Cavia's drinken erg veel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xanthos111

Cavia's drinken erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 19:31

Hoi allemaal !

Ik heb 2 peruviaanse cavia zeugjes zitten en de laatste tijd drinken ze erg veel. De voorbije 2 jaar dat ik ze heb dronken ze op 2 dagen 1.5 fles. ( Een doorzichtige "classic" fles net 1 maat kleiner dan de grootste)
Nu het voorbije half jaar zijn ze als maar meer en meer beginnen drinken. Sinds deze week drinken ze zelf tot 3 flessen water per dag. En ze plassen ook erg veel. Ik moet hun hok zeker om de 2 dagen uitkuisen omdat het anders drets nat is van de urine.

Kan het zijn dat ze door de ouderdom veel drinken ? Mijn oudste zeugje is 4 jaar & mijn ander 2 jaar.
Ik heb ook nog 2 beertjes zitten , ook allebei van 4 jaar oud en deze drinken 1 fles op 2 dagen. Daarom dat ik denk dat er misschien iets mis is met mijn zeugjes.

Ik hoop dat ik snel advies krijg ! :)

Edit : Ook heeft mijn jongste zeugje haarverlies aan haar nek. Ook zijn ze beiden erg hongerig. Nog geen 5sec na hun groeten op zijn beginnen ze weer te fluiten. Kan dit misschien op het syndroom van Cushing duiden ?

Mizora

Re: Cavia's drinken erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:17

Doen ze dit ook als ze als ze een waterbakje krijgen? Want sommige flessen lekken ontzettend veel als je het niet ziet. Hebben ze onbeperkt hooi? En wat voer je ze (en hoeveel?).

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 20:24

waterbakje heb ik nog niet geprobeerd.. Vorige fles lekte wel , deze hebben we vervangen en nu lekt ze niet meer. En ik geef ze 2 handjes korrels van Versele , 2 kolfjes witloof en 2 handen stro..
Dit alles kregen ze van in het begin al en toen waren er geen problemen daarom dat ik mij vragen stel..

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:26

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Mijn cavia is 6 en drinkt juist veel te weinig, haar fles blijft gewoon dagen vol zitten. Vandaag toevallig helemaal blij omdat 'k d'r zag drinken.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:26

Hmm, volgensmij mochten ze geen witlof? Maar ik kan het mishebben hoor!
Ik lees eventjes mee voor als het bij mijn caafjes kan gebeuren :)

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 20:33

Ben gewoon een beetje ongerust omdat mijn jongste toch erg veel symptomen heeft van Cushing..
En volgens mij mogen ze wel witloof eten hoor , mijn konijn en hamster eten dit ook en allemaal zijn ze er verzot op ! :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:36

Witlof mag wel, maar stro moet hooi zijn en onbeperkt. Cushing zou kunnen, suikerziekte kan ook.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 20:42

Ah oeps had me even mistypt , bedoelde natuurlijk hooi :)
& meestal komen ze toe met 2 handen hooi op heel hun dag... dus ze moeten onbeperkt hooi krijgen ? Ook voor 's nachts ?

Zou er graag mee naar de DA gaan maar mijn moeder wilt het niet betalen omdat de beestjes haar een beetje "beu" zijn ( de buitenhokken nemen erg veel plek in beslag in ons kleine tuintje en we hebben "afgesproken" dat als de cavia's zouden sterven er geen meer terug komen dus ze ziet ze liever gaan dan blijven zeg maar ) en mijn eigen spaarpotje gaat op dit moment uit naar mijn shetjes... Dus zou graag eerst een beetje "zekerheid" hebben dat ze weldegelijk een ziekte zouden hebben voordat ik naar de DA zou stappen... :)

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:45

Ik heb enige tijd cavia'tjes gefokt. Ik wil je niet bang maken, en ik heb er ook niet enorm veel verstand van. Maar bij mij betekende veel water drinken;
- Een lekke fles
- Of een cavia die ziek wordt (/is)..

Maar nogmaals, ik ben geen DA dus ik kan er helemaal naast zitten..

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 20:48

Ik weet dat het beste is naar de DA trekken maar deze is (hoe toevallig het ook mag zijn) tot maandag nog op vakantie. Dus ik moet toch tot zeker maandag nog wachten voor ik kan gaan... Lekke fles kan het niet zijn... Kan trouwens ook niet de reden zijn waarom ze zo abnormaal veel drinken denk ik...

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:54

Ik weet niet of ze vol in de zon staan? Het warme weer zou zeker kunnen verklaren dat ze veel drinken. Maar de hoeveelheden die jij benoemt vind ik érg veel! Succes iniedergeval :)

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 20:56

Inderdaad vindt het ook erg veel !
En neen niet echt natuurlijk dronken ze tijdens die erg hete temperaturen wat meer maar toch niet echt overdreven. Het "probleem" is begonnen sinds april/maart ongeveer maar heb hier nooit echt op gelet. Dacht eerst dat het door de lekkende fles kwam maar nu ze een nieuwe hebben en deze niet lekt drinken ze nog steeds erg veel..