Ouder konijn tam maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Ouder konijn tam maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 16:20

Hoihoi,

Ik heb een vraagje,
ik verzorg op het moment een konijn van iemand, het gaat om een hangoor rond een jaar of 1 en is een mannetje.
Maar hij is niet meer tam, nou wil ik hem wel tammer maken.
Hij doet als je dicht bij de tralies komt valt hij zeg maar aan en word liever niet geaaid, ik denk dat hij gewoon echt bang is, maar hoe kan ik het goed op bouwen zonder zelf krassen en beten op te lopen?
Ik kan hem moeilijk hatseflats oppakken.
Het is echt zonde, want het is zo'n mooi konijn!

Ik heb zelf konijnen dus ik heb ervaring met konijnen!

Ik hoor graag tips enzovoorts!

Groetjes Ruby

Laptopmuis

Re: Ouder konijn tam maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:24

Heeft de andere persoon ook behoefte om het konijn te aaien en aan te raken? Anders zou ik hem gewoon met rust laten.

Niet elk konijn vind aaien leuk en deze laten dit dan ook merken. Meestal als ze een mooi ren hebben met een nachthokje waar ze zelf kunnen kiezen of ze erin of eruit gaan... daar leven zulke konijntjes helemaal op.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 17:30

Ja, die wilt ook graag dat hij tamt word, is gekocht voor een kindje maar door tijdgebrek met aaien enzovoorts is hij een beetje 'verwilderd'. Hij was voorheen wel tam en vond al de aandacht heerlijk..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:36

Ik denk dat dit een konijntje is met hoknijd.
Waar zit die in? Heeft die een ren? Hoe groot is zijn hok?

Een maatje, een mooie ren waar die altijd in kon en een hok op maat doen vaak al wonderen. Gewoon in de ren gaan zitten en wachten tot hij bij je komt. Wat lekkers geven en dan langzaam proberen te aaien.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:55

je krijgt hem tam door te laten castreren, minimaal 2 tot 6 weken na castratie een vriendin geven en meer ruimte en uitdaging geven. Dan houd het hoknijd wat ze vaak doen door pure verveling vanzelf op. Immers als je je energie kwijt kan met rond huppelen en rennen samen met een ander konijn dan hoef je niet meer te proberen mensen op te eten omdat dit het enigste verzetje is wat je die dag hebt ;)

heb ooit zo'n vlaamse reus van 7 maanden opgevangen. Enorm vals en vloog je aan als je nog maar langs het hok liep (hok was 2x zo lang als hij als het al zo lang was en denk 50 cm breed). Toen hij hier een maand was en dus al een maand gecastreerd was en in een grote ren had gezeten en na 2 weken aan mijn groep was gekoppeld was hij veranderd in een schat van een konijn!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 18:10

Ik denk inderdaad dat het hoknijd is, tenminste zo klinkt het ook.
Ik heb hier een dametje zitten, ik zou eventueel als het mag het konijn over kunnen en mogen nemen, maar dan moet hij inderdaad gecastreerd worden en krijgt hij een groter hok en een vriendinnetje. Maar vind het wel fijn als hij voor tijd normaal opgepakt kan worden zonder aangevallen te worden.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 07:41

Dit is inderdaad hoknijd en komt in 9 van de 10 gevallen door het ontbreken van een soortgenootje. Goed dat hij misschien gecastreerd wordt! Hou je ons op de hoogte?

En 1 jaar is helemaal niet oud voor een konijn hoor, als je weet dat een gezond konijn minstens 10 jaar zou moeten kunnen worden :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 09:53

Ik hou jullie op de hoogte, ik mag zelf eigenlijk geen konijn meer van mijn ouders, want ja, als er 1 overlijd, dan zit je nog met de andere... Maar goed, de castratie kost ook heel wat. Maar eerst even het konijn verzorgen de aankomende week.

Nee ik weet dat 1 jaar niet oud is, mijn eigen konijn die pas is overleden was 12 geworden. Maar ik bedoelde met ouder konijn geen jong konijntje meer.