Eieren komen niet tegelijkertijd uit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Eieren komen niet tegelijkertijd uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 08:18

Ja, voor de hand liggend is dan 'heb je de eieren er wel tegelijk onder gelegd?'
Maar ja dus.

Ongeveer 3 weken geleden, bevruchte eitjes meegenomen van m'n werk en alle 5 in 1x onder broedse kip gelegd.
Ze heeft geen eieren meer bijgelegd, vond 5 een prima aantal.

Eergisteren, in de ochtend, was daar het eerste kuiken.
Maar goed, na ruim 24 uur was er niks meer bijgekomen.
Dus voelen en kijken, twee eieren waren leeg.
Maar die andere twee...bij het openen zaten er dus twee kuikens in, levend en wel (ja heel sneu) die zeker nog een week moesten!

Hoe kan dit?
Ik snap er echt niets van :?

FriesWytske

Re: Eieren komen niet tegelijkertijd uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 08:31

Dat kan. Jij hebt ze gevonden, dus weet je niet wanneer ze bevrucht zijn.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 08:33

Hebben alle eieren er altijd goed ondergelegen?
Want als de eieren aan de zijkant niet goed onder de kip hebben gelegen ontwikkelen ze niet goed.
Andere oorzaak kan ik niet bedenken.

Het is wel echt veel te laat voor kuikens. Hoop dat je ook een warmtelamp hebt of bereid bent die te kopen als het nodig is. Want kuikens moeten volwassen zijn voordat ze de winter ingaan...

@Frieswytske: heeft niets te maken met wanneer een ei bevrucht is. Als eieren er tegelijk onder worden gelegd moeten ze ook gelijk uitkomen. Één dag verschil kan wel eens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 08:37

Waarom heb je ze open gemaakt? Je kon er toch een zaklamp tegen houden en kijken? Als je een ontwikkeld kuiken zag dan wist je dat het nog ging uitkomen maar meer tijd nodig had. Heel sneu :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 08:47

Ja het is zeker sneu :j
Lijkt me ook vrij logisch dat niemand die kippen laat broeden doelbewust kuikentjes voortijdig uit het ei pelt :?

En waarom we niet geschouwd hebben, dat doen we nooit.
Laten wat dat betreft de natuur gewoon z'n gang gaan.
Bij de voorgaande broedsels is dat allemaal perfect gegaan, het resulteerde wel in bijzondere ouderschapscombinaties, maar dat is ook wel weer grappig :+
(Twee hennen die samen de kuikens opvoeden, drie hennen die uiteindelijk op het nest zitten en waarvan er 1 moeder wordt etc.)

En aangezien het theoretisch niet moet kunnen dat er een dikke week verschil zit in de ontwikkeling hadden we dit ook niet verwacht natuurlijk.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:52

Wij hebben wel eens kuikens gehad die in december geboren zouden moeten worden, die eieren maar weer weggehaald... :')

Het broeden start gewoon wanneer ze allemaal onder die kip liggen dus 1 dag verschil had nog wel gekund, maar een week? Mysterieus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:38

December is toch wat laat ja :+

Maar bij deze gaat geen lamp hoor.
Zolang de hennen nog broeds zijn moet het kunnen (vind ik) de natuur regelt dat zelf wel.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, zoals dat van Nemurin.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:53

Als ik hier de hennen laat dan broeden ze nog in de winter. Je kan de natuur niet meer vergelijken met onze kippen. Kippen zijn zo gefokt op bepaalde eigenschappen. Zoals de zijdehoender op het broeden.
Die kippen beseffen niet dat als het vriest er geen kuikens kunnen rondlopen. Ze beseffen ook nog dat het over 2 maanden ijskoud kan zijn en de kuikens doodvriezen. Ze broeden gewoon en als ze eieren vindt of iemand ze die geeft broeden ze die gewoon uit.

Aangezien kippen in de tuin geen 'wild instinct' hebben.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:03

Ja broeds blijven de moderne kippen gewoon worden omdat dat voor de fok gunstig is. Alleen als je ze gewoon in een grote ren in de tuin houdt is het beter de eieren gewoon weg te halen dan. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:08

Geen idee hoe mijn vuilnisbak kipjes dat gaan doen.
We hebben ze vanaf afgelopen winter en ze zijn pas broeds geworden met het echt lengen van de dagen.

En in hoeverre je een instinct er bij kippen uit kan fokken weet ik niet.
Ik zie het hier top gaan, moeders wijzen de kuikens keurig het eten aan, blijven 1 à 2 dagen binnen voor ze ze mee naar buiten nemen, houden ze warm wanneer het moet..

Maar goed, dat zijn natuurlijk hele andere 'discussie' punten, wat mijn week ontwikkelings verschil nog niet opheldert :+ :D

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:11

Komen de eitjes van 1 kip? Zo ja dan zijn ze natuurlijk niet alle vijf op de zelfde dag gelegd maar zitten er wat dagen tussen en daarom komen ze dan ook niet allemaal tegelijk uit.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:18

Dat maakt niet uit binky ;-)
Als je ze er tegelijk onder legt, komen ze tegelijkertijd uit. Soms met een halve dag/dag ertussen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:01

Als ze nog jong waren toen je ze kreeg duurt het natuurlijk even voor ze überhaupt gaan leggen, laat staan broeds worden, geen idee hoe oud ze waren toen... :=

Maar als iemand weet waarom er een week ontwikkelingsverschil tussen zit hou ik me aanbevolen want ik ben nu heel erg benieuwd!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:41

Als de eieren allemaal vers waren en tegelijk onder de kip zijn gegaan, zouden ze in principe ook tegelijk uit moeten komen. Er kan eens een dag tussen zitten, maar niet een hele week.
Hier had ik vorig jaar, ook rond deze tijd trouwens, een kip zitten te broeden. Toen er na 26 dagen nog geen kuikens waren, heb ik de eieren weg gegooid. Uit nieuwsgierigheid 1 ei open gemaakt, waar tot mijn schrik een levend kuiken in zat. Dus, eieren weer uit de container gevist en de kip weer uit het hok. Zitten dame! De eieren zijn nog uitgekomen en de kuikens zaten voor de kou keurig in de veren, trouwens. Na 8 weken zijn ze echt wel goed zelfstandig.
Zal wel een spelling van de natuur zijn.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:44

Zou het kunnen dat de niet uitgekomen kuikens gestorven zijn vorige week, dus eigenlijk een soort miskraam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:26

Ze waren al legs toen we ze kregen, hoe oud ze precies zijn weet ik niet.

Hmm ok, ben dus niet de enige met dit 'fenomeen'.

Kuikens leefden nog he nemurin, dus niet echt miskraam.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:17

Zijn de eieren van hetzelfde ras? Zou dat niet kunnen schelen?
En werd het eerst uitgekomen ei mogelijk al bebroed door de 'biologische moeder'?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:39

Een ei wordt met 21 dagen uitgebroed. Kan is een dag verschil in zitten.
Een week verschil kan alleen maar komen doordat de eieren dan niet goed onder de kip hebben gelegen. Koude zorgt er voor dat de groei stopt (logische t heeft immers geen warmte).

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:42

Is het niet net als bij parkieten? Als ze eenmaal gaan broeden moeten ze doorgaan, als er dan niet gebroed wordt (doordat het ei ernaast ligt) gaat de vrucht dood, het stopt dus niet om vervolgens weer verder te gaan als de kip er na een week toch weer goed op zit..of kan dit bij kippeneieren wel?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:44

Oh had ik niet begrepen, dat ze nog leefden toen je de eitjes openmaakte. :o Zal ik overheen gelezen hebben.

Denk dat wat CarinaR zegt wel logisch is!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:47

Kippeneieren ook gelijk uitbroeden. Kans dat je vrucht verliest is anders te groot of je krijgt een zwakke kip(achter in ontwikkeling)
Je kan bevruchtte eieren wel bewaren en later laten uitbroeden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:51

Precies net als bij de parkiet :j dus die optie, dat ze er even naast gezeten heeft en de ontwikkeling gestopt is op dat moment zou dan toch eigenlijk niet kunnen?

edit: wel dat de ontwikkeling gestopt is maar niet dat ie daarna verder gaat.
Bij ons was de parkiet (eerste nest) overdag begonnen met broeden. Helaas bleef ze de nachten niet zitten de 1e week, na 4 weken heeft ze het nest verlaten, er zaten hele kleine foetussen in de eitjes, gestopt met de ontwikkeling..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 07:08

Zwakke kuikens sterven af.. zou ook nog eens kunnen dat de vruchten gewoon afgestorven zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 07:20

Ze leefden nog schreef TS, vandaar haar mysterie :D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 07:51

Overleven de kipjes het ook als ze een week te vroeg zijn? Of gaan ze dan dezelfde dag of zo nog dood.
Op stal hebben we ook kippen er was even geen haan deze was dood gegaan.
Toen had iemand ook bevruchte eitjes onder een broedende kip gelegd.
We zien nu dat het 2 verschillende rassen zijn maar deze waren wel tegelijkertijd uitgekomen.
Tijdje is de kip in het hok gebleven met de kuikens nu loopt ze er lekker mee rond.