Ik sta nu een maandje op een gezellige stal bij een boer, de stal zelf is prima, gezellige stalgenoten, goede bak enz.
Het enige probleem daar zijn de honden van de buren..
Direct naast de stal waar mijn paard staat woont een gezin met 3 grote gevaarlijke waakhonden (Cane Corso's) die ook echt doorbijten als ze de kans krijgen, nu moet ik daar dus elke keer langsfietsen als ik naar mijn paard ga. Op de heenweg heb ik er niet veel last van, want dan kom ik aanfietsen waar het hek open is en rennen de honden mee naar de andere kant van het hek (wat zo'n 100 m lang is denk ik) en aan de andere kant is het hek dicht. Op de terugweg begint het probleem dat de honden mee rennen naar de kant van het hek wat dus altijd opengelaten wordt door de mensen die er wonen. De mensen zijn er ook vaak niet en doen er vrijwel niks aan als die honden achter je aankomen.
Met de fiets neem ik nu meestal een grote stok mee waar ik ze wel mee kan wegjagen, of als ik geluk heb en ze liggen in de tuin te slapen dan kan ik heel hard gaan fietsen zodat ik eerder voorbij het hek ben dan dat ze me kunnen pakken.
Maar... Ik wil dus ook wel graag een keer gaan wandelen met mijn paard om hem een beetje verkeersmak te maken en om een keer wat anders te doen dan aan het erf vastgeplakt te zijn. Dit is dus vrijwel onmogelijk met die buurhonden, een stalgenootje gaat er wel altijd langs met haar paard omdat dat paard gelijk gericht begint te trappen als er een hond achter hem aankomt, maar wat mijn paard doet weet ik niet. Hij is sowieso erg nerveus als die honden al blaffend bij het hek staan, dus ik denk dat dat geen heel goed idee wordt om langs het open hek te lopen.
En andere kant op wandelen gaat ook niet, want dan kom je op een drukke autoweg...
Die mensen houden het hek dus altijd open en doen er al zo'n 10 jaar niks aan volgens een stalgenoot, dus met die mensen gaan praten enz heeft geen zin.
Ik ben nu zelfs aan het kijken in de buurt voor een andere stalling, maar eigenlijk staat hij qua stal prima waar hij nu staat.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?
. Week later nog niet in orde? Dan zou ik langst de politie gaan. Aangeven dat je hierover al in gesprek bent gegaan, dat je een brief gestuurd hebt om het nog eens te verzoeken, maar dat je geen gehoor krijgt en dat je je gezondheid in gevaar moet brengen telkens je daar voorbij komt.
Een keer zijn ze echt alle 3 een stuk achter me aan gerend omdat ik toen niet zo snel kon fietsen met wind tegen, de ene heb ik toen net een goede trap kunnen geven, als ik mis had geschopt had hij waarschijnlijk in m'n been gehangen.
Ik niet in ieder geval, ik zou me dan niets van aan trekken... maar vooral dat ze het erf af gaan... Zover ik weet mag een hond ook niet loslopen tijdens het wandelen. (Dan bedoel ik dus op straat