Overlast tamme kraai, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Overlast tamme kraai, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 09:00

Sinds een tijdje hebben onze buren een tamme kraai. Nu mag het diertje sinds een paar weken ook los vliegen en komt dan helaas bij ons. Hier begint het probleem. We kunnen niet in de tuin zitten of de kraai wil op ons zitten. Ik ben daar zelf niet van gediend (heb echt een vogelfobie volgens mij), maar ook onze dochters zijn als de dood hier voor. Ze zijn 4 en 6 en zitten nu al een paar weken in de vakantie met dit prachtige weer binnen ipv buiten aan het spelen, ze zijn echt als de dood voor het beest. Ze durven de auto nog niet uit om naar de voordeur te gaan.
Hij laat zich niet weg jagen, we hebben veel geprobeerd, maar hij blijft dom zitten en blijft tegen je aan vliegen. Wanneer de kids dan naar binnen vertrekken gaat hij op de vensterbank naar ons zitten gluren. Voor ons wordt het een soort van kleine horrorfilm.. Laatst stond ik met een paard in de hand om in de wei te zetten en ja, daar was hij weer, met als gevolg, paard ging er als een haas alleen van tussen door de schrik. Nu met dit warme weer heeft mijn paard nog vakantie, maar ik zie me straks al rijden en dan komt dat beest ons aanvliegen... Een andere buur heeft de brutale vogel al binnen gehad, de vogel kent door het tam maken van mensen geen angst. Deuren open laten is dus geen goed plan.
Om over vogelstront nog maar te zwijgen wat hij op de tuinmeubels, vensterbank etc achterlaat.

Dan nu de vraag, ik heb al wel gegoogled, volgens mij mag er bij de wet geen kraai uit het nest gehaald worden om tam te maken, maar kan niets vinden hoe overlast tegen te gaan. Lees vooral alleen maar tips, hoe ze te houden, voeren en liefhebben..
Zijn er instanties waar je het kunt melden, komen die de vogel dan ophalen? Nu zijn de buren er wel gek mee, maar willen hem niet vast houden, wellicht hebben jullie tips om de vogel op afstand te houden? Ik weiger om weggepest te worden uit mijn eigen tuin.

Anoniem

Re: Overlast tamme kraai, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:02

Zo elektrische vliegenmepper. Zal dan niet net zo goed werken als schrikdraad voor bij paarden?

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:02

is met de buren praten geen optie.
zeg dat ze het beestje maar bij zich moeten houden op een of andere manier, of dat ze hem anders naar een opvang moeten brengen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:03

Ergens toch een beetje grof om het beestje te willen laten weghalen van zijn eigenaars..... eenmaal zo tam kan hij toch niet meer 'gewoon' uitgezet worden. Heb je dit al met de buren overlegd?

Verder kan ik je niet echt helpen, zou het persoonlijk eigenlijk leuk vinden, zo'n tamme vogel :o Maar wellicht helpt een emmer water over het dier kappen, met een plantenspuit spuiten,... wel?

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:07

Wij hebben ook een tamme gehad. Gewond gevonden, zelf grootgebracht. Stond ons altijd op te wachten buiten, kwam inderdaad graag bij je zitten, ging soms op jacht maar kwam altijd terug. Wij vonden het wel leuk en de buren hadden er geen last van.
(Mijn moeder was er bang voor, dus hebben hem/haar toen een flink stuk weg losgelaten.).

Hebben ze hem inderdaad weggehaald of gevonden? En willen ze hem wel of niet houden? Anders inderdaad even met hun praten, voordat je instanties belt..

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 09:10

Wel diervriendelijke tips graag ;) Een elektrische vliegenmepper lijkt me een beetje te van het goede.

De buren nog niet aangesproken, ze zijn met vakantie, iemand anders voert hun dieren nu. Vandaar de vraag met tips, het duurt nog even voor ze weer terug zijn nl. Weg laten halen, tja, persoonlijk vind ik dat ze het dier niet uit zijn eigen omgeving weg hadden moeten trekken. Wat hun betreft mag hij nu na een paar maanden bij hun wel weer wegvliegen, ze zaten al met oppas er voor in de vakantie, maar natuurlijk gaat het dier zelf niet meer weg. Ze blijven hem wel voeren, vinden het zielig als hij niets krijgt, hij heeft natuurlijk geen weet van zelf zijn voer te zoeken, denk dat hij het dan ook niet overleefd. Maar goed, hun kids zijn er wel gek mee, dus zou het wel sneu vinden als er iets met hem gebeurd, maar de moeder zelf heeft niet meer zo veel zin om voor het dier te zorgen, dus evt ophalen heb ik geen moeite mee.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 09:11

Ze hebben hem zelf uit het nest gehaald, het leek ze leuk om zo'n dier tam te maken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:12

Dan zou ik proberen hem af te schrikken met een emmer water of een plantenspuit. Kraaien zijn heel goed in gezichten onthouden en leren zoiets snel genoeg.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:12

MightyMike schreef:
Ze hebben hem zelf uit het nest gehaald, het leek ze leuk om zo'n dier tam te maken.

Stom zeg, en er dan niet meer voor willen zorgen. Ik zou met de buren gaan praten en hem anders naar de vogelopvang brengen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 09:13

Bedankt Solleke, ik zet gelijk een plantenspuit bij de deur.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:17

MightyMike schreef:
Bedankt Solleke, ik zet gelijk een plantenspuit bij de deur.

Hopelijk werkt het, kraaien zijn niet de grootste mietjes natuurlijk :) en een goed overleg met de buren als ze terug zijn :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:19

Hoe oud is de kraai nu? Vaak vliegen tamme kraaien en kauwen rond hun 1e jaar toch een keer uit. Verder lekker spuiten met de plantenspuit, al zijn ze niet zo gemakkelijk af te schrikken. Persoonlijk zou ik zo'n kraai wel gezellig vinden, het zijn erg slimme vogels die veel kunnen leren. Wel echt aso dat die buren gewoon een jonge vogel uit het nest halen, als ze hem nou gevonden hadden a la, maar dit kan eigenlijk niet.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:22

als ze een partner hebben gaan ze er toch vandoor tam of niet

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 09:24

We gaan het proberen, gezellig vinden wij hem helaas niet. De kids hebben er een vogeltrauma aan over gehouden, hij gaat ook niet zacht op je zitten, fladdert tegen je aan en pikt ook wat. Voor hun is hij natuurlijk ook best groot. We zijn zelf net terug van vakantie, maar ze waren zelfs als de dood dat het beest ons gevolgd had tot in Frankrijk. Bij elk gefladder van een duif ofzo, doken ze gillend in elkaar. Ze zijn overigens verder niet snel bang, en dieren zeker gewend, maar dan wel met vacht, heb ik iets meer mee, haha.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 09:24

De kraai is van dit voorjaar, precies weet ik niet. We moeten hem dus koppelen, haha.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:52

Tja, in alle eerlijkheid, en sorry als het bot over komt. Ik vraag me eigenlijk af of je er niet een te groot drama van maakt. Ipv jezelf heel angstig op te stellen en daarmee je kids ook een fobie te bezorgen was dit juist een mooie kans geweets om zelf van je fobie af te komen bij een vriendelijk beest. Maar goed dat zal al te laat zijn vrees ik.
Ik denk dat een plantenspuit nauwelijks gaat helpen, wel proberen hoor! En dat een elektrische vliegenmepper een goede tweede stap is. Misschien wel wreed maar veel minder wreed dan hem laten weghalen. Als hij namelijk echt nog zo afhankelijk is van zijn baasjes betekent weghalen dat hij dood gaat als hij ineens in het wild gezet wordt, dan liever een paar keer pijnigen immers.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:00

troi schreef:
Tja, in alle eerlijkheid, en sorry als het bot over komt. Ik vraag me eigenlijk af of je er niet een te groot drama van maakt. Ipv jezelf heel angstig op te stellen en daarmee je kids ook een fobie te bezorgen was dit juist een mooie kans geweets om zelf van je fobie af te komen bij een vriendelijk beest. Maar goed dat zal al te laat zijn vrees ik.
Ik denk dat een plantenspuit nauwelijks gaat helpen, wel proberen hoor! En dat een elektrische vliegenmepper een goede tweede stap is. Misschien wel wreed maar veel minder wreed dan hem laten weghalen. Als hij namelijk echt nog zo afhankelijk is van zijn baasjes betekent weghalen dat hij dood gaat als hij ineens in het wild gezet wordt, dan liever een paar keer pijnigen immers.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:02

Is het zo dat als je hem laat ophalen ze zomaar ineens worden vrijgelaten in het wild? Dat zou ik wel erg raar vinden van een dierenorganisatie die hoort te weten dat een tam dier het niet overleefd in het wild. Even wat googelen en ik kwam bij een vogelopvang terecht die zo'n tamme kauw/kraai eerst in een groep laat opgroeien tot hij terug geleerd heeft voor zichzelf te redden. Het zal er ergens anders niet veel anders aan toe gaan?
http://www.vogelopvangdestrandloper.nl/ ... Verdrietig

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:03

Treurig, dit is dus wat er gebeurt als mensen een kraai of kauw als tam dier groot brengen.
Hij weet alleen eten te vinden bij mensen, en het maakt hem niet uit wie die mensen zijn.

Als er niet met de buren te praten is, zou je kunnen overwegen dit dier een echte toekomst te geven, hem te vangen en hem naar een vogelasiel te brengen, waar hij heel misschien voldoende kan leren en verwilderen met soortgenoten. Al zal dat (ik spreek uit ervaring) heel veel tijd gaan kosten.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:09

Ik zou/had ook vogelopvang gebeld en op laten halen, klaar!

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:10

MightyMike schreef:

dat is geloof ik verboden :o

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:18

Ik zou hem vangen en naar een vogelopvang brengen. Een tamme kraai kan echt heel veel overlast veroorzaken. Misschien ook de buren er even van op de hoogte stellen dat ze wel eens strafbaar zouden kunnen zijn voor het roven van een nest. Kans is namelijk groot dat de rest van het nest is verlaten door de ouders door de geur van mensen.

Heb je de dierenpolitie (144) al gebeld? Misschien kunnen zij je meer helpen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 10:28

De kraai is niet echt vriendelijk, vind het erg bot van je dat je het zo stelt. Ik heb mezelf niet angstig opgesteld voor de kids, maar je mag je voorstellen dat wanneer je zelf maar 1.02 m hoog bent een kraai best groot is, die aan je gaat lopen flapperen en op je hoofd pikt. Ben zelf aardig koel en ondanks dat ik hem vreselijk vind, probeer je voor de kids niet te laten zien dat je het zelf niets vind en heb ik hem geprobeerd weg te jagen. Zodra de kraai ons ziet buiten, komt hij direct naar je toe. De kinderen weten dat en willen dus niet meer buiten zijn. Kan me dat heel goed voorstellen. Ze zijn verder van allerlei dieren gewend, een opdringerige 85 kilo hond, veulens, muizenoverlast hebben we helaas, de vogel heeft zichzelf gewoon niet echt populair gemaakt.

Wil nog geen dierenpolitie bellen of het dier zo op laten halen, het is wel een huisdier voor iemand anders, moet wel in overleg met de buren zodra ze er weer zijn.

Lijkt me toch niet dat een vogelopvang ze zo in het wild gooit?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:28

Jammer dat een dier weer de dupe word omdat een mens graag een tamme kraai wil hebben. Heb zelf net een raaf groot gebracht die niet kon vliegen en lopen en heb die zo wild mogelijk gelaten wat gelukkig goed gelukt is.

Nena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:29

Ik weet niet in wat soort huis je woont, maar je kan over jou tuin gaas spannen, kippen gaas of van dat stoffen vijver gaas. Is een vriendelijke manier voor de vogel. Heb even voor je gegoogeld http://www.praxis.nl/search?text=kippengaas