wanneer snappen kippen om savonds naar binnen te gaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

wanneer snappen kippen om savonds naar binnen te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 20:15

Ik heb nu voor het eerst kuikens ( 15 weken) ipv volwassen kippen die ik tegen een uur of 21.00 moet vangen en in het nachthok zet. Nou ja, ik vang er 1 ( zijdehoen erg braaf en makkelijk te vangen) en zet die binnen, de andere ( zenuwpeesje van een barneveldkriel die zih moeilijk laat vangen) gaat zoeken en gaat dan wel naar binnen en loopt binnen het trapje op het nachtgedeelte in.
Als ik dit niet doe, slapen ze buiten in een kuil.

S`morgens moet ik beide op het trapje zetten en na kleine 5 minuten lopen ze naar beneden en de ren in. De rest van de dag zijn ze buiten.

Voer in het hok strooien maakt niet uit, doen ze niks mee.

Op een kippenforum probeer ik me nu al 3 dagen te registreren en met de beveiligingscode gaat het steeds mis, en aangezien hier ook veel bokkers met kippen actief zijn, hoop ik dat jullie tips hebben

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:20

Ik heb mijn kippen toen ik ze net had een paar dagen nog niet uit het hok gelaten. Gewoon daarin het voer en water plaatsen, en zorgen dat ze voldoende droge en hoge plekjes hebben om op stok te gaan.

Toen heb ik gewoon het hok opengezet en ze hun eigen gang laten gaan, de eerste dag duurde het tot ruim in de middag voor ze eens buiten kwamen kijken, en zijn ze niet ver bij de ren uit de buurt geweest. Eind van de dag gingen ze vanzelf allemaal weer naar binnen. De dagen daarna durfden ze pas verder de tuin te gaan ontdekken. Ook ben ik ze toen buiten de ren gaan voeren, maar toch bleven ze terug komen naar de ren om eitjes te leggen en te slapen

truus1970

Re: wanneer snappen kippen om savonds naar binnen te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:25

uit hun zelf naar buiten laten gaan. Komt vanzelf goed. In hun eigen tempo de wereld laten ontdekken.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:26

Onze kippen (ouder) snapten het zelf automatisch.... maar heb bij de pensionstal waar ik stond het ook gezien dat de jonge kippen het nog niet snapten.... Kwestie van tijd..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 21:04

truus1970 schreef:
uit hun zelf naar buiten laten gaan. Komt vanzelf goed. In hun eigen tempo de wereld laten ontdekken.

Bleven gerust de hele dag boven wonen, snapten het trapje niet, nu ik ze erop zet hoop ik ze te leren dat ze snappen dat ze zo omlaag moeten. Naar buiten gaan is het probleem ook niet, juist het naar binnen gaan in de avond. Ze blijven gewoon buiten slapen aangezien ze niet snappen dat ze dan naar binnen moeten

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:09

Zoals eerder gezegd hier; sluit ze een 3 dagen op in hun hok met water en voer. Zo leren ze dat dat hun thuishonk is en tevens slaapplaats. Dat trapje leren ze dan ook wel op en af te gaan. Anders geef je ze een zetje naar beneden om ze zo te begeleiden en te leren. Dus, een aantal dagen opsluiten en dan zal je zien dat ze savonds keurig terug gaan naar hun slaapplaats.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:16

Mijn kipjes wisten pas na een week hoe ze de trap op moesten. Naar beneden ging sneller.
En bij mijn andere groep waren ook kippen die buiten bleven slapen zag ik later.
Die heb ik 1.5 tot 2 weken naar binnen moeten doen (hebben niet eens een trapje)
En vandaag gingen ze voor het eerst zelfstandig in het binnenhok.
Zijn allemaal zijdehoenders. Ze staan erom bekend dat ze over dingen leren langer doen :')

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:23

Inderdaad je kippen een paar dagen in het hok laten wil helpen.
Zijdehoenders schijnen niet altijd de slimste te zijn, hahahahaha. Een vriend van ons moet na een paar maanden nog steeds op zijn buik het hok in om de hoenders het trappetje op te helpen :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:36

Mijn ex legbatterij kipjes die niets gewend waren, heb ik 1 nacht in de stal gehouden. Ze gaan zelf naar binnen savonds, ik hoef ze nooit te roepen of te zoeken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 07:45

We hebben een groter binnenhok moeten bouwen tijdens de vogelpest en ze toen dus ook een tijd opgesloten binnen. Het is zo groot als een gemiddelde slaapkamer en dat voor 12 hennen en een haan, maar wat vonden ze zichzelf zielig!
Daarna mochten ze weer vrij in en uit, ze lopen los om het huis. Ze gaan altijd uit zichzelf op stok, geen enkel probleem. Gewoon even tijd geven.

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 07:53

Toen wij onze kippen net hadden. hebben we ze een tijd in een grote ren gehad met kippenhok. Een twee van de vier kippen waren niet goed geknipt en vlogen er overdag uit :') Toch kwamen ze eten en slapen in de ren/kippenhok. Na een paar maanden heeft mijn vader de ren weggehaald en liepen de kippen vrij om het huis. Ze gaan nog steeds in het hok slapen. In der loop de tijd hebben de kippen zich voortgepland en kwamen er kippen aanlopen van de buren. Ander kippenhok erbij gezet voor de ruimte en toch gaan ze nog steeds met z'n alle in dat ene hok! Mijn vader heeft 's avonds wel eens een paar kippen uit het hok gehaald en in het andere hok gezet met deurtje 's nachts dicht, maar daar gaan ze nog steeds niet in.
Dat gebruiken we nu dus voor de konijnen!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:00

Wij hebben onze eerste kippen ook de eerste dagen alleen in het hok gehad, later zijn daar weer kippen bijgekomen, na een aantal jaar, en die volgen dam weer het voorbeeld op van de oudere kippen.
dus zodra het nu schemert lopen ze allemaal braaf het hok in.
Maar eigenlijk moeten ze echt in het begin al leren dat ze het hok in moeten, het is wel lastiger om ze nu pas dat aan te leren, maar ik denk dat als je ze gewoon een tijd in het nachthok houdt, ze dat wel gaan snappen.

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:06

Mijn kippen kregen sávonds altijd nog iets lekkers.
Waardoor als ik met een schaaltje aankwam ze heel snel het hok inrennen. Ha Ha
Dat hebben ze snel door !

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:21

Wij hadden altijd een lamp branden, dus wanneer het donker werd gingen de kippen het verlichte nachthok in, en met tijdschakelaar ging de lamp uit. In het donker blijven ze dan weer zitten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 07:19

Gisteren wilde ik ze binnen zetten, kipjes weg.... zaten ze al netjes binnen en boven :D
Vanmorgen zaten ze al netjes beneden te wachten tot het hok opende voor hun

het kwartje is gevallen

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 08:23

Dat is mooi TS! :D