Hond is bang voor water, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rozenveld

Hond is bang voor water, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 08:58

Mjn hond, een staffordshire bull terrier, is bang voor water.
We hebben haar uit het asiel gehaald, dus ik heb geen idee waarom ze bang is voor water.
Ze heeft momenteel erg veel last van de warmte, ik wil haar graag leren dat water niet eng is.
Maar ik weet niet hoe ik dit het beste aan kan pakken.
Wellicht hebben jullie tips :D

8nnemiek

Re: Hond is bang voor water, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:27

Er is een aflevering van Cesar waarbij hij een hond helpt over zijn angst heen te komen, misschien een idee om die vantevoren even te bekijken, daar komen goede trucjes langs!
Heb je al een zwembadje voor haar? Ik heb afgelopen week een kleintje bij de Action gehaald voor mijn hond, en die is er echt gek op nu ze het eenmaal door heeft :D Ik heb haar aan de lijn erin laten lopen, gewoon goed belonen bij elke stap dat ze dichterbij komt, en angst helemaal negeren.. als ze bang is kun je beter niet proberen te kalmeren door te aaien enzo, want dan bevestig je de angst alleen maar.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:30

Ik zou daar ook niet nu aan werken als ik jou was, denk dat al die stress met dat warme weer haar ook geen goed zal doen.

Zorgen voor voldoende schaduw, koele ligplaatsen en vers water en dat badderen en zwemmen komt nog wel met wat geduld ;)

Rozenveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:45

Ik ga die aflevering van Ceasar eens opzoeken! Vorig jaar ook met een zwembad geprobeerd, misschien idd toch maar aanlijnen en haar begeleiden. Natuurlijk niet op het het heetste van de dag ;)
Met geduld ben ik er tot op heden niet gekomen.. :P

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:50

Zelf mee het water in wil vaak helpen, wij leren het onze honden ook wel aan door koekjes die drijven in het water erin te gooien, uiteraard bij heel ondiep water, werkt erg goed bij die van ons. Maar idd niet met deze hitte aan de slag gaan, je kunt wel proberen of je met een vochtige spons dr poten en buik wat nat kunt maken.

Rozenveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 11:42

Dat is inderdaad ook een goede tip, haar poten en buik nat maken. Ik doe ook wel eens een natte doek om haar nek, maar heb ook eens gelezen dat je de rug van de hond niet nat moet maken. Daar worden ze juist warm van. Zelf het water ook ingaan helpt ook niet, ze vetrouwt het water voor geen meter. Zelfs koekjes vindt ze in het water niet interessant. Rare hond. haha

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:46

Als een hond niet in het water wil, niet gaan dwingen. De ene hond houd namelijk meer van water dan de andere. Heb hier ook eentje die niet het water in wil. Die ga ik ook niet dwingen. Daar maak je het in de meeste gevallen erger mee.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:47

Mijn ridgeback wilde er ook niets van weten. Ik heb samen met hem erg vaak een rustig meertje bezocht, en ging dan zelf het water in, hem lief meevragend af en toe (zonder riem, dus zonder dwang). Zelf gewoon het water ingegaan zonder al te veel te zeggen, alsof het heel normaal was. Even zitten, niets doen... Hij dacht vanzelf dat als het zo normaal was en ik me er een poosje kon vermaken, ook weleens kon gaan kijken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:49

Ik zou ook zeker niet gaan dwingen! Het kan ook zomaar ineens omslaan, onze hond kwam niet in de buurt van water en nu vind hij het geweldig. Of een keer met een andere hond die zijleuk vindt mee, misschien volgt zij dan vanzelf?!
Een ventilator op de grond zetten (en laten roteren) vinden die van ons ook erg lekker!
En wij hebben zo'n plantenspuit die je 'vast kunt zetten' (de straal) en daar gaan ze ook graag voor staan :)

Rozenveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 12:57

Ga het bij een plas nog wel eens proberen, zonder dwang. Of met een andere hond. Misschien volgt ze dan inderdaad. Als ze het dan nog niet wil, moet ik maar de hele dag met de spons heen en weer :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:22

Wat ook wilt helpen is je hond niet recht het water in te vragen, maar bijvoorbeeld schuin. Vaak is het idee dan minder eng (net zoals dat je een angstig paard ook niet recht van voren benadert maar schuin).

Ik ben dan wel zo'n flauwerik die vind dat dat moet. Uiteraard trek ik de hond niet het water in, maar hij moet er eerst wel gewoon stil naast staan en strak langs lopen. Van daaruit breid ik uit. 1 voetje in het water, even blijven staan tot hond ontspannen is en koekje erin.
Mijn hond hield niet van zwemmen, toch moest ie dat 's zomers even van mij, maar dan maar een heel klein stukje. Dit jaar ging hij zelfs uit zichzelf even een stukje zwemmen, gewoon voor de lol.

Ik ben dus wel van mening dat je de hond op die manier mag 'dwingen', maar dan wel in stapjes. 1 stapje verder dan de hond op dat moment zelf doet.

Hetzelfde geld voor afspuiten met de waterslang: vaak vinden ze het idee enger dan de uitvoering. Ze verzetten zich, tot ze voelen dat dat koude water tegen de borst toch wel erg lekker is :D

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:27

Mijn hond vind het ook helemaal niet leuk in het water. Wat ze wel helemaal geweldig vind is op het luchtbed dobberen :).
Maar ik dwing haar dus niet, als ze niet wil.. prima.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:30

F_Orumster schreef:
Mijn ridgeback wilde er ook niets van weten. Ik heb samen met hem erg vaak een rustig meertje bezocht, en ging dan zelf het water in, hem lief meevragend af en toe (zonder riem, dus zonder dwang). Zelf gewoon het water ingegaan zonder al te veel te zeggen, alsof het heel normaal was. Even zitten, niets doen... Hij dacht vanzelf dat als het zo normaal was en ik me er een poosje kon vermaken, ook weleens kon gaan kijken.

Met als aanvulling dat het altijd leuk.moest blijven. Iets dieper, dan weer ondiep wasr hij het leuk begon te vinden. Dus spelen in het ondiepe, dan weer wat dieper lopen en kijken of hij meekomt. Dan weer knettergek doen op het land en er weer in. En niet te lang doorgaan, ook weer naar huis.

Rozenveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 00:11

Bedankt voor alle tips. :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 00:47

Dwang is inderdaad een heel slecht idee, mijn hond heeft geen watervrees maar wel "baas in het water"-vrees. We hebben wel eens geprobeerd dat te forceren door gewoon met haar te gaan zwemmen maar een bange hond bij je in het water is geen succes, op het land is ze al sterk als ze iets echt niet wil in het water is het glad en nat en vooral als je er al even in ligt en je huid wat week is komt ieder krasje harder aan, absoluut geen succes :( #) . Het is er ook niets beter van geworden dus we zwemmen tegenwoordig maar om de beurt :')

Misschien is het een idee om het water later toe te voegen, dus dat je eerst speelt van de tuinslang en hem later pas een beetje aanzet? Eten in een (groter/dieper wordende) bak water leggen wil ook nog wel eens helpen om watervrees te doorbreken maar dan moet het wel heel lekker zijn (en zinken :P ).