Voedselallergie bij kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Voedselallergie bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 09:56

Nou we hebben wel een zorgkindje in huis gehaald hoor.

In oktober zijn mijn vriend en ik gaan samenwonen en hebben we een duo lapjeskatten uit het asiel geadopteerd. Mona en Lisa :)
Lisa is een kleine dondersteen van nu 6 jaar oud, kerngezond en met tijden kletst ze je de oren van het hoofd :D
Mona is een klein dikzakje van nu 8 jaar. Ontzettend lief, maar heeft wel wat kwaaltjes. Ze heeft een hartruisje, en inmiddels zijn we erachter gekomen dat ze naast haar vlooienallergie ook een voedselallergie heeft.

Nu ben ik van huis uit gewend (misschien dat mijn ouders hun kat verwennen :+ ) dat ik in de ochtend en avond natvoer geef en over de dag gezien onbeperkt brokjes. Dat natvoer kwam niet op bij de meiden dus ze deelden tot nu toe een zakje in de ochtend en de rest van de dag gewoon brokjes. Mona begon echter haar kopje kaal te krabben en zat helemaal onder de korstjes.
Dus hup wij naar de dierenarts of dit weer de vlooienallergie was die opspeelde.
Dierenarts gaf echter aan dat ze vlo-vrij is en dat dit wijst op en voedsel allergie. Nu hebben we voer meegekregen maar dat is behoorlijk aan de prijs. We moeten dit nu 6-9 weken testen of ze het hier goed op doet, zo ja dan zal ze dit moeten blijven krijgen.

Heeft iemand eraving met een kat met een voedsel allergie en zo ja wat voeren jullie deze katten wat wel betaalbaar is.
We hebben nu een zak van Hill's meegekregen (2 kilo voor 32 (!!!!!) euro) maar als we dat blijven geven zijn we binnen de kortste keren arm.

Het liefste willen we iets voeren wat we Lisa ook kunnen geven, de meiden krijgen nu apart te eten (Mona in de gang en Lisa in de keuken) maar liefste willen we gewoon brokjes kunnen neerzetten wat ze zelf kunnen verspreiden over de dag. Als we dit ook aan Lisa gaan voeren dan kost het ons een rib uit ons lijf. Ik heb dat absoluut voor ze over, maar he als er goedkopere alternatieven zijn die even goed werken (voor na deze 6-9 weken)

Ik hoor het graag

Selbourne

Re: Voedselallergie bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:00

Mijn kat kreeg eten van het merk Burns, te koop bij zooplus. Geen kale plekken of jeuk meer, hij vond het een stuk lekkerder (dat van Hills at hij niet) en veeeeeeel goedkoper!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:07

Welk voer voerde je? Merk en exacte type. En welke type Hill's heb je nu meegekregen. Dat maakt uit voor wat er gevoerd kan worden straks (mocht Hill's inderdaad werken).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:54

Ik heb een kat met een voedselallergie, maar die begint over te geven, dus een ander soort allergie.
Bij hem gaat het altijd goed als ik 2 weken speciaal voer geef (verrek, weet niet meer hoe het heet, maar je koopt het bij de dierenarts en er zitten 'verknipte' eiwitten in) en daarna kan ik max een jaar weer iets anders gaan voeren. Wij kunnen nooit met hem terug op voer dat hij in het verleden al heeft gehad.

Dus misschien is dit voor jouw kat ook een idee? 2 weken dit voer geven en dan over naar ander voer (je dierenarts weet wel wat je bedoelt als je vraagt naar Hill's voer met verknipte eiwitten voor allergische katten :P ).

Gegoogled: Hill's Z/D.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:43

Omg 32 euro voor 2 kilo?!?! :') en mensen nog beweren dat rauw voeren duur is :+

Voedsel allergie = op vers vlees en elimineren met diersoorten

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:00

Ik heb ook een lapjeskat van 2 jaar die voedselallergie heeft. Na veel geprobeerd te hebben, ben ik uitgekomen bij Prins Skin & Intestinal Hypoallergic. Deze haal ik bij de Jumper. Helaas is deze ook niet zo goedkoop, maar wel goedkoper als wat je nu geeft! Ik betaal voor 1,5 kg iets van €19. Mijne doet het er erg goed op! Als ze een keer brokken van de andere kat eet loopt ze ook gelijk weer te krabben, dus dat is wel altijd opletten. Ik geef mijn andere kat seniorbrokken (is 13 jaar), dus ik geef ze niet hetzelfde.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:06

Zoals al eerder hier vermeld het merk Prins, mijn hond staat daar nu op en dat gaat super. Is voor dieren met snel jeuk en zo.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:00

essiesilly schreef:
Omg 32 euro voor 2 kilo?!?! :') en mensen nog beweren dat rauw voeren duur is :+

Voedsel allergie = op vers vlees en elimineren met diersoorten

Inderdaad, brokken eruit en rauw vlees erin. Is even een omschakeling (vooral voor jezelf), maar met Hill's ga je een voedselallergie niet oplossen terwijl je wel binnen de kortste keren bankroet bent.

Snuffel eens rond op www.barfplaats.nl en dan ook het forumgedeelte, daar vind je veel informatie!

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:13

Wat een onzin om te zeggen dat je met Hill's geen voedselallergie op kunt lossen. Dat kan prima met Hill's, Royal Canin en idd ook met vers vlees. Het gaat erom dat de kat/hond allergisch is voor een bepaald eiwit (bijv. rundvlees). Zolang het voer dat je geeft dat eiwit niet heeft, heeft je dier dus ook geen jeuk meer.
Dit dieet wat nu voorgeschreven is, wordt nu alleen gegeven om te testen of ze ook daadwerkelijk een voedselallergie heeft. Beste test is dan trouwens zelf voedsel koken van een dier wat jouw kat nog nooit gegeten heeft. Bijvoorbeeld struisvogel of paard.
Als de jeuk dan over gaat, dan weet je iig dat je kat een voedselallergie heeft en kun je verder testen. Gewoon kijken welk voer wel of geen jeuk geeft.
Wij voeren zelf sensitivity control van Royal Canin, wel duur inderdaad, maar werkt goed. Wij geven daarnaast zacht voer van Whiskas met eend erin, dat geeft geen jeuk, maar de brokjes wel, dus het is gewoon uitproberen wat werkt. Die whiskas is iig een stuk goedkoper.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 22:03

Ik zal eens kijken naar vers vlees ja :)
Heb er wel eens over gelezen maar twijfel of dat wel wat voor Mona is... Mona at namelijk nagenoeg niets van het natvoer wat we gaven, ze is echter wel echt gek op brokjes. Ook als wij eens rosbief hebben oid dan staat Lisa al kwijlend naast je terwijl Mona echt haar neus ervoor optrekt.
Het is iig iets om eens te kijken of het wat voor haar is.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:14

Ik heb mijn kat ook laten testen op voedselallergie.
Iedereen verklaarde me voor gek omdat hij het (}als ik het goed zeg ) lijdt aan het eosinofiel granuloom complex.

Ik las dat dit getriggert werd door vaak een allergie en ik bedacht voedsel..

De uitkomst : allergies voor zalm, aardappel, rijst, granen, tarwes en melk.

Dit zit in bijna elk hardvoer dus ben over gegaan op vers vlees en geef nu barfmenu totaalvoer.

Dit is ideaal en in verhouding nog goedkoper dan welk soort brokken ook.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 06:21

caranthir schreef:
Wat een onzin om te zeggen dat je met Hill's geen voedselallergie op kunt lossen. Dat kan prima met Hill's, Royal Canin

Ténzij het dier allergisch is voor graan en/of rijst, wat in de meeste gevallen dus zo blijkt te zijn :=

Voedsel koken is sowieso not done, dan blijven er geen voedingsstoffen over.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 06:30

Je hebt verschillende dierenarts merken die voer hebben voor katten met een voedsel allergie. ( eukanuba, trovet, RC, specific etc )Kwestie van uit proberen wat werkt en het daarna in een groot verpakking via internet bestellen , is een stuk voordeliger. Voor een goed voer uit de dierenwinkel betaal je ook al snel 8 - 13 per kg . Je kunt je beide katten dit voer geven

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 06:41

Van dat voer wat jij hebt, als het goed is dan de hypoallergene, precies blijven afwegen dan valt het qua kosten heeeel erg mee. Wij geven het sinds de voedsel allergie van een kat aan beide. 's ochtend een bodempje en 's avonds. Ze hebben er nog nooit zo goed uitgezien. Na een maand of 6/7 was de allergie volledig weg en zat ze weer helemaal goed in het haar.
_/-\o_
Het lijkt of je ze heel weinig voer geeft maar als je ze meer geeft worden ze echt te dik.

Wij moeten trouwens nu wel echt oppassen. Ik kan niks op de grond laten vallen, als de kat het opeet heeft ze DIRECT weer jeuk. Best sneu.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 07:01

Sonja89 schreef:
Voedsel koken is sowieso not done, dan blijven er geen voedingsstoffen over.

Dit is onzin. De totale voedingswaarde vermindert wat, dat klopt. Maar andersom zijn ze ook makkelijker beschikbaar. Voor het totaalplaatje maakt het uiteindelijk nauwelijks uit, zeker als gerekend is met de klaar-zijnde brok.

Katten wil je inderdaad zo min mogelijk granen binnen laten krijgen, want het zijn obligate carnivoren. Ze eten van nature geen plantaardig voedsel (in tegenstelling tot honden, die meer opportunisten zijn).

Ik ben nog steeds nieuwsgierig wat je tot nu toe voerde en welke variant van Hills je nu precies voert. Dat zorgt er namelijk voor dat ik kan zien wat risicogebieden zijn. Als je een voersoort voert met alleen rund, dan hoeft kip in principe niet uit het dieet. Maar stel je hebt de variant met kalkoen, dan is het fijn om geen variant voer aan te raden waar ook kalkoen in zit. Is het Hills Z/D?

Je hebt bijvoorbeeld dit voer, Orijen: alleen vis en geen granen (wel duur)
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... jen/132699

Of dit voer, Applaws: alleen kip en geen granen (beter geprijsd)
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... aws/145878

Acana: alleen vis en geen granen (tussenin)
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ana/132917

Granatapet: verschillende varianten
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... _droogvoer

Wahre: Met rijst, kalkoen en zalm (beter geprijsd)
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ebe/197562

Voorkeur gaat van dit rijtje uit naar Applaws, als hij niet op kip reageert. En anders Acana. Orijen is ook top maar vrij prijzig. Wel absoluut beter voer dan Hills.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 11:09

We hebben nu inderdaad Hills Z/D eegekregen :)

Hiervoor voerden we natvoer van Kitekat, zo'n doos met meerdere zakjes (en dan wisselden we dozen met vlees en vis af) daarnaast brokjes van Felix en dan voornamelijk de visvariant.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:23

Van Felix zie ik zo niet de ingredienten staan. Maar het is een goedkoop supermarktvoer dus er zal wel veel granen in zitten. Dan zou ik in eerste instantie kijken of Applaws werkt.

Wanneer ik weer in de supermarkt ben, zal ik de ingredienten even overnemen (of heb je nog een zak staan).

Kitekat is trouwens ook rotzooi. Een kat hoeft eigenlijk geen natvoer te hebben, maar als je het voert, voer dan iets goeds. Ik heb nu geen tijd om dat op te zoeken (over anderhalf uur tentamen), maar dat wil ik best voor je doen als je eigenlijk wel natvoer wil blijven voeren.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:25

Bij allergie doen wij aan BARF. Dat kun je ook zo duur maken als je zelf wil.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:22

Ik vind BARF voor een kat echt niet te doen. Ik wil namelijk graag meerdere keren per dag voeren en mijn kat mag dan maar 120gr per dag. Dat worden dus hele kleine stukjes kippennek per maaltijd.

KVV is dan je volgende optie. Je hebt bijvoorbeeld het merk Haaksbarf wat echt maar 1 diersoort gebruikt per smaak en ook niks anders toevoegd. Goed te gebruiken voor een eliminatiedieet dus. Je hebt ook All Animal, die heeft bijvoorbeeld weer de smaak kwartel, die heeft Haaksbarf niet.

Bij een eliminatiedieet zou ik vermijden:
tomaat/paprika/aubergine
kip/eend
schaap/lam
rund
geit
rijst of andere granen (mais, tarwe etc.)

De brok die dat allemaal niet bevat moet ik nog tegenkomen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:22

Mizora schreef:
Dit is onzin. De totale voedingswaarde vermindert wat, dat klopt. Maar andersom zijn ze ook makkelijker beschikbaar. Voor het totaalplaatje maakt het uiteindelijk nauwelijks uit, zeker als gerekend is met de klaar-zijnde brok.

Natuurlijk, laat ik de biefstuk voor mijn hond eens bakken vanavond _O- Net als die doodgekookte brokkenzooi. Wat een flauwekul zeg.

Verder ga ik met Sassol mee, BARF is praktisch gezien misschien wat onhandig met een kat.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:14

Mijn kat heeft ook een voedsel allergie. Wat gepaard ging met ernstige diaree en overgeven. Na alle soorten brok te hebben geprobeerd krijgt hij nou rauw vlees net als de hond en hij doet het er geweldig op. Nadeel is wel dat daardoor het jachtinstinct erg naar boven komt. Dus heb regelmatig kikkers etc in huis.