Baby zwaluw gevonden wat moet hij eten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Demivds

Baby zwaluw gevonden wat moet hij eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 14:20

samen met mijn zusje heb ik een baby zwaluw gevonden, ik denk dat hij nog niet eens een week oud is, we hebben hem nu in een bakje maar wat moet hij etten?
ik heb hem net een huisvlieg gegeven, gewoon zoon hele grote en hey was hap slik weg.

om de hoeveel uur moet hij eten?
moet hij ook drinken?
kan hij brood eten?

help me aub ;')

SmartBH

Re: Baby zwaluw gevonden wat moet hij eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:21

kan je het niet naar de vogelbescherming ofzo brengen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:22

Terug in het nest?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:22

Waar heb je hem gevonden? Je had hem waarschijnlijk beter kunnen laten liggen.. Hoe lang is hij daar al weg?

Zou even de vogelopvang bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:23

Pieren :)
Maar geef hem niet te veel in 1 keer. Ook niet te grote happen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-07-13 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Demivds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 14:23

er is hier geen, mijn moeder zegt dat als ik de dierenambulance bel ze er toch nikd aan doen..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:24

Hele kleine balletjes tartaar kun je hem voeren. En insecten, uiteraard, als je die kunt vangen. En ja, drinken moet hij ook, een drupje water op een neusgaatje, dan loopt het zo naar binnen. HEEL voorzichtig doen, uiteraard.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 27-07-13 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Demivds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 14:24

[***] schreef:
Terug in het nest?

het nest lag helemaal kapot op de grond en het zwaluwtje lag er wel een meter nij vandaan

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:26

Ik zou de vogelopvang bellen en hem daar heen brengen. In welke regio woon je?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:27

Demivds schreef:
[***] schreef:
Terug in het nest?

het nest lag helemaal kapot op de grond en het zwaluwtje lag er wel een meter nij vandaan

Was er ook nergens een moeder te vinden? Vaak als baby's het nest uit vallen, worden ze nog gewoon verzorgd, helaas weten velen dit niet en nemen de vogeltjes dan mee.. Maar in het geval van katten enz. vind ik het wel een goede zaak.

Dierenambulance doet er écht wel wat mee hoor. Die brengen ze naar een vogelopvang.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:28

Denk dat de dierenambulance bellen toch beter is.
Deze dieren zijn insecteneters en hebben dus insectenpaté nodig die je ze via een spuitje moet voeren.

Vliegen, pieren,... dat zou ik er allemaal niet instoppen of ze moeten al mini zijn. Want het diertje kan gemakkelijk in een vlieg of worm stikken.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:29

Dierenambulance bellen, die zorgen er wel voor. Je mag geen zwaluwen grootbrengen.
Zij brengen ze gewoon naar de opvang..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:30

Er zijn nepnesjes voor zwaluwen te koop. Voor de volgende keer. Met dit droge weer kunnen ze niet genoeg prut plakken. Waterbak buiten laten overstromen, goed voor de paardenvoeten en de zwaluwen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:31

Dierenambulance bellen. Zwaluwen hebben heel veel zorg nodig!

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:31

als je nergens ouders kan vinden kan je hem zelf naar een vogelopvang brengen.
of de dieren ambulance bellen, en deze halen hem dan op en brengen hem dan door.

Maar als je zelf in staat bent hem weg te brengen zou ik dat doen

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:35

In eerste instantie, direct de dierenambulance bellen!
Die komen daar echt wel voor, en brengen deze naar een gastgezin of vogelopvang.

Mocht je het diertje toch zelf willen houden, gebruik insectenpate van beaphar en daarnaast optibird vogelopfok

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:36

Zoals anderen hier boven ook zeggen, een dierenambulance bellen of even op Google zoeken of er een vogelasiel/vogelopvang bij je in de buurt zit waar je hem misschien zelf met je ouders heen kunt brengen.

In de tussentijd.
Geen wormen voeren!! In elk geval niet helemaal heel, knip ze dan in stukken. Hij slikt namelijk zo in wat jij hem geeft en bijt die wormen dus niet dood en die kunnen enorme schade aanrichten binnen in het vogeltje als ze daar nog een tijdje kronkelen.

Heb je een kat of hond? Blikvoer in kleine stukjes is een prima oplossing om hem de dag door te helpen tot hij in een opvang zit.
Of anders neem je een gekookt ei, dat prak je door een half beschuitje heen met een klein beetje water daar kun je bolletjes van kneden die makkelijk zijn bekje in gaan.

Dat heeft hij elk half uur nodig.
Wat ik hier nu op som is een tijdelijke oplossing, dit is veel te eenzijdige voeding om hem echt op groot te brengen, maar hiermee verhongert hij nu in elk geval niet.

Succes!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:36

Ik ga mee met de rest zwaluwen hebben speciale zorg nodig dus bel de dierenambulance.
Als je hem al iets wil geven is vooral tartaar erg goed.
Als ik het goed zie woon je in de omgeving van Winschoten en ik kan je 100% garanderen dat ze via een vogelopvang in Assen naar de Fûgelhelling gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:38

Gatver nickeltje dat wist ik niet van die wormen

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:43

de dieren ambulance komt zwaluwen wel ophalen omdat die beschremde dieren zijn ofzo (laatst 7 baby zwaluwtjes uit het nest verstoten) ook naar vogelopvang via dierenambulance

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:45

Nee, daar denken veel mensen ook niet over na.
Als de oudersvogels die wormen vangen, dan hebben ze die wormen al flink gekneusd met hun snavel voor ze ze aan de jongen voeren.
Zwaluwen zijn insecten eters en vangen geen wormen, maar puur wat voedingsstoffen betreft zou een worm prima kunnen, als je die dan dus maar aan kleine stukjes knipt.
En dan kan ik me voorstellen dat katten/honden voer of beschuit met ei een stuk minder smerig is als tussenoplossing.

Bij ons in de opvang maken we voor dit soort vogeltjes een mengsel van tartaar, insectenpaté, ei en wat fruit er door (voor merels/spreeuwen ed)

Laetitia98: wat een dierenambulance op komt halen is helaas per regio enorm verschillend. Er zijn tamelijk veel gebieden waar ze wegens geldgebrek moeten zeggen "leg maar terug waar je hem gevonden hebt, dat is de natuur"

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:46

Zwaluwjongen worden nog wel eens door concurrerende mannetjes uit het nest gegooid.
Wij hadden pas eindelijk een nest met vijf jongen, na anderhalve week lagen alle jongen eruit. Een paar leefden nog, die hebben we teruggezet. Binnen een kwartier weer op de grond. Ik heb er later nog contact over gehad met de vogelbescherming. Je doet er niks aan.
Inmiddels zijn er weer een paar jongen, maar ik zie drie zwaluwen rondvliegen. Ik denk het koppeltje en het jaloerse mannetje. Dus ik heb niet veel hoop dat het nu goed gaat. Volgende keer zet ik ze ook niet terug, maar gaan ze gelijk naar de vogelopvang.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:48

wormen voorkauwen en dan voeren :Y) :D

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:48

ik heb dat vorig jaar ook gehad een zwaluw uit het nest gevallen geen ouders te bekennen.
na een uur ook nog niet beest zat hulpeloos op de grond dierenambu gebeld die hebben hem opgehaald en naar de vogelopvang gebracht.

AZNLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:51

suuzepuus schreef:
wormen voorkauwen en dan voeren :Y) :D

Jammie :')