Wat bedoeld deze hond hiermee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Wat bedoeld deze hond hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 08:49

Hallo,

Wij hebben op dit moment het hondje van mijn oma en opa te logeren. Iedere keer als we weg zijn geweest en thuiskomen, is hij helemaal blij. (Ook als je bijvoorbeeld beneden komt enz.) Dan komt hij kwispelend op je af renneb en springt hij tegen je aan. Maar wat hij ook doet, is dat hij zijn lippen optrekt en aks het ware snuift. Ik kan aan zijn lichaamstaal zien dat dit niet agressief bedoeld is.
Mijn oma noemt dit 'lachen'. Ik weet niet helemaal of dit waar is, weet iemand wat dit hondje 'zegt' als hij zo blij is maar daarbij zijn lippen optrekt en 'snuift'?

Debbie00

Re: Wat bedoeld deze hond hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 08:50

Die van ons deed dat ook wel eens. Niet agressief idd. Ik weet niet wat het wel is.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 08:54

Ik noem het ook lachen, ik ken meer honden die dat doen! Ze zijn dan idd blij!

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 08:54

wij hebben ook een hond gehad die dit deed, wij beschouwden het gewoon als lachen, als uiting dt ie heel blij was dus.....deed ie ook op commando, vroegen we met een blij stemmetje..kun je nog lachen...en dan hop die lip omhoog en rare piep/grom geluidjes maken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 08:55

Klinkt alsof hij door de opwinding moet niesen, is inderdaad totaal niet agressief.
Tegen het springen kan je het beste naar voren lopen overigens, dat is namelijk wel respectloos ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 09:10

galley schreef:
Klinkt alsof hij door de opwinding moet niesen, is inderdaad totaal niet agressief.
Tegen het springen kan je het beste naar voren lopen overigens, dat is namelijk wel respectloos ;)

Ik weet het, maar het is onbegonnen werk om dat af te leren, dat beest is niet van mij en als niet iedereen het consequent doet, heeft het geen zin.
Ik ben ook geen fan van dat tegen je opspringen.

Bedankt voor de reacties!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:14

Lachen doen ze uit onderdanigheid kan dus best zijn dat de hond weet dat ze te enthousiast is daar al eens voor is gecorrigeerd en door te lachen laat zien dat ze het goed bedoeld en onderdanig is.
Afleren van opspringen is heel makkelijk maar vergt wel wat tijd negeren en geen enkele reactie geven tot de hond kalmeert werkt bij de meesten goed.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:16

Ken een senner die dat dag in dag uit doet.
Altijd helemaal springen en gek doen! Lippen omhoog, vrolijk blaffen.
Na vele onderzoeken of hij daadwerklijk wel agressief was kwam daar uit: Zit geen grijntje agressie in. Dier laat zijn tanden zien van opwinding. EN doet dit zo'n 12 keer op een dag. Heel normaal voor deze hond dus.

Veel mensen doen wel stappen achteruit. Wel erg handig als je niemand op het erg wilt hebben.

Vriendelijke hond + mensen die toch liever 2 stappen achteruit zetten.
Wat wil je nog meer (A)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:17

gewoon blijdschap, als we lang buiten zijn geweest en ook een aantal vriendjes van mn honden zijn tegengekomen, doen mijn honden dit ook, lijkt net alsof ze je even komen bedanken dan, heel lief

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:30

gewoon heel blij zijn,1 van mijn honden doet het ook heel erg ,moet 9 van de 10x tegen mensen zeggen dat ze gewoon heel blij is,en niet boos...

bij een rottweiler denken mensen al snel dat ze agressief zijn als ze hun lippen optrekken,maar het is alleen maar lief zijn :+:

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:52

Ik ken een hond die dat doet, maar volgens mij is het eerder aangeleerd omdat de hond er leuke reacties op kreeg. Het is voor andere honden wel onduidelijk omdat het laten zien van de tanden een waarschuwing is. Mijn hond raakt er een beetje verward van, logisch ook.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:58

EskeGirl schreef:
galley schreef:

Ik weet het, maar het is onbegonnen werk om dat af te leren, dat beest is niet van mij en als niet iedereen het consequent doet, heeft het geen zin.
Ik ben ook geen fan van dat tegen je opspringen.

De hond kan heel goed leren dat jij het niet hebben wil hoor :)

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:26

Mijn bouvierteefje doet dit ook, ze is dan inderdaad gewoon heel erg blij om me weer te zien.
Nu is het sowieso al een madam hyper en altijd blij.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:16

Nimfee schreef:
Ik ken een hond die dat doet, maar volgens mij is het eerder aangeleerd omdat de hond er leuke reacties op kreeg. Het is voor andere honden wel onduidelijk omdat het laten zien van de tanden een waarschuwing is. Mijn hond raakt er een beetje verward van, logisch ook.

Nee hoor voor andere honden is dat niet raar, ze hebben de kop laag kwispelen hard likken met de tong en trekken de lip op omdat ze blij zijn daar raakt een andere hond niet van in de war normaal gezien
Als wij al heel veel signalen van onderdanig vrolijk gedrag dan ziet een andere hond dat helemaal :)

Mijn hond doet het idd ook, om on topic t blijven :D

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:26

Waarschijnlijk heeft de hond ooit eens dit gedrag laten zien en is dit bekrachtigd doordat er op gereageerd werd ... eigenlijk is het ambivalent gedrag ( uitvoeren van twee gedragingen tegelijk )waarschijnlijk aangewakkert doordat hij heel blij was dat iemand thuiskwam oid en daardoor is hij het lachen vaker gaan doen want hij werd daarvoor "beloont "door de aandacht.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 08:10

Over dat opspringen, er lijkt ineens een positieve verandering te zijn.
Ik wilde Tinus een snoepje geven, mijn hond kwam er natuurlijk ook bij staan, eigenlijk iets te opdringerig en dat had ik gelijk moeten corriggeren, maar ik was te laat. Toen viel Tinus uit naar mijn hond Bobbie. Hij trok zijn lippen helemaal op en grommen. IK heb dit toen gelijk gecorrigeert. Ik ben daarin rustig gebleven, niet schreeuwen oid. Mijn eigen hond ook gecorrigeerd.
Tinus heb ik die avond nog eens twee keer moeten corrigeren toen hij zijn lippen enkel op trok naar Bobbie. Vanmorgen was Tinus een stuk rustiger richting mij, onderdaniger. Hij is ook niet tegen me opgesprongen. Mocht dit zo blijven, heb ik wel bereikt dat hij me als de leider/baas ziet, daar ben ik blij mee, aangezien hij een dominant maar onzeker hondje is.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:11

Bij IJslandse honden zie je dat ze vaak "lachen" bij het begroeten, om te laten zien dat ze blij zijn. Disa doet dit zelfs bij vreemden :D Er is een duidelijk verschil in lichaamstaal tussen het "lachen" en bijv. het beschermen van eten of speelgoed. Succes met Tinus!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:19

EskeGirl schreef:
Over dat opspringen, er lijkt ineens een positieve verandering te zijn.
Ik wilde Tinus een snoepje geven, mijn hond kwam er natuurlijk ook bij staan, eigenlijk iets te opdringerig en dat had ik gelijk moeten corriggeren, maar ik was te laat. Toen viel Tinus uit naar mijn hond Bobbie. Hij trok zijn lippen helemaal op en grommen. IK heb dit toen gelijk gecorrigeert. Ik ben daarin rustig gebleven, niet schreeuwen oid. Mijn eigen hond ook gecorrigeerd.
Tinus heb ik die avond nog eens twee keer moeten corrigeren toen hij zijn lippen enkel op trok naar Bobbie. Vanmorgen was Tinus een stuk rustiger richting mij, onderdaniger. Hij is ook niet tegen me opgesprongen. Mocht dit zo blijven, heb ik wel bereikt dat hij me als de leider/baas ziet, daar ben ik blij mee, aangezien hij een dominant maar onzeker hondje is.

Ik had Tinus hierin niet gecorrigeerd eerlijk gezegd, je eigen hond was te opdringerig en Tinus heeft dus goed gereageerd.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:22

Onze golden retriever 'lacht' ook als ze heel blij is. Heb eens gelezen in een tijdschrift dat honden daarmee ons lachen (tanden bloot) imiteren, omdat honden uit zichzelf lippen optrekken/tanden tonen eerder doen uit angst of agressie. Geen idee of dat klopt hoor :) Hier is het dus gewoon een blij gebaar!

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:26

onze sheltie doet het als hij iets stouts heeft gedaan (of denkt dat hij op zijn kop krijgt) omdat onze andere hond (pup) iets heeft uitgevreten
de sheltie is een hond met een verleden die erg mishandeld is geweest
hij doet het uit onderdanigheid niks agressiefs aan