Grrr!! Zo egoistisch!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

Grrr!! Zo egoistisch!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 14:15

ik heb sinds 2 weken een 1 jarige kater. gevonden op marktplaats.
klonk allemaal zoals ik het graag wilde.
1 jaar, mannetje (vandaag gecastreerd), binnenkat (ik zit in een appartement), speels, aanhalig en kan alleen thuis blijven. ik dacht leuk! heel lief koppie dus dat komt wel goed dacht ik.
veel vragen gesteld aan deze mensen en ''eerlijk'' antwoord gekregen.
zo mijn vraag, waarom moet die weg. ze hebben een poes in huis, daar had die een nestje mee en en hij moest eruit omdat ze hem niet wilde castreren of haar wilde helpen (?). een kitten mocht wel blijven maar dat was een poes.
noujah als je het zo wilt bekijken is dat idd een rede om een kat weg te doen.

toen we daar waren om hem op te halen, leek alles normaal. in de etensbakjes zat gewoon voer en drinken en dr liep idd een poes en er lagen kittens. toen ik ze belde vroeg ik nog wat voor een voer ze gaven. dat kwam uit duitsland (wonen een klein uur van duitsland dus opzich kan dat best) en het voer wat er in de bakjes lag zag er ook heel normaal uit. we hebben om een gezondheidsverklaring gevraagd en die was in huis, net als het entingsboekje. dus meegekregen. staan geen rare dingen in.

Binky mee naar huis en meteen de eerste avond was die lekker aanhalerig en helemaal niet bang. hij kroop rustig op schoot. hij heeft savonds gewoon gegeten en gedronken. de 2e dag viel me al op dat hij niks of heel weinig had gedronken. dat baarde bij zorgen. maar ik had hem blikvoer gegeven dus opzich, logisch dat hij niets of bijna niets dronk. de dag erna had hij zn hele bakje met water leeggedronken dus er zat absoluut geen ritme in drinken.

na een paar dagen viel het me op dat hij een drupje vocht aan zn pielemous had hangen en dat die er elke keer aan likte. ik dacht, huhm foute boel. het was avond dus even gelaten. de dag erna verteld tegen me collega. op aanrade van haar toch maar even de da gebeld. die middag konden/moesten we nog langs komen. dus hups wij erheen. hij had zn peniskopje ontstoken. pijnstiller en antibiotica gekregen en weer naar huis. zaterdag moest het over zijn. maar dat was niet zo. gebeld maar dat kon nog goed gaan.
zondag liep die de hele dag met zn leutertje eruit en zat er om de 5 min aan te likken. dus gebeld met de da. ik moest proberen om het goed schoon te maken met een soda oplossing en zn drinken in de gaten houden. hij dronk wel dus opzich goed.

maandag(gisteren) moest ik hem brengen vanwege zn castratie. hij heeft dus vannacht de hele dag bij de da in een hokje gezeten. vanmorgen zagen ze meteen weer wat hij dus weer aan zn pielemous aan het likken was en dat die weinig had gedronken. ze hebben hem verder onderzocht en gecastreerd maar nu blijkt dus dat hij blaasgruis heeft!!

volgens de da kan hij dit niet in 2 weken ontwikkeld hebben (zo ernstig is het dus want ze wilde eerst kijken of die een catheter moest) en moest die het al bij zn vorige baasjes ontwikkeld hebben. nu vallen dr voor mij ook puzzelstukjes in elkaar waarom die weg moest en dat het voer ''uit duitsland'' komt. ik heb de eigenaar vanmiddag gebeld en dit voor gelegd. hij heeft de hoorn erop gegooid en toen ik hem terug belde nam die dus niet op. whatsapp word wel gelezen maar niet beantwoord. net gebeld met het telefoonnummer van me werk maar zodra hij mij hoorde gooide die weer de hoorn erop.

ik wil hem niet aansprakelijk stellen of iets, maar ik wil hem wel duidelijk maken dat dit gewoon niet kan!! het is zo sneu voor dit beestje! hij heeft pijn moeten leiden omdat ze hem van zn dieet voer af hebben gehaald! ik vind dit zo egoistisch! ik kan me dr echt heel kwaad over maken.
Bink gaat gewoon bij mij blijven, hij gaat op dieet voer dus niks aan de hand. jammer voor me portomonee maar beter voor het beestje.

heeft iemand nog extra tips voor blaasgruis?
wat ik al op internet las is dus dieetvoer en zorgen dat die genoeg drinkt.
maar hoeveel drinkt een kat precies?
ik wilde dus evt al met een spuitje hem extra water gaan geven(dit las ik ook op ineternet) en hem strikt aan zn dieet houden

Annick75

Re: Grrr!! Zo egoistisch!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:30

Strikt op dieet houden en als je bang bent dat hij te weinig vocht binnen krijgt, kun je ook vragen of er van dat dieetvoer ook natvoer is. Dat kun je dan nog aanmaken met wat extra water. En als je wilt weten hoeveel hij ongeveer moet drinken, kun je dat het beste even bij de dierenarts navragen. De meningen op internet zijn er een beetje over verdeeld. Las wel ergens dat ze tussen de 44 en 66 ml per kilo lichaamsgewicht zouden moeten drinken. Bij blaasgruis is wat meer natuurlijk nooit weg.

Mijn katten drinken prima uit hun eigen waterbak, maar drinken ook graag uit een bakje of beker die in de gootsteen staat. Mijn ex-blaasgruiskat heb ik nooit extra water via een spuitje gegeven. Wel extra water over het voer en met het voer is het intussen ook onder controle.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:01

Over blaasgruis weet ik vrijwel niets. Ik weet wel dat mijn katten meer drinken met dit warme weer. Eerder gaf ik ze enkel nieuw water, zodat ze fris water hadden om te drinken. Nu moet ik ze extra water geven, omdat het bakje leeg raakt. Daarbij drinken ze ook uit een bakje van de gootsteen (Sky staat al klaar als ik iets erin zet, haha).

Heb ooit gelezen dat vers vlees goed kan helpen bij blaasgruis. Misschien is het het waard om je hierover in te lezen.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:51

Natvoer voor katten met blaasgruis zijn fsw om het op te lossen en fcw om het te voorkomen. Helpt ook wel bij mijn werk in het asiel gebruiken we het voor die kattenb

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:59

oei heftig,

maar als die dus wel e whats app leest gewoon zeggen dat ze dat gewoon hadden moeten zeggen en dat het beestje dan niet pijn had hoeven lijden.

verder zou ik vooral even met de da er over praten, die zal je vast en zeker verder kunnen helpen wat nu het beste is voor je diertje

succes ermee en veel beterschap

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:59

probeer hem in elk geval nat voer te gaan geven en het liefst vlees (kvv) dat is gezonder dan een brok en niet eens heel erg duur

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:02

Bestaat er dan natvoer dat geschikt is voor katten met een blaasgruis dieet?
Ik ben alleen bekend met het droge voer, maar natvoer dat geschikt is voor een blaagruizer zou ideaal zijn voor mijn kat.

TS: in het asiel kreeg mijn kater droogvoer van Royal Canin Urinary voor zijn blaasgruis. Die brokjes werden in een klein laagje water gezet, zodat hij tijdens het eten toch wat extra vocht binnen kreeg. Hij deed het er daar heel goed op, maar wij hebben hem er daar vanaf gehaald omdat hij inmiddels wel voldoende drinkt. Het is niet ideaal, maar misschien een tussenoplossing voor je kat. Wij hebben hem inmiddels op Royal Canin Urinary morderate calory staan, omdat hij nogal snel aankwam van de normale Urinary :+ Hij drinkt voldoende dus krijgt niets structureel extra.

Edit: volledige voernaam toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Szan op 30-07-13 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:04

Ik weet dat er van Hill's natvoer is voor blaasgruiskatten, geloof cd. Is alleen via de DA te krijgen.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:07

Mijn kat had ook last van blaasgruis. Eerst kreeg hij 6 weken voor om het gruis op te lossen en nu staat hij op Urinairy van de dierenarts. (ik dacht Royal Canin?)
Dit gaat al jaren goed. Heel af en toe krijgt hij een hapje kipfilet of zalm.
Verder geef ik geen natvoer.
De brokjes vind hij echt super lekker!

Oh en wat betreft de kosten. Dat valt echt enorm mee. Ik neem altijd een zak van 6 kg. Als ik het vergelijk met de kosten van goedkoop voer, ben ik misschien 10,- in de 3 maanden meer kwijt, valt dus erg mee.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:14

Jeetje wat heftig zeg! Denk je gewoon een leuke kat over te nemen van mensen, word je op die manier voorgelogen. Dat is altijd een nadeel van marktplaats, je weet nooit zeker of het de waarheid is wat zij vertellen.

Ik kan je geen advies geven mbt blaasgruis, eventueel zou je op een kattenforum advies kunnen vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:17

Onze kat heeft ook blaasgruis. Met dieetvoer heeft hij nergens last van (gelukkig)
Verder drinkt hij veel, uit de kraan, uit de douche, waterbakje. Het voer bestellen we via zooplus :j

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:22

Onze kat (is heelaas overleden vorig jaar) is 14 jaar geworden met blaasgruis wat ook geconstateerd is rond haar eerste levensjaar.. Altijd strikt op voer van de DA gehad (tuurlijk soms tussendoor wel eens een stukje tonijn maar niet veel!) en tot aan haar laatste 2 weken van haar leven geen last van gehad!!!

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:29

Wij hebben 1 kat met blaasgruis, daarom eten alle katten hier blikvoer, maar het drinken kunnen we niet in de gaten houden, omdat ze vrijwel de hele dag buiten lopen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:20

Riannesodd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:23

Mijn kat had ook last van blaasgruis, ik heb hem op Prins ressist (als ik het goed type) gezet en heb een waterfontein gekocht. sinds dien heeft hij er geen last meer van. ik hoop voor je dat het snel over is!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 08:20

annieck, is jou kat er ooit vanaf gekomen? welk merk voer moet jij geven?
ik heb vannacht idd een glas water in de gootsteen gezet maar denk dat die nog niet op het aanrecht is geweest. hij is ook gecastreerd gisteren en denk dat hij die sprong nog niet aan durft. ik zag namelijk geen haren liggen. maar ga nog een glas water in de vensterbank zetten, daar zit die ook heel vaak.

rebel, ik doe niks anders dan lezen lezen lezen om voor hem maar het beste te krijgen. maar vers vlees ben ik nog niet tegen gekomen. en daarbij mag hij alleen nu ff het dierenarts voer.

sweetgirl, ik heb een zak met droge brokken meegekregen want bij de dierenarts hadden ze op dit moment even van dit merk geen zakjes liggen met natvoer. ik ga wel deze droge brokken mengen met water.

Szan, ik moet Sanimed voeren. ik heb de droge brokjes, en idd ik gooi er ook water bij in. ga dat gewoon proberen. heb hun er niet over gehoord maar alles om dat beestje wat meer vocht binnen te laten krijgen.

Lisa, ja als ik hem op Sanimed van de dierenarts hou dan valt het idd ook mee. betaal dan 38euro voor 10kg. hij heeft nu een zak van 1.5kg van 12.50. als er over 6 weken uit komt dat hij op dit voer moet blijven ga ik idd voor een zak van 10 kg. dan vallen de kosten ook best mee.

Nimfee, ja dit is heel erg. maar wat vreemd vind is dat die dus wel een gezondheidsverklaring heeft met een stempel van de dierenarts. hij staat ook op Binky zn naam en alles over hem ingevuld. die verklaring is op vrijdag ingevuld en op zaterdag heb ik hem opgehaald.

blingh, welk voer geven jullie nu? ik moet hem even op Sanimed houden via de da. daar werd me verteld dat in veel voer wat via internet te koop is wel weer de spullen in zitten die die niet mag hebben.

xNK, ik gaf Bink zn 2x in de week blikvoer maar daar ben ik dus nu even mee gestopt. maar welk blikvoer geven jullie? is dat speciaal voor katten met blaasgruis of normaal voer?

sonja, ja ik ga zo even langs de dierenwinkel. even kijken of ik een fontijn voor hem te pakken kan krijgen. ik heb bij zn voerplaats geen stopcontact in de buurt dus ik moet iets op baterijen hebben (of me kamer verbouwen)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:27

hunter87 schreef:
Nimfee, ja dit is heel erg. maar wat vreemd vind is dat die dus wel een gezondheidsverklaring heeft met een stempel van de dierenarts. hij staat ook op Binky zn naam en alles over hem ingevuld. die verklaring is op vrijdag ingevuld en op zaterdag heb ik hem opgehaald.

Je kan die dierenarts even bellen, om te vragen of hij er iets vanaf weet. Als het vrijdag ingevuld is, dan moet die dierenarts nog wel weten om welke kat het gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:04

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:36

Mijn kat heeft na die ene keer geen blaasgruis meer gehad, moet wel zeggen dat we er vroeg bij waren. Hij heeft altijd op voer van Hill's gezeten sindsdien. Eerst SD om de blaasgruis te lijf te gaan, vervolgens na nog een urineonderzoek om te kijken of er nog kristallen in zaten, cd om blaasgruis te voorkomen en nu zitten de beide broertjes samen op WD.

Stoffer is de blaasgruiskat en Blik heeft helaas eosinofiel granuloom ontwikkeld, een soort auto-imuun/allergie/systeemafwijking waarvoor hij op een lage onderhoudsdosering prednisolon staat. Nadeel is dat hij dan een groter risico op dik worden loopt en een grotere kans heeft suiker te ontwikkelen, dus hij moest weer op speciaal voer om dat zoveel mogelijk te voorkomen.

Twee verschillende soorten voer zag ik niet zitten, omdat Blik door de pred nogal een vreetzakje is geworden en dus ook met liefde de brokjes die zijn broer laat liggen naar binnen werkt. Samen met de DA gekeken wat dan het meest geschikte voer was voor beiden en dat was de WD. Wel aan de prijs, maar niemand die mijn katten ziet schat ze op de juiste leeftijd, vrijwel altijd de helft jonger. Ze glanzen de tent uit, zijn actief genoeg, alleen slapen ze nu ze bijna 10 zijn wel wat meer dan vroeger, zeker als het erg warm is.