Wij zijn van plan om over een tijdje 4 chabo kippen te kopen alleen heb ik een paar vraagjes:
* Hoeveel leggen 4 chabo kippen ongeveer per week? * Hebben de beestjes extra verzorging nodig in de winter (we willen geen haan.) * Hoeveel cm zijn ze van de grond tot het puntje van hun staart? * We willen er ook nog 3 konijntjes van de zelfde grootte bij zetten, gaat dit?
Ik hoop op reactie's Xx Kyra
PortRoyal
Geplaatst: 18-07-13 19:30
Hartstikke leuke kipjes, we hebben er 4 plus een haantje. Ze zijn ongeveer zo groot als een postduif,iets dikker misschien. Ik schat zo'n 30 cm van grond tot staart. Ze lopen bij ons los in de tuin, en gaan 's nachts in hun nachthok, ook hebben ze een ren voor als het slecht weer is. In de winter heb ik vaak een warmtelamp boven hun stokje hangen, maar dit is voornamelijk voor de haan, zijn grote kam kan bevriezen. Op zich kun je er konijnen bijzetten, ik heb ook een konijn bij de kippen. Dit is altijd goed gegaan, maar ze hebben dan ook veel ruimte om elkaar uit de weg te gaan. Omdat ze korte pootjes hebben gebruik ik vlasstrooisel in het nachthok, stro is te hoog voor ze, dan struikelen ze. Succes ermee! O ja, ze leggen op hoogtijdagen bijna elke dag een ei, maar zijn in de zomer wel vaak broeds.
janouk
Geplaatst: 19-07-13 07:33
Hier ook chabo kipjes. Heel gezellig en mensgericht. Ze lopen hier vrij rond. Ze hebben hooi in hun nachthok. Ik doe niets speciaals in de winter. Ze leggen dagelijks een ei. Inderdaad wel vaak broeds. We hebben geen haan. Toen er sneeuw lag, bleven ze binnen totdat ik het paadje naar de paardenschuilstal sneeuwvrij had, dan waren ze overdag daar te vinden.
Hier ook chabotjes. Heb nu 10 hennetjes en 3 hanen. Heel gemoedelijk samen in een hok. Qua leggen zijn ze hier heel verschillend. Soms dagen 7 of 8 eitjes. Nu soms maar 1. heb er wel 4 jonge kipjes bij.
In de winter heb ik er tot nu niks aan hoeven doen. Ze zaten toen in de stal bij de kalfjes. Helaas moeten ze dit jaar op hun zelf door nieuwe regels. Ik denk gewoon een hok met veel strooisel en dan gaat t wel goed komen.
Ik merk wel dat de kuikens die in de stal zijn geboren minder mak zijn dan de kuikens die in het nieuwe hok zijn geboren. De ouderen blijven wat zenuwachtiger dan de jonkies.
kyraties
Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-13 12:09
Bedankt! Kunnen de chabo kippen ook met andere dieren, wij willen ze graag met konijntjes van dezelfde grootte!
janouk
Geplaatst: 19-07-13 12:10
ze lopen hier in de tuin met de honden, schapen en paarden. Ze hebben 1 mus, die bij hun mag eten, maar de rest van de mussen, eksters, etc. moet maken dat ze weg komen als de familie Tokkie aan het eten is.
Konijnen heb ik niet, maar ik denk dat het niet ras afhankelijk is, maar per individu. De een duldt wat meer in de buurt, dan anderen.
Ik denk dat het wel goed gaat. Het zijn van nature rustige beesten. Hier zaten in de buitenren ook regelmatig eenden. Deden ze niks mee.
PortRoyal
Geplaatst: 20-07-13 11:47
Onze Chabo's lopen samen met een konijn, katten en een hond. Gaat allemaal prima, het hele spul hobbelt overdag los in de tuin. Ik heb overigens nog een haan en 2 hennen teveel...
Oke!! Fijn! Ik vroeg me af of de chabo's legkorrel, grit en gemengd graan onbeperkt moeten krijgen of alleen geot onbeperkt en dan elke dag een handje legkorrel en gemengd graan?
PortRoyal
Geplaatst: 20-07-13 16:39
Ik geef ze onbeperkt legkrix, dat is legmeel maar dan grove maling. Zit ook graan doorheen. Verder onbeperkt grit, af en toe brood, fruit en groenten. Ze lopen de hele dag in de tuin dus ze scharrelen genoeg bij elkaar.