbij, zou ik de hond niet meer alleen achter laten met de katten en de katten 's nachts bij jullie op de slaapkamer doen bijv.

daar dacht ik ook aan ;)
door die feliway, gaat ze zich ook meer ontspannen voelen.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:07

Heb je een kattenbak en zoja hoeveel en waar/hoe staat die?

Het klinkt een beetje als territorium drift en misschien stress.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:10

Het lastige lijkt mij in dit geval dat de hond af en toe er is. Waardoor het 'wennen' eigenlijk niet goed lukt. Waarbij ik me dus ook afvraag of feliway in dat geval wel de juiste aanpak is omdat de katten alleen op bepaalde momenten gestrest zijn.
Bachbloesem zou inderdaad een goede kunnen zijn.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 15:11

Sassol schreef:

De hond en katten zijn alleen samen als wij er bij zijn, zowiezo mag de hond niet los alleen, want dan maakt ze dingen stuk.
Dus de hond ligt als we er niet zijn op de gang waar de katten eigenlijk nooit komen.

Ik denk zelf ook dat het stress is, maar hoe kun je hier het beste mee omgaan?
Want de kat straffen (als we zouden weten welke het echt doet, al heb ik wel vermoedens) heeft dan geen zin.

Maar wat kunnen we dan doen?
Want mijn hond kan ik niet de hele avond en nacht alleen thuis laten.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:14

Sassol schreef:
Het lastige lijkt mij in dit geval dat de hond af en toe er is. Waardoor het 'wennen' eigenlijk niet goed lukt. Waarbij ik me dus ook afvraag of feliway in dat geval wel de juiste aanpak is omdat de katten alleen op bepaalde momenten gestrest zijn.

waarom zou feliway niet werken? :)
je hebt ze in spray ( die adapters zijn duur :oo )
we hebben hem nu al een half jaar, en zodra de kat hier pissig is ( zijn zin niet, een dag alleen... even een deur dicht ) even sprayen en hij laat het wel om te plassen. ideaal. bij aankomst hond even sprayen , en afhankelijk van hoe lang hij blijft nog een paar x.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:15

De kat deed dit ook al van tevoren zeg je, al eens op blaasgruis laten nakijken.
En anders is het echt een territoriumprobleempje.
Een van mijn katten heeft het even gehad toen een nieuwe kat bij ons kwam.
Ik heb haar steeds als ik haar betrapte opgepakt en buiten gezet.
Dat had ze al snel door en het was zo afgelopen.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 15:16

Minx2000 schreef:
Heb je een kattenbak en zoja hoeveel en waar/hoe staat die?

Het klinkt een beetje als territorium drift en misschien stress.

De kattenbak staat in de keuken, waar de katten altijd bij kunnen.

Maar laatst had 1 van de 2 ook ineens de hele krabpaal welke een paar meter naast de kattenbak stond onder geplast.
En de kattenbak wordt elke dag gedaan, zodat die schoon blijft.

Sassol schreef:

Op dit moment ben ik er eigenlijk wel dagelijks of om de dag.
En de kat plast dus ook als ik, mijn vriend en de hond dus weg zijn.
Als hij een paar uur van huis is, en dan thuis komt, dan heeft de kat zitten plassen of poepen, terwijl de hond niet in de buurt is.

Maar zal eens overleggen met hem over feliway of Bachbloesem.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:19

Als je er zo vaak bent is feliway misschien wel een goede optie.

Hoe zijn de katten en de hond samen als jullie er wel zijn?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 15:24

Sassol schreef:
Als je er zo vaak bent is feliway misschien wel een goede optie.

Hoe zijn de katten en de hond samen als jullie er wel zijn?

1 kat gaat wel goed, in het begin was die heel bang maar deed niks.
Nu likt de hond z'n kop helemaal af, en komt die steeds naar de hond toe.

De andere kat viel de eerste keer dat ik de hond mee nam mijn hond aan, door er bovenop te springen, en kei hard te mauwen waardoor mijn hond in de stress schoot.
De kat heeft nog een paar keer proberen aan te vallen, maar omdat we er bij zijn doet die dit dus niet.
Dit gedrag bestraffen wij door hem aan te spreken.
Nu kan de hond gewoon door het huis lopen, en ergens liggen zonder dat we op hoeven te letten wat de kat doet.
Meestal negeren ze elkaar, alleen als de hond op de bank ligt te slapen, en de kat wil op schoot dan blaast die naar de hond.

Hond ligt niet op schoot, maar naast ons, dus de kat kan wel gewoon op schoot.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:49

Is het echt plassen op de grond of is het meer sproeien tegen voorwerpen aan dat de kat doet? Kan het zijn dat je hond
bv. langs de krabpaal gelopen is en daar even langs geveegd heeft? Dan moet die kat zijn territorium weer aangeven en sproeit hij/zij er tegenaan. En zo ook met andere plekken.
Ik heb trouwens een poes alleen ( gesteriliseerd), die snel in de stress schiet. Ze is al vanaf een week of 6-7 bij me ( ik weet dat dat te vroeg is, maar het kon niet anders in dit geval). Zij sproeit tegen dingen die nieuw zijn in huis, een tas die ergens staat en er eerst neit stond, een doosje dat er ineens staat, dat soort zaken.
Het is een lastig probleem dat ik ook niet zomaar opgelost heb, ik ga die feliway maar eens proberen, misschien lost het bij mij wel wat op.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:59

Feliway word hier veel aangeraden, maar mensen vergeet niet dat het geen wondermiddel is.. Helaas. Zowel de spray als de diffuser werkte voor onze pissende kat dus nog voor geen meter. Als je kat piest uit stress zou het wellicht nog effect hebben, maar dan moet het wel uit stress gebeuren anders is het kul en geldverspilling.

TS; ik kan je aanraden eerst met het dier naar de dierenarts te gaan. Toen onze gecastreerde kater van destijds 9 maanden op onze bank begon te plassen hebben we eerst een volledig blaas en nier onderzoek laten doen om er zeker van te zijn dat het niets medisch was. Verder altijd de regel aanhouden van één bak per kat. We hebben er twee, dus twee bakken, die 3 tot 4 keer per dag schoon maken. (Cats Best erin, is ideaal) Bij onze kat is het helaas psychisch en de bank hebben we uiteindelijk kunnen weggooien want die had je met 5 liter Febreze niet meer kunnen redden. Je moet de trigger zoeken. In jou geval durf ik bijna 100% zeker te zeggen dat het de hond is. Katten zijn zeer zelfstandige en arrogante wezens die je op meer dan één manier kunnen duidelijk maken dat ze het ergens niet mee eens zijn.

HTM

Re: Kat plast huis onder, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 23:01

Ik ga de tips hier overleggen.
Weet wel dat er al een bank gesneuveld was voordat ik of mijn hond kwamen.
Maar sinds de hond vaak aanwezig is doet de kat het dagelijks wat eerst minder was.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:31

Misschien dan toch een blaasontsteking oid? Stress is daar ook een oorzaak van.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 07:42

Ik heb ook een gestreste kat gehad door een trauma (ze is nu nog steeds snel gestrest maar plast niet meer alleen nog op deurmatten maar die heb ik gewoon niet meer) en kreeg colicalm van de dierenarts hielp een beetje maar blijkt erg slecht voor de gezondheid op langere termijn dus mee gestopt.
Ik heb echt van alles geprobeerd meerdere kattenbakken, vloer bedekking eruit want die geur blijft erin, deurmatten de deur uit, dingen in het stop contact, bach bloesems en nog veel meer en gedragstherapeut erbij en echt nog idioot duur per sessie. Niks hielp. Me laminaat begon ook weer op te zwellen ik dacht soms echt ik dump die kat ergens maar kon het ook niet over me hart krijgen.
Op het laatst was ik zo wanhopig en zag ik op de KRO bij het programma de wandeling iemand die met dieren kon praten. Els Basten heet ze....ze heeft met Missy "gepraat" en moest daarna nog wat handelingen doen en echt sindsdien plast ze niet meer....Alleen nog als er echt meerdere dagen katten bij de voordeur zitten en ze daar plassen en poepen kan ze een keer plassen. Maar eerder was het elke dag ergens plassen en nu misschien 2 of 3x in het jaar.
Je weet het maar nooit....

http://dewandeling.kro.nl/seizoenen/201 ... 09-03-2012

http://www.elsbasten.nl/

Ik zou wel eerst even langs de dierenarts gaan of ze geen blaas probleem heeft bv blaas gruis.
Je kan de urine met een spuitje opzuigen en in een buisje spuiten en dit wegbrengen.
Hoeveel kattenbakken zijn er? Misschien een 2e nemen.