tanden trekken kat, tot hoe oud?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

tanden trekken kat, tot hoe oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 09:52

jaja, de kat wordt ouder hier. hij kwijlt altijd, maar nu afentoe ook stukjes bloed na de maaltijd. vanmiddag dus een afspraak maken voor de tandjes.
maar... trekken ze die tanden onder gehele verdoving, of lokaal?
de kat is heel oud, en of ze de gehele verdoving zal overleven?
dus , hoe gaat het in zijn werk, en is dit een optie voor haar?
al vast voor informeren op de da ;)

Onali

Re: tanden trekken kat, tot hoe oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:54

Hoe oud is oud?
Mijn kat moet nog 4 worden en heeft onlangs een paar kiezen moeten missen. Gewoon onder algehele verdoving.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:54

trekken/schoonmaken van tandjes word onder volledige narcose gedaan, pas als het mondje open op de operatietafel ligt kunnen ze zien wat er allemaal moet gebeuren en wat dat zal gaan kosten (kan flink in de papieren lopen)
Hoe oud is de kat? Als de kat er niet slecht aan toe is (mager e.d.) dan zal het wel goedkomen hoor..
Ik hoop dat je poezel snel geholpen kan worden en van dr pijn ion dr bekkie afkomt..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 10:11

een jaar of 20... en al vrij duntjes.
zo is zijn gebit... er breekt nu ook al stukken af.
Afbeelding

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:48

Ik denk dat het heel goed is dat je naar de dierenarts gaat, Zelfs als alle tandjes niet meer te redden zijn dan gaat het kaakbot van een kat verharden waardoor ze alsnog gewoon brokjes kunnen eten :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 12:25

Murthul schreef:
Ik denk dat het heel goed is dat je naar de dierenarts gaat, Zelfs als alle tandjes niet meer te redden zijn dan gaat het kaakbot van een kat verharden waardoor ze alsnog gewoon brokjes kunnen eten :j

ja, dat er wat moet gebeuren, is wel duidelijk ( hij geeft zelf niet aan dat hij pijn heeft, dat niet. maar je ziet hem nu vermageren )
alleen het onder narcose brengen... maar misschien kan het wel, dus we gaan sowiso naar de da, en dan weten zij wel of het wel of niet kan :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:17

Mijn vorige kat is op 16 jarige leeftijd nog onder narcose gegaan voor een gebitssanering.
En op 17,5 ivm een gebroken poot.
Je zou evt kunnen vragen of ze met gasnarcose werken, dat is 'veiliger' dan de ouderwetsere narcoses. :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 13:47

lor1_1984 schreef:
Mijn vorige kat is op 16 jarige leeftijd nog onder narcose gegaan voor een gebitssanering.
En op 17,5 ivm een gebroken poot.
Je zou evt kunnen vragen of ze met gasnarcose werken, dat is 'veiliger' dan de ouderwetsere narcoses. :j

3:15 zijn we aan de beurt. :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:52

Je DA zal van te voren een bloedonderzoek willen doen om de functies van nier en lever te testen om te kijken of het veilig is om je kat onder narcose te brengen. Gasnarcose is tegenwoordig niet meer nieuw maar wordt dagelijks gebruikt. Echter kan je een kat en hond niet meteen aan het gas doen, je zal het eerst in slaap moeten brengen. Daar zijn tegenwoordig steeds veiligere premedicaties voor.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:01

Kat van mn ouders is net geweest voor tanden trekken. Hij is zo'n jaar of 14 en heeft alles goed doorstaan.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:08

xx_Horsiex schreef:
Je DA zal van te voren een bloedonderzoek willen doen om de functies van nier en lever te testen om te kijken of het veilig is om je kat onder narcose te brengen. Gasnarcose is tegenwoordig niet meer nieuw maar wordt dagelijks gebruikt. Echter kan je een kat en hond niet meteen aan het gas doen, je zal het eerst in slaap moeten brengen. Daar zijn tegenwoordig steeds veiligere premedicaties voor.

Klopt.
Mijn kat bleek na vooronderzoek tijdens de opname ernstige hartruis te hebben en die hebben ze wel geopereerd maar intussen extra strak in de gaten gehouden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 15:41

we zijn weer terug :)
de da kan niks meer voor haar doen. ze heeft een tumor aan het kaakbot waardoor haar kiezen e.d verder ontstoken zijn. ( een mogelijkheid was het ontsteken van het bot door een ontsteking aan de kies, maar die kans schatte ze heel klein ) ze heeft nu voor 10 dagen antibiotica om de ontsteking te verminderen, en wat pijnstilling en dan wordt het wachten tot ze het zelf opgeeft, of dat ze minder wordt, dan laten we haar inslapen. aan deze tumor moet ze pijn hebben, maar twijfel hier toch aan, altijd met kopjes is die kant eerst en dan een 15 minuten genieten als ik haar onder haar kin aai. ze huppelt nu vrolijk rond, en viel aan op haar eten nu weer. ( en ze viel de da aan := ) dus zolang ze nog "vechtlust" heeft laten we haar zo. tot een paar dagen tot weken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:44

Jeetje zeg, ik wilde reageren, maar dat hoeft dus niet meer. Wat een rottig nieuws, maar wél een respectabele leeftijd. Ik hoop dat ze nog eventjes gezellig en pijnloos bij jullie kan blijven.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 15:47

Quellian schreef:
Jeetje zeg, ik wilde reageren, maar dat hoeft dus niet meer. Wat een rottig nieuws, maar wél een respectabele leeftijd. Ik hoop dat ze nog eventjes gezellig en pijnloos bij jullie kan blijven.

ja, de da vond haar ook heel oud :j en dat voor een straatkat die gedumpt is.
maar al een paar jaar is het van het is een kwestie van dagen
en nu is het dagen-weken. dus we wachten af.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:32

wilde ook reageren met gasnarcose e.d...als ik het zo lees zou ik idd eerst die AB kuur afmaken en haar dan aan de pred. (dexamethasone) zetten. Dat gaat de tumor vertragen, is ook pijnstillend en een hele goede ontstekingsremmer.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:55

Als echt het hele gebit eruit moet is dat best wat werk. Ze moeten dan echt met de tandwortel en al eruit gehaald worden. Ik heb het bij mijn siamees laten doen toen ze ongeveer 5 jaar was omdat zij continue ontstoken tandvlees had en daar heel veel last van had. Ze is er een paar dagen heel ziek van geweest en het kostte toen ruim € 750. En hij moet daarna aan de antibiotica om infectie te voorkomen.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:01

NESCAFE schreef:
Als echt het hele gebit eruit moet is dat best wat werk. Ze moeten dan echt met de tandwortel en al eruit gehaald worden. Ik heb het bij mijn siamees laten doen toen ze ongeveer 5 jaar was omdat zij continue ontstoken tandvlees had en daar heel veel last van had. Ze is er een paar dagen heel ziek van geweest en het kostte toen ruim € 750. En hij moet daarna aan de antibiotica om infectie te voorkomen.

Als je alleen al alle berichten van TS had gelezen (en dat zijn er maar 5) had je geweten dat een antwoord niet echt meer nodig was.

Ts, dikke knuffel voor jou en je kat, ik hoop dat hij nog even bij jullie mag zijn..

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:03

Oh sorry TS, ik had idd alleen de eerste paar antwoorden gelezen. Heel veel sterkte...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 20:58

Mist schreef:
wilde ook reageren met gasnarcose e.d...als ik het zo lees zou ik idd eerst die AB kuur afmaken en haar dan aan de pred. (dexamethasone) zetten. Dat gaat de tumor vertragen, is ook pijnstillend en een hele goede ontstekingsremmer.

owkee. ze heeft een prik gehad, welke nu 10 dagen werkt, omdat pilletjes niet goed gaan met haar.
verder heeft ze vandaag ook een pijnstil prik gehad, en krijgt ze dus de komende tijd metacam, deze vind ze lekker, dus doe ik het op mijn vinger en likt ze het eraf. als het potje metacam op is zullen we even informeren naar de dexamethasone

NESCAFE schreef:
Oh sorry TS, ik had idd alleen de eerste paar antwoorden gelezen. Heel veel sterkte...

ik doe het ook wel eens niet hoor ;) maar druk altijd op het oranje balkje topicstarter, dan komen er maar een paar berichten ( alle van de ts)

ze heeft nu een flinke opleving door de medicijnen natuurlijk. de ontsteking aan haar tandvlees deed haar natuurlijk pijn ( die tumor weet ik het nog niet... ) nu ze pijnstilling heeft valt ze haar eten aan. ze heeft ook al 2x haar drinkbakje leeggedronken. en dan toch... ze vult weer... ze was helemaal ingevallen aan haar flanken? :') en nu er weer water en eten in gaat, zie ik haar weer opfleuren <3 ( het feit dat ze niet aanviel op eten en het bloed maakte de bleslising [size=7]aaarg hoe schrijf je dat om da te bellen makkelijk. dus nu tijdelijk optimistisch, ookal weet ik dat dit ook tijdelijk is. [/size]

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:35

Fijn dat ze zich weer een beetje normaal gedraagt!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 21:50

Murthul schreef:
Fijn dat ze zich weer een beetje normaal gedraagt!

ja... wat een beetje eten, en water al niet kan doen !

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 20:07

update :
ze is gister nogal dronken geweest van de medicijnen, heen en weer zwalken e.d ( da schatte haar 3 kilo, maar ze was 2,5 := )
nu is ze nog helderder als gister, ookal was ik gister al positief.
haar wang is nu wel dik, haar hoofd houd ze wat scheef, en haar tong steekt ze scheef uit. ze kwijlt wel niet meer, en begint weer steviger te worden (ze had een klokhuisvorm ribben,ingevallenvel,heupen)
voorheen lag ze heel de dag te slapen, en werd alleen wakker voor eten. vandaag heeft ze nog maar 2 uurtjes geslapen, en rest van de tijd racet ze heen en weer. naar buiten, naar binnen, mij achterna naar het land <3
zou ze dan toch last hebben gehad van haar mond en daarom zo slapen? of lusteloos door het niet genoeg voer binnen krijgen?
in elk geval eet ze nu weer *\o/* en heeft net een bakje van 100 gram geprakte paté naarbinnen geslurpt. ook natvoer in brokjes kreeg ze niet meer naar binnen. ze leeft nu op gelei en paté.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:03

Goed nieuws ! ik hoop dat je nog heel lang van haar kunt genieten !!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 21:17

update :
nu , een 2 weken later kan ik zeggen dat hij nog steeds vrolijk rond rent hier !
hij slaapt nog steeds een stuk minder, maar eet als een malle. iedere 5 minuten racet hij naar de keuken om te gaan zeuren. de hele dag ligt hij in de kamer, en als iemand naar de keuken gaat gaat hij erachteraan, terwijl hij vroeger de hele dag lag te slapen.

met de pijnstilling begint hij wel steeds meer wat tegen te stribbelen :=
eerst likte hij het gewoon op, nu moet het via het spuitje. ( hij sloeg de spuit uit mijn hand := )

eigenlijk veel langer is hij er nog dan we verwachten. hij is enorm opgeknapt en (bijna) weer de oude. zijn kaak is iets minder opgezwollen. kauwen gaat hem goed af.

hellaas is morgen zijn pijnstilling op :(
mam wil het niet meer verlengen, ik wel. hij is zo vrolijk met zijn pijnstilling en raced rond. ( met energie die ik al 5 jaar niet meer heb gezien )
terwijl ik dit typ springt hij weer op de bank, en klauterd zich een weg naar mijn schoot.
eten en water... wat kan een beestje daar van opknappen !

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 19:21

mam wil haar maandag laten inslapen :(
omdat ze kwijlt en dit bende geeft, en mam het eten niet wil prakken.
haar hoofd vind mam schever, terwijl heel de zwelling is afgenomen. ze gaat juist met sprongen vooruit :( ( ze is van de metacam af, ... daar blies ze van op )