Hersenwerk Voor Mijn Hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nena_

Hersenwerk Voor Mijn Hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 02:36

Hai Hai,

Wie weet nog meer hersenwerk voor mijn hond?
Diesel is 1 jaar en wilt allles goed doen, heeft alles heel snel door, is heel intelligent & en super lief :) (foto op profiel ;) )

Hersenwerk dat hij al kent:
- fles aan ijzerdraard met koekjes erin, die hij vast moet pakken en rond moet draaien.
- Kleed met vakjes waar snoepjes onderliggen, hij moet het vakje openen om het snoepje te pakken.
- Cakeblik waar snoepjes inliggen met ballen erop, waar hij de bal af moet pakken.
- 3 bekertje, 1 met een snoepje eronder en hij moet raden welke het snoepje onder ligt.
- Grote doos met kranten proppen & dichtgevouwen wc rollen waar de snoepjes inzitten.
- Hersenwerk Spel, waar hij houten blokjes vast moet pakken en verplaatsen om het snoepje te krijgen.

Ik wissel altijd af met behendigheid & hersenwerk om het allebei leuk te houden :)

Maar nu mijn vraag, weet iemand nog meer hersenwerk voor mijn hond dat ik zelf kan maken? Ik maak het liefst gewoon dingen zelf, aangezien hij het binnen 5 minuten door heeft en ik anders elke keer weer hersenwerk moet kopen... Ik wil het ook leuk voor Diesel houden, want als hij alleen maar de zelfde spelletjes krijgt is het ook niet meer leuk voor hem :)

Dus Wie o Wie weet hersenwerk voor Diesel :) ?

Esther

Re: Hersenwerk Voor Mijn Hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 07:47

Speeltjes opruimen?
Leg zijn speeltjes op de grond, laat hem de speeltjes ophalen en in een doos mand leggen.
Je kunt hem ook de naam van de speeltjes nog leren en op jouw commando / volgorde de speeltjes op laten halen.

- Snoepjes in een dicht eierdoosje.
- Handdoek oprollen met een snoepje erin, de hond moet dan de handdoek afrollen om bij het snoepje te komen.
- Een speeltje / apport verstoppen en de hond laten opzoeken.
- Leren de deur open te maken, hang aan de deur iets wat hij vast kan pakken en aan kan trekken.
- Leren krant ophalen bij de brievenbus.
Enz.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 07:52

onze hond kon met een bal overrollen.. :j heel erg leuk! Zeker als er ook een kleine in het spel is die de hele dag met hondlief kan spelen

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 07:57

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 07:58

Ik doe ook wel hersenwerk met mijn/onze golden. Weinig met dingen die hij zelf moet oplossen, maar iets voor ons samen. Dus ik ben begonnen met vrijheidsdressuur voor de hond :') :+ Paard wilde niet, dus dan is de hond de pineut he :))

Hoeft niet veel inspanning te kosten voor de hond, maar dingen als buigen, jambette, spaanse pas, steigeren, high five, achtje door mijn benen lopen, omrollen, buik laten zien (en gekriebeld worden) die doen het allemaal wel heel goed bij de hond. Ik moet hem nog eens leren opruimen...

En een echte hersenuitputter is speuren. :j Wij hebben een jachtdummie en fazantengeur, maar ook snoepjes door het huis verstoppen doet het goed. Na 20 minuten ligt hij voor pampus. En dat enkel door de mentale inspanning van het speuren.

Nena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 08:20

Heel erg bedankt! Ik wil eigenlijk gelijk beginnen met al die leuke dingen! Maar Diesel is moe van het spelen in het park... En vanmiddag is het te warm... maaaaar ik ga morgen vroeg heel vroeg opstaan als het nog koel is en dan ga ik het wel doen! Ik ben helemaal enthousiast :) nogmaals heeeeel erg bedankt :)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:26

Heb je al eens gekeken naar de spellen van 'Nina Ottoson' ? Dat zijn hele gave spelletjes, goed voor de braintraining :D

Nena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 08:27

Meraki, Nee... ik ga gelijk even googelen!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:34

Die heb ik ook, maar hier heeft hij ze snel door...
En dan is het een snelle truc voor hem om snoepjes te oogsten :')

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:39

speuren, op een veldje gaan staan, hond afleggen (met de rug naar je toe of anders zodat ie je niet ziet) dan schuifelend met je voeten een spoor over het veld maken, eerst om de 60 cm een snoepje en dan een spoor van een meter of 5 maken, als je hond het oppikt kan je de snoepjes steeds wat verder uit mekaar leggen, mn Herder*Chow vind dit prachtig en is daarna doodop, want hij moet goed opletten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:29

Nena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 14:16

Miepie77, leuk idee! Ga ik zeker doen!

Nena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 14:18

Kuggur, hahaha wat een geniale hond!

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 07:44

Jumpy is a genius! _/-\o_

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:01

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:11

Er is een groot verschil tussen hersenwerk en tricks.
Kijk eens op facebook naar Hersenwerk, volgens mij is hun site www.hersenwerk.nl of anders google even op hersenwerk voor honden.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:17

Wat ik ook wel eens doe met uitlaten: de bal aan de andere kant van een hek/sloot gooien en dan kijken of ze zelf doorhebben dat ze om het hek/over de brug moeten lopen :)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:31

Volgens mij is er helemaal geen groot verschil tussen hersenwerk en tricks.
Het voornaamste verschil is de manier van uitvoering in de activiteit.

Bij het hersenwerk zoals uitgelegd op de site is de hond helemaal zelfstandig bezig om een snoepje te bemachtigen, dmv bijvoorbeeld speuren.

Als ik mijn hond een truuk leer 'high five' of omrollen, dan moet hij behoorlijk zijn hersens kraken om uit te vinden wanneer hij de beloning precies krijgt. Zeker de training om tot een truc te komen vergt enorm veel van mijn hond.

Beiden manieren zijn enorm mooie manieren om de hond mentaal moe te maken, maar ik zou hersenwerk en trucs niet met enorme verschillen willen bestempelen.

Belangrijkste blijft imo je hond voldoende mentale uitdaging bieden naast voldoende fysieke inspanning. :)