Kat heeft last van hitte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

C_estmoi

Kat heeft last van hitte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 12:35

Ik pas momenteel op een Noorse boskat van ongeveer 8 maanden oud. Het is momenteel natuurlijk erg warm, en ik heb het idee dat poeslief er nogal last van heeft. Ze heeft tot 1.5 week geleden wat last gehad van diarree, maar dat was gelukkig over. Helaas is ze nu nogal sloom, en ze eet ook niet zo goed. Ik houd wel in de gaten of ze drinkt (dat doet ze gelukkig wel), en laat haar niet naar buiten (misschien vanavond als het flink is afgekoeld eventjes). Wat kan ik verder doen?

Stybba

Re: Kat heeft last van hitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:50

Leg eens een natte/vochtige handoek op de gond. Als ze er op wil gaan liggen of alleen als er op gaat staan koelt het al af. Als ze er echt zwaar last van heeft zou je evenuteel haar kussentjes nat kunnen spuiten met een plantenspuit, of even in een klein laagje water zetten zodat de onderkant van de pootjes nat wordt (let wel op, natte pootjes glijden goed op gladde oppervlakten met al dat teenpluis van een noor :P ).
Die van mij gaan ook pas vanavond naar buiten als het wat koeler is. :j

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 13:17

Stybba schreef:
Leg eens een natte/vochtige handoek op de gond. Als ze er op wil gaan liggen of alleen als er op gaat staan koelt het al af. Als ze er echt zwaar last van heeft zou je evenuteel haar kussentjes nat kunnen spuiten met een plantenspuit, of even in een klein laagje water zetten zodat de onderkant van de pootjes nat wordt (let wel op, natte pootjes glijden goed op gladde oppervlakten met al dat teenpluis van een noor :P ).
Die van mij gaan ook pas vanavond naar buiten als het wat koeler is. :j

Bedankt voor de tip! :) heb een natte doek neergelegd, ze gaat er keurig precies náást liggen, het blijft een kat natuurlijk :P heb d'r voetzooltjes even in het water gedoopt, vond ze niet zo heel leuk volgens mij, maar ze loopt nu wel rond ipv alleen maar op 1 plek te liggen, dus t lijkt wel iets te doen.

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:31

Denk dat je meer niet echt kan doen.. Zorg er inderdaad voor dat ze goed drinkt, en desnoods iets van vlees waar veel van dat 'water' bij zit? Óf doe er zelf een beetje water bij? Zodat ze toch genoeg vocht binnen krijgt en wat eet. Dat ze niet zoveel eet is niet het grootste probleem, wij eten ook minder met dit warme weer.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:34

Bakjes water verspreid neerzetten op andere plekken. En die van mij vindt het geweldig om met een druppen de kraan te spelen. Ze drinkt eruit en gaat er soms gewoon onder zitten :')

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:35

Ik leg wel eens een fles met iets koels erin onder het dekentje waar ze op ligt. Bijv een koude limonadefles of zo. Zo kan ze er tegen aan liggen.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 13:35

sja, het punt is een beetje dat als ik d'r voer opeens omgooi, ze waarschijnlijk weer aan de diarree zit en ik er dan dus niks mee opschiet dat ze meer vocht heeft binnengekregen. Maar aangezien ze wel gewoon drinkt, komt het wel goed denk ik. Ander bel ik morgen wel even de dierenarts voor advies, aangezien het nog wel even warm blijft :)

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:37

Ja oké, daar heb je inderdaad gelijk mee. Misschien is dat het beste idee ja! Komt vast goed, succes ermee! :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:39

Kan ze in de badkamer? Tegels zijn meestal lekker koel.
En zolang ze goed drinkt is er niet veel an de hand. Ik merk aan mijn eigen katten dat ze vooral s'nachts eten.
Normaal zat het bakje nog bijna vol de volgende ochtend maar nu zijn ze leeg.

Ik zou het voer zeker niet veranderen. Als ze dan weer aan de diarree raakt droogt ze heel snel uit met dit weer. Gewoon zo laten dus.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 13:43

Was ook zeker niet van plan om aan het voer te gaan prutsen hoor. Ze drinkt zeker, het is een hele aanhankelijke kat, ben net met een glaasje water bij d'r gaan zitten en dan drinkt ze daar ook 'gewoon' uit. ze wil alleen écht niet op een natte doek :P ze loopt er af en toe overheen en dan schud ze daarna d'r pootjes uit.. xD

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:48

Hier hetzelfde, mn Maincoons liggen voor pampus met dit weer, heb wat natte handdoeken liggen en de ventilator staat aan waar ze allemaal omheen liggen, tegen de avond komt er pas weer wat actie in ze.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:53

Hier slapen ze veel. Af en toe wandelen ze over de koelmat die we nog van de hond hadden.
Ik laat ze lekker hun gang gaan, zorg voor vers water en vers vlees in de avond

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 17:00

ze wordt wel íets actiever nu ik een natte doek voor d'r heb neergelegd, geef haar ook regelmatig water 'uit de hand' met glas, dan drinkt ze wel iedere keer. Ik ga haar dus geen vers vlees geven, ivm gevoelige darmen, maar heb wel wat droogvoer laten weken, t is nu een soort papje, krijgt ze toch wat binnen :) En ik ga er inderdaad ook maar vanuit dat ze 's nachts wat meer eet nu.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:51

Katten hebben het niet snel te warm, wel worden ze heel loom van dit weer.
Hier hebben ze een godganse dag 'voor dood' gelegen onder de struiken of auto. Nu zijn ze miraculeus weer tot leven gekomen en beginnen rond te kijken of de muizen ook al wakker zijn.
Vroeger hadden we een kat (zwart wit) die bij 30+° vol in de zon ging liggen bakken op een tinnen dak 8)7 . Die kon je daarna niet aanraken, gloeiend heet. Maar de kat zelf vond het geweldig.

Als ze net genezen is van diaree idd niets aan het voer veranderen.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 15:36

Heb vanochtend toch even de dierenarts gebeld, omdat ze vannacht ook nauwelijks gegeten had. Nu toch natvoer meegekregen: niet eten is voor een kat (op korte termijn natuurlijk) zelfs slechter dan niet drinken, ze beginnen al na een dag of 2 met het 'opeten' van hun lever, waarbij giftige stoffen kunnen vrijkomen.
Ben even langs geweest met poezesnoes, verder geen tekenen van ziekte/uitdroging/verstopping, waarschijnlijk puur de warmte.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:29

Als ze de geweekte brokjes opeet zou dat ook goed genoeg moeten zijn, natvoer geven heeft dan geen meerwaarde (tenzij ze hier meer van eet). Verder ligt mijn langharige kat ook de hele dag voor pampus en eet hij ook wat minder, per dag verschillend.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:43

Zorgen dat het huis zo koel mogelijk is: alles dichthouden. 's avonds als het afkoelt de ramen even lekker open gooien.
Je kunt een fles water in de vriezer gooien, die je als het bevroren is ergens neerlegt met een doek er over. Dat is niet nat, maar wel koel.
Of een bevroren theedoek neerleggen. Maar dat "houdt" niet zo lang als een fles.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 11:20

De geweekte brokjes at ze ook niet, maar inmiddels heeft ze de opgelopen schade al weer ruimschoots ingehaald geloof ik, vreetzakje :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:43

Dit is een grote hit bij ons thuis, een poezenijsje:

Afbeelding

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:49

Dat ziet er leuk uit zeg! Gewoon water?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:51

Wij hebben 1 Maine icoon en 2 heilige birmanen en ook deze hebben het veelste warm. Van de week hadden ze allemaal de brokjes overgegeven. Wij zetten nu extra vaak koud water neer, een drinkfontein en emmer met water in de badkamer. Verder staat de blower de gehele dag aan. Ijs geven durf ik niet, de coon heeft nogal gevoelige darmen dus ik ben bang voor diarree

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:55

Zwembadje voor de poes :D

Afbeelding

Voor de rest gaat hij overdag veel binnen liggen op de vloer en s'avond lekker languit op het gras, als het gras weer koel is :P

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:56

Ik heb een tafelventilator op de grond staan, kat gaat lekker in het windje liggen!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:53

friendly schreef:
Dat ziet er leuk uit zeg! Gewoon water?

:j Harry was er niet bij weg te slaan!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:14

Ik ben vandaag begonnen m'n kat te scheren, maar kan me voorstellen dat de eigenaar daar niet zo blij mee zou zijn wanneer die terug komt :=
Hier staat ook een grote ventilator, maar daar gaat alleen de hond voor liggen :+