Hond voorbereiden op komst kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lotte_horses

Hond voorbereiden op komst kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 14:42

Hoi Bokkers!

Half augustus nemen we een kittentje in huis, en natuurlijk moet die goed met mijn 2 honden overeen komen.
Onze vorige kat heeft Giovanni (onze hyperactieve keeshond) weggejaagd. Toen was de kat er eerst en daarna hebben we pas Giovanni in huis genomen voor onze andere hond Floor (rustige lieve labrador kruising).

Dit mag nu dus niet meer gebeuren. Sommigen onder jullie zullen wel denken dat we gewoon geen kat nemen. Maar we kunnen gewoon niet zonder een kat, we missen het elke dag.

Giovanni rent blaffend achter de kat (onze vorige) aan naar buiten (hij past jammergenoeg door het kattenluik) en blijft nog even blaffen bij de boom waar de kat is ingesprongen. Floor vind het echt leuk om mee te doen, dus die rent vrolijk mee tot ze niet meer verder kan bij de achterdeur :+
Als de kat binnen zat (veilig op een hoge plaats) hielden de honden ze goed in het oog, en Gio stond al paraat bij als de kat nog maar bewoog.
We hadden hem toen nog niet lang en hij luisterde dus nog niet als we hem terugriepen. Ondertussen wel (hij is half doof dus kan geluiden horen maar weet niet waar ze vandaan komen. Dus als er gestommel is boven denkt hij dat er iets buiten is en wilt hij gaan waken)

Een vriendin van mijn moeder (die zich verdiept in honden gedragsproblemen) zegt dat het normaal zou moeten lukken aangezien Giovanni nog jong is (net 3jaar) en de kat ook nog jong is. Zij gaat de eerste dag dat de kat er is komen helpen :)

Maar ik vroeg me dus af of we Giovanni kunnen voorbereiden op een of ander manier.
En aangezien er hier ook veel bokkers zijn met honden, dacht ik dat jullie ons miss konden helpen :)

Dus als jullie iets weten of tips hebben, mag je het laten weten :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:46

Onze dieren accepteren alleen jonkies, hoe oud is de kitten? Kattenluik dicht en ze aan elkaar laten wennen met beleid, de hond mag niet te ver gaan, jij bent de baas en ik hoop dat je je hond gewoon in de hand kan hebben voor je aan nog meer dieren begint ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:47

sorry, hoor, maar dat vind ik doodzielig voor dat kitten. zo klein, en dan opgejaagd worden ? en als ie niet snel genoeg is, word ie dan doodgebeten ? >;)
ga eerst een gedragscursus met je honden volgen, en als ze zich gedragen, dan pas een kat.
waar is je vorige kat dan gebleven ? weggejaagd naar waar ? had je dan niet beter de kat kunnen zoeken, en de hond weer terug kunnen brengen.
jammer dat jij een kat mist,maar geen enkel kitten wil zo wonen..
neem dan een volwassen asielkat, die kan zn eigen nog verdedigen. of liever , geniet van je honden..ga ermee aan de slag. hyperactief zijn ze alleen bij gebrek aan beweging/uitdagingen.
een hond die een jonkie aanvalt is niet normaal.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:50

Ik heb laatst een kitten verkocht naar mensen met een drukke hond. Die mensen hebben wel al katten lopen, dus dat scheelt enorm. Ik heb toen aangeraden eerst te zorgen dat het kitten een beetje bekend is in het nieuwe huis, voordat de hond erbij komt. Zodat de kat weet waar de schuilplaatsen zijn waar die zich veilig terug kan trekken. Zorg voor voldoende ruimtes waar de kat wel kan komen en de hond niet. Zet zijn voer en water op hoogte en zorg dat de kattenbak veilig te bereiken is. Het moet echt wel te doen zijn, maar dan moet je er wel bovenop zitten de eerste periode. En als je niet thuis bent, voorlopig hond en kat gescheiden houden. En let op de stress signalen van de kat, je kunt een kat geen elven lang stress aan doen omdat JIJ niet zonder kat wilt leven.
Succes ermee!

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:56

Mischien net als wat ze wel is bij katten onder elkaar doen.
Je hond een tijdje (paar dagen) in een kamer laten met speeltjes, mand, deken etc. En dan voor het uitlaten en overdag ofzo wel er uit laten.
De geur van je hond is dan duidelijk in die kamer. Dit doe je het zelfde bij je kat (de nieuwe). Daarna ruil je ze om dus de kat in die van de hond en de hond in die van de kat. Hierdoor laat je ze al aan elkaar wennen voor ze elkaar hebben gezien. Daarna laat je ze bij elkaar even in een ruimte en bouwt de duur dat ze elkaar zien steeda beetje op.

Ik heb er bij die van ons maar volgens andere schijnt te werken. O:)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:56

word knuffel-vrijwilliger bij een dierenasiel. kan je lkeer tuttelen met die beesten, doe je gelijk een goede daad !

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:06

Sowieso de honden tot ze helemaal ontspannen om kunnen gaan met de kitten, aangelijnd houden. Je zult ze moeten leren dat deze kitten bij de roedel hoort en een speciale rol heeft. Ze mogen er namelijk niet mee spelen, ze mogen zich niet opdringen, ze mogen er niet achteraan rennen, etc. En de honden buiten dus extra goed uitlaten zodat ze mentaal en fysiek voldaan zijn.

Als de kitten zich op zijn gemak voelt en dus niet weg rent, zal het voor de honden ook een stuk makkelijker zijn. Waar je wel 100% zeker van moet zijn is dat je honden alleen jagen, en dus niet bijten.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 15:51

spicegirl schreef:
sorry, hoor, maar dat vind ik doodzielig voor dat kitten. zo klein, en dan opgejaagd worden ? en als ie niet snel genoeg is, word ie dan doodgebeten ? >;)
ga eerst een gedragscursus met je honden volgen, en als ze zich gedragen, dan pas een kat.
waar is je vorige kat dan gebleven ? weggejaagd naar waar ? had je dan niet beter de kat kunnen zoeken, en de hond weer terug kunnen brengen.
jammer dat jij een kat mist,maar geen enkel kitten wil zo wonen..
neem dan een volwassen asielkat, die kan zn eigen nog verdedigen. of liever , geniet van je honden..ga ermee aan de slag. hyperactief zijn ze alleen bij gebrek aan beweging/uitdagingen.
een hond die een jonkie aanvalt is niet normaal.

Dat is wat wel willen voorkomen, dat de hond de kitten opjaagt. Hij gedraagt zicht, maar hij is jong en maakt het liefst van alles een spelletje, dus ook van jagen. Mijn vorige kat was eigenlijk al een buitenkat en kwam af en toe binnen voor aandacht of eten, maar soms bleef ze 2weken weg (nog voor de hond er was). Toen de hond er was werd dat meer en meer, en op een gegeven ogenblik had ze ervoor gekozen niet meer terug te komen. Onze kat was al een buitenkat en vind het niet erg om buiten te leven, wij zette op ons tuinkot eten klaar dat ze kan eten zonder dat Giovanni iets merkt, maar het bakje bleef altijd vol. Ze zocht liever haar eten in de natuur. Ook zette we Giovanni even apart zodat onze kat rustig kon eten, dag zeggen en slapen. Maar ze moest zelf gewoon niets weten van en ander huisdier thuis.
Giovanni weg doen was een optie geweest als Floor er niet zo snel gehecht was aangeraakt (het was moeilijk een hond te vinden die bij haar past).

Ik ga dagelijks 3uur aan de slag met hun (met floor maar 1u omdat ze oud is en meer niet aankan, maar die is dan ook heel braaf en kent alles). Maar Giovanni is na een half uur uitrusten van 1u wandelen met deze hitte helemaal uitgerust en terug klaar voor zo'n wandeling.

En ik heb nooit gezecht dat Giovanni ze aanvalt, hij jaagt ze gewoon weg. Aanvallen zou hij nooit doen!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:54

De eerste tijd de hond binnen aan de (lange) riem houden.
Totdat hij heeft geleerd hoe hij met de kat moet omgaan.
Dan kun je hem ook corrigeren als hij wil gaan jagen.
Als hij bij het jonge katje kan jagen en hij is niet aangelijnd, dan heeft ie meteen al geleerd dat het een leuk spelletje is.
Ook kan je nog een stuk in de woonkamer afzetten waar de hond niet uit kan, als je hem niet aangelijnd kan houden en de kat is wel in de kamer.

En je hond heeeel goed belonen met de lekkerste dingen als hij het goed doet!
Dus als de kat langs loopt en hij jaagt niet, geef hem de lekkerste dingen dan.
Zo wordt het voor hem ook iets positiefs.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 28-07-13 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 15:56

xSlvna schreef:
Onze dieren accepteren alleen jonkies, hoe oud is de kitten? Kattenluik dicht en ze aan elkaar laten wennen met beleid, de hond mag niet te ver gaan, jij bent de baas en ik hoop dat je je hond gewoon in de hand kan hebben voor je aan nog meer dieren begint ;)

de kitten is de 2de week van juni geboren, dus als ze ong 3maand oud is.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 15:58

spicegirl schreef:
word knuffel-vrijwilliger bij een dierenasiel. kan je lkeer tuttelen met die beesten, doe je gelijk een goede daad !

Er is jammer genoeg geen asiel in de buurt, anders zou ik me al lang aangeboden hebben als vrijwilliger ;)

lotte_horses

Re: Hond voorbereiden op komst kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 16:02

en voor de rest er komen hele goede tips voorbij, bedankt! :)
Ik ga ze zeker gebruiken!

Ik heb enkel nog een vraagje: we zijn aan het twijfelen tussen 2kittens;
Een kater die het minst bang is van heel de nest, of een het aanhankelijkste katinnetje

We denken dat de kater het beste is, (daar klikt het met ons ook het beste mee)
Maar Giovanni heeft geen probleem met teven, maar naar reuen (hij is er zelf een) soms wel (als de andere hond zelf begint te blaffen en trekken naar Gio toe).
Maar gaat hij dan bij katten ook vriendelijker zijn tegen de katinnen dan tegen de katers?

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 16:09

dus wat ik ga doen is:
-Bij de eerste echte ontmoeting er voor zorgen dat hij echt moe is. (en voor de rest natuurlijk gewoon 3 tot 4u per dag beweging)
-Ze de eerste dagen gescheiden houden (en ze ook is van kamer wisselen zodat ze elkaars geuren goed kennen)
-In het begin Giovanni aangelijnd houden totdat ze genoeg ontspannen zijn met elkaar in de buurt
-Alles voor de kat op veilige hoogte zetten (eten, drinken, slaapplaats en kattenbak
-Gio heel goed belonen als hij iets goed doet (bv als de kat voorbij loopt en hij doet niets)

We hebben ook al een regel ingesteld (voor als het echt niet lukt, willen we dat de kat natuurlijk niet aandoen).
Dus als er na 2weken echt nog geen vooruitgang is, gaan we de kitten aan iemand anders geven (aan een vriendin van ons die geen honden heeft)

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:20

Wat bij ons heel goed hielp was net doen of het heel normaal is.
De komst van de katten was niet gepland, heb ze alletwee met een week ertussen plotseling gekregen, 1 uit het asiel die per direct ingeslapen zou worden en 1 gevonden.
Veel voorbereiding was er dus niet.
de volwassen kat heeft een paar dagen gegromd en de hond was gefocust op hem, het enige moment dat ze "gedwongen " bij elkaar waren was met eten. altijd samen eten gegeven, binnen 2 weken was het goed... aanwezigheid van de ander betekende immers ETEN!
Voor de rest waren ze vrij elkaar op te zoeken, maar jagen of blaffen was not done.

Met de kitten heb ik het anders gedaan, was alleen en wist ook zo gauw niet wat te doen, en heb ze het zelf uit laten zoeken. nou was de kitten een verschrikkelijk zeker katje. De hond wilde best met hem spelen en was over enthousiast, maar binnen 2 dagen liep ze in een boog om de stoel heen waar de kleine onder zat. en binnen een week probeerde het katje bij haar te drinken..

Ik zou altijd zoveel mogelijk aangeven aan je hond dat het heel normaal is dat de kat er is, druk gedoe is niet nodig want er is niks geks. tot op zekere hoogte zou ik het ze zelf laten uitzoeken, maar er zijn natuurlijk grenzen, en die bepaal jij, door naar de kat en de hond te kijken! :)

Veel plezier met je katje!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:22

Dat lijkt me al heel goed wat je daar opnoemt!
Hier lopen één hond en twee katten.
Een poes en kater, maar de hond reageert niet anders op de poes of kater.

Belangrijk is echt wel, dat het jonge katje geen straf wordt voor het keeshondje.
Dan zou hij er nog een hekel aan krijgen (telkens corrigeren, rukken aan de riem etc).
Daarom is het zo belangrijk hem genoeg aandacht te geven en hem heel goed te belonen als hij het goed doet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:32

Hier maakt het ook geen verschil of mijn hond een kater of poes ziet. Valt bij hem gewoon onder de noemer 'kat'. Ook al is hij met reuen moeilijker dan met teven.

Hoe meer je ze bij elkaar hebt hoe sneller ze wennen. Uiteraard in het begin niet samen laten slapen, maar overdag (aangelijnd) zoveel mogelijk bij elkaar laten.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 16:36

Oké bedankt! :)

Dan gaan we toch de kater nemen :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:42

Eerst je honden opvoeden, dan pas een kat nemen.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 19:41

Mijn hond is opgevoed hoor, maar je hem toch niet leren wennen aan een kat, als er nergens een kat in de buurt is?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:51

nee, die heeft ie weggejaagd :roll:
zorgen dat ie onder appel staat. opjagen mag niet getolereerd worden.
kan je m mss meenemen naar iemand met een kat (en dan aangelijnd houden )?

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 20:18

Sorry hoor, maar toen hadden we hem nog geen 2weken, dan is het toch normaal dat hij nog bijna niets kent?
Ik zal eens rondvragen :)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:35

lotte_horses schreef:
Mijn hond is opgevoed hoor, maar je hem toch niet leren wennen aan een kat, als er nergens een kat in de buurt is?

Dat is inderdaad lastig. En dan nog zijn eigen katten heel anders dan vreemde. Mijn hond kwam bij ons als pup, toen waren er al katten. Hij is er dus tussen opgevoed. We fokken katten, dus ook kittens van 1 dag zijn hem niet vreemd. Hij is er superlief mee. Maar een vreemde kat jaagt hij toch op als hij de kans krijgt. En komt er een vreemde kat in de tuin, dan sta ik niet voor mijn hond in. Hij zou hem verscheuren als hij de kans kreeg. Wat hij niet krijgt, want hond staat netjes onder appel. Maar het jachtinstinct zit er echt nog wel in. Maar zijn " eigen" katten zijn hem heilig.
Ik denk dat het bij jouw met al je goede voorbereidingen echt wel goed komt. Maar het wennen heeft gewoon tijd nodig.