Kitten gevonden, iemand tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

Kitten gevonden, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 16:08

Ik ging begin van de middag de paarden van de wei afhalen, toen ik een heel hard gemiauw hoorde.
Ik dacht eerst dat mijn eigen kat ergens vast zat ofzo, maar toen ik verder zocht, vond ik een heel klein katje <3
Onder een ladder bij de schuur van de buurman. Ik heb hem gelijk gepakt en mee naar huis genomen. Nergens liep er een moederpoes rond en ook de buurman wist van niks.

Thuis heb ik de dierenarts gebeld en ben ik daarheen gegaan. Het is een katertje van max 4 weken oud. Ik heb melk meegekregen en pate en brokjes. Verder heeft hij een spuitje gehad om geen longontsteking te krijgen.

Ik heb hem net pate gevoerd met mijn vinger, dat at hij flink. Zelf eet hij nog niet,maar dat moet hij wel kunnen volgens de da.
Melk heb ik met een flesje in zijn mond gedaan, maar dat pakt hij niet echt.

Heeft iemand nog tips hoe ik hem melk kan geven? Of is dat een kwestie van tijd, dat hij even moet wennen en bijkomen?

Ik twijfel ook of ik hem moet terugzetten dat de moeder hem kan komen halen. Het liefst hou ik hem hier, maar misschien heeft hij de moeder meer nodig...Maar dan zal het wel een zwervertje worden en dat wil ik ook niet.

En hoe moet ik het doen qua kattenbak? Daar komt hij nog niet in. Moet ik dan gewoon korrels in een hoekje in de doos leggen?

En ook belangrijk: hoe doe ik het met mijn volwassen kat? Hij is al komen kijken maar is weer naar buiten gegaan. Hij was niet gemeen, wel nieuwsgierig, maar ik vind dat ook wel spannend met zo'n klein katje...

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:11

Kattenbakken heb je ook voor kittens. Die hebben een lagere rand. Terugzetten, ja, kan je doen. Maar straks overleeft dat kleine wezentje het wel niet, want wie zegt dat de moeder hem komt halen?
Met drinken kan je misschien nog heeel eventjes wachten. Is die bang als je hem vastpakt? Want als dat beestje helemaal in de stress zit en niet wil drinken omdat die gewoon bang is om vastgehouden te worden..

En uiteraard willen we een foto! :D

zonnebloem18

Re: Kitten gevonden, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:15

Bel een dierenambulance, een kitten van 4 weken moet opgroeien met andere kittens.
Verder eten kittens meestal niet als ze goede voeding krijgen/kregen van de moeder, hoe beter de melk hoe later ze zelf gaan ten.
Daarnaast is hij het waarschijnlijk ook niet gewend, en die flesjes tja dat kennen ze niet meestal helpt het als je eerst wat melk in het bekkie druppelt.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 16:17

Nee, ik kan hem oppakken, en hij klimt gelijk in mijn nek als ik hem op me pak.
Alleen blaast hij wel als ik met mijn handen in de doos kom, dus ik denk dat hij wel gestressd is.

Ik zal straks effe een foto maken :D
De da vond hem in ieder geval erg mooi qua tekening en bouw, en goed verzorgd door zijn mama :)

Ik ga denk ik vanavond eens bij de buurman in de schuur kijken of er nog meer zitten, hij stinkt naar koeien namelijk :+

@Zonnebloem, hij heeft kittenpate van mijn vinger gegeten :)
Moet hij perse met andere kittens opgroeien? Ik heb wel een volwassen kat...
Laatst bijgewerkt door Marloes_R op 16-07-13 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:18

En anders, inderdaad dierenambulance bellen, of naar een asiel? Daar worden kittens van deze leeftijd altijd wel in een ander nestje geplaatst of in een hokje met nog meerdere kittens zonder moeder. Is bij ons in't asiel ook!
Ben benieuwd naar de foto!
En zal vast moeilijk worden om m weg te doen.. Je hecht je toch gewoon direct aan zo'n schatje