Cavia heeft jeuk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Saar

Cavia heeft jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 10:44

Hoi Bokkers.

Dit is al mijn zoveelste topic over mijn cavia's, lijkt wel alsof het altijd wat is :').

Dit keer gaat het om mijn Skinny zeugje. Ze heeft namelijk jeuk! Dit uit zich in krabben waarbij ze zichzelf open krabt. Ik hoor haar ook regelmatig piepen en dan trappelt ze. Lijkt alsof ze jeuk heeft maar niet wil krabben omdat het zeer doet.
Ook had ze plekjes op haar huid. Soort van bultjes en andere onregelmatigheden.

De eerste keer naar de dierenarts hiermee is ze behandeld voor schurft. Dit heeft helaas niet geholpen dus zijn we overgegaan op behandeling voor schimmel. Ze krijgt nu Itradrops in d'r bekje en Surolan voor op de plekjes. Ik ben nu een week aan het behandelen en de zichtbare plekjes zijn zo goed als weg. Ze blijft alleen tekenen van jeuk geven en ik vind dat heel sneu. Ook reageert ze heftig als ik de plekjes insmeer. Ze probeert weg te komen en gaat ook piepen. Hebben jullie nog ideeën wat haar zou kunnen helpen? En denken jullie dat deze behandeling goed is en dat het normaal is dat ze nog niet van de jeuk af is?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, verdere vragen beantwoord ik graag!

Laura_x_

Re: Cavia heeft jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:05

Ik dacht zelf gelijk aan schurft, maar dat kan dus niet. Misschien een soort bacterie of andere mijt? Allergie? Lastig..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:07

Wassen met Ivermectine? Moest ik gedurende twee weken met mijn konijn om toch schimmels etc. uit te sluiten.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:09

Ivermectine is toch tegen schurft? De medicijnen van schurft zijn op deze basis, als het goed is, en werken dus niet volgens TS.

Daarbij komt dat je een cavia beter niet met pure ivermectine kan wassen, want het is gevaarlijk spul voor zo'n klein diertje ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:11

Laura_x_ schreef:
Ivermectine is toch tegen schurft? De medicijnen van schurft zijn op deze basis, als het goed is, en werken dus niet volgens TS.

Daarbij komt dat je een cavia beter niet met pure ivermectine kan wassen, want het is gevaarlijk spul voor zo'n klein diertje ;)

Nee puur had mijn konijn ook niet overleeft :P Dat leek me vanzelfsprekend ;)
Je hebt verschillende soorten schurft, ik weet niet tegen welke de cavia is behandeld?

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:13

Je hebt jeuk-verzachtende zalfjes, misschien kun je zoiets aan je dierenarts vragen? Misschien reageert ze ook wel zo heftig wanneer je de plekjes insmeert omdat ze in het begin pijn deden en ze bang is dat het nu weer pijn gaat doen. Ik weet wel dat een schimmel best hardnekkig kan zijn, maar de jeuk en plekjes zouden nu wel echt een stuk minder moeten zijn na een week!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:19

Heb je al eens een huidafkrabsel laten nemen? Er zijn zoveel verschillende jeuk-veroorzakende parasieten.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 13:33

Het vreemde is ook dat ik twee andere cavia's heb zitten die nergens last van hebben. De dierenarts vond het ook een moeilijk geval. Jeuk wijst meestal op schurft en dat was het dus niet. Dat de andere het niet hebben maakt schimmel ook onwaarschijnlijk. Deze behandeling zijn we begonnen om het uit te sluiten. Normaal gesproken zou de da wat haren trekken en deze onderzoeken. Omdat het een Skinny betreft is dit niet mogelijk.
Of een huidafkrabsel wel kan weet ik eigenlijk niet. Ik weet wel dat als we dat doen ze de hele boel bij elkaar zal gillen.

Ik heb haar huidje ook een tijdje gezalfd met honingzalf om te verzachten, dit had ook weinig resultaat.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:35

Op wat voor bedembedekking zit ze?

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 13:36

Ze zaten op vlas, dit heb ik veranderd naar fleece omdat ik dacht dat dat misschien het probleem was. Dit heeft niet geholpen. Ik ben nu wel alles aan het wassen met azijn om te kijken of het in het wasmiddel zit.

Edit: Ik ben ook al een ander soort hooi gaan voeren.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:52

Wij hebben dit probleem ook gehad met een skinny :j Die was allergisch voor zaagsel én hooi. Hebben hem op stofvrije bodembedekking gezet (Ecobed bijv) en het hooi vervangen door Compactgras. Het duurde wel een maand of 2 voor hij echt geen jeuk meer had, maar uiteindelijk voelde hij zich weer prima.

Heeft ze trouwens geen last van een vlieg oid?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:54

Lastig dat het een skinny cavia is.. Misschien toch een schraapsel laten nemen? Het is misschien wel even niet fijn voor de cavia, maar nog altijd beter dan nog langer met die vreselijk jeuk/pijn rondlopen toch? ;)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:07

Ik zou haar huid laten onderzoeken en andere bodembedekking uitproberen. Als het toch schimmel is, dan is het wel belangrijk dat alle hokken goed ontsmet worden, anders blijft de schimmel hangen.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 08:49

Daphne__ schreef:
Wij hebben dit probleem ook gehad met een skinny :j Die was allergisch voor zaagsel én hooi. Hebben hem op stofvrije bodembedekking gezet (Ecobed bijv) en het hooi vervangen door Compactgras. Het duurde wel een maand of 2 voor hij echt geen jeuk meer had, maar uiteindelijk voelde hij zich weer prima.

Heeft ze trouwens geen last van een vlieg oid?

Hoe heb jij ontdekt dat je cavia voor die dingen allergisch was? Zag je wel snel verbetering nadat je deze dingen uit het hok had gehaald?

Ik ga ze straks weer overzetten op vlas en alles wat fleece is uit het hok halen. Kijken of dat het probleem is.