Kat met wond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dhani

Kat met wond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 21:23

Hoi bokkers!

In de nacht van afgelopen Woensdag op Donderdag ben ik nog met spoed met 1 van mijn katten bij de DA geweest.
Ik zag hem ineens enorm sloom worden. At niet en dronk niet meer. Toen ik hem wilde oppakken voelde ik een enorm abces aan zijn bek. En voelde dat hij enorm warm was.

Nemo is niet een kat die elke dag geaaid wil worden. Hij komt wanneer hij wil. En je kunt hem niet dwingen zonder gevaar voor eigen leven. :x
Dus ik heb het gewoon niet gezien. En daar baal ik enorm van.

Gelijk de DA gebeld om half 2 snachts. Ik moest toch maar met enige spoed komen.
Eenmaal daar hadden we hem getemperatuurd. 40,9 |o (overigens was die vanmorgen 38,1, dus mooi gedaald) En iets uitgedroogd. Daarna heeft de DA zijn abces los gemaakt doormiddel van een korstje open krabben en uitgeknepen. Daar zat echt enorm veel troep in. En het stonk gigantisch.

Na de nodige spuiten + vocht en het uitknijpen kregen we medicijnen mee. En de woorden: Dat hij waarschijnlijk nog wel onder het mes moet om er een drain in te plaatsen als het gezwel weer zou groeien. Daarvoor was hij nu echt te ziek. Dus het was mooi dat er een korstje zat waardoor de troep er toch uit kon.

Nu zijn we bijna 2 dagen verder. En het abces is nog steeds leeg en het lekt zo nu en dan nog iets. Nu was ik vanmorgen gaan kijken hoe het er nou precies uit zag. En toen zag ik dit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-H6XIT4NL.jpg In link want het ziet er nogal onsmakelijk uit. O:)

Het plekje is toch groter dan ik had verwacht. En ik heb het idee dat als hij er 1 keer aan krabt dat hij 1 groot gapend gat krijgt. Dus ik heb vanmiddag een kap voor hem gekocht zodat hij niet kan gaan krabben, en we straks nog verder van huis zijn.

Ik maak de wond 2 keer per dag schoon met afgekoeld gekookt water met een wattenschijfje. Zo nodig druk ik nog even op de plek zodat echt alle pus en rommel eruit blijft. Daarnaast krijgt hij 2 keer per dag Synulox Antibiotica en 1 keer per dag Metacam pijnstiller.

Nu heb ik nog Dermiel wondzalf liggen waar honing bij in zit voor dieren. En nu dacht ik als ik dat er nou bij gebruik dat het dan sneller gaat?
Er staat op de bijsluiter dat je het op ontstoken plekken kunt smeren. Maar Bij Nemo is het natuurlijk ook van binnen uit helemaal ontstoken. Dus moet ik dat wel doen? Straks geneest de huid heel snel en sluit ik de wond weer af zodat er pus van vormen? Of denk ik nu heel raar?

Zijn er nog mensen met tips?

kleinvosje

Re: Kat met wond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:25

Ik zou pas gaan smeren als het niet meer pussig is. Als het nu te snel dicht gaat sluit je de boel weer op en geneest het niet.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 21:28

Kleinvosje, Daar dacht ik dus ook al aan. Dan is straks de opperhuid genezen of iig dicht en dan zit het van binnen nog niet goed. Maar daarom mijn vraag ook. Want straks bevorderd het het genezen juist. Dat wist ik niet zeker. :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:31

Je zou wel de wondranden kunnen smeren om het soepel te houden, en ervoor waken dat het niet dicht gaat. Dus ook elke keer het vliesje wat erop komt, eraf halen.
Even ter vergelijking: paard op stal had een heftige wond met alleen al uitwendig 38 hechtingen. Boeltje is twee dagen na het hechten kapot geknapt en gaan prutten. Vanaf toen elke dag Goed schoon gehouden met verdunde Dettol, en daarna de randen ingesmeerd met honingzalf. Pas toen het niet meer prutte, de hele wond ingesmeerd met honingzalf. Het is erg mooi genezen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:33

Je mag Dermiel smeren op open wondjes. Het werkt juist minder goed als de wond dicht zit met een korst of al half genezen is.
Ik zou het eerst schoonmaken met afgekoeld gekookt water (wat je al doet gelukkig) en daarna de zalf erop smeren. Tweemaal daags smeren.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:36

ik zou als ik jou was een spuitje pakken en de wond spoelen met dettol oplossing. Geen Betadine want dat droogt de huid uit zelfs zo erg dat je huidkloven krijgt. De randen idd na het schoonmaken insmeren met de honingzalf

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 21:36

Dat zou ik idd wel kunnen doen. Dit is een wond van 1 cm doorsnee ongeveer. Ik dacht dat hij een plekje had van een hoektandje na een vechtpartij buiten. Maar het is toch groter als ik verwacht had.

Ik wist dat Honingzalf goed werkte. Ik heb het al langer in huis en ik gebruik het zelfs voor mezelf als ik een ontstoken plek heb. Dat werkt perfect :)

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:38

Houd er wel rekening mee dat ook honingzalf een verloopdatum heeft. Na opening max een half jaar houdbaar mits in de koelkast bewaard.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:40

Ik zou er helemaal niets aan doen. Helemaal niet "een zalfje dat je nog hebt liggen". Ik heb veel vaker dergelijke wonden gezien bij katten en ik zou zelfs de kap eraf laten.

Wel respect dat je meteen na ontdekken naar de DA bent gegaan, ook al was dat midden in de nacht! +:)+ En wat je nu doet, met gekookt water de wond wat schoonmaken 2x per dag, is helemaal goed. Meer zou ik ècht niet doen, want je zou het nog wel eens erger kunnen maken. :j

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 21:43

Zirano schreef:
Houd er wel rekening mee dat ook honingzalf een verloopdatum heeft. Na opening max een half jaar houdbaar mits in de koelkast bewaard.

Ik heb het niet in de koelkast gehad. Stond op de verpakking dat het niet in de koelkast moest

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:43

nee maar helaas na opening zijn alle zalfjes maar kort houdbaar. Dus zou ik alleen spoelen en niet ermee smeren.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 21:49

Agossie schreef:
Ik zou er helemaal niets aan doen. Helemaal niet "een zalfje dat je nog hebt liggen". Ik heb veel vaker dergelijke wonden gezien bij katten en ik zou zelfs de kap eraf laten.

Wel respect dat je meteen na ontdekken naar de DA bent gegaan, ook al was dat midden in de nacht! +:)+ En wat je nu doet, met gekookt water de wond wat schoonmaken 2x per dag, is helemaal goed. Meer zou ik ècht niet doen, want je zou het nog wel eens erger kunnen maken. :j

Verschilende meningen maakt het er niet makkelijker op. :P Maar de DA heeft me ook niets gezegd dat ik dat moest doen. Zelfs niet schoonmaken. Ik probeer het schoon te maken en een beetje vochtig te houden zodat het open blijft en het van binnen uit kan genezen. En alle troep wat zich nog gaat vormen dat dat eruit kan.
maar misschien denk ik gewoon te moeilijk en wil ik teveel doen om het zo goed mogelijk te laten genezen :)

Die kap heb ik echt gekocht omdat ik bang ben dat hij er aan gaat krabben als het gaat genezen. Ik heb nog niet zo gek lang geleden een wond behandeld met de Dermiel zalf. Die kat bleef de wond open krabben. Om de haverklap zat alles weer onder het bloed. Dat zat net op een plek waar je met een kap niet kon beschermen dus het moest echt zo genezen. Ik ben bang omdat er al een ontsteking in zit dat hij gaat krabben en het allemaal nog erger maakt. Of ga ik nu beren op de weg zien? :+

Ik wil iig zo goed mogelijk het begeleiden zodat hij niet onder het mes hoeft voor een drain. Daar zit ik niet op te wachten. En hij ook niet natuurlijk.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:49

Wij hadden vorige week exact hetzelfde! Alleen dan midden op zijn kop, had ook 2 gaten 1 grote en 1 kleine. Onze kat is een vechtersbaas en ook meestal buiten en niet super aanhalig, dus we hadden het niet meteen door. De dag ervoor was z'n neus en kop een beetje gezwollen, en lag hij de hele dag bij huis. (Zo is hij dus meestal echt niet) Goed in de gaten gehouden, maar toen we 's avonds van de paarden terug kwamen pakte ik hem op om mee te nemen naar binnen. (Doen we altijd) En toen rook ik een poeplucht, meteen binnen goed bekeken en met ontsmettingsmiddel behandeld. Na een tijdje poetsen kwam er ineens haar los en kwam er dus ook zo'n gat onder vandaan, er zat een groot wit bast ding in en daarom (ivm het warme weer en de kans op maden) hebben we die dierenarts gebeld. Inmiddels was het dus 1.30 's nachts, onze dierenarts had geen dienst dus naar een andere. Dat witte stuk was afgestorven weefsel en stonk dus zo, ook had hij koorts. Meteen een flinke antibiotica spuit gekregen en pillen mee. In het begin goed open houden voor de troep en nu na de kuur de wond dicht gelaten. Nu zit er een korst op en heeft hij ook geen koorts meer.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:12

Ik denk dat je zo heel goed bezig bent. De kat heeft al antibiotica voor de ontsteking van binnenuit dus die zou dat aan moeten pakken. Ook maak je het schoon van de buitenkant zonder chemische stoffen oid. Ook de kap vind ik een goeie zet, hoe meer beschadiging hoe langer het herstel duurt. Zalfjes e.d. zou ik toch echt even bij de DA checken of dat (kwaad) kan.

Je zou nog een supplement kunnen geven om het immuunsysteem te ondersteunen, maar de vraag is of dat nog nut heeft binnen zo'n korte tijd.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:27

Dermiel is een heel onschuldige, maar rázend effectieve zalf :j
Zou dat zelf zonder twijfel durven smeren. Maar tegelijk is dat het enige dat ik zou doen. Schoonmaken met een gaasje (wattenschijfjes kunnen pluizen) met gekookt water, en dagelijks een beetje dermiel. Maar eigenlijk zou ik gewoon eerst aan je DA vragen wat hij wil dat je doet.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 10:04

Bedankt voor de tips :D Ik ga straks even de DA bellen om te vragen of ik Dermiel mag smeren.

Ik heb overigens de kat vanmorgen nog getemperatuurd en dat was 38.3 dus dat is een prima temperatuur :D

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:31

Voor mijn werk zit ik al 4 jaar in wondzorg. Iedere keer dat je een wond spoelt verstoor je de balans. Ook de goeie stoffen (groeifactoren) haal je weg. Aan je dierenarts vragen is een goed idee. Honingzalf mag ook in de wond gebruikt worden. Succes

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:47

Je kan gewoon schoonmaken met wat gekookt water. het wondje is niet steriel dat heb je wel gezien met alle troep die eruit komt. De kap om is prima zodat hij het niet groter kan maken, als hij er netjes vanaf blijft zou die gewoon af kunnen. Het is juist de bedoeling dat het wondje open blijft zodat de viezigheid eruit kan anders creeer je weer een nieuw abces. De AB moet verder zijn werk gaan doen en dat heeft gewoon de tijd nodig. Zou nog even wachten met dermiel smeren tot het er wat rustiger uit gaat zien en het echt begint te genezen, dan kan je het wondje helpen met dermiel te smeren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:06

Je kunt de kat enchinaforce druppels geven(door een beetje nat voer) helpt uitstekend voor de genezing van binnenuit.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:12

Ziet er prima uit hoor.
Zou er niets aan doen.
Hij krijgt al AB. Dus dat werkt van binnen uit.
Wat je wel kan doen is een AB zalf vragen en dat er in spuiten.
Dat zorgt ook dat de wond zo lang mogelijk openen blijft. En dat is op dit moment het belangrijkste.
Dan kan het vuil er uit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:26

Je bent goed bezig! Wondje openhouden en de AB-kuur afmaken dan komt het vast goed. :j
Ik zou alleen de kap niet omgedaan hebben zeker bij een ka die al niet heel makkelijk is in de omgang. Levert toch ook veel stress op en hij voelt zich al niet lekker. Even in de gaten houden of hij er aan krabt.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 11:50

Vanmorgen bij het geven van zijn medicijnen zat de wond dicht. En het is niet meer open te krijgen. anders moet ik er met mijn nagel aan krabben. Dat wil ik toch niet gaan doen. Dus ik heb het zo gelaten. :) Verder ziet het er al beter uit als gisteren. En het loopt nog niet vol. Hij heeft duidelijk minder pijn. Maar dat kan ook komen door de Metacam.

Wanneer merk je dat je kan stoppen met pijnstillers? Hij krijgt smorgens Metacam. 1 keer per dag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:16

Ik denk dat er vast nog wel rotzooi in zit, even zacht overheen wrijven met een natte doek die je in lauw gekookt water hebt gedaan. Katten staan bekent om de razendsnelle sluiting van de huid, daarom komen er vaak zulke giga abcessen voor katten, heb er zelf veel dus maak het regelmatig mee.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:44

Jammer dat het al dicht is. Daarom geeft mijn dierenarts en AB zalf in een spuitje.
Moet je 2 keer per dag doen. Blijft de wond meestal wel een dag of 4 open.
Nu kan je idd niet meer doen dan afwachten of de AB zijn werk goed doet.

Hier geen ervaring met metacam.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:45

Drupje olie, olij/zonnebloem, op het korstje om het weer week te maken en dan naar een uurje ofzo los pulken met een gaasje met gekookt water.