Hoe lang moet je nieuwe stalkatten opsluiten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liempje

Hoe lang moet je nieuwe stalkatten opsluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 22:31

Wij hebben 3 weken geleden 3 jonge en een 1 jarige kat opgehaald. Die zouden onze stalkatten moeten worden. Wanneer hebben jullie ze vrij laten lopen zonder dat ze er vandoor gingen en nooit meer terug komen? (ze zitten nu in onze stalkeuken) Ze krijgen natuurlijk ochtend en avonds eten.

puttertje

Re: Hoe lang moet je nieuwe stalkatten opsluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:34

Ongeveer zes weken moet genoeg zijn

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:34

Ongeveer een maand, dan zijn ze thuis!

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:37

Ik heb ze maar twee weken 'vastgehouden' en ze blijven prima thuis. Ook mijn vorige katten zijn na twee weken niet meer weggelopen.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 22:37

okay. jammer want de ruimte begint te stinken :-) Al verschonen we aldoor de kattenbak etc. Gelukkig wordt de keuken nog niet gebruikt, die wordt nog opgeknapt ;-)

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 22:38

Waren die heel jong Agee? De kleintjes zijn ca. 9 a 10 weken oud.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:42

Bedoel je dat je 4 katten hebt in een ruimte op 1 kattenbak? is er misschien een kat die dat niet prettig vind en gewoon ergens in de keuken piest ipv op de bak? puur een idee, vanwege de pieslucht die je vermelde :)

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 22:44

Ik had het niet over pieslucht.... Er staat 1 grote kattenbak en 2 kittenbakjes

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:45

Ja, dat waren gewoon jonge kittens van een week of 9 of 10, denk ik, toen ik ze kreeg. Dus een week of 11/12 toen ze vrij mochten lopen. M'n vorige katten waren wel al iets ouder (ongeveer een jaar). Ze zijn altijd allemaal prima hier gebleven. Moet er wel bij zeggen dat hier bijna geen verkeer is, dus ze lopen niet het risico om onder een auto te komen.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 22:47

Nee, onze stal ligt ook een stuk van de straat weg en het is een 30 km gebied. Het stikt hier van de katten die oversteken als je naar stal rijdt :-)

FR_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:52

Het aseil raad altijd 6weken aan

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 22:54

Nou ik denk dat ik nog even wacht. Ik wil niet dat mijn schatjes op de loop gaan.....

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:54

Oh dan heb ik het verkeerd gelezen, ik las lucht en koppelde daar op een of andere manier in gedachte direct pieslucht aan vast! :oo sorry :*

Het katje van mijn broer, een herplaatser van toen 3 jaar oud die gewend was om buiten te zijn, hebben we iets meer dan een maand binnen gehouden om hem te laten wennen :) hij was toen 3 jaar, en voor dit katje is dit prima verlopen. Die kan prima de weg vinden in de omgeving en komt altijd weer thuis.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:05

Je moet doen wat jezelf denkt dat goed is. Als je het nog niet zeker weet, dan laat je ze toch nog gewoon even binnen. En het is ook wel eng hoor, dat moet ik toegeven, de eerste keer dat je ze loslaat, maar dat blijft natuurlijk zo, ook als je nog wat langer wacht. Succes ermee! Het gaat vast goedkomen. :)

OfToTheWoods

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:09

mijn kat was ong, 3/4 weken binnen denk ik, maar langer kon ook niet omdat die de gordijnen kapot begon te krabben omdat die naar buiten wou :')

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:13

ligt er helemaal aan. ik had ook stalkatten en die hebben naar enkele maanden ( 3 volgens mij) zelf een uitgang gevonden en ging overdag op 'reis' en als ik dan naar de stal kwam hoorde ze mijn auto al en kwamen dan gelijk kijken, met en zonder muisje
ik zou ze in ieder geval toch wel een tijdje 'opsluiten'

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:15

Jaja officieel een ruime maand de nieuwe kat binnen houden, dat was ik met mijn nieuw overgenomen kat ook van plan....

Vorig jaar winter heb ik Siepie, de kat van een collega een nieuw thuis gegeven. Bij haar appartement midden in de stad maakte Siepie altijd de daken onveilig en belandde daardoor zelf wel eens in onveilige situaties. Sinds ik op het platteland woon heb ik haar dus overgenomen. Het plan was om haar zeker een paar weken binnen te houden. Geen probleem, groot huis en het was winter, dus de deuren waren toch continu dicht.

Op de ochtend van dag 6 heb ik even wat afval buiten weggegooid. Hoor wat lawaai achter me en zie ineens de achterdeur wagenwijd open gaan. Oh jee, heb ik 'm nu niet goed dicht gedaan? Mee hetzelfde moment zie ik Siepie naar buiten schieten en in de wildernis verdwijnen. Dacht haar dus niet meer terug te zien.

Moest naar mijn werk, heb brokjes buiten gezet en hoopte dat ze terug zou komen, maar vreesde het ergste omdat ze dus nog maar pas 6 dagen in huis was. Na mijn werk nog rondgekeken. Geen kat te zien....tot ik tegen half 11 naar bed wilde en haar buiten hoorde mauwen. *\o/*

Ondertussen weet ik dat Siepie zelf de deur open kan maken, maar dat maakt het voor mij alleen maar makkelijker. We hebben nu een mooi ritme te pakken, 's ochtends gaan we beide naar ons werk, en we zien elkaar weer tegen 5 uur. Dan eten we beide even binnen, doen de rest van de avond ieder ons eigen ding binnen of buiten naar gelang we daar zin in hebben en tegen half 11 gaan we beide op stok. Zij in de keuken op haar stoel, moe van een hele dag hard werken om de hoeveelheid muizen en ratten onder de duim te houden en ik in mijn bed boven moe van mijn kantoorwerk :)

Dus ja 6 weken of 6 dagen..... :+

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:20

Hier doen we meestal 10-14 dagen, is altijd goed gegaan :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:22

kittens een week of 6 en oudere katten begrijpen het na 3 weken wel prima dat dit hun huis is

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:11

VSW-->BB