Hond maakt schade, verzekerd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Hond maakt schade, verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 10:06

Mijn hond speelt regelmatig met de hond van de buren. Soms zetten we de poort open zodat onze achtertuinen met elkaar verbonden zijn en dan kunnen ze lekker ravotten.
Nu heeft mijn hond echter ontdekt hoe ze zelf de poort open kan krijgen als wij/de buren niet thuis zijn. Ze speelt dan zonder toezicht bij de buren en daarbij is laatst het één en ander gesneuveld. Kan ik dit verhalen op mijn wa verzekering?
En hoe zit het als er iets stuk gaat terwijl we ze wel toestemming hebben gegeven om bij elkaar te spelen? >> in dat geval ben ik niet wettelijk aansprakelijk, maar vergoed haar inboedelverzekering dan de schade?

Minx2000

Re: Hond maakt schade, verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:19

Ik denk dat je het neit vergoed krijgt. Dan moet je al een dierenverzekering hebben waarbij je het kan proberen.
Gezien je ze ook samen laat spelen denk ik dat ze zeggen dat het je eigen schuld is.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:28

De hond valt onder jouw AVP verzekering. In beide gevallen kan je deze aanspreken. Ook als je toestemming geeft om bij elkaar te spelen blijf je aansprakelijk voor de schade die door jouw hond is ontstaan.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:34

moet in je contract staan, dat huisdieren zijn meeverzekerd maar dan valt het onder je Wa, ook als je hond bv iemand bijt in het park valt het er dan onder

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 09:01

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 09:02

Je moet het even na vragen bij je WA verzekering. MOesten wij ook toen we mee wouden doen aan trainingen. Als onze hond daar wat zou slopen was het idd verzekerd. Onze WA verzekering dekte dat. En daar ben je ook met toestemming.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 09:04

Je avp (wa) is verplicht om schade, toegedaan door huisdieren, te vergoeden. Toestemming is hierbij niet van belang, zolang jij je hond niet aantoonbaar moedwillig hebt laten slopen is het een ongelukje wat kan gebeuren, waarvoor je gewoon verzekerd bent.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 09:08

scheelt er aan of je in nederland woont of in belgie....

in nederland valt huisdieren en kids automatisch onder de verzekering van eigenaar/verantwoordelijke in belgie moet je je daar apart voor verzekeren.

dat hoef je niet apart te melden, alleen in nederland is WA verzekeren niet verplicht dus hondenscholen melden altijd in de regels dat je verzekerd dient te zijn om niet voor verrassingen komen te staan als er eens niets gebeurt.

bij een specifieke reisverzekering voor buitenland is het wel noodzakelijk om je hond (huisdier) extra aan te melden, tegenwoordig doen ze wel eens moeilijk als je dat vergeten bent en je krijgt schade.. heb dit zelf ondervonden, omdat wij met onze honden werken en cursussen doen in buitenland (oostenrijk, duitsland, amerika)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 09:17

Schade aan derden, voortkomend uit het gedrag van je huisdier, is verzekerd onder je aansprakelijkheidsverzekering.
Tenzij bewezen kan worden dat je het dier opzettelijk door die tuin gejaagd hebt, maar dat is hier niet aan de orde :)