100% beloningsgericht trainen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

100% beloningsgericht trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 08:17

wie traint er 100% positief met zijn hond? dan bedoel ik dus geen correcties maar dingen voorkomen, dat uitbreiden en daardoor geen ongewenst gedrag krijgen.
ik ben mij er steeds meer in het verdiepen, vooral na ik een nestje gefokt heb (en daardoor veel tegenstrijdige berichten aan de kant zet) prachtig om te zien hoe liefdevol moeder haar taak op haar neemt en de puppy s NIET corrigeert maar met zeer veel geduld werkt en ze dingen bij brengt.
daarnaast is er een pup terug gekomen bij mij die volledig verkeerd werd begrepen, bestempeld werd als dominant en daardoor veel stress kreeg en vooral absoluut GEEN band met de eigenaar.Honden zijn vergevingsgezind, ze zullen het je vergeven zolang het niet te vaak gebeurt... deze pup had het dus al heel snel door en vergeeft niet snel al die straf die ze al heeft gekregen
het is voor mensen heel erg (veel te) makkelijk om te straffen ipv voorkomen en belonen. het heeft immers snel effect en waarom zou je je dan verdiepen in iets anders.. toch? ook denken mensen dat je een hond niet alleen maar met positief kunt leren..
interessante links zijn oa
http://www.doggo.nl/artikelen/opvoeding ... ijvend.php
http://www.dogstardaily.com/videos/intr ... n-training (alle filmpjes)

ik vind het dus heel mooi dat ik uit deze dingen van het leven leer, een pup die mijn ogen nog meer opent en mij eigenlijk "dwingt" het nog beter te doen - resultaat, een geweldig leuke opvoeding met super sterke band :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:23

Onze oude koningspoedel reageerde heel angstig op correctie, hmm, angstig is niet het juiste woord, gekwetst. Hij kon echt gekwetst kijken als je hem strafte. Dat deden we dus dan ook niet meer, het was een hond met een geschiedenis (als 3 jarige wegens verwaarlozing in beslag genomen door de politie) en het was een schat. Bij hem moest je dus altijd heel positief zijn en veel belonen en veel geduld hebben :D We hebben nu een 7 maand oud hondje uit het asiel gehaald met een broodfokachtergrond, ook heel angstig en ik merk dat je haar op dezelfde manier moet aanpakken, correcties zijn gewoon echt niet op zijn plaats, doe je meer kwaad dan goed mee.

Werk je met clickertraining TS?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 08:31

ja ik werk met de clicker, en met een beloningswoord (dan hoef ik niet perse altijd de clicker bij te hebben :) ) http://www.youtube.com/watch?v=-4KJmEyrUQM
(ander filmpje komt er aan) wat bij de pup het beste werkt is impuls control, zonder commando s haar zelf uit laten zoeken wat het gewenste gedrag is en dat belonen :)

Nammie

Re: 100% beloningsgericht trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:51

Owww schattig pupje!!!!!
Ben er zeker bekent mee , maar merk dat ik niet alles kan oplossen op deze manier , en dan toch weer teruggrijp naar de manier waarop iedereen is opgevoed...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:56

Misschien dan wel een leuk topic voor je, zitten veel mensen in die 100% positief werken met paarden, honden, katten,... : [TVG] Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Voor mij persoonlijk werkt het vooral bij een bepaald type honden, het lieve onzekere, angstige type. Maar ik merk ook dat ik daar automatisch naartoe getrokken wordt (de laatste twee asielhondjes waren zo'n types). Onze jonge koningspoedel is een wilde drukke macho, ook een klein hartje hoor :D maar merk dat ik hem toch iets anders aanpak dan de andere twee. Het is gewoon kijken bij welke hond welke aanpak het beste aansluit, en sommige honden hebben niks met het hele rangorde-verhaal en dominantie enz enz.

Een anekdote uit de hondenschool. Onze oude koningspoedel hebben we als 3-jarige uit het asiel gehaald en hij kende dus niks. In de hondenschool begonnen en dat ging best goed, buiten 'blijf', hij heeft verlatingsangst en wilde zo dicht mogelijk bij mij blijven. Een lesgever 'van de oude stempel' ging hem dat afleren, hij hield de leiband vast, toen mijn hond rechtkwam en naar me toe wou lopen, gaf hij een giga ruk. Mijn hond was daar zodanig van over zijn toeren dat hij zich heeft losgerukt en hij durfde zelfs minutenlang niet in mijn buurt komen. De lesgever heeft achteraf zijn excuses aangeboden. Was voor mij echt hartbrekend, mijn hond was zo geschrokken :(:) Met een 100% positieve aanpak is hij opengebloeid en hij heeft dat nooit in z'n hele leven willen 'misbruiken'.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 08:57

kijk je wel eens filmpjes van ian dunbar? daar kan je heel veel informatie uithalen, ook een hondenschool die op deze manier traint kan je veel tips geven en zo merk je dat je ECHT alles op kunt lossen dmv positief trainen. het is alleen het geduld wat op de proef gesteld word ;)
dit schattige pupje (dat is ze zeker!) werd bestempeld als hyper, dominant, agressief, bijterig etc.... zo zie je hoe veel fouten mensen kunnen maken

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:58

Hmm, ik weet het niet. Ik geef wel aan dat iets niet mag aan pup ('nee' of door hem weg te halen uit een situatie) om vervolgens meteen te belonen als hij stopt. Ik beschouw het weghalen niet als correctie. Dat weghalen doe ik bijvoorbeeld als hij ergens aan wil knagen, simpel oppakken en ergens anders neerzetten.

Qua trainen lokken we wel dingen uit, zoals zitten door je hand omhoog te halen, af door je hand naar beneden te brengen, maar we leren hem ook onze linkerhand aan te raken uit eigen initiatief. We hebben in onze rechterhand een hele berg snoepjes, maar als hij die aanraakt krijgt hij alleen 'foutje' te horen. Dat woord betekent nog niks, maar hij krijgt ook niks. Tot hij de linkerhand aanraakt, dan krijgt hij het clickerwoord en een snoepje. Ik beloon ook eigen initiatief tot contact zoeken. Dus elke keer als hij naar mij kijkt wordt hij beloond, wat er nu al voor zorgt dat hij heel veel contact zoekt.

Met het stukje 'voorkomen' zoals het opjagen van de kat gebruikt ik ook. Bij het passeren van andere honden, bij het kijken bij een voetbalwedstrijd, bij het passeren van andere mensen. Ik roep hem bij andere honden al heel vroeg bij me, waar hij uitgebreid beloond wordt. Bij een voetbalwedstrijd laat ik het hem zelf uitzoeken, want dat is vrijblijvender. Het enige wat niet mag is opgewonden raken van rennende mensen en de bal. Dat probeer ik dus te voorkomen door hem op mij te laten letten, maar als hij vervolgens gaat liggen en rustig kijken is het ook goed. Bij het kleinste beetje opwinding vraag ik weer aandacht.

Ik gebruik dus van alles door elkaar, maar ben van mening dat je pas kan corrigeren als de hond 100% weet wat hij moet doen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 08:59

jeetje solleke :( wat erg dat zou ook m n hart breken!
ik ga dat topic eens bekijken :)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:05

Solleke_Noah schreef:
Misschien dan wel een leuk topic voor je, zitten veel mensen in die 100% positief werken met paarden, honden, katten,... : [TVG] Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Thanks , heb me daar al aangemeld , maar doe momenteel niks met de paarden vanwege de dazen en ziekte van 1 van de paarden.

Maar daar had ik mijn huidige probleem ook bespreekbaar kunnen maken ;)

Ik grijp terug op verbale correcties omdat ik niet kan inzien hoe ik het anders moet oplossen.
Maar merk aan mijn hond dat hij het niet leuk meer vind om met mij te wandelen oid.
Hond heeft poot gebroken en heeft een hernia , dus mag echt helemaal niks , al 7 weken niet en dat zal voorlopig ook zo blijven vrees ik....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:59

Ik denk dat je beetje "één arm op je rug bindt", als je absoluut 100% nastreeft.

Je hebt gelijk wat betreft het gemakkelijk misbruiken van straf/correctie. Veel mensen vergeten dat je alleen kunt corrigeren als je hond al geleerd heeft wat het betreffende ongewenste gedrag is.
Ook moet je een hond leren "een correctie te nemen", kortom wat je bedoelt met "nee".
Met die twee punten gaat het imo opinie té vaak mis.

Voor mij persoonlijk, maar dat zal voor jouw vermoedelijk niet relevant zijn is dat het soort hondentraining (schapendrijven) waar ik me mee bezig houdt correctieloos onmogelijk is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:46

Wij trainen ook zo positief mogelijk. Wij doen IPO. Met appél en speuren is dat zeker grotendeels mogelijk maar met pakwerk gaat je dat niet helemaal lukken zeker niet met een hoog in de driften staande hond. Dus 100% is mijn inziens niet mogelijk maar een hele hoop dingen zeer zeker wel. Ik train met clickerwoorden (Fijn als beloning zonder bal en vrij als beloning met bal) en mijn honden weten goed wat het commando nee is. Zo heb ik nagenoeg maar twee woorden nodig en kom je heel ver.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 11:04

Ik snap wat jullie bedoelen wilawander en kuggur, (zelf ook een ras die aan beide takken van sport doet)
Ik doel meer op het dagelijks omgaan met de hond, ik ben me nog aan het verdiepen hoor dus zal echt niet alles foutloos doen ;) maar het is wel een veel leukere vrolijkere manier van omgaan met honden en what you give is what you get :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:20

Ikke!

Helemaal verslaafd aan zelfs: Je krijgt wat je beloont! Kan er uren over praten. Zelfs de asielhonden die we trainen werken we positief mee: werkt niet alleen op de honden, maar zelfs op de gedetineerde.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:15

In je eerste post zrg je iets over een teefje die haar puppen niet corrigeert maar met veel geduld etc... Maar ik zie bij de meeste teefjes met pups toch echt iets anders, ik zie teefjes absoluut wel corrigeren/ingrijpen. Ik ben eens met zo positief mogelijk, maar mijn eigen ervaring leert mij dat corrigeren soms gewoon nodig is, alleen als je een deur dicht doet met je er wel weer een andere deur open zetten en een correctie kan ook een simpel gesproken nee zijn waarna je het dier laat zien wat de ja is. Dus nee, niet de tafelpoot opeten, hier heb je een kauwstaaf. Tenzij je 24 uur per dag als siamese tweeling aan je hond vastgekleefd zit kun je namelijk niet alles voorkomen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 06:22

ik zeg niet dat ik nooit corrigeer want soms is dat ook gewoon nodig is mijn mening (en vaak gaat dit om stem correcties en dus nog niet eens met de riem/halsband corrigeren zeg maar.

In principe train ik dus positief, met clicker en met ttouch handelingen volgens control unleashed. Dit is van Leslie McDevitt http://controlunleashed.net/

In Belgie een school die daar ook volgens traint: http://teamup.be/index.html

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 07:21

leuke links dierenfan! :) ik ga trainen bij Liesbeth hogendoorn welke ook op die manier werkt (veel impuls control) daar heb ik 1 les gevolgd.. is dan wel anderhalf uur rijden haha maar vind het meer dan waard!

http://kgc-d.com/
Afbeelding

Afbeelding

en mama
Afbeelding

Afbeelding

sonja, ik zeg dat jolie niet gecorrigeerd heeft en zo ken ik wel meer beaucerons die deze taak heel serieus namen, nu heb ik natuurlijk een pup van 5 maanden en daar begint ze pas echt dingen aan te leren maar tot 8/9 weken leert ze alleen dingen met heeeel veel geduld, "ongewenst" gedrag negeren en positief gedrag levert iets op.. vond ik echt prachtig om te zien!
een stop woordje (stop waar je mee bezig bent dat gedrag is niet goed) vind ik ook helemaal niet erg maar er zijn helaas genoeg die nogsteeds denken dat je honden moet behandelen met fysiek "geweld" en altijd dominant boven de hond moet staan :S

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 07:41

Ik train zelf ook positief maar vind dat een corectie wel moet kunnen (ik gebruik het zelde) Wat me wel opvalt is dat er dus zins alles positief moet zijn veel meer asosiale honden zijn die heel slecht luisteren.
Op clubs zie ik vooral koekdressuur. Mensen durven hun hond niet meer terug te fluiten en geven het koekje op het verkeerde moment.
Ik vind het dus niet zo'n positieve verandering in de hondenwereld.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 08:17

de scholen waar ik train (met jolie ergens anders dan bisou) valt het juist heeeel positief op dat alle honden aandacht hebben voor de baas en niet naar de andere honden om kijken, op de school van jolie traint ALLES door elkaar, behendigheid, combisport, apporteren, gehoorzaamheid enz. dus ook losse honden en daar hangt zo n heerlijke sfeer!
op de school van Bisou trainen ze met impuls control, je hebt dus geen drukke gestresste gefixeerde honden en dat is ook zo n heerlijk gevoel!
ik denk wel dat je het op de goede manier moet doen, je moet er achter staan en niet zomaar wat aanpoten en denken dat je hond alles mag want dat is natuurlijk niet zo, mijn uitgangspunt is dat niemand last van mijn honden moet hebben, als ik wandel met 3 grote zwarte monsters :D moeten ze komen na 1 x fluiten en dat doen ze super netjes en daar ben ik hartstikke trots op *D
Gister ben ik bijv. voor het eerst naar grote drukte geweest met Bisou, (Ermelo kwpn paardendagen) dit vergt nogal wat van zo n pup, ze moeten rustig door alle drukte heen lopen, er is heel hard geluid en andere honden moet ze negeren
en ik ben meer dan trots op haar! gaat gewoon ergens rustig liggen maakt zich niet druk dat we naast de boxen staan en tuurlijk wil ze een keer kijken bij een hond maar dat laat ik niet toe en ze heeft nog heerlijk liggen slapen ook

http://www.youtube.com/watch?v=Fx2Aanfl ... e=youtu.be

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:21

Het idee vind ik goed, maar wat als een hond tegen (een ouder) iemand opspringt? Richting een gevaarlijke weg loopt? Iets van straat opvist wat niet mag? Op zo'n moment ben ik toch wel blij met een ferme NEE, om vervolgens bij me te roepen en te belonen.

Dus het idee vind ik goed, maar of de 100% voor mij, in een drukke stad, zou werken weet ik niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:28

Mijn honden krijgen niet eens de kans op tegen iemand op te springen buiten, want dan moeten ze naar iemand toelopen en ik leer ze dat dat niet mag. OF eigenlijk leer ik ze dat het veel leuker is om mensen en honden te negeren, want bij de baas word je beloond. Richting een weg lopen kan ook niet, want dan zitten ze aan de lijn. Als ze iets oppakken wat niet mag en ik roep ze, komen ze meteen naar me toe om te ruilen. En als ik het eerder zie (dus voordat ze het oppakken) is roepen genoeg om het te laten liggen.

Het zijn situaties die je kan voorkomen en dan dus niet hoeft te corrigeren.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 08:32

maar dat is toch een kwestie van trainen?
bijv iets van de straat pakken... je neemt de hond aan de riem en zet een bakje met snoep op afstand dat ze er wel aan kunnen ruiken maar niet kunnen pakken. je zegt helemaal niks en kijkt de hond naar jou beloon je uitmuntend met iets heel lekkers. dat herhaal je heel vaak, je plakt er een commando leave it (of wat je ook wil gebruiken) aan en voila ze pakken niets meer zonder commando ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 08:33

daarnaast laat ik mijn honden ook nooit opspringen, tegen niemand niet en ook niet tegen mij.
aan de straat lopen ze aan de riem maar OOK leer ik ze een heel goede stop aan (stil staan waar je nu staat) als je dat uitbreid kan je ze dus overal laten stoppen waar je ook wilt en ook onder drukke omstandigheden! (ik gebruik nl de stop ook voor schapendrijven, daar is het heel belangrijk dat ze die heel goed beheersen)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:38

Maar hoe pak je het aan met een hond die dus niet opgevoed is en heel erg aan de riem trekt? Ik zie hier dus allemaal labradors die verschrikkelijk trekken aan de riem. Die hond lacht zich dood als je hem elke keer een snoepje geeft. Dat soort honden geef ik liever 1 goede aanwijzing dan 10x koekje. Ik wacht dus niet op dat die mij over het erf sleept.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:44

Elke hond is anders, watbij de ene hond werkt zal bij de andere hond absoluut niet werken.
Zelf heb ik 2 totaal verschillende honden , de een attent op alles wat ik aanbied en de ander trekt het liefst zn eigen pad en is heel volhardend daarin om die ook te bewandelen.
Ook kwa temperament verschilt het enorm, de een moet gewoon zn energie kwijt anders zou ie enorm gefrustreerd worden, en tja dat doet ie dan soms op een niet zo prettige manier. Dan is ie niet echt voorrede vatbaar en moet ik toch echt optreden. En om nou te zeggen dat het dan met geweld en slaan te maken heeft,nee dat is heel zwart wit.
Er is ook nog eentussenweg daarin.
Elk dier is anders, net zoals elk mens anders is. Het ene kind baat bij een vrije opvoeding terwijl de ander dan helemaal ontspoort.
Met honden niet anders.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 08:45

en wat leert hij van een correctie dan? leg je hem ook uit wanneer het wel goed is?
bij iedere hond werkt wel iets anders maar ik loop met 3! beaucerons tegelijk ( a 110 kilo ) zonder dat ze trekken en ja ik gebruik snoep (niet heel de tijd natuurlijk) maar heb ze de basis geleerd dat als ze trekken ze niks oplevert en bij mij zijn wel. het beste kan je ze nog zonder riem leren te volgen maar dat gaat niet overal natuurlijk
trekken ze dan nooit? ja hoor echt wel eens maar dan sta ik dus gewoon stil, laat ze zelf kiezen dat het bij mij leuker is (dat spelletje hebben ze heel snel door) en daar krijgen ze de beloning
dus ja er zit meer werk in dan dat je een ruk aan de lijn moet geven maar ik heb er meer plezier in en mijn honden ook ;)