bejaarde kip alleen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

troi

bejaarde kip alleen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 17:37

Dit is Knuffelkip:
Afbeelding

Knuffelkipje is (hoog) bejaard en werd gepest dus nu hebben wij haar overgenomen. Ze heeft een flinke ren en een goed nachthok maar geen vrienden. Heel sneu aangezien een kip een groepsdier is maar we hoorden van vrienden dat het koppelen van oude kippen heel zelden goed gaat en als we iets niet willen is het dat knuffelkipje weer zoveel gepikt en gepest wordt, het arme dier had bijna geen veertje meer op haar kop..

Mijn vraag is dus of hier mensen ervaring hebben met het koppelen van bejaarde kipjes en wat voor advies die zouden geven. Wij willen natuurlijk het beste voor dit lieve diertje!

Shirley

Re: bejaarde kip alleen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:39

Misschien twee kuikentjes erbij ?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:47

Gewoon een kippetje erbij nemen. En dan een rustig ras of een andere oudere kip.
Kippen zijn groepsdieren, dus horen niet alleen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:18

Misschien een paar zijdehoenders erbij? Dat zijn ook rustige kippen..
Wij hadden vroeger ook een kip die alleen zat, die gepest werd door de andere kuikens, en ik had niet het idee dat die andere kippen mistte.. ze kon andere kippen horen in de tuin ernaast, had er ook naartoe gekund maar ze bleef altijd bij ons.. Helemaal tam inderdaad, en lag regelmatig in de woonkamer op de bank naast de kat te slapen :D
Vorig jaar is hier ook een kip komen aanlopen, weggelopen van de groep. Die was schijnbaar ook liever alleen. In het wild zie je kippen ook niet snel in groepen bij elkaar zitten, en kippen zul je ook niet snel samen in een nest zien liggen, of lief doen tegen elkaar, dus ik vraag me wel eens af of het echt zo'n enorm trouwe groepsdieren zijn. Voornaamste reden dat ze met meerdere leven is voor zover ik weet omdat dat veiliger is, zodat ze elkaar kunnen waarschuwen bij gevaar en als er eten te vinden is.
Ik zeg niet dat iedereen maar meteen alle kippen apart moet gaan zetten hoor! Maar ik denk dat ze het minder erg vinden om alleen te leven dan bijvoorbeeld een paard. Ik zou het gewoon voorzichtig proberen met een andere rustige kip, en lukt dat niet zonder stress, dan lekker laten verwennen door d'r mensenvriendjes :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:05

Hier vormen de kippen toch echt een gezellig trio hoor Annemiek... zijn altijd samen te vinden! Of dat nu scharrelend, liggend, op stok, etend of drinkend is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:09

Je kan het proberen met een rustige kip erbij. Wellicht is er nog een wat oudere te vinden die ook wel een goede, oude dag verdiend. Als ze de ruimte hebben om elkaar te ontlopen gaat het eigenlijk altijd wel goed. (al kunnen ze best even agressief pikken! ;) )

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:10

Een kuiken of ouder zijdehoentje, gaat vast wel goed :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:11

Eieren laten uitbroeden?.... Opeten is zeker geen optie?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:20

Wij hebben een haan bij de oude kippetjes. Deze haan is aan komen vliegen, maar heeft hier nu een plekje gevonden.
Ik denk dat als je een haantje bij dit oude kipje zet ze weer helemaal gelukkig wordt. Misschien lukt het zelfs om er een kipje en een haan bij te zetten? De haan zorgt meestal voor rust in de tent.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:10

1 haan bij 1 hen? Dat is dierenmishandeling! Bij 1 haan moet je toch minstens 6 hennen hebben. Beest bespringt t beestje anders veels te vaak.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:19

Ik weet niet wat voor een haan jij hebt, maar die van mij is toch echt een stuk bescheidener waarschijnlijk :D

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:24

Heb hier nog een Serama kuiken over een haantje ik woon in Warffum hij is van April/Mei je mag m zo komen halen!
je hebt PB

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:46

mirim schreef:
Ik weet niet wat voor een haan jij hebt, maar die van mij is toch echt een stuk bescheidener waarschijnlijk :D

Dan heb je een bijzondere haan. Want over het algemeen zijn het van dit hitsige beesten die die hennen het liefst zo vaak mogelijk bespringen en gezien dat gepaard gaat met goed vastgrijpen in de veren is het niet zo'n pretje als 1 hen dat moet ondergaan :+

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:28

Natuurlijk laat een haan zich wel gelden, maar niet zo enorm vaak hoor. Deze haan bespringt over het algemeen een kipje als het kipje ' een lesje nodig heeft'...dus niet bij hem in de buurt blijft :)
Misschien heb ik inderdaad een bijzondere haan. Ik heb hem ook moeten opsluiten in het kippenhok zodra de dames op stok zaten, want bij sliep liever bij mijn paard. :+
Maar ik heb wel vaker hanen gehad en deze waren ook niet de hele dag kippen aan het bespringen. Ze hebben het over het algemeen drukker met de kip wijzen waren de lekkere hapjes liggen. Ik vind ze juist heel erg sociaal. :j

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:34

Je kan er niet zomaar een kuiken bij gaan zetten! Een volwassen kip gaat een kuikentje niet accepteren. Je kan pas kippen vanaf 4 maanden erbij zetten.

Voor eieren uit te broeden is het nu veel te laat.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:47

MIjn kippen mogen het hele jaar broeden ik kan kuikens binnen houden!

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:48

Dit kuiken is half volwassen het kraait al!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 11:23

Bedankt voor alle adviezen!
Ik twijfel om er een haan bij te zetten eigenlijk vanwege de verhalen over hanen die niet stoppen met dekken en dat is wel een erg zware klus voor een enkel bejaard hennetje. Maar wellicht de combi met een jong hennetje en een jong haantje.
@Cariena ik heb je een pb teruggestuurd!

@maartje: nee opeten is geen optie, tis echt onze knuffelkip en sowieso veel te oud en te taai ondertussen :P

Zijn er wellicht meer mensen met ervaring hiermee?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:25

Wij hebben er (oudere en al gesexte) kuikens bij gezet :)
De oude dame is gelijk de baas en vind het jonge grut wel gezellig :j

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:28

Maartje1990 schreef:
1 haan bij 1 hen? Dat is dierenmishandeling! Bij 1 haan moet je toch minstens 6 hennen hebben. Beest bespringt t beestje anders veels te vaak.

Precies mijn gedachten, daar ga je de hen echt niet blij mee maken. Mocht de hen nog broeds worden dan zou je er een paar bevruchte eitjes onder kunnen leggen die ze zelf uit broed.. Te laat in het jaar ? Het is verdorie juli dus zou niet weten waarom dat niet kan, broeden duurt drie weken dus niks loos.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:35

Is ze wel eens broeds? dan zou je er een ei onder kunnen leggen dat bevrucht is, dat gaat eigenlijk altijd wel goed. Wij hebben er ook eentje nog die alleen zit, 't beestje is 14 (hoogbejaard :D ) maar dat is dus zo oud dat het niet veel zin heeft om er nog een bij te zitten, want het is best een terrorist (ze heeft de laatst overgebleven andere kip vermoord) en ze is nooit meer broeds dus een bevrucht ei kan ook niet.. Alleen lijkt ze niet eenzaam, ze ziet er net zo vrolijk uit als toen ze nog met z'n 6en waren..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:48

Bassenqua schreef:
Maartje1990 schreef:

Precies mijn gedachten, daar ga je de hen echt niet blij mee maken. Mocht de hen nog broeds worden dan zou je er een paar bevruchte eitjes onder kunnen leggen die ze zelf uit broed.. Te laat in het jaar ? Het is verdorie juli dus zou niet weten waarom dat niet kan, broeden duurt drie weken dus niks loos.

Het is 18 juli + 21 dagen = 8 Augustus komen de eieren dan uit. Ik vind zelf dat kuikens volwassen moeten zijn voor de de winter ingaan. Ze hebben de energie dan nodig voor tegen de koude te kunnen en niet nog energie nodig om te groeien. En ze is nu nog niet broeds. Daarnaast lijkt het me een legras. Dus die worden niet of amper broeds.

Er wordt altijd aangeraden om na 21 juni geen eieren meer uit te laten broeden (na de langste dag van het jaar).

Daarnaast... je hebt dan wel kuikens maar zeker ook hanen die niemand wil (wordt je vaak gratis aan de straatstenen nog niet kwijt). Wat gaan we dan daarmee doen? Want de meeste mensen vinden slachten geen goed idee.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:52

Wij hebben helaas al twee keer met hezelfde gezeten en wat bij ons tot nog toe goed ging is om de nieuwe kip(pen) en heel laat in de avond bij te zetten. Vonden het eerst ook een grap maar waarempel liep het hele spul 's ochtends buiten alsof ze al jaren samen waren. Met kuikens erbij de eerste keer minder succes gehad. deze werd door de oudere kip bijna gelynched. Dus bij ons gaan ze er alleen nog 's avonds/'s nachts bij.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:10

Hanen worden door mijn moeder geslacht als ze niet weg gaan

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:51

Laptopmuis, we wonen niet in siberie en het advies om na de langste dag geen kuikens meer te krijgen....waarom hebben de meeste (tentoonstellings ) fokkers dan in januari/februari hun eerste ronde kuikens ? Mogelijk haal je door elkaar dat je beter voor ijsheilige geen natuurbroed kunt toepassen.

Ja, haantjes worden er ook geboren en daar zijn diversen oplossingen voor. Dat hoort nu eenmaal bij fokken, er worden nou eenmaal ook dieren van het mannelijke geslacht geboren.

Wij doen ook als de kippen op stok zitten de nieuwe dieren erbij, ook altijd probleemloos gegaan maar wij fokken brahma's, die zijn erg rustig en makkelijk. Heb het bij andere fokkers ook serieus fout zien gaan.