dierenpolitie moet eigenlijk patrouilleren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oenka

dierenpolitie moet eigenlijk patrouilleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 16:48

Zo als je ff de straat opgaat wat je dan al ziet waar eigenlijk wat aangedaan moet worden. Honden die naast een fiets lopen op het asfalt met dit weer...( arme voetjes ). Honden die pal in de zon vastgebonden zitten bij een supermarkt omdat baasje even boodschappen moet doen. En nog meer van die dingen. Eigenlijk vind ik dat de dierenpolitie zo nu en dan moet gaan rondrijden om dit soort dingen aan te pakken. Er gebeurt zoveel meer dan er gemeld wordt. Of dat de *gewone* politie er meer aan doet. Als je 144 belt voor die wachtende honden, komen ze echt niet, en als ze al komen zijn ze waarschijnlijk te laat, dan is baasje al naar huis met de honden.
Wat vinden jullie?

justkid

Re: dierenpolitie moet eigenlijk patrouilleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:58

Tja wat nog makkelijker is, even zelf naar mensen toelopen en wat uitleggen. Veel is gewoon onwetendheid en een vriendelijke benadering helpt ook een boel. Waarom alles aan de politie overlaten :roll:

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 17:19

omdat die er voor zijn en vaak serieuzer worden genomen. Je kan wel naar die mensen toegaan en het zeggen, maar de volgende dag doen ze het gewoon weer. Maar al te vaak gezien helaas. Als je ze een boete kan geven zullen ze we nadenken om het een 2e keer te doen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:23

Oenka schreef:
omdat die er voor zijn en vaak serieuzer worden genomen. Je kan wel naar die mensen toegaan en het zeggen, maar de volgende dag doen ze het gewoon weer. Maar al te vaak gezien helaas. Als je ze een boete kan geven zullen ze we nadenken om het een 2e keer te doen!

Als dierenwelzijn afhangt van de pakkans bij het overtreden van de regels kan je beter het hele houden van (huis)dieren verbieden.

Mensen moeten vanuit zichzelf goed voor hun dieren willen zorgen en daar de kennis voor hebben/makkelijk aan kunnen komen. Uitgebreide folder(s) als je voor de eerste keer bij je DA komt of bij aanschaf via het asiel bv.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 17:26

of eerst een cursus laten volgen volgen voor ze een dier mogen aanschaffen...ik vind gewoon dat de regels scherper moeten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:39

Ik weet niet of je weet hoeveel agenten er op dit moment zijn bij de dierenpolitie , maar patrouilleren is geen optie.
De agenten die er zijn hebben het al druk genoeg met de meldingen die ze krijgen.
Dierenpolitie eenheid Rotterdam heeft het razend druk.
Zo weet ik dat er in Drenthe maar 4 agenten van de dierenpolitie werkzaam zijn, deze kunnen nooit overal patrouilleren en ook nog de meldingen af.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:48

Ik vind het eerlijk gezegd geen slecht idee, juist met dit weer. Maar goed, als de dierenpolitie daadwerkelijk geen klote voorstelt (bijvoorbeeld maar 4 agenten in Drenthe, dat heeft veel zin, not!) dan kun je het vergeten. Dus gewoon ruitjes in blijven slaan van auto's waar een hond in zit in de volle zon, boos worden op mensen die hun hond vol in de zon vastbinden bij de supermarkt (boos worden ja, want die lui zijn geen knip voor de neus waard, denk je echt dat ze niet wéten dat de zon heet is?), fietsers staande houden die hun hond aan de lijn meeslepen wat eogenlijk niet kan met dit weer etc. etc. Daar komen weer flinke ruzies uit en dan kun je de gewone politie erbij halen. Die hebben wat meer agenten rondlopen :')

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 17:51

GamblersCup schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd geen slecht idee, juist met dit weer. Maar goed, als de dierenpolitie daadwerkelijk geen klote voorstelt (bijvoorbeeld maar 4 agenten in Drenthe, dat heeft veel zin, not!) dan kun je het vergeten. Dus gewoon ruitjes in blijven slaan van auto's waar een hond in zit in de volle zon, boos worden op mensen die hun hond vol in de zon vastbinden bij de supermarkt (boos worden ja, want die lui zijn geen knip voor de neus waard, denk je echt dat ze niet wéten dat de zon heet is?), fietsers staande houden die hun hond aan de lijn meeslepen wat eogenlijk niet kan met dit weer etc. etc. Daar komen weer flinke ruzies uit en dan kun je de gewone politie erbij halen. Die hebben wat meer agenten rondlopen :')

Ja idd, dat is ook zo, mensen kunnen het ook verkeerd opvatten als je er zelf wat van zegt waardoor het uit de hand kan lopen. Dat is ook niet alles :D

Maar ik wist idd niet dat er zo weinig agenten voor de dierenpolitie is, dus het stelt idd nog helemaal niks voor.
Toch vind ik dat er best meer mogelijkheden mogen komen voor dierenleed!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:52

Laat ze (de gewone politie dan) dan eerst maar patrouilleren op al die verkeersovertreders (jij loopt met je hond op een voetpad in een parkje en wordt continu van de sokken gereden door fietsers bijvoorbeeld :roll: ). M.a.w. dat hele patrouilleren is schijnbaar te kostbaar want anders was het allang gedaan. :=

Overigens vind ik het een goed plan en hopelijk wordt dat patrouilleren echt weer opgepakt in het algemeen. :j

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 17:56

magda_90 schreef:
Laat ze (de gewone politie dan) dan eerst maar patrouilleren op al die verkeersovertreders (jij loopt met je hond op een voetpad in een parkje en wordt continu van de sokken gereden door fietsers bijvoorbeeld :roll: ). M.a.w. dat hele patrouilleren is schijnbaar te kostbaar want anders was het allang gedaan. :=

Overigens vind ik het een goed plan en hopelijk wordt dat patrouilleren echt weer opgepakt in het algemeen. :j

klopt ook! Idd er moet eigenlijk sowieso meer rondgereden worden! En dan ook het dierenleed meenemen ( wat vaak aan 144 overgedragen wordt, wat dus ook niet veel voorstelt ).

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:05

Het oppakken van 144 meldingen en noodhulp/heterdaad vreet alle tijd die ze nu hebben.
144 bellen kan wel degelijk nut hebben, er wordt nog steeds veel gebruik van gemaakt anders zou Rotterdam niet een nieuwe dieragent erbij nemen in hun goed lopende Dierenpolitie team. Andere regio's zitten er ook om te springen, extra mensen, maar het korps bepaald.

Dan vind ik bijv een hond in de auto in de zon of heterdaad mishandeling of langs een adres waar een wandelend skelet zit belangrijker om heen te gaan als een wachtende hond voor de super, de ergste gevallen gaan voor.
Per korps verschilt het hoeveel dipo-agenten er zijn en dus hoeveel werk ze aankunnen. Bijvoorbeeld Rotterdam en Gelderland zijn niet te vergelijken met Noord NL (Drenthe, Friesland, Groningen) of Amsterdam. De eerste twee lopen goed en nemen hun werk zeer serieus!
Dus gewoon 144 blijven bellen, komen er vanzelf dipo-agenten bij omdat het werk er voor is :)

En 144 bellen voor hond in de auto in de zon heeft zeker zin, wordt nml niet de dipo voor ingezet maar 'normale' politie omdat het levensbedreigend is voor de hond - noodhulp dus.
Laatst bijgewerkt door Smotz op 25-07-13 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:30

Sorry, maar ik ga echt niet op ze zitten wachten als ik een hond in een bloedhete auto vind! Ik sla zelf dat ruitje in om de hond eruit te halen en bel dan de politie voor er gezeik komt :)

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 18:41

Dat zou ik ook doen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:50

Naast de onderbezetting moeten de agenten ook beter opgeleid worden, want veel ervan hebben geen gedegen opleiding of geen kaas gegeten van bepaalde diersoorten. Veel zullen de hond bij de supermarkt gewoon voorbij lopen omdat ze zelf niet weten wat de consequenties kunnen zijn.

Daarnaast denk ik dat je met uitleg idd veel verder komt.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:57

Er is er op dit moment maar 1 in heel Drenthe geloof ik. Daar kunnen ze helaas niet veel aan doen. Er zijn maar weinig politieagenten die over willen naar dierenpolitie.. Die man zelf, in Drenthe, heeft het inderdaad razend druk, maar doet zijn best en zet zich echt in.. Maar er is maar zoveel wat je kan, alleen.

Ik heb ook een hond die ik overal op de fiets meeneem en realiseerde me niet dat dit met warm weer niet zo slim was. Jawel, als het echt warm was, deed ik het niet, maar dat was vanwege de hitte.. Niet omdat ik dacht aan dat het asfalt te warm kon zijn. Vaak in de avonduren nam ik de hond alsnog dan mee, terwijl de weg nog niet was afgekoeld. Een voorbijganger sprak me erop aan en heeft het me uitgelegd. Nu doe ik het dus niet meer, want nu heb ik die kennis.. Het was van mij onwetendheid. Als ik wel met de hond weg wil, met warm weer, doe ik hem in de mand op mijn fiets :)

Dus uitleg helpt wel :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:00

Oenka schreef:

Tja ach als ik een boete binnen krijg voor te hard rijden dan rijd ik die dag erop weer te hard hoor..... Het is alleen zonde van het geld van die boete maar welke boete kunnen ze geven als de hond in de zon staat maar niets mankeerd?

Al snap ik totaal niet waarom mensen met dit weer nog moeten gaan fietsen met hun hond of ze mee moeten nemen de stad in, de markt op of naar de supermarkt. Daar zitten mijn honden nu totaal niet op te wachten (normaal zijn ze er gek op) dus verwacht dat er veel meer honden zijn die liever lui thuis liggen en ik geef ze geen ongelijk als ik keuze zou hebben :D ;)

Alleen honden die serieus werken of daar voor opgeleid worden (bijv. blindegeleidehonden) vind ik iets totaal anders om in bijv. de stad tegen te komen. Ik hoop en verwacht wel dat iedereen die afhankelijk is van een hond wel snapt dat dit weer al heel veel vergt van zo'n dier

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:12

@Gamblerscup heb je wel eens een ruit van een auto ingeslagen omdat er een hond in nood in zat of zou je dit doen als je dit tegen komt?

niet naar jou gericht maar zijn er in dit topic mensen die dit echt doen of alleen mensen die dit zouden willen/kunnen doen?
ik denk namelijk dat veel mensen via internet het wel durven te zeggen maar in het echte leven weinig zullen ondernemen..ik heb deze mensen namelijk nog nooit in het echt te werk zien gaan tegen een 'dierenmishandelaar'.

ik persoonlijk heb gelukkig nog niemand 'betrapt' op een hond in een hete auto laten zitten of in de brandende zon laten zitten of in deze hitte naast de fiets zien rennen. ik denk dat ik deze persoon ook zeker zal aanspreken en eventueel een ruit inslaan ook wel kunnen/willen doen..al hoop ik liever dat ik deze situaties niet tegen zal komen en mensen gewoon goed voor hun dieren zijn en nadenken over de consequenties voor de dieren!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:12

AdnerB schreef:
ik denk namelijk dat veel mensen via internet het wel durven te zeggen maar in het echte leven weinig zullen ondernemen..ik heb deze mensen namelijk nog nooit in het echt te werk zien gaan tegen een 'dierenmishandelaar'.

Jij hebt mij ook nooit echt te werk zien gaan tegen dierenmishandeling omdat je me niet kent ;)
Mensen van hun paard trekken omdat het bloed uit de gaten van de sporen loopt, mensen hun eigen zweep even leren kennen, mensen een riem uit de klauwen trekken omdat ze hun hond bijna laten stikken, mensen van hun fiets trekken omdat ze een pup de fiets laten trekken, voor een auto springen om een eend het leven te redden, een gozer het licht uit z'n ogen slaan omdat hij een kat schopt... dan draai ik mijn hand ook niet om om een ruitje in te tikken hoor! Heb het (gelukkig!) nog niet hoeven doen, maar ik zal geen 3 seconden nadenken. Misschien 2, om te zien of de eigenaar toevallig alleen maar een kaartje aan het halen is ;)

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 20:22

dat meen je...heb je dat echt meegemaakt?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:24

GamblersCup schreef:
AdnerB schreef:

Jij hebt mij ook nooit echt te werk zien gaan tegen dierenmishandeling omdat je me niet kent ;)
Mensen van hun paard trekken omdat het bloed uit de gaten van de sporen loopt, mensen hun eigen zweep even leren kennen, mensen een riem uit de klauwen trekken omdat ze hun hond bijna laten stikken, mensen van hun fiets trekken omdat ze een pup de fiets laten trekken, voor een auto springen om een eend het leven te redden, een gozer het licht uit z'n ogen slaan omdat hij een kat schopt... dan draai ik mijn hand ook niet om om een ruitje in te tikken hoor! Heb het (gelukkig!) nog niet hoeven doen, maar ik zal geen 3 seconden nadenken. Misschien 2, om te zien of de eigenaar toevallig alleen maar een kaartje aan het halen is ;)

ik zeg toch ook dat het niet op jou gericht is?
je hoeft je niet aangesproken te voelen hoor ik vroeg het me gewoon af :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:49

Eh, ik geef gewoon antwoord?

Edit: Oenka, helaas wel. Jammer dat zoiets voorkomt. En ik kan het dan niet laten gaan he, soms tot aso-acties aan toe, maar die arme dieren kunnen zichzelf niet weren :(

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 20:52

klopt helemaal! Wel goed van je