is dit hok nu geschikt voor zijdehoenders?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

is dit hok nu geschikt voor zijdehoenders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 10:10

We zijn op zoek naar zijdehoentjes, en ik heb een konijnenkooi aangepast. (Nu is mijn vraag of dit voldoend is
De kooi is +- 1 meter breed x 1.25 hoog en verdeeld in 2 etages, (oorspronkelijk beneden een ren, boven deel gaas en een dicht nachthok) nu kun je via het onderste deel met een trappetje met plankjes naar boven komen.
Afbeelding

Het gaat om de rechterkant, het gedeelte boven in nu helemaal dichtgemaakt, maar het tussenschot naar nachthok heb ik eruit gehaald, of had ik deze beter kunnen laten zitten, als soort broedgedeelte?

Zijdehoenders gaan niet op stok, deze heb ik dus ook niet in de kooi. Moet ik nu een apart broedgedeelte maken of niet?
Hok kan beneden dichtgemaakt worden, maar de ren laat wel licht door. is dit erg of moet ik dit ook donker maken?
Beneden ( slechte zien, rechts in de hoek) is een gat waardoor ze in de ren kunnen komen. Hier komt nu nog een deurtje wat dichtgemaakt wordt sàvonds. De achterkant beneden is verder dichtgemaakt met lichtdoorlatende platen

Pluttersput

Re: is dit hok nu geschikt voor zijdehoenders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:20

Ik vind het vrij klein geloof ik.. Zijdehoentjes zijn best brede kippen omdat ze veel veertjes hebben. Daarbij is een goed broedgedeelte belangrijk, daar deze kippen er om bekend staan dat ze om de haverklap broeds worden.
Die van ons gaat er iedere keer bijna aan onderdoor omdat ze zo vaak broeds is :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 11:30

Hoe groot is jouw hok dan? als ik het vergelijk met kippenhokken die te koop zijn is dit ruimer hoor. Er komen 2 kippen in en ze hebben een ren van 8m2 nog erbij en dagelijk paar uur de volledige tuin

Hoe maak ik een broedgedeelte, kan ik dan een deel van het bovenste nachthok hiervoor afzetten. hoe groot moet dit zijn per kip of voor 2en

Ik heb nu net de kooi nagemeten, alleen het bovenste deel is 1,10 breed x 60 hoog laagste punt gemeten x 60 diep,m en dat is dan alleen het nachthok
Op internet zag ik dat je op 1m2 nachthok 5 krielen of 3 normale kippen kan plaatsen
Zo klein is het dan niet volgens mij, of hebben zijdehoenders meer ruimte nodig vanwege dat broedgedrag
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 01-08-13 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:37

Broedgedeelte kan je inderdaad gewoon mooi dichtmaken, dan hebben ze daar rust. En moet het wel kunnen ventileren. Bij mij hebben ze een broedstuk van anderhalf bij 1 denk ik, en loopt ze verder de hele dag in de tuin rond.
Maar ik had niet meegekregen dat ze ook in de tuin mochten, dan zou het denk ik moeten kunnen :) sowieso als ze broeds zijn zitten ze de hele dag binnen, dan maakt ruimte ook niet uit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 11:39

ja ook zit er nog een flinke ren achter waar ze de hele dag inkunnen en ls ik thuis ben is de tuin ook open, dit gaat nu puur om het nachthok, als dit alles was zonder ren oid is het ook veel te klein, maar de ren zit achter het hok, kunnen ze inkomen dmv die opening rechtsonder

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:43

Ik vind het ook vrij klein, ik weet niet hoeveel je erin wilt gaan houden?? Sowieso is de ren eronder te klein, die moet echt groter of je moet ze vrij laten lopen in de tuin, of een grote ren eraan nog maken?? Overigens gaan al mijn zijdehoenders, ik heb er vier, wel op stok hoor :j
Tevens zou ik ervoor zorgen dat je een legbak creeert, en als dat in dit hok moet zul je denk ik een gat in de achterwand ofzo moeten maken en daar een legbak aanmaken.
Persoonlijk zou ik kijken voor een ruimer hok, meer vierkant, qua breedte is het wel goed maar qua diepte gewoon te ondiep en het lijkt me te laag, zou meer hoogte in mogen.
Succes met je kippies, ze zijn zoooo leuk :D
Edit, ik zie nu dat je twee kipjes erin wilt houden en nog apart een ren hebt, dat is mooi! Toch zou het hok wat dieper en hoger mogen, ook voor twee kippies.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 11:47

2 kippen is de bedoeling, overal staat dat 1 m2 per kip geteld wordt, daar zit ik ruim overheen met de kooi en de ren bij elkaar.

Ik heb een ren erachter, de ren eronder zit er nu eenmaals gewoon omdat het eigenlijk een konijnenhok is
Afbeelding
Dit zit er allemaal nog achter en ze komen verder dagelijks in de tuin los

Hoger is te realiseren door de bodem van het bovenste hok te verwijderen en het onderste deel in gebruik te namen en dicht te maken, dan is het ruim 1,25 hoog diepte kan niet anders
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 01-08-13 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:48

Ik vind het ook vrij klein hoeveel wil je er?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 11:49

SaartjeNina schreef:

even de rest lezen aub, staat er allemaal in, ook dat dit hok niet alle ruimte is, maar dat het een nachthok betreft

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:50

Dan zou ik dat inderdaad doen, dan los je in ieder geval de hoogte mooi op. Onderkant goed dichtmaken zodat ze windvrij enz. zitten, wellicht kan je de helft van de bodemplaat eruithalen en dan een trapje omhoog naar die ene zijkant, creeer je meteen leghok!
Misschien onderin nog een zitstokje maken, die van mij gaan echt op stok hoor.

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:51

Lynn_Nikita schreef:
SaartjeNina schreef:

even de rest lezen aub, staat er allemaal in, ook dat dit hok niet alle ruimte is, maar dat het een nachthok betreft

Sorry ik zie het al
dan pas het wel :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 11:51

Wordt het dan niet te koud op de bodem, die staat dan direct op de grond

Ik kan helaas nu geen duidelijke foto`s maken hoe het nu is ben al aantal dagen gsm loos, en de foto`s van hoe het eerst was heb ik toevallig nog op pc staan
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 01-08-13 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:53

Ik vind het vrij klein, Zijdehoenders zijn vrij grote, brede kippen. Ik had er sinds gisteravond ook 2.
En dat ze niet op stok gaan is niet waar. Die van mij zaten regelmatig op stok! Dus ik zal er wel een stok in plaatsen!

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:53

Lynn_Nikita schreef:
Wordt het dan niet te koud op de bodem, die staat dan direct op de grond

Hmm, dat zou inderdaad wel kunnen, maar in de winter wellicht een dik pak stro erin en ze kunnen dan ook nog omhoog in de legbak en als je een stok kunt plaatsen kunnen ze van de grond af. Wel zou ik alles goed dichtmaken zodat ze beschermd zijn tegen de wind, misschien met van dat plastiglas ofzo?
Overigens heb ik de krielvariant, die blijven mooi klein, dat zou wel gaan denk ik in dit hok, ze hebben in ieder geval ruimte buiten, en in het hok slapen ze alleen maar.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 11:57

achterkant beneden is al plexiglas, op de foto schijnt dat iets geler. alleen 1 zijkant en voorkant is nu nog open maar dat is zo dicht te maken. Is dat niet te licht dan? Kan ik niet beter dan helemaal donker maken, zoals de meeste kippenhokken zijn.
Hier komen ook kriel zijdehoendjes, alleen die wat ik ken slapen allemaal op de grond. kan voor zekerheid kijken hoe de situatie bij de verkoper is, wel of geen stok, kan er altijd nog 1 inmaken dan

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:59

Ook ik vind m te klein, ik neem aan dat je de gewone zijdehoen wil? Of de kriel? Of de kriel zou het net aan kunnen. En ook zijdehoenders gaan gewoon op stok :) of ze moeten niet anders kunnen. En maak indd ook leg nesten zijdehoenders zijn ontzettend vaak broeds ( en dan niet de liefste kippen meer)

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:59

Als de achterkant al zo licht is zou ik inderdaad de rest donker maken. Stok erin en ze een paar keer zelf op stok zetten 's avonds dan doen ze dat na een paar keer vanzelf, zit je ook niet dat ze op de koude grond zitten van de winter ;)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:13

Voor twee kriel zijdehoenders zal de ruimte voldoende zijn. Ik vrees er enkel voor dat ze het trappetje niet zullen gebruiken en dit niet zo snel gaan snappen.
Hier slapen ook alle zijdehoenders op stok. Het moet ze enkel eventjes aangeleerd worden en de stok moet natuurlijk niet te hoog zijn. Maar kriel zijdehoenders kunnen wel fladderen in tegenstelling tot de grotere variant die niet of nauwelijks kunnen 'vliegen'.

Ze hebben sowieso een legnest nodig. Dus een plek waar ze hun ei kwijt kunnen. Het liefste hebben ze dat deze donker is. Het hok moet zo ook tochtvrij en vochtvrij zijn.

Ik zie dat je de keuze al hebt gemaakt voor krielzijdehoenders, maar besef je wel dat deze niet veel eitjes gaan leggen en veel broeden op een jaar tijd. Ze zijn om de haverklap broeds en leggen dan geen eieren. Beste kan je ze dan weer broedsaf maken door ze apart te zetten op kranten in een apart hokje. Dan stoppen ze er weer mee na enkele dagen. Maar als het echt zomer is, zijn ze dan ook weer na een paar dagen weer buiten te scharrelen weer broeds en ga zo maar door.
Dus als je het voor de eieren doet, zul je beter een ander ras kiezen :).

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:22

Hier loopt het zijdehoentje goed het trappetje op hoor :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 21:11

Ik heb ze, uiteindelijk is het 1 zijdehoentje geworden en 1 kriel, kruising , barnevelderkriel dubbel gezoomd. Broekkistje moet ik nog maken, heb wat tips gekregen van de fokker verder.
Bij hem sliepen de zijdehoenders niet op stok, de rest wel.
Ik heb het gedaan vanwege het karakter, dat ze wat aanhankelijker zijn dan andere rassen. ik heb enkele jaren geleden wel barnevelders en krieltjes gehad, maar dit ras is nieuw voor me. Omdat ik nu dus al een kooi had die ik moest aanpassen is ook veel nieuw, aangezien het zonde is om een nieuw hok te kopen als ik een half hok leeg heb. ook zou die dan in de ren moeten staan wat weer zonde van de ruimte is

Boven is de legstok gekomen, was nergens anders goed ruimte voor. Nu staat er ook tijdelijk bakje voer en water bij, aangezien ze erg bang zijn en ik dan weer bang zijn dat ze niet naar beneden komen om te drinken en met dit weer vind ik dan wel belangrijk
Komt nog een broedkistje bij, 1 was voldoende voor 2 kipjes zei de fokker

Aanschouw naamloos en naamloos en hun hok ( morgen verdr klussen en beitsen, ook bij de konijnen)
in link aangezien ze teveel pixels zouden hebben

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 7999_o.jpg

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 5653_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 0829_o.jpg

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 05:21

Heel veel plezier met je kippies :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 07:59

Dankjewel
Ze zijn alleen beetje dom. Ik heb ze nog nooit zo jong gehad. Ze hebben volgens mij nog niks gegeten of gedronken en ik heb ze nu halverwege de loopplank gezet zodat ze daar zelf vanaf moeten om naar beneden te komen. Zitten nu al 10 minuten op de plank wat dom te kijken }:0

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:14

Wat een leuke diertjes! Ik vind het hok niet te klein hoor, ze hebben een flinke ren erachter! Als ik naar onze kippen kijk, die zitten echt alleen 's nachts in hun hok.