Gevaarlijke buurhonden van stal, wat er tegen doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

X_Sam_X

Gevaarlijke buurhonden van stal, wat er tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 14:18

Ik weet niet zo goed waar ik dit neer moet zetten, als het niet goed staat graag verplaatsen :)

Ik sta nu een maandje op een gezellige stal bij een boer, de stal zelf is prima, gezellige stalgenoten, goede bak enz.
Het enige probleem daar zijn de honden van de buren..

Direct naast de stal waar mijn paard staat woont een gezin met 3 grote gevaarlijke waakhonden (Cane Corso's) die ook echt doorbijten als ze de kans krijgen, nu moet ik daar dus elke keer langsfietsen als ik naar mijn paard ga. Op de heenweg heb ik er niet veel last van, want dan kom ik aanfietsen waar het hek open is en rennen de honden mee naar de andere kant van het hek (wat zo'n 100 m lang is denk ik) en aan de andere kant is het hek dicht. Op de terugweg begint het probleem dat de honden mee rennen naar de kant van het hek wat dus altijd opengelaten wordt door de mensen die er wonen. De mensen zijn er ook vaak niet en doen er vrijwel niks aan als die honden achter je aankomen.

Met de fiets neem ik nu meestal een grote stok mee waar ik ze wel mee kan wegjagen, of als ik geluk heb en ze liggen in de tuin te slapen dan kan ik heel hard gaan fietsen zodat ik eerder voorbij het hek ben dan dat ze me kunnen pakken.

Maar... Ik wil dus ook wel graag een keer gaan wandelen met mijn paard om hem een beetje verkeersmak te maken en om een keer wat anders te doen dan aan het erf vastgeplakt te zijn. Dit is dus vrijwel onmogelijk met die buurhonden, een stalgenootje gaat er wel altijd langs met haar paard omdat dat paard gelijk gericht begint te trappen als er een hond achter hem aankomt, maar wat mijn paard doet weet ik niet. Hij is sowieso erg nerveus als die honden al blaffend bij het hek staan, dus ik denk dat dat geen heel goed idee wordt om langs het open hek te lopen.
En andere kant op wandelen gaat ook niet, want dan kom je op een drukke autoweg...
Die mensen houden het hek dus altijd open en doen er al zo'n 10 jaar niks aan volgens een stalgenoot, dus met die mensen gaan praten enz heeft geen zin.
Ik ben nu zelfs aan het kijken in de buurt voor een andere stalling, maar eigenlijk staat hij qua stal prima waar hij nu staat.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:18

TAO --> BB

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:22

Als praten niet helpt zou ik toch eens informeren of je ergens een klacht/aangifte kunt doen voor de honden. Als de honden daadwerkelijk zouden bijten is dat gewoon een probleem en dat kan gewoon niet. Je zou dan kunnen informeren bij de politie. Vind het trouwens erg asociaal dat de buren zelf niet de moeite nemen om het hek gewoon dicht te houden kleine moeite.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:23

Eigenlijk zou de boer waar je staat eens met de buren moeten gaan praten. Over dat hek.

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 14:26

flicka schreef:
Eigenlijk zou de boer waar je staat eens met de buren moeten gaan praten. Over dat hek.

Dit heb ik al meerdere keren geprobeerd, de boer heeft goed contact met de buren en vind de honden zelf geen probleem _-:(

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:30

Hek zelf dichtgooien? Honden mogen ook niet los trouwens , wel op het erf maar niet op de weg, zou met zulke grote jongens ook niet vrolijk worden,zijn nou niet bepaald een paar keffende poedels.... -O-

Als die mensen niet voor rede vatbaar zijn inderdaad eens verder kijken bij een instantie of die eens langs willen om een waarschuwing te geven.

Sterkte hoor, lijkt mij ook niet leuk zoiets.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:31

Dan ga je toch zelf een keer met de buren praten? En als ze niet willen luisteren film je het een keer en ga je klagen bij de politie?

Traiectum

Re: Gevaarlijke buurhonden van stal, wat er tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:34

Inderdaad met de buren gaan praten, en als dat niet helpt een melding bij de politie maken. Als deze honden echt van hun erf afkomen en aanvallen, en de eigenaar doet er niets aan, dan is dat een zaak voor de politie. Er zal maar een klein kind langsfietsen ...

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:37

zelf het hek dicht doen. of een stok meenemen en een keer goed hard tegen aanslaan als ze je aanvallen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:41

En komen de honden ook effectief achter je aan?

Het hek bij mijn ouders thuis staat bv ook altijd open, honden lopen daar regelmatig los rond en de jongste kan ook behoorlijk van zijn tak maken als er mensen passeren, maar beide honden weten wel perfect tot aan welke (denkbeeldige) lijn ze mogen en zullen daar ook geen stap over zetten..... Maar ook hier, ik kan het mij voorstellen dat het eng is.

Als ze wel achter je aan komen, dan zou ik hen eerst eventjes persoonlijk contacteren met de vraag in de toekomst het hek gewoon toe te doen als de honden los zijn. Dag later staat het hek nog steeds open? Even een aangetekende brief sturen (kopietje houden, waarmee je later naar de politie kan gaan. Politie zal véél sneller gaan handelen als je kan aantonen dat je zelf al heel wat stappen ondernomen hebt), waarin je aangeeft dat jij dit als een gevaar beschouwd en een tweede keer verzoekt om het hek toe te doen als de honden buiten is, en dat als dat niet gebeurd, je jezelf genoodzaakt ziet om de politie hiervan op de hoogte te brengen. Idealiter er wat dure woorden en wetartikels bijgooien ook :j . Week later nog niet in orde? Dan zou ik langst de politie gaan. Aangeven dat je hierover al in gesprek bent gegaan, dat je een brief gestuurd hebt om het nog eens te verzoeken, maar dat je geen gehoor krijgt en dat je je gezondheid in gevaar moet brengen telkens je daar voorbij komt.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:46

Dat is wel erg vervelende situatie . zijn de honden ook al eens buiten het hek gezien/en is er al eens een bijt incident geweest?
Zou inderdaad ook zelf maar met de buren gaan praten om te kijken of er wat aan te doen is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:46

Ik mis in dit verhaal of de honden ook daadwerkelijk van eigen terrein af komen?

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 14:55

De honden komen daadwerkelijk van het eigen terrein af, anders hoefde ik geen stok mee te nemen met fietsen voor als ze achter me aan komen :+ Een keer zijn ze echt alle 3 een stuk achter me aan gerend omdat ik toen niet zo snel kon fietsen met wind tegen, de ene heb ik toen net een goede trap kunnen geven, als ik mis had geschopt had hij waarschijnlijk in m'n been gehangen.
Van een stalgenootje gehoord dat er al een paar keer mensen gebeten zijn, ook zij fietst er niet zonder angst langs.
We gaan ook wel eens met z'n allen wandelen dan neemt één iemand 2 paarden en de andere gaat voor het hek staan met een grote stok/zweep, dan kun je ze wel op afstand houden maar als ik alleen ben met mijn paard dan kan ik niet met een stok gaan lopen zwaaien om de honden weg te jagen want daar wordt mijn paard dan ook weer zenuwachtig van... dus dat ga ik niet riskeren.

Velen van jullie zeggen zelf met die mensen gaan praten, maar ik kan dat erf ook niet op, als ik op het erf kom ben ik er zeker geweest en die mensen zie ik haast nooit. En ik denk niet dat ze er blij van worden als ik zelf het hek dicht doe, en ook dan zit ik met die vervelende honden.

Ze laten het hek trouwens altijd open staan omdat ze de hele dag met de trekker op en af rijden, en dan doen ze het hek dus niet telkens dicht.

Zou de politie er iets aan kunnen veranderen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:59

Zeker dat de politie daar wat aan kan veranderen. Maar ik zou dat wel als laatste redmiddel gebruiken en niet in dit stadium :). Probeer eerst met de eigenaars in contact te komen en leg je angst uit, ik kan me niet voorstellen dat ze dat negeren.

Zo wel, dan kan je altijd contact opnemen met de wijkagent/politie.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:01

Als de honden van het erf af gaan, de baasjes niet willen luisteren, en honden ook echt jouw bijten, gewoon aangifte doen. Iedere keer dat die honden het doen, aangifte.

Bij ons soort zelfde probleem... 2 mensen die altijd samen lopen met o zo lieve hondjes, niet opgevoed (die mensen kunnen beter konijnen nemen, zo erg -.-') en denken aldoor 'Wij hebben grote sterke honden, dus aan de kant!' maar ze kunnen hun eigen honden niet eens normaal houden.. Ze moest 1 keer LETTERLIJK een lantaarnpaal vasthouden, om niet op de grond te liggen :\
Maar 1 van die honden (binta), als ie 1 van mijn honden (joy) ziet valt ze direct aan, Joy luisterd meteen als mijn moeder zegt 'Joy kom terug', houd ie meteen op met vechten en komt ie ook.. Maar mijn moeder zegt het NIET als de andere baas het ook niet zegt... Die dame doet dat dus ook niet, sterker nog, tegen der andere hond zegt ze 'doe wat' (wat trouwens verboden is).

We hebben misschien wel 40 keer gebeld, en er werd wel gezegt dat er terug gebeld werd, wat na 2 weken eindelijk gebeurde door de wijkagent, me moeder gaat dus nog een keertje erover bellen en gaat wijkagent effe kijken...

Want de laatste keer was wel heel erg, me moeder komt de deur uit, die 2 komen er dus aan, haar hond valt natuurlijk aan, en ja je kan het dus al raden -.-
Nou, als je voor je deur staat, mag je toch wel verwachten dat je normaal de deur uit kan? Me moeder is invalide, en heeft dus ook 1 keer op Binta gezeten en der afgestraft, omdat die 2 dames niets doen... Binta gaat nu rustig door...

Ook voor extra info: Die dame doet een muilkorf om op de dijk, hond vast als er andere honden aankomen... Muilkorf af en riem los als me moeder aankomt met me 2 honden, omdat ze haar hond niet kan houden...
Maar die hond valt niet alleen honden aan hoor.. Heeft ookal mensen gebeten, zelfs der baasje, vraag me af wanneer Binta afgemaakt word... Of een prof komt, die wss nooit zal komen. :\

Maar omdat we aldoor belden, gaat de wijkagent wel kijken wat ie kan doen... Tenminste, dat neem ik aan dat ie dat doet, we bellen rustig door tot die 2 niemand meer lastig kan vallen :+

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:02

pas wel goed op dat je met stokken etc. loopt te slaan zwaaien, hierdoor kunnen ze nog agressiever worden als ze je zien zal niet de eerste zijn die daardoor gepakt wordt....

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 15:08

Maaike_Ma schreef:
pas wel goed op dat je met stokken etc. loopt te slaan zwaaien, hierdoor kunnen ze nog agressiever worden als ze je zien zal niet de eerste zijn die daardoor gepakt wordt....

Als ik niet met een stok loop te zwaaien pakken ze me ook, als jij een beter idee hebt hoor ik het graag :)

Ik zal donderdagochtend even m'n camera meenemen naar stal als m'n moeder mee gaat, kan ik een filmpje maken als ik langs de weg loop met een paar blaffende honden langs het hek. Zou ik dan ook moeten filmen tot het punt ze ook het hek uit komen? Want dan wordt het weer een gevaarlijke situatie :?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:09

Juist dat moet je filmen. Dan heb je bewijs dat ze op de openbare weg achter je aan zitten... Wat een klote situatie, zeg.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:11

X_Sam_X schreef:
Maaike_Ma schreef:

Als ik niet met een stok loop te zwaaien pakken ze me ook, als jij een beter idee hebt hoor ik het graag :)

Ik zal donderdagochtend even m'n camera meenemen naar stal als m'n moeder mee gaat, kan ik een filmpje maken als ik langs de weg loop met een paar blaffende honden langs het hek. Zou ik dan ook moeten filmen tot het punt ze ook het hek uit komen? Want dan wordt het weer een gevaarlijke situatie :?

Dan kunnen ze niet echt zien wat er zo 'gevaarlijk' aan is, alleen blaffende honden achter het hek :') Ik niet in ieder geval, ik zou me dan niets van aan trekken... maar vooral dat ze het erf af gaan... Zover ik weet mag een hond ook niet loslopen tijdens het wandelen. (Dan bedoel ik dus op straat :'), niet in losloop gebieden)

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:12

als jij dat gaat lopen doen heb je grote kans dat ze zeggen tja eigen schuld zo lok je het uit

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 15:14

filmen gaat het dan niet worden, dat vind ik iets te gevaarlijk voor mezelf :n

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:15

Maaike_Ma schreef:
als jij dat gaat lopen doen heb je grote kans dat ze zeggen tja eigen schuld zo lok je het uit

Hoe kun je nou iets uitlokken door gewoon ergens (openbare weg nota bene) langs te lopen?

Juist wel filmen, hoe krijg je anders bewijs?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:17

@ameris
zorgen dat (wijk)agent langs fietst dat ie het zelf meemaakt? :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:19

Of desnoods in de auto erheen en een poging doen tot uitstappen. Alleen nog hopen dat ie dat wilt doen...

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 15:24

Amaris schreef:
Of desnoods in de auto erheen en een poging doen tot uitstappen. Alleen nog hopen dat ie dat wilt doen...

Bedoel je dat ik dit moet doen en dan filmen, of dat de agent dit moet doen?