Wilde muis in huis gehaald... Ziekte gevaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Wilde muis in huis gehaald... Ziekte gevaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 20:01

Onze zoontje heeft uit medelijden met de muis (hij vond hem op de grond in stal) een wilde muis mee naar huis genomen. Uiteraard zetten we hem straks gelijk weer buiten neer.
Maar ik heb wel eens gehoord dat muizen ziekten met zich mee brengen, moet ik me nou zorgen maken? Aangezien we ook andere dieren in huis hebben, en voor onszelf.

troi

Re: Wilde muis in huis gehaald... Ziekte gevaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:05

De meeste huidieren kom buiten en zo dus ook in contact met wilde dieren. Zeker buitenkatten. Het zal dus wel wat meevallen zolang jullie niet gebeten zijn. Vlooien zal hij trouwens waarschijnlijk wel hebben.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:07

Inderdaad enkel wat vlooien en als je gebeten word zou je wel wat narigheid kunnen krijgen misschien. Heb zelf zat zielige, wilde beesten meegenomen en nooit problemen gehad. :+

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 20:08

troi schreef:
De meeste huidieren kom buiten en zo dus ook in contact met wilde dieren. Zeker buitenkatten. Het zal dus wel wat meevallen zolang jullie niet gebeten zijn. Vlooien zal hij trouwens waarschijnlijk wel hebben.

Nee niemand gebeten, worden de vlooien snel overgebracht? Zover ik weet heeft hij hem alleen bij de staart gepakt en in een bakje gezet.

Maar er is dus geen ziekte gevaar voor ons en de dieren?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:09

Vlooien bij wilde muizen heb ik nog nooit gehoord... (wist ook niet dat muizen snel vlooien hadden? :o)

Heb wel vaker een muisje gered toen de kat er mee aan het spelen was op stal.... Nog nooit iets gehad, dus denk dat het wel meevalt.. (je eet het beest immers niet op en zolang je hem alleen aanraakt... daarna je handen wast....)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:10

Welnee, die beesten lopen toch al in en rond het huis dus wat ze hebben ben je al wel ooit mee in contact gekomen. In een bakje is de kans op overbrengen van vlooien ook erg klein.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:12

Muizen brengen dmv urine en ontlasting heel veel ziekte mee door de bacterien. Muizen hebben geen blaas en druppelen dus overal urine. Als dat over je aanrecht of zelfs over je eten loopt kun je daar heel ziek van worden.
In een bakje valt dat reuze mee. Maak alleen het bakje goed schoon.
Laatst bijgewerkt door secricible op 31-07-13 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:12

Flyskyhigh schreef:
troi schreef:

Nee niemand gebeten, worden de vlooien snel overgebracht? Zover ik weet heeft hij hem alleen bij de staart gepakt en in een bakje gezet.

Maar er is dus geen ziekte gevaar voor ons en de dieren?

Vlooien kunnen heel rap overspringen maar zullen vooral op jouw dieren gaan zitten en niet zo vlug op je kind. Die dieren dus even goed in de gaten houden.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 20:15

[/quote]

Vlooien kunnen heel rap overspringen maar zullen vooral op jouw dieren gaan zitten en niet zo vlug op je kind. Die dieren dus even goed in de gaten houden.[/quote]

Kunnen de dieren dan ook ziek worden? Of krijgen ze dan alleen de jeukende vlooien?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:16

Ze hebben echt bijna geen vlooien, hoogstens luis of mijt.
Maar dat verwacht ik echt niet als je dit zo verteld. Gewoon netjes handjes wassen en er is niet aan de hand. :)

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 20:16

secricible schreef:
Muizen brengen dmv urine en ontlasting heel veel ziekte mee door de bacterien. Muizen hebben geen blaas en druppelen dus overal urine. Als dat over je aanrecht of zelfs over je eten loopt kun je daar heel ziek van worden.
In een bakje valt dat reuze mee. Maak alleen het bakje goed schoon.

Oke, dus waarschijnlijk valt het bij ons nu wel mee? Hoe is het het handigst om het bakje te ontsmetten gewoon met heet water en een sopje met azijn?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:19

Wij hebben zelf jaren een muizenplaag gehad en ben godzijdank nooit ziek geworden. Ik ontsmette alles met eerst kokend water, daarna dettol er overheen en een flinke scheut allesreiniger. E als het een simpel bakje waar je normaal eten in doet zou ik het eerlijk gezegd gewoon wegkieperen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:21

Flyskyhigh schreef:
Oke, dus waarschijnlijk valt het bij ons nu wel mee? Hoe is het het handigst om het bakje te ontsmetten gewoon met heet water en een sopje met azijn?

Ik gebruik het liefste Dettol.
Maar als je dat niet hebt is allesreiniger heel prima.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 20:22

secricible schreef:
Wij hebben zelf jaren een muizenplaag gehad en ben godzijdank nooit ziek geworden. Ik ontsmette alles met eerst kokend water, daarna dettol er overheen en een flinke scheut allesreiniger. E als het een simpel bakje waar je normaal eten in doet zou ik het eerlijk gezegd gewoon wegkieperen.

'Helaas' heeft hij het beestje in een kleine terrarium gezet... dus die gooien we liever niet weg.

Ik ben echt als de doods dat een van ons of een van onze dieren ziek wordt door dit kleine muisje, maar wat ik zo hoor hoef ik me dus geen zorgen te maken?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:23

Nee echt niet. :n
Ik heb zoveel wilde muizen en ratten vastgehad, gewoon netjes handen wassen en je hoeft nergens bang voor te zijn.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 20:27

ik las namelijk dit toen ik wat googlelde, "De ziektes die het muisje bij zich kan dragen kunnen besmettelijk zijn voor mensen en andere dieren" ....

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:29

Nou, ik ben al zo vaak gebeten, niet alleen door muizen, maar ook door ratten, en er nooit iets aan overgehouden. Wat wel gevaarlijk is, is als er bloed of urine van een muis of rat rechtstreeks bij jezelf in een wondje of zo terecht komt. Maar zo niet, dan ziet mijn huisarts het niet anders als een konijnenbeet.
Wij hebben 12 katten die behoorlijk jagen en regelmatig iets levends mee naar binnen nemen, dan pak ik dat af, en ontkom je er niet aan wel eens gebeten te worden :)

Mascha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:31

Wat een paniek om een muis.
Ja muizen kunnen idd ziektes overbrengen door de urine en ontlasting maar zou me daar niet al te druk om maken want ik neem aan dat je in de supermarkt ook wel eens iets in blik koopt of frisdrank uit een blikje drinkt. Hoeveel muizen zouden daar dan wel niet overheen gezeken hebben? ( deze produkten slaan zeeestal op op de plaatsen waar ze het meeste last van ongedierte hebben omdat dit niet aangevreten word )

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:37

Ze kunnen ook vanalles overbrengen. Dat hoeft niet te betekenen dat het ook door de lucht gaat, precies wat ik utleg: urine op het aanrecht waar je vervolgens een boterham op smeert of een muis die een hoekje uit de broodzak heeft geknaagt enz.
Gewoon aanraken is geen probleem, mits je je handen wast. No worries, wel goed ontsmetten. Als je er normaal geen eten in bewaart zou ik heet water en dettol gebruiken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:48

Mascha1234 schreef:
in de supermarkt ook wel eens iets in blik koopt of frisdrank uit een blikje drinkt. Hoeveel muizen zouden daar dan wel niet overheen gezeken hebben? ( deze produkten slaan zeeestal op op de plaatsen waar ze het meeste last van ongedierte hebben omdat dit niet aangevreten word )

Die informatie had ik eigenlijk liever niet gehad.. }>

Maar ik ben het wel met je eens hoor...Wat een toestand over zo'n muisje. Gewoon je handen goed wassen en het bakje waar hij ingezeten heeft even ontsmetten met dettol, bleekwater of iets wat daar op lijkt.

Mascha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:54

Ik zou de muis ook meteen ff een klap met de bats geven en m niet gewoon buiten laten want voor je t weet rennen ze vrolijk door je keuken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 05:57

ja muizen kunnen van alles meedragen, maar de risico's bij gezonde mensen vallen over het algemeen wel mee , zeker als je gewoon basis hygiëne in acht neemt...dus gewoon even handen wassen etc , bakje en terrarium gewoon even uitdoen met dettol verdunning en daarna met schoon water voor de volgende bewoners.
daarnaast, huisdieren die buiten komen zullen sowieso in aanraking komen met muizen, ratten etc of met hun uitwerpselen. dus even een wilde muis in huis zal eventuele infectiedruk niet echt verhogen vermoed ik.
het word pas risicovol als de populatie muizen op een locatie erg hoog word/is en erbij die muizen idd van alles rond huist.

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:39

Mijn zusje heeft ook een keer een wilde muis in huis gehaald. Een paar jongens hadden een verzwakte muis gevonden en vonden het leuk om er benzine over te gooien en hem dan in de brand te steken. Mijn zusje heeft hem toen snel voor hun neus weg gekaapt en dus meegenomen. Held.

De muis heeft een aantal weken in een hamsterhok gewoond. En hij werd ook redelijk tam omdat me zusje er elke dag mee bezig was. Na een paar weken begon de muis te bijten en dat was voor me zusje het teken dat het genoeg was zo. Dus is ze naar het weiland achter ons huis gelopen en daar heeft ze de muis weer losgelaten. Toen ze hem los liet rende de muis en stukje verder om daarna nog even te stoppen en achterom te kijken. En toen was ie weg.

Infecties en dergelijke hebben we niks van gemerkt. ;)