Konijn uit opvang halen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Konijn uit opvang halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 09:31

gekeken met zoekfunctie en ik kwam een soortgelijk topic niet tegen...

Volgende week zaterdag ga ik naar de konijnenopvang in Zwolle, om daar een gecastreerde ram uit te zoeken voor het vrouwtjeskonijn van mijn moeder.
Het vrouwtje van mijn moeder is niet gewend aan reizen en ze is zeker niet dol op menselijk contact... op advies van de opvang neem ik haar niet mee, maar koppel ik thuis door de stress kan een koppeling daar een vertekend beeld geven zei de medewerker van de opvang... de opvang gaat uitgebreid vragen stellen en selecteert op die manier mannetjes die geschikt kunnen zijn voor het meisje dat hier al is. Ik word telefonisch begeleid bij de koppeling.

Ik ben erg benieuwd met welk mannetje ik thuis ga komen... ik heb geen voorkeur voor mezelf, ik heb alleen als eis dat hij bij het aanwezige meisje moet passen :)

Wie heeft er nog meer een konijn uit de opvang? :D

Appelflapje

Re: Konijn uit opvang halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:29

HK > BB

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:32

Ik heb een konijn uit de opvang :j
Eerst had ik 2 vrouwtjes, 2 zusjes uit hetzelfde nest, maar dat ging niet samen. Na lang proberen heb ik besloten om er 1 naar de opvang te brengen en de ander daar aan een gecastreerde ram te koppelen. Tot op de dag van vandaag geen spijt van :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 13:34

Dank voor de snelle reactie op mijn tem Appelflapje :)

Blauw00gje: leuk, dat jij ook een konijn uit de opvang hebt... vind het stiekem wel spannend hoor... eerste keer dat ik een nijn uit de opvang haal (Debbie komt bij een fokker vandaan)... bijna al mijn ratjes komen uit de opvang, maar voor een konijn vind ik het toch "spannender"... :D

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:36

Ik heb een vrouwtje uit de opvang :).
Niet heel lief tegen mensen, maar mijn andere konijn is helemaal dol op haar. Dus ook ik heb geen spijt, ondanks dat het wel jammer is dat ze niet zo lief is.
De opvang wilde helaas wel erg graag van haar af, dus mijn ervaring met de opvang waar ik heen ben geweest is niet super.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:37

Ik vond het ergens ook wel spannend. Denk omdat ik niet wist wat ik kon verwachten. Gelukkig is het helemaal goed gekomen en kunnen de konijnen het super goed met elkaar vinden.

Komt vanzelf wel goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:37

Ik loop rond in een asiel , maar ze hebben ook konijnen (twijfel nog weleens aan hun kunde ><) . Ik heb zelf 4 rond lopen , 2 daarvan waren anders hier niet. 1 zou worden gedumpt , en de ander deels uit de opvang (opgevoed met fles en naar opvang gebracht en na ouders ompraten werdt ze 4 weken later gekoppeld!)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:38

Wij hebben er 2 uit de opvang... 1tje gekoppeld (gecastreerd rammetje) met ons bijtgrage niet zo mensliefhebbende vrouwtje. Zij is er heel rustig door geworden.. En hij is gewoon een goedzak.. We zochten een iets kleinere eigenlijk, maar ze hadden geen geschikte partners voor haar in dat formaat :)

Voordeel: wel daar gekoppeld... Er toch voor gekozen want het is ook zo sneu als het beest weer terug moet :) Maar bij ons was het maar een klein stukje gelukkig, scheelt ook!

En nog 4 - 5 uur in de auto gezeten om een konijn op te halen 200+ km verderop :') Een mannetje :) Die is super lief en gericht op mensen... Nog niet geholpen, dus nog geen vrouwtje...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:39

ja, ik meerdere, uit Born, fijne opvang, fijne begeleiding

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:39

Ik heb ook 1 konijn uit de opvang.
Heb hem nu bijna 4 jaar en hij was toen het oudste konijn.
Dat kwam mooi uit, want ik zocht een maatje voor mijn voedster van 8 jaar, nadat haar maatje overleden was.
Volgens de opvang was hij toen 10 en ik had toen het idee van, nou als hij nog een jaartje bij mij mag zijn dan is het mooi.
De voedster is inmiddels alweer 1,5 jaar dood. De ram heb ik nog steeds en hij doet het nog steeds goed.
Ik geloof alleen niet dat hij toen al 10 was.
Dan zou hij nu 14 zijn en dat lijkt me echt heel sterk dat hij al zo oud is.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:40

Ik ben begonnen met 1 konijn, maarja dat was zielig dus toen heb ik er een voedster uit de opvang bij gehaald :)
Mijn mannetje was erg lastig, uiteindelijk is hij toen daar gebleven en hebben ze hem gekoppeld.

Vervolgens kreeg ik er een derde bij via mijn neef die hem 'kwijt moest' dus nouja die ook eigenlijk opgevangen :P
Maarja dat was een mannetje en die kon niet bij de andere 2, en ja.. Alleen is zo alleen he :')
Dus hebben we de vierde ook uit de opvang gehaald :)

Ik heb er dus 2 uit de opvang, en het bevalt me prima!
De eerste uit de opvang is ontzettend leuk en heeft het ontzettend naar haar zin hier.
De tweede uit de opvang is ook heel leuk maar nog wat schuw, die was ook heel bang voor andere konijnen want ze was vroeger gebeten door mannetjes.
Ons mannetje was perfect voor haar want die ging zich gewoon zitten wassen tijdens het koppelen en keek niet op of om :+
Inmiddels gaan die 2 samen prima, alleen ik kan haar nog niet echt aaien, maar dat vind ik niet heel gek want ze is hier pas 2 weken, en het hoeft ook niet van mij, heb er nog 3 waar ik mee kan knuffelen, ze mag lekker zichzelf zijn hier :j

Lang verhaal maar veel succes! Ik ben heel blij met mn gereddertjes hihi

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 13:41

ik zou het liefst Debbie ook meenemen naar de opvang, maar om haar nu een reis van meer dan 2 uur aan te doen zie ik ook niet zitten... daar wordt het meisje alleen maar knettergek van (1 uur 40 minuten trein en dan nog 15-20 minuten fietstaxi)... gelukkig is Debbie op zich niet heel moeilijk... ze is erg onzeker in het begin, naar andere konijnen... zolang de ram maar niet agressief ofzo is, dan komt het wel goed... dan draait ze met anderhalve dag wel bij... :)
En als er in deze opvang geen geschikte ram blijkt te zitten, dan reizen we nog door naar een asiel in Leeuwarden... (lang leve mijn weekend vrij abonnement :P )

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:47

Wat goed dat je voor een konijn uit de opvang gaat!!! M'n vriendin heeft er meerdere uit de opvang en is er heel erg over te spreken!

Ik vind het goed dat je jouw vrouwtje thuis laat! Ik vraag me af of er een meerwaarde zou zijn wanneer je haar toch mee zou nemen, want gezien alle stress, zal ze daar absoluut zichzelf niet zijn en valt er nog weinig over te zeggen :P

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:56

een hele opvang vol :P
Vind koppelen bij de opvang wel het fijnste. We kunnen dan zien of goed gaat of niet.
We zeggen wel tegen de mensen dat ze er toch zeker wel een uurtje voor moeten uittrekken. Dus op tijd komen en dan lukt het meestal wel. Zelden dat we iemand weer met 1 konijn naar huis moeten sturen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 19:38

ik zie dat ik me heb vergist ind e OP... mijn vriend en ik gaan komende zaterdag al... :D De zenuwen beginnen toch wel te komen nu hoor.. met welk konijn zouden we thuiskomen? Zit er wel een geschikt konijn voor Debbie in de opvang daar, of reizen we door naar Leeuwarden? :D

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:40

Let even op... Leeuwarden laat de konijntjes niet castreren en hebben heel weinig keuze (vorige maand zaten er 8 konijnen)... Ze zijn meer gericht op honden en katten daar ;)

(Ja, wij waren zo gek om vanuit omgeving Rotterdam, waar je een speciaal konijnenasiel hebt (knaagdieren... ook goed ;)) toch naar Leeuwarden te gaan :D vandaar dat ik het weet :))

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 19:41

bedankt voor die tip Lianne! :) Op zich is het niet bezwaarlijk als een ram nog gecastreerd moet worden, vind het niet zo erg om te "investeren", maar voor Debbie is het natuurlijk wel fijner als de ram al gecastreerd is... dan kunnen ze direct aan elkaar gekoppeld worden :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:47

Lynn_Nikita schreef:

Ja! Hier heb ik ook meerdere konijnen gehaald. Echt een geweldige opvang. Tegenwoordig zitten ze in Limbricht volgens mij. Ik heb er een keer een vrouwtje geruild omdat ze te fel was voor mijn mannetje.. en daarna na overlijden van een paar vrouwtjes telkens weer een nieuwe uit de opvang gehaald. Alleen de laatste niet, die stond vlak voor de kerst gratis op marktplaats, dus had waarschijnlijk ergens op tafel geëindigd als ik em niet had opgehaald :=

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:54

Banjer schreef:
bedankt voor die tip Lianne! :) Op zich is het niet bezwaarlijk als een ram nog gecastreerd moet worden, vind het niet zo erg om te "investeren", maar voor Debbie is het natuurlijk wel fijner als de ram al gecastreerd is... dan kunnen ze direct aan elkaar gekoppeld worden :)

Jeej ik typte een verhaal en kwijt :')

Maar iig: als je hem haalt, dan wil je hem even laten wennen, dan nog de operatie dan nog even wachten (wond genezen + nog even vruchtbaar).. Tegen die tijd ben je al gehecht aan je konijn ;) Dus vandaar dat "meteen proberen" makkelijker is.

Wij hebben gekoppeld in het asiel (Neutraal terrein) dat is wel heel goed geweest... Vooral het neutraal terrein moet je echt proberen... En dan gewoon rustig laten kennismaken... 15 minuten.. dat uitbouwen... kooien naast elkaar zodat ze elkaar ruiken... En mjah... De eerste keer is het even spannend (gaat het goed of niet...) en natuurlijk heb je nog wel een paar keer dat ze op elkaar rijden of gigantisch lomp doen, maar dat is om de rangorde te bepalen.. Hier ging het in het begin ook heel goed, 15 minuten, later op de dag weer even... en dat uitbouwen... Gelukkig ging alles in 1x goed hier... Niet echt gevochten of wat dan ook :) Daarom in het begin erbij blijven en zorgen dat je niet alleen bent (mocht je ze uit elkaar moeten halen...)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 19:57

Debbie mee naar het asiel is geen optie... en de opvang is het met me eens... heb gelukkig een tuin van 8 meter breed en rond de 20 meter lang... en een mobiele ren, dus ik kan die ren zo opzetten dat het voor beide konijnen neutraal terrein is gelukkig... :)

Ik heb wel een paar konijnen op het oog van wie ik denk dat ze bij Debbie zullen gaan passen... maar op de een of andere manier blijft 1 nog niet gecastreerd mannetje iedere keer mijn aandacht trekken....

We zullen het wel merken :D

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:41

Onze voedster komt ook uit een opvang. Ik heb geen moment spijt gehad van het feit dat ik haar opgehaald heb. Ze is totaal niet tam, erg bang voor mensen*. Echter, als je haar ziet met mijn (ex) rammetje, dan denk ik dat ze erg gelukkig is.. En is dat niet hetgeen waar het om draait? :j

* Ze heeft altijd alleen gezeten, er is nooit naar omgekeken volgens het asiel. Daarna heeft ze in sowieso 2 asielen gezeten, waar ze maar niet geplaatst werd.

Edit: Wel lastig dat je haar niet mee kunt nemen naar het asiel. Ik ben van mening dat geen enkel konijn ervoor gemaakt is om uren in de auto te zitten. Toch heb ik mijn mannetje meegehad naar het asiel, heb er geen spijt van gehad aangezien mevrouw een behoorlijk dominant meisje was. Ik snap dat het beeld kan vertekenen door de stress, maar misschien is dit juist ook als een voordeel te zien? Zo zijn ze gelijk gekoppeld en kun je ze gelijk samen meenemen en in hun huisvesting zetten. Ik zou het toch overwegen, scheelt je erg veel werk. En wat als het niet klikt, ga je dan iedere keer op en neer voor een nieuw konijn? (--> stress bij ieder konijn inclusief je eigen)
Koppelen is sowieso een mentaal zware ervaring voor konijnen en ik denk dat je het beter in één keer goed kunt doen inclusief begeleiding van het asiel (telefonisch is dan iets minder dan 'face to face' begeleiding van mensen die erbij staan en kunnen kijken hoe je konijnen reageren). Nu weet ik niet of je ooit al konijnen hebt gekoppeld?

Ik zou het toch eens overwegen ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:21

8nnemiek schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Ja! Hier heb ik ook meerdere konijnen gehaald. Echt een geweldige opvang. Tegenwoordig zitten ze in Limbricht volgens mij. Ik heb er een keer een vrouwtje geruild omdat ze te fel was voor mijn mannetje.. en daarna na overlijden van een paar vrouwtjes telkens weer een nieuwe uit de opvang gehaald. Alleen de laatste niet, die stond vlak voor de kerst gratis op marktplaats, dus had waarschijnlijk ergens op tafel geëindigd als ik em niet had opgehaald :=

zijn juist van Limbricht naar Born verhuisd, vlakbijhet kasteel zit Oda nu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:12

In luinjeberd hebben ze ook konijnen , voornamelijk katten maar de laatste jaren ook konijnen. Ben er vrijwillig elke week , en tot konijnendame gedoopt :')

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:53

Ik heb meerdere konijnen uit de opvang gehaald. Ik neem altijd mijn alleenstaand konijntje mee om goed uit te kunnen zoeken welk konijn het beste bij mijn konijn past. Ik heb wel eens gehad dat ik 4 rammen moest 'proberen', de eerste drie ging totaal niet met mijn voedster. Maar ook al een paar keer gehad dat het bij het eerste konijn direct klikte.
Wat ik altijd prettig vindt van een goede opvang, is dat je er ook vaak goed advies krijgt en kan bellen als je ergens tegen aan loopt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 21:21

Dat kan ik bij deze opvang ook doen Nimfee... :) Dus daar ben ik wel blij mee :)

Ik weet hoe Debbie bij koppelingen is, dus het hangt eigenlijk alleen af van de ram... maar ik heb er absoluut vertrouwen in... :)