Oude cavia op gewicht houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zam_Cas

Oude cavia op gewicht houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 06:29

Mijn beer wordt eind van het jaar alweer 10 en wordt nu mager. Ik wil hem graag zo goed mogelijk op gewicht houden, maar kan hier niets over vinden.

Wat kan ik hem extra geven om weer wat aan te komen zonder dat het schadelijk is? Hij krijgt extra vitamine c, goede brok, meerdere keren per dag groente en onbeperkt hooi. Zijn harem is ook niet te dik, dus het is geen probleem als zij mee snoepen.

Bedankt alvast

Laura_x_

Re: Oude cavia op gewicht houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:17

Af en toe een handje muesli? Ik heb zelf de muesli van Kasper Faunafood, zit ook extra vitamine C in. Het valt hier in de smaak :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:25

Mijn cavia wordt 5 en sinds een jaar geleidelijk aan, aan het afvallen. Nu geef ik hem ook soms muesli.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:30

Ohja nog een tip, niet te veel gaan geven! Dus niet iedere dag een hele bak vol. Het bevat namelijk flink wat vitamine C en teveel is ook niet goed ;)

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 12:19

Muesli is wel een goed idee, graag zou ik hem elke dag bijvoeren aangezien het echt een oud heertje is :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:28

Hier ook in het bezit van een ouder beertje van rond de 5 jaar, weegt slechts 735 gram terwijl zijn maatje van 1,5 jaar 1230 gram weegt :=

Wij zijn naar de DA geweest en hij is volledig gezond verklaard toen, maar vond het erg naar dat hij zo dunnetjes is.

Muesli is idd een goede, net zoals groentes vermijden waar hij teveel van gaat plassen ( zoals witlof), zodat de voedings stoffen ook echt bij hem blijven.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:31

Laura_x_ schreef:
Ohja nog een tip, niet te veel gaan geven! Dus niet iedere dag een hele bak vol. Het bevat namelijk flink wat vitamine C en teveel is ook niet goed ;)

te veel aan vitamine c wordt gewoon uitgeplast

@ ts..het diertje wordt ouder, dan is het niet heel vreemd dat jij dunner wordt. Mais vinden ze ook erg lekker, gewoon een kolfje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:34

Even van een site geplukt; Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine C?
Een teveel aan vitamine C zal met de urine het lichaam verlaten. Dit heeft een grotere belasting van de nieren tot gevolg. In het verleden werd gedacht dat hierdoor het risico op de vorming van nierstenen groter was, maar dit is nooit bevestigd in onderzoek. Daarnaast heeft vitamine C in grote hoeveelheden een remmend effect op de absorptie van koper en verhoogt het juist de absorptie van ijzer, waardoor er een grotere kans is op een teveel aan ijzer. Een dagelijkse hoeveelheid vanaf 3000 milligram vitamine C kan laxerend werken.

Bron; vitamine-info.nl

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:42

Lasca_1987 schreef:
Even van een site geplukt; Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine C?
Een teveel aan vitamine C zal met de urine het lichaam verlaten. Dit heeft een grotere belasting van de nieren tot gevolg. In het verleden werd gedacht dat hierdoor het risico op de vorming van nierstenen groter was, maar dit is nooit bevestigd in onderzoek. Daarnaast heeft vitamine C in grote hoeveelheden een remmend effect op de absorptie van koper en verhoogt het juist de absorptie van ijzer, waardoor er een grotere kans is op een teveel aan ijzer. Een dagelijkse hoeveelheid vanaf 3000 milligram vitamine C kan laxerend werken.

Bron; vitamine-info.nl

Bedankt voor de onderbouwing op mijn post :j

Kijk, dit bedoelde ik. De nieren moeten extra hard werken dan ;) Ik bedoel ermee te zeggen dat je niet moet gaan overdrijven met vitamine C geven. Cavia's hebben het nodig, dat klopt, maar je moet ze ook niet overladen!

Edit: Hier nog een stukje.

Citaat:
Hoewel een teveel aan vitamine C uitgescheiden wordt via de urine moet men toch oppassen voor een te hoge dosering vitamine C. De nieren worden namelijk teveel belast worden bij het afbreken van het teveel aan vitamine C en het zou ook verantwoordelijk kunnen zijn voor nierweginfecties en blaasproblemen ( bv. blaasgruis)

http://www.kleineknaagdieren.nl/artikel ... /index.php
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 16-07-13 17:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 17:44

Hij krijgt niet teveel vitamine hoor, wil niks teveel geven aangezien het schadelijk is. Hij is zo mager maar zijn geest is zo helder, vandaar dat ik hem een oppepper wil geven :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:46

Dat zeg ik niet.. Ik bedoel dat, als je hem elke dag muesli zou geven, hij dan teveel vitamine C zou binnenkrijgen ;)

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 17:49

O, sorry ik dacht dat je reageerde op het stukje waarin ik schreef dat hij extra vitamine c krijgt. Elke dag muesli is niet goed toch? Maïs lust hij trouwens niet, dat is wel een goede dikmaker maar helaas

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:54

Wat goede dik makers zijn zijn bananen en havermout beide zijn hier ook favorieten.
banaan in zn geheel wassen en dan in partjes schil eten ze ook

Havermout kan je weken met water of ongeweekt geven

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 18:14

Schil eten ze ook? Serieus? Tjonge, het zijn echt gft kliko's. Havermout kun je gewoon bij de supermarkt halen? Bepaald merk of de eerste de beste?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:19

Ja die vinden ze juist het lekkerste.
Havermout inderdaad zo bij de super ik zou voor de goedkoopste gaan wij hebben eigen merk van de coop

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 18:22

Ik ga de gegeven tips uitproberen, wil nog lang van hem kunnen genieten!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:25

Banaan gaf ik ook aan mijn oudere beer die niet goed meer wilde eten. :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:50

Ik heb wel eens havermout gegeven aan een cavia die zijn ondertanden niet meer had. Vervelende was dat mijn beer het niet lekker vond, en de rest van de dames wel :+ en anders zou ik wortel geven.

Je beer heeft wel echt een mooie leeftijd! Ik had graag gewild dat mijn cavia's zo oud werden.. De gemiddelde leeftijd hier is 6 jaar. Wel eentje gehad die bijna 8 jaar is geworden. En nu eentje die 6 jaar is, ik hoop dat ze nog een tijdje meegaat. Ze is zo vreselijk lief.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:55

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 05:38

Bedankt allemaal! Ja, hij heeft een geweldige leeftijd en is echt mijn lieveling. Hij is echt zo ontzettend tam! De beer waar hij eerst mee samen zat heb ik op 11 jarige leeftijd in moeten laten slapen. Nu zit hij bij zijn jonge dames van 5.

Straks even wat inkopen doen!

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 05:59

Karin je kan hem ook brinta geven aangemaakt met wat water of geitenmelk.
Ik ben jaloers op je hoor met je caaf van 10 jaar !

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 06:14

karin84 schreef:
O, sorry ik dacht dat je reageerde op het stukje waarin ik schreef dat hij extra vitamine c krijgt. Elke dag muesli is niet goed toch? Maïs lust hij trouwens niet, dat is wel een goede dikmaker maar helaas

Nee, klopt :) Dan overlaadt je hem als het ware met vitamine C. Jammer dat hij geen mais lust, maar je hebt hier al veel tips gekregen ;)

10 jaar is een ontzettend mooie leeftijd voor een cavia, chapeau :j

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 06:41

Bedankt voor alle lieve reacties. Brinta geven zoek weleens aan jonge cavia's toch? Werken erwtenvlokken ook? De vindt hij erg lekker!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:54

Stomme vraag misschien... Maar wat voor muesli?

Gewone muesli?

Als in zoiets:

Afbeelding

Of hele speciale oid?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:44