Kat loopt al een paar weken met snot- /verstopte neus.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Kat loopt al een paar weken met snot- /verstopte neus.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 10:36

Sinds een paar weken heeft onze kat een snotneus, dit alleen aan de linker kant, links wil hij ook wel eens een traanoog hebben.
Ik ben hiermee naar de DA geweest, zij heeft de kat een langdurige antibiotica gegeven, en neusdruppels waarmee ik mijn kat 1 week 2x daags moest druppelen.
Onze DA dacht dat er misschien een grassprietje oid in zijn neus zou zitten.
Dus 1 week druppelen, en als er dan niks uit kwam of geen verbetering zou zijn moest ik weer bellen.
Helaas na een week geen verbetering dus die maandag gelijk gebeld, en een afspraak gemaakt.
De kat zou een roesje krijgen en de DA zou in zijn neus kijken, hier heeft ze echter niks gevonden dan een hoop snot.
Wat de oorzaak is, weten we dus nog steeds niet.
Het vreemde is dat het maar 1 neusgat is.

Wellicht zijn er bokkers die dit ook ooit bij hun kat hebben gehad?
Of een idee hebben wat het zou kunnen zijn?

Sweetgirl1

Re: Kat loopt al een paar weken met snot- /verstopte neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:45

Misschien nies ziekte? Daar heb je pilletjes voor die je 2x daags moet geven 1 of 2 weken lang en dan zou het over moeten zijn

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:48

Bij het konijn wat ook snotneus, niezen en traanoog heeft, geven we 1x per dag echinaforce door het water. Helpt bij het konijn wel, dus miss ook bij poes?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:52

Kan het niet van haar gebit afkomen ?
Eénzijdig is altijd vreemd ...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 10:53

Niesziekte was het niet, daar word de kat voor geënt, en tevens heeft de DA hier ook naar gekeken.
Maar niesziekte zou het niet zijn omdat het maar in 1 neusgat zit.
Tevens waren de neusdruppels ook tegen niesziekte, dus mocht hij dat hebben, zou het door de druppels over moeten zijn.

Echinaforce zou ik naar kunnen kijken.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 10:54

Shirley schreef:

Hoe zou een snotneus in verband kunnen staan met het gebit?

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:17

Ik zou zeggen laat even een traanvocht testje en e.v.t. kweekje van het snot maken. De traanbuis staat in verbinding met de neus. Bij een traan oog of en snotneus moet je beide even laten bekijken. Als ze teveel traanvocht aanmaakt, ja dan krijg je een loopneus. Net als wanneer je erg moet huilen. Dan snotter je ook.
Niesziekte is vaak in beide neus gaten geloof ik. En als ze daar tegen geënt is? Geen idee.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 11:22

Hij heeft meer last van een snotneus dan van een traanoog.
Traanoog zit er soms, terwijl snotneus er altijd zit.
Maar ik zal bij de DA eens aankaarten voor een traanvocht test en een eventuele kweek van het snot.
Maar wat zou daar verder uit kunnen komen, als ze die testjes bij hem doen? :)

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:24

Haha ja maar het moet ergens heen. Als je je neus niet meer door komt, komt het naar je oog. :P
Dat hij druppels krijgt en oogzalf met een antibiotica en het dan over gaat. Hoop ik.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:25

Ze zou het afgekoeld gekookt water en een wattenschijfje schoon kunnen maken. Ik gebruik altijd kamille thee omdat dat zachter is. Gewoon gekookt water is zo droog. Je kunt hem misschien ook stomen. Maar daar zou ik mee wachten tot je weet wat het is. Straks komt er zo veel snot enzo vrijd dat ze er zowat in stikt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:27

Renske_W schreef:
Shirley schreef:

Een tandwortelontsteking kan ook doorbreken via de neusholte.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:28

Een van mijn katten heeft chronische niesziekte. Bij hem is het ook maar 1 neusgat wat verstopt zit met snot en 1 oogje wat traant.
Dat je je kat laat enten, wilt niet zeggen dat ze geen niesziekte kunnen krijgen. Vaak krijgen ze dan een mildere vorm.

Je kan sprayen met een zoutoplossing voor babies (Otrivin), 2 á 3 maals daags. Om te voorkomen dat je kat je open krabbelt, kan je 'm wikkelen in een handdoek (ik doe deze voor langs, als een slabbetje. Dan houd ik de handdoek en z'n nekvel vast, zodat hij nergens heen kan. In het begin wat gespartel, maar na een tijdje snappen ze dat als ze stil zitten, het sneller voorbij is. Direct erna eten geven, voorkomt dat je kat bang wordt van je handen.)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 17:13

Shirley schreef:
Renske_W schreef:

Een tandwortelontsteking kan ook doorbreken via de neusholte.

Maar zou er dan geen pus uit zijn neus moeten komen ipv snot?

dat had ik idd ook gelezen, dat een enting niet betekend dat hij het buurt kan krijgen.
kunnen ze het testen of het niesziekte is?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:38

Niesziekte is een algemene naam voor een aantal bacterieën en virussen die een soort verkoudheid/griep-achtige verschijnselen geeft bij de kat.
Het is te testen, maar meestal plakken ze er de naam niesziekte op bij een snotneus, benauwdheid en tranende ogen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 23:10

Oke, bedankt voor de uitleg! :)
Kat is overigens niet benauwd.
Verder ook gewoon actief, eet en drinkt goed.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 00:21

Sweetgirl1 schreef:
Misschien nies ziekte? Daar heb je pilletjes voor die je 2x daags moet geven 1 of 2 weken lang en dan zou het over moeten zijn

Niesziekte gaat nooit over je kunt het alleen onderdrukken. Onze kat heeft het ook. Van alles al geprobeert nu gaat het goed maar bij verminderde weerstand (slechter weer enzo) heeft ze het heel slim.. ik hoop dat je kat dat niet heeft en dat het allemaal wel meevalt.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 00:49

Een van onze katten heeft ook chronische niesziekte, wat juist is ontstaan door de inenting. Hij krijgt nu steeds als hij een erge snotneus heeft een prik om dit te onderdrukken, maar dit werkt steeds korter. Echt heel naar om onze kat zowat elke maand verschrikkelijk verkouden te zien. Het is nu na een maand zelfs alweer tijd voor een prik, terwijl het hartstikke lekker weer is.
Gelukkig is onze kat altijd vrolijk, maar die chronische niesziekte geeft hem wel veel stress. Ik ben dan ook benieuwd naar jullie ervaringen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 16:12

Kat heeft inmiddels in beide neusgaten snot zitten.
Morgen wordt de DA weer gebeld.
Ben benieuwd wat ze gaat doen, want kan zo niet, vind zo sneu voor beestje. :(:)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:32

Ik gok toch niesziekte.
Om het direct te verlichten, kan je sprayen met een zoutoplossing (zoals ik al eerder zei) of stomen. Kat in de badkamer en de douche flink heet aan zetten. Wel erbij blijven, want je wilt geen kat met brandwonden. Ik heb mijn kat afgeleid met brokjes geven en spelen. Zo'n 20 minuten stomen moet toch wel verlichting geven.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 12:38

Weer een nieuwe update.
Vandaag zijn we weer naar de Da geweest, omdat er nog steeds niet veel vooruitgang in zat.
Volgende week gaan ze bloed prikken om het zeker te weten.
Maar zeer waarschijnlijk is het kattenaids, wat alleen te verlichten is, en niet te genezen. :'(

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 01:03

Ach wat sneu, sterkte!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:43

Renske_W schreef:
Sinds een paar weken heeft onze kat een snotneus, dit alleen aan de linker kant, links wil hij ook wel eens een traanoog hebben.
Ik ben hiermee naar de DA geweest, zij heeft de kat een langdurige antibiotica gegeven, en neusdruppels waarmee ik mijn kat 1 week 2x daags moest druppelen.
Onze DA dacht dat er misschien een grassprietje oid in zijn neus zou zitten.
Dus 1 week druppelen, en als er dan niks uit kwam of geen verbetering zou zijn moest ik weer bellen.
Helaas na een week geen verbetering dus die maandag gelijk gebeld, en een afspraak gemaakt.
De kat zou een roesje krijgen en de DA zou in zijn neus kijken, hier heeft ze echter niks gevonden dan een hoop snot.
Wat de oorzaak is, weten we dus nog steeds niet.
Het vreemde is dat het maar 1 neusgat is.

Wellicht zijn er bokkers die dit ook ooit bij hun kat hebben gehad?
Of een idee hebben wat het zou kunnen zijn?

Nou zeg, het lijkt alsof ik dit zelf heb opgeschreven alleen heeft mijn kater het in zijn rechterneus en ook al paar weken. Niets voor hem om zo lang er mee rond te lopen. Heb vorige week dus van Puur maar druppels en lysine gehaald maar daar werd hij niet echt blij van.
Vrijdag toch maar naar DA gegaan en die gaf idd antibiotica en sprak vermoeden uit dat er wat in zijn neus zit..
De mijne knapt wel op van metacam, dan voelt hij zich beter, maakt zich uitgebreid schoon en neus is dan ook meer waterig dan snotterig.
Het zou geen niesziekte kunnen zijn omdat het maar 1 neusgat betreft, wel heeft hij soms bij beide ogen wat vuil.
Heb nu een grote bak (vaas) met water neer gezet zodat hij in ieder geval goed en veel drinkt. Ik ben halverwege de week met antibiotica.. De mijne maakt best herrie qua ademhaling met zichzelf schoonmaken en bij het eten omdat de boel dus verstopt zit..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:43

Renske_W schreef:
Weer een nieuwe update.
Vandaag zijn we weer naar de Da geweest, omdat er nog steeds niet veel vooruitgang in zat.
Maar zeer waarschijnlijk is het kattenaids, wat alleen te verlichten is, en niet te genezen. :'(

Getverderrie en hoe zouden ze daar dan aan komen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:44

fargo schreef:
Renske_W schreef:
Weer een nieuwe update.

Getverderrie en hoe zouden ze daar dan aan komen?

Dat krijgen ze al ze met andere besmette katten vechten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:45

Renske_W schreef:
Shirley schreef:

Als er een ontsteking hoog (wortels) in de mond zit door een kies of tand kan dit naar binnen slaan en dus zorgen voor verstopte holtes aan die kant (vermoed ik). bij ons ook naar gekeken omdat de mijne wel wat tandjes mist.

Overigens heb je dus van Puur - Sinus druppels dat is echinaforce voor je kat. De mijne vindt het erreg vies en loopt en kruipt voor me weg ..
Laatst bijgewerkt door fargo op 02-09-13 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt