Kat afvallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Kat afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 21:40

Ja, mijn kat moet dus nodig afvallen(lees; mevrouw heeft zich volgevreten en weegt nu 8,5 kilo, veeeeeel te zwaar dus!).

Alleen hoe is de vraag!?

Ze is vorig jaar april komen aanlopen, met toen een normaal gewicht van 4,5/5 kilo(ze is vrij groot dus volgens de DA was dit normaal), we weten dus niet of ze geholpen is(daar moest hij haar voor open maken en dat wilde ik liever niet). In het afgelopen anderhalf jaar is ze dus ruim 4 kilo bijgekomen. En ze eet toch echt alleen droge brokken.

Struikelblok 1: We wonen aan een grote weg waardoor de katten(in totaal 4) niet buiten kunnen en mogen komen, we hebben ook geen mogelijkheid tot kattenren.
Struikelblok 2: Er lopen drie andere katten rond. Ze krijgen al jaren uit twee bakken voer(van die silo's, dus 24/7 toegang tot brokken) en we willen dit niet aanpassen(we moeten denken aan onze 20+ jarige kat die ondertussen zo dement en oud word dat ze af gaat takelen als we dat voer weghalen, ze is al zo mager en krijgt nu eindelijk weer wat spek) omwille van de anderen.
Blikvoer krijgen ze amper en snoepjes krijgt ze ook amper.
Brokken zijn trouwens nu al light voer van een goed merk, zonder kleurstoffen en andere troep etc

Ik dacht dus slim te zijn en een kattentuigje te kopen zodat ik haar in de tuin(en later misschien stukken wandelen) kon 'uitlaten', en dit ging daadwerkelijk twee weken goed. Ze vond het allemaal prima, liep braaf haar rondjes en vond alles wel spannend maar oke. Tot vorige week.. Ik was met haar in de tuin en ze schrok van mijn vader, begint te spartelen en wurmt zich uit het tuigje(en het zat echt strak om dr spek). Springt over de planten/water naar de tuin van de buren. Na een hoop stress, tuinen en een val uit een hek van 2.50 was ik anderhalf uur later weer in tranen thuis met mijn kat. Nooit gaat dat beest meer naar buiten, want ze aast nu de hele tijd naar de deur als iemand naar buiten loopt.

Is er nog een andere manier om mijn kat af te laten vallen?
Dus zonder het voer aan te passen en zonder toegang naar buiten..?

Britt

Re: Kat afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:44

Een van onze twee katten is ook te zwaar, zij komt direct aan als ze droogvoer krijgt. Nu ze op kvv staat is ze al een stuk beter op gewicht te houden, maar afvallen wil ze nog steeds niet. Spelen doet ze het liefst vrij passief (op haar rug een beetje liggen vissen naar de hengel) en ze komt ook niet buiten. Het is nogal een paniekpoes en ik ben bang dat ze schrikt en wegrent en dan de weg kwijtraakt :=

Maar ik ga haar nog wel laten testen door de dierenarts binnenkort. Fysiek is ze in orde, maar ik wil haar urine nog laten testen en daarna evt bloed. Voornamelijk omdat ze dus niet afvalt, hoe veel of hoe weinig eten ze ook krijgt. Is dat bij jou kat al gebeurd?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 21:46

Britt schreef:
Een van onze twee katten is ook te zwaar, zij komt direct aan als ze droogvoer krijgt. Nu ze op kvv staat is ze al een stuk beter op gewicht te houden, maar afvallen wil ze nog steeds niet. Spelen doet ze het liefst vrij passief (op haar rug een beetje liggen vissen naar de hengel) en ze komt ook niet buiten. Het is nogal een paniekpoes en ik ben bang dat ze schrikt en wegrent en dan de weg kwijtraakt :=

Maar ik ga haar nog wel laten testen door de dierenarts binnenkort. Fysiek is ze in orde, maar ik wil haar urine nog laten testen en daarna evt bloed. Voornamelijk omdat ze dus niet afvalt, hoe veel of hoe weinig eten ze ook krijgt. Is dat bij jou kat al gebeurd?

Mijn kat is dus precies hetzelfde verhaal :')
Fysiek is ze ook in orde, en de laatste keer dat ze gecheckt is door een arts was er niks aan de hand. Mag ik zo vrij zijn te vragen wat die urine en bloedtest kost? Omdat ik dit zelf moet bekostigen.. Uiteraard staat de gezondheid/welzijn van mijn kat voorop, maar moet ook op de centjes letten :o

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:49

Ik heb een zakje glazen korrels meegekregen die je dan in de (schone) kattenbak moet doen. Omdat dat geen vocht opneemt kun je de urine dan daarna in een buisje gieten om af te geven bij de dierenarts. Het zakje korrels kostte me €3,50 geloof ik en kun je ook gewoon online kopen bij bijvoorbeeld zooplus. Het onderzoek zal afhankelijk zijn van je dierenarts, ik heb het ook nog niet gedaan..
Bloedtest betaal je toch ook weer een paar tientjes voor, dus goedkoop zal het niet zijn waarschijnlijk. Maar je weet uiteindelijk wel of en wat er aan de hand is.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:53

vrees dat niks anders op zit dan je katten apart eten te geven
de oude kat speciaal voer voor oude katten met veel meer energie in en ingespeeld op zijn behoefde
de veel te dikke kat voer om af te vallen en dan dus echt radicaal want ze is echt veel te dik
de 2 andere kan je dan gewoon voer geven maar ook gewoon hun dagelijkse portie elke kat eigen bakje 2x per dag en de oude kat tussendoor nog ff apart nemen voor extra bijvoorbeeld

zolang er ad lib voer staat zal er niet veel veranderen waarschijnlijk

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:28

Dat vergat ik idd nog, mijn andere kat wil geen kvv. Iig niet als hoofdvoer.. Voor haar staat er daarom in een andere kamer 24/7 brok klaar. Die kamer hebben we afgesloten dmv een kattenluikje die op haar chip reageert. Werkt heel goed. Beide katten weten waar ze aan toe zijn :j natuurlijk probeert ze die kamer wel in te sneaken als de deur open staat, maardan krijgt ze een brokje op de overloop en dan is ze ook tevreden.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:01

Britt schreef:
Dat vergat ik idd nog, mijn andere kat wil geen kvv. Iig niet als hoofdvoer.. Voor haar staat er daarom in een andere kamer 24/7 brok klaar. Die kamer hebben we afgesloten dmv een kattenluikje die op haar chip reageert. Werkt heel goed. Beide katten weten waar ze aan toe zijn :j natuurlijk probeert ze die kamer wel in te sneaken als de deur open staat, maardan krijgt ze een brokje op de overloop en dan is ze ook tevreden.

wat een goed idee zou ook voor TS kunnen zo 1kamer met chipluikje ovor de oude kat met ad lib energetisch senioren voer

en dan de rest in porties

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 13:42

Dat chipluikje is denk ik wel een goed idee, maar ik weet niet of de oude kat nog doorheeft hoe het werkt..
Soms staat ze ineens ergens heel verward om zich heen te kijken en te schreeuwen, alsof ze niet meer weet waar ze is, en dan zie je ineens een teken van herkenning in haar ogen en word ze rustig -O-

Tevens denk ik niet dat mijn vader vrolijk word om een deur te slopen voor de katten..

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:52

Het is altijd lastig als je meerdere katten tegelijk voert..
De tip om ze toch apart te voeren is al gegeven, ik denk dat je daarmee het verste komt al is dat natuurlijk wel heel lastig voor je oude kat.

Nog een tip: Waar staan je voerbakjes? Zet je voerbakjes bijvoorbeeld boven op zolder, dan moet ze toch al weer 1 of 2 trappen op (=beweging) voor ze haar voer heeft gehaald. Of ergens waar ze op moet springen om te eten. Is iets kleins, maar toch weer iets.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:06

Heel herkenbaar dit. Wij hebben twee kleine monsters en nummer 1 was altijd te zwaar. Zo lastig! Nu is het recentelijk omgedraaid trouwens, beide dames zijn wat op leeftijd nu en dikkie heeft wat kwaaltjes waardoor ze gewicht kwijt raakt en nummer 2 beweegt wat minder.
Tja, voor ons de beste oplossing was het voer tegen ze gebruiken :D :

Afbeelding

Afbeelding

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:12

Als je het voer niet aan wilt passen zul je je kat meer beweging moeten geven. Als dat niet buiten kan, moet je dat binnen doen. Door dus inderdaad te spelen, spelen en nog eens te spelen. Maar denk er dan wel aan dat als je bijv. een uurtje per dag extra met de kat speelt, dat echt geen zoden aan de dijk zet, zeker als de kat daarna gewoon wat extra kan eten.

Is het niet mogelijk de oudere kat gewoon een paar keer apart te zetten zonder light brokken om op gewicht te blijven? Je kunt ook kijken naar graanvrije brok, graan is namelijk een dikmaker.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:18

k volg, mijn 2 katten zijn ook te zwaar
ze krrijgen 1 handje voer s'ochtens en een handje voor s'avonds en vlees wat op de grond valt (2 stukjes ofzo) s'nachts zijn ze buiten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:21

LiannePuthzy schreef:
ze krrijgen 1 handje voer s'ochtens en een handje voor s'avonds en vlees wat op de grond valt (2 stukjes ofzo) s'nachts zijn ze buiten

Welk voer geef je dan?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:23

Sassol schreef:
LiannePuthzy schreef:

Welk voer geef je dan?

brokjes van huismerk alberthijn

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:27

LiannePuthzy schreef:
brokjes van huismerk alberthijn

Nou ben ik niet bekend met de ingredientenlijst, maar ik gok zo maar even dat dat bestaat uit een hele hoop graan (dikmakers en niet geschikt voor katten), groente en misschien een beetje vlees. Stap over op een graanvrije brok of op vlees zonder granen en je probleem is opgelost ;)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:30

Lianne ik zou overstappen op een wat meer kwaliteitsvoer. Daar zitten meer voedingsstoffen in waardoor je ze er ook minder van hoeft te voeren en het dus uiteindelijk goedkoper wordt.
TS, allereerst dikke duim dat je hiermee bezig gaat! Overgewicht bij een kat kan voor veel nare ziektes waaronder suikerziekte zorgen. Veel dierenartsen bieden hier ook begeleiding bij aan omdat katten niet te snel mogen afvallen, dit heeft namelijk ook weer risico's. Bij onze praktijk doen we t gratis dus ik zou zeker even navragen bij je da!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:36

WillemYntJee schreef:
Lianne ik zou overstappen op een wat meer kwaliteitsvoer. Daar zitten meer voedingsstoffen in waardoor je ze er ook minder van hoeft te voeren en het dus uiteindelijk goedkoper wordt.
TS, allereerst dikke duim dat je hiermee bezig gaat! Overgewicht bij een kat kan voor veel nare ziektes waaronder suikerziekte zorgen. Veel dierenartsen bieden hier ook begeleiding bij aan omdat katten niet te snel mogen afvallen, dit heeft namelijk ook weer risico's. Bij onze praktijk doen we t gratis dus ik zou zeker even navragen bij je da!

is 2 handjes voer voor 2 katten dan veel (dus 1 handje pr kat

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:46

Hangt er vanaf wat jij een handje vindt :-) maar d'r zit gewoon weinig in waar de katten daadwerkelijk wat mee kunnen, kort gezegd t is gewoon troep.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 17:43

Bedankt, ik zal eens proberen haar toch wat meer te bewegen in huis, al zal dat niet meevallen, het is een vreselijke luiwammes :P
Maar als ik die andere(speelsere) kat kan porren om te spelen doet zij vast wel mee.

Careano; 1 silo staat op de beneden verdieping in een boekenkast(dus ze moeten wel een stukje springen), en de andere is op de tweede verdieping, dus moeten ze wel de trap daar voor op. Zolder kunnen ze (nog) niet komen want we zijn nog bezig met verbouwen, en de trap is dus nog niet af :P

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 20:45

Kon mijn laatste bericht niet meer bijwerken, dus dan maar zo:

Ik heb zojuist de tip van Saar88 geprobeert en ben eindelijk achter een speeltje gekomen dat mevrouw leuk vind! Namelijk mijn zweep :')
En ja, een zweep om mee te paardrijden haha, die is tijdelijk thuis na de stop met mijn bijrijdpaard. Heb meteen een 'hindernisje' opgezet en ze ging helemaal uit haar dak, zelfs de luie couchpotato(zo noem ik de andere kat altijd xd) was even te porren voor een spelletje nadat dikzakje geen zin meer had!

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 06:05

SuperAssie schreef:
.

Careano; 1 silo staat op de beneden verdieping in een boekenkast(dus ze moeten wel een stukje springen), en de andere is op de tweede verdieping, dus moeten ze wel de trap daar voor op. Zolder kunnen ze (nog) niet komen want we zijn nog bezig met verbouwen, en de trap is dus nog niet af :P

wow ze hebben dus een voerstation per verdieping dat is wel heel gemakkelijk natuurlijk, zou daar ook eens verandering in brengen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:36

Wat leuk dat je iets gevonden hebt waar ze warm voor lopen!

Nogmaals mijn vraag: is het niet mogelijk de oude kater bij te voeren zodat de katten niet de hele dag door kunnen eten?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:31

SuperAssie schreef:
Kon mijn laatste bericht niet meer bijwerken, dus dan maar zo:

Ik heb zojuist de tip van Saar88 geprobeert en ben eindelijk achter een speeltje gekomen dat mevrouw leuk vind! Namelijk mijn zweep :')
En ja, een zweep om mee te paardrijden haha, die is tijdelijk thuis na de stop met mijn bijrijdpaard. Heb meteen een 'hindernisje' opgezet en ze ging helemaal uit haar dak, zelfs de luie couchpotato(zo noem ik de andere kat altijd xd) was even te porren voor een spelletje nadat dikzakje geen zin meer had!

+:)+

Couchpotatoe :')