Snappen mensen dit nou echt niet?!(30gr en fietsen met hond)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Snappen mensen dit nou echt niet?!(30gr en fietsen met hond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 16:26

Hoi bokkers,

Ik zit mezelf hier zo boos te maken, zojuist reed ik naar huis met mijn eigen hond in de auto (met airco), en ik kom welgeteld over dat stuk 2 mensen tegen die met hun hond aan het fietsen zijn.
De eerste hond liep nog vlot mee, maar de 2e hond had het duidelijk gehad.
Mijn auto gaf aan dat het 30graden was buiten, achteraf gezien had ik moeten stoppen om deze mensen aan te spreken, maar dat besef kwam later pas en bovendien is het niet echt veilig om zomaar te stoppen.

Ik vraag mij echt af, waar heb je dan je verstand zitten? Ik ben echt voor het verplicht volgen van een cursus voordat je een hond mag aanschaffen, en dat geld overigens voor meerdere diersoorten trouwens.

In en in triest eerlijk waar :n

Gr. van een nog niet gekalmeerde Angie

antje_vip

Re: Snappen mensen dit nou echt niet?!(30gr en fietsen met hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:29

Ook als het koeler is, zie ik soms honden uitgeput meesukkelen....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:29

Mee eens. De meeste mensen weten bijvoorbeeld niet dat een hond alleen kan zweten via zijn tong en de kussentjes onder zijn pootjes. Als je gaat rennen in deze temperaturen kan hij zijn hitte niet goed kwijt en raakt ie over verhit. Boven de 20 graden al niet meer naast de fiets heb ik altijd geleerd.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:30

De paarden en honden krijgen hier beweging voor 10 uur en na 20.00 uur.
Zowel voor mezelf als voor hen, zie ik er geen voordeel aan om ze in die hitte aan het werk te zetten.

Maar er gebeuren wel meerdere dingen met dieren die niet door de beugel kunnen.. vind ik dan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:31

Tja, genoeg mensen die vanmiddag ook gewoon aan het rijden zijn geweest met hun paard.
Ik weet dat ik mijn Berner nu niet eens buiten hoef te halen, die ligt voor pampus op het koude beton in de schaduw, maar die is ook meer ingesteld op de sneeuw. Ik kan me voorstellen dat het met een gladharige hond met een dunner velletje net zoiets is als met de paarden, wat rustiger aan dan normaal en genoeg laten drinken.
Als ze moe/suf/loom zijn moet je natuurlijk niet doordrammen, maar als de hond gewoon fit en happy is, zie ik er niet zo'n probleem in, mits er dus gekeken wordt of de hond zich er nog goed bij voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:32

Tja, het ligt wel een beetje aan wat je hond gewend is hoor. Natuurlijk moet je met dit weer geen einden gaan fietsen en rekening houden met wat je hond kan, maar als de hond gewend is om stukken langs de fiets te rennen dan kan je imo best een (aangepast) rondje doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-13 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:33

Ja hoor ik heb vandaag ook nog gefietst met een shet naast de fiets :D Hier is het dan ook echt geen 30 graden, bewolking en een fris windje. Naderhand even een spons er overheen, niks aan het handje hoor :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:35

saskiakefie schreef:
Ja hoor ik heb vandaag ook nog gefietst met een shet naast de fiets :D Hier is het dan ook echt geen 30 graden, bewolking en een fris windje. Naderhand even een spons er overheen, niks aan het handje hoor :D

Een shet is heel wat anders als een hond. Een paard kan over zijn hele lichaam zweten en zijn warmte kwijt, een hond niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:35

Heb hier sporthonden en die moeten eigenlijk ook wennen eraan dat ze met zulk weer een wedstrijd kunnen hebben maar ik bespaar ze dat en train gewoon s'avonds laat of s'morgens. en overdag mogen ze doen wat ze willen en de meeste liggen lekker in de schaduw.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:36

het was ook gedoeld op de reactie van Urielle. Maar idd hond naast de fiets zou ik niet doen nu, alhoewel als je het elke dag met je hond doet denk ik dat een klein rondje best moet kunnen..

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:37

die van ons loopt op z'n ouwe dag nog regelmatig mee met de fiets en vindt het prachtig, gewoon heel rustig fietsen en tussen door even pauze en af laten koelen in het water, vindt ie alleen maar leuk. Maar met dit weer?? :n dat is echt triest..

overigens kan paardrijden met dit weer prima.. je moet natuurlijk niet intensief gaan rijden maar een stapritje in de schaduw kan geen kwaad toch?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:37

Ja mijn hond sukkelt ook af en toe mee, logisch, die energie om voor me te blijven rennen blijft hij niet houden, maar dan pas ik me aan en ga ik rustiger fietsen zodat die kan 'stappen' (bij honden heeft dat geen naam lijkt mij). In dit weer gaat zo een 'wandeling' trouwens ook alleen op 'staptempo' maar fiets ik omdat dat voor mij minder vermoeiender is dan lopen (wat ik niet veel doe).
Vaak doe ik het ook juist om de hond goed moe te maken, afstand is nog geen kilometer dus wat dat betreft niet zo erg, even laten pezen en dan met een bak water uren lang in de box van mijn paard laten uitrusten, is dan trouwens ook niet zo dat die ontzettend gaat hijgen.

Maar ik heb ook vaak genoeg bekende met de hond gezien waarvan ik weet dat ze redelijk ver weg wonen (km of 8,9) en dan maar rennen in dit weer, paar keer aan de riem rukken op een kort stuk 'om hem sneller te krijgen' ... :=
Sommige mensen zouden sowieso geen dieren mogen hebben.

Heb gister trouwens zelf wel een grote uitrit gemaakt met mijn draver, deze zweet bij de minste inspanning en daardoor werk ik bij haar niet qua 'hoeveel zweet ze' maar hoe ze ademt (en dat heeft ze de hele rit (en ook in de rustpauzes trouwens) op een normale, zeker niet pompende manier gedaan) en loopt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:38

Mijn hond vindt dit weer juist heerlijk (heeft het 's winters snel koud) en ik doe eigenlijk met haar wat ik normaal ook zou doen. Ze heeft vandaag nog enorm gerend op de uitlaatplaats, op eigen initiatief. Daarna wilde ik even gaan slapen, maar maakte zij me wakker want ze wilde naar buiten. Dus weer een rondje gelopen. Fietsen is het enige wat ik nu minder doe. Normaal fiets ik hele stukken met mijn hond. 's ochtends heel vroeg fiets ik nu een klein rondje, als de temperaturen nog laag zijn.
Ligt erg aan de hond, de conditie, de beharing etc. Maar fietsen nu midden op de dag zou ik met geen enkele hond doen.

Mijn paard kan goed tegen hitte en die kan je rustig met 30 graden midden op de dag meenemen voor een buitenritje of een niet te zware training in de bak.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:40

Ik fiets elke avond rond 19.00 uur met de honden samen met mijn ma.
Omdat het dan koeler is en we hebben beide een bak voorop dus de heenweg naar het bos zitten ze lekker voorin en in het bos mogen ze lekker rennen, terugweg huppa in de bak. Vinden ze geweldig.
idd mensen die hun honden helemaal uitputten... waar zitten hun met hun hoofd..

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:40

Ik fiets zelf ook wel eens met me hond die naast de fiets kan, en als ze begint te sukkelen, ga ik een stukje wandelen. Maar stop ook wel eens tussen door, en laat der afkoelen door zwemmen.
Als het echt te warm is, dan loop ik alleen en laat ik der zwemmen en rennen (gewoon achter me aan rennen tot ik niet meer kan, da's meer dan genoeg voor haar als ze ook nog is zwemt).

Maar ik let wel op dat ze niet al te hard gaat hijgen en te sloom word, want dan fiets ik 5-10 min en dan effe lopen (5-10 min) en dan weer stukje fietsen (maar dan zijn we al in losloop gebied dus kan ze als ze wilt lopen, of rennen, ook kan ze zwemmen als ze wilt).

En dan halverwege stop ik altijd om effe pauze te nemen. Soms vaker.

Maar door fietsen hou ik niet van, hond hoeft niet na 1 'ritje' niet meer willen :P

Ik doe het trouwens 1 tot 3 keer in het jaar met der, dus als ik zeg 'ga je mee met de fiets?' word ze helemaal gek en draait ze 300 keer om me heen omdat ze wel graag wilt :') Nouja, beetje energie kwijt kan geen kwaad, zit ze me niet van de fiets af te trekken (nog nooit gebeurd, maar this wel fijn om niet mee gesleurd te worden :'))

Meestal als het kan neem ik ook beetje water mee, als het echt heet is.

Maar ik fiets nooit heel hard met der, iets van 5 tot 15 KM per uur (15 is ook echt het hardst, meestal in het begin).

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:42

Fietsen vind ik ook te veel voor dit weer. Gewoon wandelen waar mijn hond het water in kan en kan afkoelen, vind ik geen probleem. Als mijn hond niet ergens kan afkoelen, dan voel ik mij ook niet op mijn gemak, dan ben ik bang dat ze oververhit kan raken of een zonnesteek krijgt. Heb daar al veel vreselijke verhalen over gelezen en ik wil dolgraag voorkomen dat ze oververhit raakt.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:42

Ben het helemaal mee eens.. Ik zie het hier ook zo vaak..
Mijn hond hoeft met dit weer niet naast de fiets te lopen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:38

Veel honden weten effectief heel erg van de warmte, en daar moet je rekening mee houden. Maar eerlijk gezegd? Onze jongste weet er hélemaal niet van. Daar ben ik vorig weekend bij 26° ook gewoon 6 kilometer mee gaan hardlopen (9km/u). Mevrouw heeft de hele weg vlotjes voor mij gelopen. Bij thuiskomst heb ik haar wat water (half lauw) gegeven, moest ze niet hebben. Neenee, mevrouw vloog meteen naar haar bal, die helemaal achter in onze wei ligt.... :').

Om maar te zeggen, bij velen kan het zeker niet, bij sommigen is het gewoon nodig...

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:45

Bedenk wel dat veel honden het zelf niet aangeven. Onze BC zou ook met alle plezier door blijven rennen, fietsen en sporten, tot hij er letterlijk dood bij neervalt. Wij mensen moeten ze beschermen tegen deze hitte.
Over-actieve honden kennen vaak hun eigen grenzen niet en blijven gewoon vragen.

Fietsen met dit weer vind ik dan ook, met wat voor ras dan ook, not-done. Het is bewezen dat honden slecht kunnen afkoelen en het asfalt kan lelijke blaren geven op de voetkussentjes door de hitte. Honden staan daarnaast ook een stuk dichter bij de grond, waar het al gauw warmer is dan onze hoogte, waar nog regelmatig een windje waait.

Er zijn zoveel andere dingen die je met dit weer kunt doen, waarom dan fietsen? Je kunt zwemmen, brokken/ballen in het water verstoppen, water sproeien (Vinden enkele honden erg leuk), denkspelletjes in huis of spullen verstoppen in huis. Deze dingen zijn veelal even vermoeiend als fietsen maar wat oververhitting betreft absoluut niet gevaarlijk.

Denk niet; mijn hond wilt graag, dus ga ik maar fietsen. Zoals ik al zei kennen veel honden de grens niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:49

Puppy1128: maar toch niet met dit weer??? Want daar gaat het over. Niet over in het algemeen fietsen met je hond.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:52

Ik heb vanmiddag ook gefietst met mn hond. Van mijn huis naar mn ouders, op een sukkelgangetje. Welgeteld 400 meter. Ik had iets nodig bij ze en mn auto was een braadpan. Als je mij was tegengekomen op die 400 meter, had je dan ook bedacht om mij aan te spreken?
Overigens is het hier 23/24 graden en staat er nog een behoorlijk windje (woon aan de kust).

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen: zo zonder achtergrond informatie of verdere info kun je eigenlijk niet oordelen. Als ik met de honden ga lopen op het strand of op het duin gaan ze veeeeeel meer van kiet, rennen en spelen ze veeeeeeeeeeeeeel meer dan dat kleine stukje net op de fiets.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 18:06

Leonyr verwoord precies wat ik bedoel !
Je kunt zoveel andere dingen met ze doen met dit weer, waarom dan perse toch fietsen? Denk in het belang van je hond, waarom voor de 400meter gaan fietsen, die afstand is ook te lopen toch ?
Als je dat om wat voor reden niet kunt lopen, laat dan in elk geval de hond gewoon thuis.
Ik heb geen achtergrond informatie nodig om te oordelen over dit onderwerp, het is gewoon not done :n

Als je dan perse wilt fietsen, waarom dan niet heel vroeg in de ochtend of later op de avond ?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:07

Leonyr schreef:
Bedenk wel dat veel honden het zelf niet aangeven.

Maar dat geldt voor paarden net zo goed, en die worden wel gewoon doorgetraind.

Anoniem

Re: Snappen mensen dit nou echt niet?!(30gr en fietsen met hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:10

Met dit weer wandelen we niet eens met de berner. Beestje heeft het al warm.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:11

Ik fiets wel met de hond, maar dan met de hond in de mand. Ze mag er een klein stukje naast lopen, gewoon los, maar dan fiets ik nog slomer dan wandelaars. :D

Ons hondje is klein, zwart en heeft een dikke vacht. Ze heeft het verschrikkelijk warm en heeft dus ook geen zin om uit te gaan. Daarom fietsen we met haar in de mand naar water toe (of we gaan met de auto). Ook hebben we een vijvertje voor haar gemaakt in de tuin, want ze durft niet in haar zwembadje en ze is bang voor sproeiers. Is het 's avonds afgekoeld, dan komt ze in tubo-modus. :')