Jonge haantjes vechten rangorde uit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Jonge haantjes vechten rangorde uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 21:27

Hoi Bokkers!

Ik was in het bezit van 2 volwassen cochin krielen een van deze dames heeft
2 maanden geleden bevruchte eitjes uitgebroed en hieruit zijn 5 kuikentjes gekomen.

Inmiddels zijn ze bijna 2 maanden oud en zitten er 2 haantjes bij, nu weet ik dat 2 hanen
vaak niet samen gaat en was ons plan om 1 haan te houden en de andere haantjes zouden naar
een kennis van mijn vader gaan met een grote boerderij. Nu blijken er dus 2 haantjes te zijn
en sommige mensen beweren dat 2 hanen best zou kunnen.

Nu zijn de 2 heren al een beetje aan het vechten het grootste haantje pikt steeds de kleinste en jaagt hem
af en toe weg, deze kleine doet eigenlijk niks terug en maakt zich uit de voeten. Soms kunnen ze ook rustig naast
elkaar eten en ze slapen ook allemaal in het zelfde hok. Het is dus niet constant een kat en muisspel maar af en
toe krijgt die kleine wel een haal. De andere kuikens(hennen) overigings niet.

Wat is nu het beste om te doen? Deze haantjes uit elkaar halen? Of toch nog even zo houden en ze de rangorde
laten uitvechten? En is er dan een kans dat het goed gaat? Of zal dit vroeg of laat toch altijd vechten worden?

De ren is groot genoeg en ze hebben veel ruimte ook een nachthok met diverse slaaphokjes.

Graag jullie mening:_)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:46

Vroeg of laat wordt het zeker vechten dus uiteindelijk zul je ze moeten scheiden...

Bluebontje

Re: Jonge haantjes vechten rangorde uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:07

Vroeg of laat gaan ze vechten. Mijn 2 zijdehoen hanen hebben jaren in vrede naast elkaar geleefd samen met een 8 dames. 1 haan was de ondergeschikte. Na 3 jaar was het in enen mis. Ze hebben tot bloedens toe gevochten, zelfs toen ze los in de tuin liepen, bleven ze vechten. Met de bezem heb ik ze gescheiden en 1 heeft het veld moeten ruimen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 15:07

Dus, wat zouden jullie zeggen? Nu al uit elkaar halen of wachten tot ze volwassen zijn? En welke is dan het beste om te houden? De dominante of de onderdanige?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:16

Ik heb ook een keer twee hanen gehad. Iedereen zei dat ik ze écht uit elkaar moest halen want het zou vroeg of laat een keer vechten worden maar ik was natuurlijk weer eigenwijs :)... Ze waren erg leuk samen, scharrelde met zijn tweeën wat rond en alles was gewoon goed, nooit ruzie niks. Ze lopen bij mij los in de tuin (boerderij) dus ik dacht dat als ze ruzie zouden krijgen ze genoeg ruimte hadden om bij elkaar vandaan te blijven.
Op een dag kwam ik 's morgens beneden, en ik kijk naar buiten: overal bloed op de tegels. Het was echt een bizar bloedbad. Ik naar buiten gegaan en hadden de hanen dus verschrikkelijk gevochten. De één had alleen wat bloed bij de kam maar de andere haan is na een paar uur overleden.
Mijn advies: uit elkaar halen! Van het één op het andere moment kan het ineens goed mis gaan, en dan kun je nog zoveel ruimte hebben...

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:17

Hmmm, mijn ervaring is anders, ik heb hier vijf hanen lopen waarvan vier in de ren en eentje op het weitje. De ene op de wei is een Brahma haan en loopt daar met mijn geitjes, varkentjes en vier brahma hennen omdat deze haan zo ontzettend groot is kan die niet in de ren bij de krieltjes.
Echter lopen er in de ren dus vier haantjes, een kruising haantje, een serama haantje, een zijdehoen haantje en een kuifhoen haantje. Tot nu toe gaat dat erg goed, er wordt niet gevochten en het kruising haantje (tevens de oudste van het stel) is hier duidelijk de baas en de rest is ondergeschikt aan hem, tevens zoeken ze elkaar ook echt niet op, ieder heeft ook zijn eigen toompje waar ze het dan ook bij houden. Ik heb wel een erg groot hok en een flinke ren van 20 x 3 meter lang, totaal lopen er 17 kipjes in.
Zolang het hier goed blijft gaan hoeft er geen weg, mochten ze alsnog ooit gaan vechten tsja dan houdt het helaas op. Aangezien die van jou nu al lelijk doet op deze jonge leeftijd denk ik niet dat het goed zal gaan, beter doe je degene die het lelijkst doet weg, ik houd zelf erg van vriendelijke hanen, moet niet zo'n dominantje zijn :P

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:21

Maar heb jij bij die 4 hanen ook hennen lopen?

Edit: niet goed gelezen :+ Ja dus :D
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 22-07-13 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:22

Bij de paarden lopen veel kippen zowel in de ren als erbuiten.
Alles loopt door elkaar, zowel kruisingen als raszuivere en hennen en hanen.
Ik zie zelden of nooit eigenlijk een gevecht tussen dezelfde geslachten.
Wel tussen een hond en een kip :=
En 1 (terror) haan valt mensen aan :=

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:28

Ik zou er gewoon 1 weg halen in het begin gaat het nog wel maar er komt een dag dat het mis gaat. En daar kan je bij 5 hennen en 2 hanen echt op wachten :)