Is het nou zo moeilijk om je hond achter huis te houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Is het nou zo moeilijk om je hond achter huis te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:19

Even frustratie uiten. Bij mijn moeder thuis ( woon bij mijn vader) loopt een berner rond van 55 kilo, genaamd Cai. Hartstikke lief beestje. Doet geen vlieg kwaad. Maar als een hond hem aanvalt, ja dan reageert hij toch wel.

Verderop woont een oliebol zu ( chizu ) Iedereen in de straat heeft sowieso een hekel aan hem. Omdat hij de ganse dag voor het raam loopt te blaffen. Maar buren hebben sinds kort alles verbouwd. Zodat er geen hekje meer is, wat hem tegen houdt.

In het begin bleef hij op de oprit maar kwam niet verder. Maar intussen begin ik er echt spuugzat van te worden. En hing nu al voor de 2de keer in zijn vacht. Vorige keer zaten wij ook fout. Dachten wel even met Cai te lopen zonder touw. Aangezien beestje braaf naast je blijft lopen. Wat toen ook het geval was. Alleen die oliebol zu kwam er aan gerend. En ja toen ging het mis. Kregen wij commentaar dat we de hond aan de lijn moesten houden. Prima, dan doen we dat.

Dus vanavond liep ik weer met Cai. Loop helaas al een paar dagen met een gekneusde elleboog. Maar omdat Cai goed luistert. Kan ik prima met hem lopen. Aangezien hij nooit trekt aan het touw, ook als hij andere honden tegen komt. En prima de commando's kent. Dus toen ik bijna weer thuis was, Cai weer aan touw gedaan. En ja daar hoorde ik hem alweer aan komen. En daar hing hij weer. Wat Cai dus niet accepteert. Dus moest ik het touw wel met 2 handen vasthouden. En ondertussen die oliebol zu aan de kant schoppen (nouja schoppen wil ik het niet noemen, maar wel zorgen dat hij niet bij Cai kwam) Baasjes konden opeens snel rennen. En zeiden niks tegen mij.

Als het nog een keer gebeurd, eis ik dat ze die hond bij zich houden. Of maar een weer een hekje bouwen. Want ik word er echt schijtziek van -:(- Prima dat de hond een keer ontsnapt. Is bij ons ook wel eens enkele keren gebeurd. Maar onze honden zijn niet asociaal en vallen ook geen andere honden aan. En meestal blijven ze op de oprit.

Normaal praten kunnen we niet met deze mensen. Aangezien ze gigantisch kinderachtig zijn. Aangezien wij met mensen omgaan, waarmee zij ruzie hebben. En we hebben de buurman al eens woedend voor de deur gehad. Omdat hij beweerde dat mijn zusje + vriendinnen stenen op zijn ramen aan het gooien was. Wat volgens hun niet waar was. Maar ja ze zijn jong. Maar dan hoef je niet schuimend van woede voor ons huis te staan. Want dan heeft mijn moeder iets kom maar terug als je bent afgekoeld.

Dus hoe gaan jullie hier mee om? Ik heb de neiging om Cai volgende keer gewoon los te laten. Maar beestje kan er niks aan doen, dat hij niet opgevoed is. Maar ik heb geen zin om een hond van 55 kilo tegen te moeten houden, die wel telkens word gebeten. En nu doet mijn elleboog ook weer goed zeer. Dagje rust voor niks geweest. En moet morgen wel weer werken.

Groetjes, [***]

Damber

Re: Is het nou zo moeilijk om je hond achter huis te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:53

Het enige wat ik kan meegeven... als jouw hond aangelijnd wordt aangevallen door een loslopende hond... riem loslaten. Eerlijke strijd en tja... mocht die andere hond dan gebeten worden... komt dat hek er vanzelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:39

Ja maar ik vind dat nogal sneu. Hondje kan er niks aan doen, dat de eigenaars zo zijn. Is zelfde als je kat word beschoten omdat iemand er zich aan ergert. En oliebol zu weegt nog geen 10 kilo gok ik.

En daarnaast is Cai al een hoektand kwijt, omdat hij keer ruzie heeft gehad met een steenmarter. Dus je moet behoorlijk wat kracht hebben om je eigen hoektand te ontwrichten. Want het was een zeer gezonde tand.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:45

Het is ook sneu dat Cai wordt aangevallen en Zich niet kan verdedigen. Hondje kan er niets aan doen, maar zal wel door cai worden opgevoed

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:50

zou toch even met ze gaan praten en waarschuwen dat als jij je hond aan de lijn hebt en wordt aangevallen door hun hond, al komt ie maar even vriendelijk buurten, als er wat gebeurt zijn zij fout en zul je toch de wijkagent moeten waarschuwden. doe dit nu om te voorkomen dat ze je voor zijn en je hond in zwart daglicht wordt gezet.

de berner loslaten als die kleine er aankomt is geen optie, als die berner op de juiste manier dat hondje pakt is die hemelen en kan jouw hond in beslag genomen worden en stempel gevaarlijk krijgen en ingeslapen worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:40

Vraag paps wel als hij met de buurman wil praten. Maar ik stap er niet op af. Man dreigt nogal. En heb geen zin aan hun kinderachtig gedrag.

Maar is het niet zo als cai aangelijnd is. Dat het hun schuld is als de hond gewond raakt. Want die komt van het erf af en valt aan.

Vind het best onnozel. Kleine begint, maar richt minder schade aan. Cai is groter, dus meer schade. Terwijl hij zich verdedigt. Maar waarschijnlijk wel de schuld krijgen. Puur door dat hij meer schade kan richten.

Expres los laten zal ik nooit. Maar hij is behoorlijk sterk. En nou vecht hij niet echt terug. Het is nog meer terug snauwen en grommen. Maar gegeven moment is het bij Cai ook klaar. Heeft ie ook een keer gedaan bij onze eigen hond. Is verder goed afgelopen. Maar sindsdien ging het wel goed tussen hun.(intussen wel overleden)

Vind dit zo vervelend he. Cai is zo'n lieverd. En wil niet dat hij straks wel een hekel krijgt aan andere honden. Hij is al iets wat onzeker omdat zijn rechter achterpoot niet optimaal functioneert.

En ik en paps krijgen over een week ook een pup. En dan moeten we er ook langs. En wil de pup juist sociaal opgevoed hebben.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:59

Heel goed dat je hem niet loslaat. Zorg wel dat je volgende keer getuigen hebt en meldt het aan de wijkagent. Als jij netjes je hond aangelijnd hebt en dit dier loopt los op straat, krijgen zij een boete voor een loslopende hond. Dat doen ze 1 keer... Probeer anders die route te vermijden, als dat kan. Cai is braaf en goed opgevoed, maar je wil niet zien dat een hond zo'n kleintje pakt uit verdediging.
Sterkte hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 05:31

Route vermijden kan. Maar dan moet ik een heel stuk omlopen. Aangezien het 75 m lopen is en dan zijn we op zandpad. Waar hij heerlijk een half uur los kan kopen. En met fietsers roep ik hem naast mij. En met wandelaars doe ik hem aan touw. Want hij wil nog wel eens knuffels halen. Hij is gek op aandacht.

En zal volgende keer mams vragen als ze wil kijken. Want die was er de vorige keer bij. Toen wij ook fout zaten. Daarom lopen we de eerste 75 m nu met hem aan touw.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:47

Damber schreef:
Het enige wat ik kan meegeven... als jouw hond aangelijnd wordt aangevallen door een loslopende hond... riem loslaten. Eerlijke strijd en tja... mocht die andere hond dan gebeten worden... komt dat hek er vanzelf

eerlijke strijd? een hond van 55 kg tegen een hond van 5kg? wat een super advies zeg!! :(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:49

Damber schreef:

8)7 Een Berner Sennen tegen een Shih Tzu? en jij wilt dat risico lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 17:03

Even voor de duidelijkheid, zal Cai never loslaten. Ik vind dat ook niet eerlijk. Aangezien beestje nauwelijks door de vacht heen bijt. Tenminste als hij in de borst aanvalt.

Als Cai zal grijpen. Zal het beestje van boven af worden gegrepen. Dus is kans op schade nog groter. Ga morgen weer met Cai lopen. Aangezien ze vanaf morgen hier een weekje logeren ivm dat mijn moeder een week weg is.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 17:11

Kn je niet vragen of iemand het filmt? Dan heb je sowieso bewijs dat dat kleine krengetje jouw hond aanvalt en niet andersom..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 17:17

Dat is ook een idee. Weet je wat het ook is. Omdat het een klein hondje is, lijkt het minder erg. Met een grote hond had ik allang actie ondernomen. Dus zal vragen als mijn zusje mee loopt. En dan filmen en dan zeggen als hij nog 1 x van het erf kom. Dat ik dan toch actie ga ondernemen. Uit bescherming voor Cai en toekomstige pup.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 17:30

Damber schreef:

ben het wel mee eens. is misschien ziellig maar de hondje wordt wel op een natuurlijke wijze door een oudere hond opgevoed. en dan kan kan er wel flink gebeten worden. moet het zien alsof ze in het wild leven, voeden de dieren elkaar ook op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:21

paardje1983 schreef:
Damber schreef:

ben het wel mee eens. is misschien ziellig maar de hondje wordt wel op een natuurlijke wijze door een oudere hond opgevoed. en dan kan kan er wel flink gebeten worden. moet het zien alsof ze in het wild leven, voeden de dieren elkaar ook op

Maar in de natuur worden ze ook goed opgevoed door de roedel. Daarnaast wil ik niet dat mijn hond een andere hond verwond of zelfs dood bijt. Want dan draaien wij op voor de kosten. Het is gewoon geen eerlijke strijd. Jij slaat toch ook geen klein kindje in elkaar, omdat die een grote bek heeft. Is toch ook niet eerlijk? Dan ga je toch ook naar de ouders toe, lijkt mij?

Iig ik ga het morgen avond filmen. Beest zal vast wel weer te voor schijn komen. En daarna vraag ik gewoon vriendelijk als ze er iets aan willen doen. Ook ivm als de emmer vol is voor Cai, ik hem echt niet meer kan houden. Heb er nu al moeite mee. Aangezien hij ook een hekel heeft aan andere buurman (deze scheld telkens op Cai en gooit vanalles naar Cai en hond van buurvrouw) Maar ook omdat ik straks met mijn pup wil wandelen, en wil niet dat hij word verpest door dat mormel. Want dan krijgt dat mormel echt vlieg les. Aangezien pup zich niet goed zal kunnen beschermen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 15:53

ik zou in eerste instantie idd vriendelijk vragen of ze er iets aan kunnen doen, ik ken het probleem wel, heb er hier in het dorp ook last van , mensen die hun dieren niet in de tuin willen houden.
de 1 heeft geen hekje om de tuin (voor en echter niet) de jacks lopen ons dus wel eens voor de voeten, gelukkig reageert ons "kleintje" daar heel netjes op ondanks het geblaf. hun derde hond ligt als de deur open staat aan de lijn in huis of in de bench.
andere tuin, daar laat de eigenaresse de honden nog al eens achter los lopen, die zegt dan heel vrolijk "dat zoeken ze zelf wel uit" maar een kooikertje en een heidewachtel tegen die van mij die een pesthekel aan die twee heeft, niet de bedoeling en als er iemand zelf iets uitzoekt, ben ik het. Hondlief mag het niet eens oplossen van me :n
en dan natuurlijk nog de mensen die te bedondert zijn om de hond überhaupt uit te laten en ze dus maar drie keer per dag de deur uit schoppen zodat ze zichzelf kunnen uitlaten.

en dan ga ik naar het buitengebied om de hond lekker te kunnen laten uitrazen, dan kan ik ook maar heel beperkte routes pakken ivm een berner die de hele straat als zijn terrein ziet en baasje is nooit ergens te bekennen... ik zie het niet zitten om situatie met grote territoriale berner en pittige rottweiler in mijn eentje te moeten oplossen...

als vriendelijk vragen door jou iet helpt , zou je het nog eens door 1 van je oduers kunnen laten doen...daarna zou ik toch de wijkagent oid eens aanspreken/om advies vragen...want leuk is idd anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:13

Ja hier lopen ook wel meer honden los. Maar aan die kant van het dorp kom ik nooit. Onze straat eindigt in fietspad/zandpad tussen grote bossen. Dus kan soms uren wandelen zonder ook maar iemand tegen te komen. Alleen de eerste 75 m is vervelend. En op fietspad fietsen veel toeristen. Maar krijg altijd complimenten dat Cai zo goed luistert.

Maar dat lijkt mij al helemaal vervelend als er een territoriale berner rondloopt. Zo'n kleintje wat hier loopt kun je makkelijker aan de kant schoppen. Dan een Berner. Tenminste ik heb al moeite om Cai tegen te houden. En als je dan zelf ook nog een rottweiler hebt. Die hebben ook heel wat kracht.

Heb nog niet weer gewandeld. Veelste warm voor Cai. Die ligt het liefst de hele dag voor de airco.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:15

hier momenteel ook niet veel wandelplezier, lekker de hele dag ondersteboven op de koelste plekjes in huis , beter idee volgens Eycks.

en idd, die kleintjes zijn nog aan de kant te schuiven, of ze druipen relatief snel af. Die Berner hier net in de polder die druipt ook echt niet af, die komt stevig blaffend aanstormen met de staart er recht op... dan stijgt die van mij ook wel op ja :=
als ene grote hond neutraal , onderdanig of zelfs angstig reageert is ie hartstikke braaf :j angstige honden mogen zelfs blaffen en ander apart gedrag vertonen, hij draait ze de kont toe en gaat aan de grond snuffelen alsof er iets heel interessants te ruiken is , puur om de angsthaas te kalmeren
maar kom niet aan met zwaar territoriaal of dominant gedrag :n

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:22

Damber schreef:

Of buurtjes doen een melding van een valse hond. Zeker als TS de hond vaker los heeft lopen, dan beweren zij gewoon dat het beest toen ook los liep en op hun hond afkwam. Dan kan TS haar hond laten afmaken, nee, lijkt me nou niet bepaald een strak plan.

Gewoon eerst netjes proberen op te lossen door met die mensen te praten, en is dat echt geen optie of luisteren ze niet, de wijkagent waarschuwen van overlast van een hond, en dan hopen dat ze een leuk bekeurinkje krijgen voor het niet aanlijnen van hun hond.
(En ik vind oliebol zu wel erg leuk gevonden :=)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:26

Waarom kunnen die mensen niet die hondje gewoon aan de lijn houden, zo dat ie wel in de tuin kan rondlopen maar niet naar je hond toe kan lopen om aan hem te gaan hangen en aan te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:44

RusselNuwell schreef:
Damber schreef:

Of buurtjes doen een melding van een valse hond. Zeker als TS de hond vaker los heeft lopen, dan beweren zij gewoon dat het beest toen ook los liep en op hun hond afkwam. Dan kan TS haar hond laten afmaken, nee, lijkt me nou niet bepaald een strak plan.

Gewoon eerst netjes proberen op te lossen door met die mensen te praten, en is dat echt geen optie of luisteren ze niet, de wijkagent waarschuwen van overlast van een hond, en dan hopen dat ze een leuk bekeurinkje krijgen voor het niet aanlijnen van hun hond.
(En ik vind oliebol zu wel erg leuk gevonden :=)

Ik denk dat ik dan genoeg getuigen heb, dat mijn hond niet vals is. Maar zo ver wil ik het niet laten komen. Zodra het wat koeler weer is, ga ik weer met hem lopen. En dan gewoon filmen. Zodat ik bewijs heb dat Cai degelijk aan de riem loopt. En dan gesprekje aanknopen. Dat ik het fijner vind dat ze hun hond achter thuis houden. Ook ivm mijn pup die 29 juli komt.

Ik doe Cai altijd aan de lijn als er wandelaars of mensen met honden voorbij lopen. Puur om het feit dat andere honden niet altijd even goed afgericht zijn. Maar je verwacht niet dat er een mormel zo de straat komt opgerend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:45

Ragdollcat schreef:
Waarom kunnen die mensen niet die hondje gewoon aan de lijn houden, zo dat ie wel in de tuin kan rondlopen maar niet naar je hond toe kan lopen om aan hem te gaan hangen en aan te vallen.

Geen flauw idee. Ze hadden tot voor kort altijd een schutting. Maar ze hebben dit jaar alles verbouwd. Hopelijk willen ze het oplossen. Er lopen ook honden in het dorp, die iets minder vriendelijk als Cai zijn. En zou het sneu vinden als door hun lakse gedrag het hondje gewond raakt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:00

Pfff lastige buren zeg. Ik zou maar er een wijkagent bij gaan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:23

Vanavond zat mormel volgens mij wel aan touw. Hoorde wel wat blaffen. Maar er kwam niks te voorschijn. Hopelijk zit hij nu vaker aan touw.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:45

Haaaa goed zeg, zijn ze nou eindelijk wakker geworden?