impuls control met mijn logeetje!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

impuls control met mijn logeetje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 12:22

vrijdag is mijn logeetje gebracht, beauceron teefje Jinga van bijna 5 maanden, welke ik zelf gefokt heb <3
er kwam toen een ongeleid projectiel aan die niet rustig te krijgen was.. s avonds laat ging ze pas voor het eerst slapen (daarvoor uiteraard in de bench, kleed er over en negeren) de regeltjes waren meteen uitgelegd, jij gaat pas uit de bench als je stil bent.. met m n rug er naar toe gezeten en gewacht tot ze helemaal rustig was, dit duurde wel even ;) maar het resultaat was er.. ook met voeren was er weer werk aan de winkel.. opspringen naar de voerbak en er naar toe willen trekken. dus aan de riem op 2 meter afstand gewacht tot ze zelf ging liggen en toen een meter naar voren, daar weer gewacht tot ze zelf ging liggen en rustig was en toen de voerbak gegeven. dat soort "kleine" dingen hadden we dus vrijdag goed afgewerkt, zaterdag was het nl al een heel stuk normaler ;) we reden naar alkmaar om daar bij hondenschool Delphi te gaan trainen, de eigenaresse zit daar sinds een week en het leek mij heel erg leuk om eens te gaan kijken! nu Jinga bij mij logeert en de eigenaar op vakantie is dacht ik, dan kan ik mooi mee lopen met de les!

ik kwam aan en we begonnen met rustig te gaan zitten (trainen op verschillende locaties, vandaag was het op de parkeerplaats van het trein station.) bespreken van de voorgaande week en vragen beantwoorden onder een kopje koffie. lekker relaxed beginnen dus! de hondjes zitten/liggen dan ook netjes naast de baas
we begonnen de les met bakjes waar je voer in doet, de hond mag er aan snuffelen maar mag het niet pakken dus je moet op dusdanige afstand staan dat ze er niet bij kunnen. je zegt helemaal niks, commando s en uh nee foei zijn niet toegestaan ;) op het moment dat ze contact met je maken dus of omkijken of zelfs naar je toe komen beloon je ze uitbundig! vet knap! ze kiezen nu nl zelf voor de baas ipv voor het voer in het bakje

later nog volgen aan een slappe riem, trekken is meteen stil staan, niks zeggen en wachten tot ze contact met je maken dan weer uitbundig belonen. ook dat hebben ze zo weer door <3 tussen de andere hondjes volgen, langs de bakjes met voer no problemo mij vind ze veel leuker!! en dat zonder commando s, alleen belonen!

daarna tijdens het volgen de riem los laten en het commando vrij geven. 2 meter verder op gaan staan en niks zeggen. als ze naar je toe kwamen weer uitbundig belonen! het vertrouwen voel je gewoon over de les glijden, daardoor gaan de hondjes ook niet naar elkaar toe, mensen die naar het station liepen, de andere hondjes alles werd bekeken, genegeerd en voor mij gekozen <3

ik vind het echt een hele bijzondere manier van trainen. als ik in het bos loop en ik hoor de mensen 80 x beeeello bello hieeerrr bello kom NU HIER HIIIEERRR bello roepen word ik helemaal kriegel. op deze manier van trainen kiest de hond vrijwillig voor het baasje omdat het daar nu eenmaal een heel stuk leuker is!
de hondjes op de foto zijn allemaal rond de 5 maanden of jonger, en allemaal zijn ze rustig en hebben aandacht voor het baasje ipv voor de andere hondjes. alles draait dus om rust en zelfbeheersing

hier lees je over zelfbeheersing
http://www.ikwileenbravehond.nl/categor ... s-control/ en het is dus echt zo dat ik binnen 1 dag al een rustige hond in huis heb! uiteraard helpt het ook mee dat mijn beide beaucerons rustig zijn en zij alle regeltjes in huis kennen en k zelf standvastig ben, het maakt me niet uit of ik een uur of 2 uur voor de bench moet gaan zitten ik wacht gewoon tot ze helemaal rustig is

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding oepsieee :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

uit zichzelf naar mij toe komen
Afbeelding

uitleg en de bakjes met voer
Afbeelding

en nog een dikke knuffel <3
Afbeelding

jorretje

Re: impuls control met mijn logeetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:29

Wat leuke manier van trainen! Doet je denken, soms proberen we gewoon zo hard (veel prikkels, commando's etc), dat t voor het dier juist onbegrijpelijk wordt.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 12:32

exact! :) honden begrijpen geen mensen taal.. mensen denken maar dat honden niet WILLEN luisteren maar in veel gevallen snappen ze er gewoon geen bal van en worden ze er nog voor gestraft ook

als je engels verstaat is dit een interessant filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=GOW0IKO_zfM

Daenerys

Re: impuls control met mijn logeetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:20

Interessant zeg! Ik ga me eens inlezen op de website :j