Pup en onweer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DewiRox

Pup en onweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 23:12

Hallo,

Sinds 3 weken hebben wij een pup van 11 weken nu. Vanaf het begin is ze erg makkelijk 's nachts, gaat 's avonds in de bench en is stil tot de volgende ochtend. Maar nu is het probleem dat ik momenteel alleen thuis ben, ze voor morgen en zaterdag behoorlijk wat onweer voorspellen en ik als de doods ben voor onweer.

Ik heb geen idee hoe de pup erop zal reageren, daarom weet ik niet ze goed hoe ik het beste kan handelen. Stel dat het overdag komt en ze het toch spannend vind, kan ik haar dan het beste gewoon kalmeren of moet ik juist geen aandacht geven? Of stel dat het 's nachts zo hard gaat/ze het eng vind en moet janken? Wat kan ik dan het beste doen?

Het nadeel is ook dat ik wel behoorlijk bang ben en ook erg zenuwachtig erom kan worden, als ik het idee heb dat het komt. Hierdoor was waarschijnlijk onze vorige hond ook erg bang voor onweer. Ik wil niet dat deze hond dat ook wordt.

Bedankt voor het mee denken alvast.
Groetjes Dewi

kyara1989

Re: Pup en onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:15

Als je niet thuis bent of je hond alleen is doen wij altijd de radio aan dat lijd erg af! Onze hond is nog als de dood ervoor en dat werkt toch wel redelijk en geen aandacht geven als een hondje bang is. (snap dat, dat erg lastig is) maar dan bevestig je de angst van een hond! En probeer natuurlijk niet je eigen spanning te laten voelen wat daar reageert een hond ook op!
Ik zou zeggen veel rust en succes komt allemaal goed :)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:15

Niet overdreven anders reageren. En ook niet "troosten", gewoon je ding blijven doen zeg maar. Wij kregen ons hondje net voor oud en nieuw en hebben niet anders dan anders gedaan rond middernacht. Hond geeft nu nergens om.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:16

Laten gaan, geen aandacht aan schenken. Dan wordt het normaal en komt ze elke keer bij onweer naar je toe om aandacht te vragen. Überhaupt ziet jpze dan het gedrag wat ze op dat moment vertoont als gedrag waarvoor ze aandacht krijgt. Negatief aandacht vragen dus eigenlijk. Niet op reageren, laten janken in de bench en er niet naartoe lopen 's nachts. Ook niet om te kijken hoe of wat.

Overdag ook gewoon het gedrag negeren en niet aanraken of tegen hem of haar praten op het moment dat ze jankt of zielig doet.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:16

Pup uit logeren sturen? Als jij echt zo bang bent ga je dat op de hond overbrengen, en op 11 weken is hij daar gewoon heel gevoelig voor.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:20

Zorgen dat er toch iemand thuis is, als de voorspellingen echt verschrikkelijk zijn.
En sowieso geen aandacht schenken aan angstig gedrag want dan versterk je het alleen maar. :)

Een pup van 11 weken zou ik trouwens niet langer dan een uurtje alleen laten, maar dat is een andere discussie :)
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 25-07-13 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 23:20

Aangezien ze normaal 's nachts ook niet jankt, weet ik niet waar ik dan goed aan doe als ze dat met onweer wel gaat doen. Kan ik dan het beste gewoon boven blijven, of zal ik dan op de bank beneden gaan liggen?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:20

Geen aandacht aan schenken. Kalmeren bevestigt haar angst.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 23:22

BarbaLala schreef:
Zorgen dat er toch iemand thuis is, als de voorspellingen echt verschrikkelijk zijn.
En sowieso geen aandacht schenken aan angstig gedrag want dan versterk je het alleen maar. :)

Een pup van 11 weken zou ik trouwens niet langer dan een uurtje alleen laten, maar dat is een andere discussie :)

Ze is ook niet alleen hoor, ik ga hooguit even snel boodschappen doen. Verder gaat ze eigenlijk mee of zijn we gewoon lekker thuis.

kyara1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:22

Zou gewoon naar bed gaan.. Als je al op de bank gaat liggen is het allemaal al anders

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:23

Zou gewoon lekker in je bed blijven, naarmate de bui afzakt word ze vanzelf weer rustig en als je dingen anders dan anders doet merkt ze dat gelijk en dat is voor haar alleen maar bevestiging dat er iets "spannends" staat te gebeuren. :)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 23:23

Ziviaantje schreef:
Pup uit logeren sturen? Als jij echt zo bang bent ga je dat op de hond overbrengen, en op 11 weken is hij daar gewoon heel gevoelig voor.

Ik heb hier inderdaad ook over gedacht, maar ik zou niet zo goed weten waar. Raakt ze dan juist niet uit haar comfort zone?

kyara1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:24

Jawel ook dat zou ik niet snel doen! Een pup is overal gevoelig voor en ook dat is ze denk ik niet gewend?

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 23:27

Nee, ze gaat wel veel mee, maar dat is gewoon overdag en vaak met mij erbij. Ze is wel al 1x bij mijn oom geweest voor een paar uurtjes (was ook overdag). Daarnaast gaat het wel super goed thuis, wil dat ook niet uitlokken door haar ergens anders te brengen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:25

Het lastige is dat jij dan ook niet kalm bent. Als de pup zich dus niet lekker zou voelen en gaat janken bij onweer, ben jij geen rustplek. Je voegt dan toe aan de stress.

Ben je wel helemaal kalm, dan zou ik wel beneden gaan slapen. Het is een kleine pup, helemaal alleen die het een beetje eng vindt. Ik zou verder niet de pup troosten of kalmeren en ook niet bij het 1e piepje naar beneden gaan.
Misschien pup even uit de bench, zelf afwassen (of een ander stom klusje zodat je bezig bent) en op de bank gaan liggen. Dus geen aandacht aan de pup schenken verder, maar er gewoon zijn.

Maar nogmaals, jij moet het goede voorbeeld geven. Dus als jij niet rustig bent kun je beter kijken of de pup het zelf op kan lossen dan zelf onrustig aanwezig te zijn.