Duif met pootring verdwaald, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elsemieke

Duif met pootring verdwaald, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 23:22

Hallo,

De laatste dagen is me opgevallen dat er een duif met een groene pootring bij ons in de dakgoot zit . De duif is vrij mak en vliegt niet weg als je dicht in de buurt komt. Daarnaast zit de duif nu al zeker een dag of drie continue op de zelfde plek gedurende de hele dag. Vanwege de groene pootring verwacht ik dat de duif een eigenaar heeft en vermoedelijk verdwaald is. Mijn vraag is wat ik nu het beste kan doen om de duif weer thuis te brengen. Alle suggesties zijn welkom!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:24

waar zit je ergens ?
dat zijn postduiven.ik had er pas ook 1. verdwaalde postduiven word de nek omgedraaid, of gaan naar de poelier..

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:24

De duivenjongen riep ''Hoe Hoe''

kon het niet laten.. sorry, geen idee.
Laatst bijgewerkt door Astaloca op 14-08-13 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Duif met pootring verdwaald, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:26

:') _O- dat zou ik ook even proberen! :j

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:29

Laatst bijgewerkt door _Rianne_ op 14-08-13 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisamartine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:30

Als je de duif te pakken kunt krijgen kun je aan de hand van het nummer op de ring achterhalen waar het dier vandaan komt. Eigenaren zijn vaak erg blij als ze terecht zijn heb er zelf ook al meerdere 'gevonden' haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:31

Niks doen, je kan hoogstens een beetje water neerzetten en wat voer eventueel op een veilige katvrije plek, zodat hij op krachten kan komen. Maar verder niet. Het kan zijn dat hij moe is, vaak zie je ze een paar dagen, maar ze vliegen vanzelf naar huis. Dat kunnen ze heel goed, het huis terug vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:35

Tenzij het een gode prijsduif is, komen ze hem niet halen hoor, zekers niet uit Duitsland of aan de andere kant van het land.
Ik heb zelf duiven, en dus ook vaak aanvliegers. De laatste uit Duitsland, hij is hier 6 dagen geweest en weg was hij. Bij hem hadden ze een telefoonnummer vermeld, dus die heb ik gebeld. De duif zat hier in het hok namelijk. Na zes dagen is hij weg gevlogen en een paar dagen later belde de mevrouw dat ie er weer was.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:36

ik heb het toen gemeld, en zelfs gebeld. de duif kwam uit belgie. hij wilde m uiteraard niet terug..
als ze verdwalen, hebben ze geen nut meer voor de duivenmelkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:40

spicegirl schreef:
ik heb het toen gemeld, en zelfs gebeld. de duif kwam uit belgie. hij wilde m uiteraard niet terug..
als ze verdwalen, hebben ze geen nut meer voor de duivenmelkers.

Ze zijn niet altijd verdwaald, soms komen ze ook in slecht weer of raken ze door omstandigheden uitgeput. Ook bij de jonge duivenvluchten draaien ze niet gelijk de nek om hoor. Echter zullen ze ze vaak ook niet komen halen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:42

uitgeputte duiven hebben ze ook niks aan. die zijn te zwak ;)
en met slecht weer houden ze rekening met jonge duiven..
en jawel, alleen de besten willen ze houden. de rest is voor de vuilnisbak, of poelier..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:43

Vangen en soep van koken :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:45

diervriendelijk :roll:
ook geen vette bek. die ik had, was mager. ze worden met opzet schraal gehouden, omdat ze sneller naar huis vliegen, als ze honger hebben.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:45

Zelfs een ervaren vlieger kan wel eens verdwalen. Je kunt 'm te vangen en het ringnummer op zoeken. Zo heeft mijn opa ook wel eens een duif terug gehad, was ie heel blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:46

spicegirl schreef:
uitgeputte duiven hebben ze ook niks aan. die zijn te zwak ;)
en met slecht weer houden ze rekening met jonge duiven..
en jawel, alleen de besten willen ze houden. de rest is voor de vuilnisbak, of poelier..

Dat zeg ik toch. Bij ons verkoopt de poelier geen postduif, alleen houtduif in het seizoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:48

spicegirl schreef:
diervriendelijk :roll:
ook geen vette bek. die ik had, was mager. ze worden met opzet schraal gehouden, omdat ze sneller naar huis vliegen, als ze honger hebben.

Schraal is niet mager, ze moeten wel energie genoeg hebben om te vliegen, als je ze te mager laat vliegen en de energievoorraad halverwege opraakt, dan ben je imo dom bezig als duivenmelker. Hongerig naar eten prima, maar niet uitgehongerd en mager op pad sturen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:51

die ik hier had, had dus geen energie genoeg. hij kon geeneens meer omhoog komen..

een ervaren duif verdwaald niet.en postduiven, die verdwalen, zijn echt niet meer gewenst. wat heb je daar dan aan ?de bedoeling van de duiven"sport ", is dat ze op kortst mogelijke tijd naar huis vliegen. de snelste is de winnaar.
wat is een verdwaalde duif dan ? :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:56

Ik ga het niet twee maal uitleggen. Welterusten.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:57

Ieder dorp heeft wel een Centraal Hok waar aanvliegers heengebracht kunnen worden. De vrijwilliger neemt dan contact op met eigenaar.

Ikzelf heb al vaker duiven voor mijn schoonvader teruggebracht of opgehaald, zelfs tot achter Gent in Belgie. Gelukkig zouden we in die periode naar de Belgische Kust op vakantie gaan maar zoniet, had de eigenaar die duif zelf opgehaald wnt die kwam uit een goede lijn. Verdwalen is dus niet meteen doodvonnis voor echte duivenmelkers :+

Ook duiven moeten ervaring opdoen, de jonkies vliegen soms samen en nemen dan de verkeerde afslag of als het weer omslaat, kunnen ze in de war raken. Als ze dan aangesterkt zijn, vliegen ze zo weer naar huis. Ze houden de duiven niet voor niets in de vrachtwagen als er slecht weer voorspeld wordt...

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:58

Mijn oma zit in de duiven, en meestal komen ze hem wel halen. Of ze moeten heel ver weg wonen.. Wij nemen er ook wel eens 1 voor haar mee en zetten hem dan verderop uit. Meestal vliegt hij dan naar huis. Ik zou igg het nummer proberen op te zoeken als je hem kan vangen :)

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:59

Ibonn schreef:
Ieder dorp heeft wel een Centraal Hok waar aanvliegers heengebracht kunnen worden. De vrijwilliger neemt dan contact op met eigenaar.

Ikzelf heb al vaker duiven voor mijn schoonvader teruggebracht of opgehaald, zelfs tot achter Gent in Belgie. Gelukkig zouden we in die periode naar de Belgische Kust op vakantie gaan maar zoniet, had de eigenaar die duif zelf opgehaald wnt die kwam uit een goede lijn. Verdwalen is dus niet meteen doodvonnis voor echte duivenmelkers :+

Ook duiven moeten ervaring opdoen, de jonkies vliegen soms samen en nemen dan de verkeerde afslag of als het weer omslaat, kunnen ze in de war raken. Als ze dan aangesterkt zijn, vliegen ze zo weer naar huis. Ze houden de duiven niet voor niets in de vrachtwagen als er slecht weer voorspeld wordt...

Idd zo ken ik het ook. Tuurlijk er zijn erbij die wel de nek omdraaien. Maar dat doen ze echt niet allemaal...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 00:01

Oef verdwalen hoeft niet in de letterlijke zin van het woord..

On topic: Mijn vraag is wat ik nu het beste kan doen om de duif weer thuis te brengen. Alle suggesties zijn welkom! Zie tip Rianne ts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 00:09

Ibonn schreef:

Amen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 00:12

Wat je kunt doen, is even opletten waar de duif in de avond gaat zitten. Als hij wat lager zit en het is donker, dan schijn je hem met een zaklamp in zijn ogen en kun je hem zo pakken. Ga er overdag niet achteraan lopen vangen, wordt ie alleen maar gestressed van.
Zit hij te hoog, dan zet je gewoon wat water en voer veilig ergens neer en dan vliegt hij naar een paar dagen gewoon weer terug naar huis. Ik heb eens een duif gehad die bij mij heeft overwinterd, de eerste keer los vloog hij naar zijn oude hok.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:50

Toevallig hebben wij een paar dagen geleden ook twee dagen een duif op bezoek gehad. Je moet ze eigenlijk niet voeren, maar de duif proberen te vangen. Nee, niet aanraken, maar ervoor zorgen dat ze in een afgesloten ruimte (garage) gaan zitten. Daarna bel je de eigenaar en dan komt hij/zij de duif ophalen :)