Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 09:07

Ik heb nu ruim 3 jaar van mijn ratje mogen genieten maar hij is helemaal op. Oud en versleten en helaas geeft zijn lichaam het niet genoeg op om rustig in te slapen in zijn matje. Tja, echt een k*tmoment maar dan moet hij maar geholpen worden.

Nu heb ik enkele jaren terug ook zo'n moment gehad, en ik wist dat ik op behoorlijke prijzen kon rekenen. Ik denk, ik bel eventjes rond. Ik heb met 2 dierenartsen in de buurt gebeld, en jawel.
50 euro!
Nou heb ik best wel wat over voor een huisdier hoor, maar dit komt er op neer dat ik extra zou moeten gaan lenen van DUO om mijn ratje in te laten slapen en nog te kunnen eten de komende maand.

Goed, geen man over boord, we wonen aan de grens met België, daar is het meestal wel goedkoper. Even bellen, 44 euro -O-

Nu heb ik connecties met een dierenarts die al met pensioen is en ook vaak wel aan euthasaat kan komen en die ga ik nu maar even proberen te bereiken want die kan het bijna gratis(spul in hoeveelheden voor een rat schijnt een euro of 5 te kosten).

Maar hemeltje, ik vond het altijd belachelijk dat mensen hun huisdieren in het bos los lieten en dergelijke. Die mensen snap ik nu een beetje beter, met deze prijzen is de grens om een dier waar je niet echt aan gehecht bent thuis aan het einde te helpen ook erg laag.

Wat vinden jullie hier nu van? Ik snap dat een dierenarts kosten maakt, je betaalt ten slotte wel voor de 5 minuten dat hij met je dier bezig is en voor het spuitje en middeltje en dat is logisch. Maar zoveel? Of woon ik nou toch echt in de verkeerde regio?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:10

Je betaalt natuurlijk ook het loon van de dierenarts. Ik vind zelf 50 euro niet veel om een dier netjes uit zijn lijden te verlossen. En mensen die hun dieren loslaten in het bos snap ik al helemaal niet, er zijn legio mogelijkheden, waaronder een betalingsregeling met de dierenarts.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:12

Mja, als ik dan echt mij dierbare beestje zou willen laten inslapen, dan zou ik die 44 euro er wel voor over hebben... Los van het feit dat je het over een arts hebt, die op dat moment voor jou aan het werk is...

Trek daar de kosten voor de injectie vanaf, de btw, pandkosten etc. dan staat die arts evengoed voor weinig te werken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:13

ik vind 50 euro voor een ratje ook behoorlijk veel. Zeker als je bedenkt dat een nieuw ratje maar 2.5 euro kost, voor die prijs heb je 40 nieuwe ratjes. (wat niet zegt dat ik het niet zou doen voor mijn huisdier als het zo ver is, maar het is wel behoorlijk duur.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:14

Wat hebben de aanschafkosten van een dier met de dierenartskosten te maken :? ?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:14

Als je geen 50 euro overhoudt in de maand zou je niet aan huisdieren moeten beginnen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:15

Duhelo schreef:
ik vind 50 euro voor een ratje ook behoorlijk veel. Zeker als je bedenkt dat een nieuw ratje maar 2.5 euro kost, voor die prijs heb je 40 nieuwe ratjes. (wat niet zegt dat ik het niet zou doen voor mijn huisdier als het zo ver is, maar het is wel behoorlijk duur.

Tja... je shetlandpony naar de tandarts sturen kost ook meer dan dat hij je waarschijnlijk ooit gekost heeft, maar het moet toch gebeuren... Zo is het leven... Als je er geen geld aan uit wilt geven, moet je met een hamer op zijn kop slaan 8)7 . Dan is het ook over.

Ik begrijp best wel dat als je weinig te besteden hebt, dat het een hoop geld kan zijn, maar uitgaande van het feit dat je over medische handelingen spreekt, vind ik het wel meevallen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:15

Jeetje wat een geld. Nou dan zou ik maar wachten tot hij uit zichzelf inslaapt. Het is niet anders.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:18

Een paar jaar terug heb ik mijn cavia in laten slapen.
Was toen volgens mij rond de 30/40 kwijt.
Ik wil dieren en dieren kosten geld, ik vind dan ook dat de eigenaar ervoor moet zorgen dat het dier uit zijn lijden wordt verlost.
Ik kan geen dier doden door bijv. zijn nek te breken, dan maar de dierenarts.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:18

Als je die 44 euro uit wilt en kunt geven is het, gezien het feit dat die arts voor jou bezig is nadat hij een jarenlange opleiding heeft genoten en het beestje dus vakkundig uit zijn lijden verlost met de daartoe gebruikelijke middelen, niet een heel raar bedrag. 90 euro daarentegen klinkt als best veel voor zo´n relatief kleine handeling.
44 euro voor iemand die het niet heeft is gewoon veel. Dan wordt het aantrekkelijker om naar goedkopere alternatieven te zoeken die niet zo heel regulier zijn maar wel afdoende...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:19

Maflinger_S schreef:
44 euro voor iemand die het niet heeft is gewoon veel. Dan wordt het aantrekkelijker om naar goedkopere alternatieven te zoeken die niet zo heel regulier zijn maar wel afdoende...

... rattengif >;)

HorseTopShop

€ 44,- is een hoop geld. Maar als je kijkt wat een werk en materiaal erin gaat zitten....
Ik ken ook echt niemand die kleindieren in laten slapen. Om mij heen doet iedereen het zelf. Niet dat ik het zou kunnen hoor.

Junia

Ja het is duur, maar wel normaal. De dierenarts werkt nu eenmaal niet voor niets.

Ik vind dat mensen daar beter over geinformeerd moeten worden als ze een ratje/hamstertje o.i.d. kopen. Het diertje is goedkoop om aan te schaffen en redelijk goedkoop om te onderhouden, dus je ziet vaak dat mensen met weinig geld ze kopen en vervolgens het spuitje niet kunnen betalen, of de operatie om een tumor te laten verwijderen. Dat veroorzaakt veel onnodig dierenleed.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:20

Mijn ratjes zijn ook een natuurlijke dood gestorven mede om die reden.

Er zijn ook mensen die er zelf een snel einde aan maken, maar dat zou ik niet durven. Zou ook niet weten hoe. Bij de universiteit (voor onderzoek) onthoofden ze muizen gewoon met een schaar, maar voor ratten hebben ze een speciale guillotine.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:21

Als je het zelf kan..... In een kussensloop en hard tegen de badkamermuur slaan... Ik kan het niet, maar schijnt humaan te zijn en veel toegepast door reptielhouders voor hun voedelratten..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:22

HorseTopShop schreef:
€ 44,- is een hoop geld. Maar als je kijkt wat een werk en materiaal erin gaat zitten....
Ik ken ook echt niemand die kleindieren in laten slapen. Om mij heen doet iedereen het zelf. Niet dat ik het zou kunnen hoor.

Ik heb meestal het 'geluk' gehad dat ze zelf rustig in hun vertrouwde omgeving doodgingen. Maar ik heb ook wel eens een cavia moeten laten inslapen, heeft mij 50 euro gekost, ja best veel geld, maar een lijdensweg kunnen besparen is imo onbetaalbaar :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:22

Sorry maar wat een asociale prijzen. Hier in de buurt betaal ik 15 á 20 euro, en dat vind ik eigenlijk al duur (niet dat ik het er niet voor over heb, maar voor een handeling van een paar seconden die feitelijk gezien niet veel kost, vind ik het geldklopperij).

Inslapen met ether schijnt een goedkoop alternatief te zijn. Ik heb het zelf nooit gedaan, zou het niet eens kunnen. Maar wellicht is het een alternatief voor je.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:23

_San87_ schreef:
HorseTopShop schreef:

Ik heb meestal het 'geluk' gehad dat ze zelf rustig in hun vertrouwde omgeving doodgingen. Maar ik heb ook wel eens een cavia moeten laten inslapen, heeft mij 50 euro gekost, ja best veel geld, maar een lijdensweg kunnen besparen is imo onbetaalbaar :).

+1

Mariska_28 schreef:
Als je het zelf kan..... In een kussensloop en hard tegen de badkamermuur slaan... Ik kan het niet, maar schijnt humaan te zijn en veel toegepast door reptielhouders voor hun voedelratten..

OMG echt waar? Dat zou ik mijzelf nooit vergeven als ik het op die manier zou doen :P

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 09:24

Mijn moeder heeft altijd als dierenartsassistente gewerkt en die schrok van de kosten, de dierenarts die met pensioen is schrok 2 jaar geleden ook al toen het nog 35 euro was. Ik wil hem best een lijdensweg besparen hoor, maar voor 5 minuten werk en 7 euro materiaal vind ik het nogal wat.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:24

ik heb hier 12 cavia's zitten..
ik zou het echt niet kunnen om ze zelf uit hun lijden te verlossen :n (zou niet eens weten hoe :+ )

Als de tijd daar is zal ik toch ook naar een DA moeten gaan want laten lijden is nog veel erger en zou ik niet over mijn hart kunnen krijgen...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:25

TS, waarom zoek je niet iemand die bijvoorbeeld de nek om kan draaien? Voor ons is de gedachte van de manier waarop rot, maar het diertje is wel uit zijn lijden verlost.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:26

Suelza schreef:
Duhelo schreef:

Tja... je shetlandpony naar de tandarts sturen kost ook meer dan dat hij je waarschijnlijk ooit gekost heeft, maar het moet toch gebeuren... Zo is het leven... Als je er geen geld aan uit wilt geven, moet je met een hamer op zijn kop slaan 8)7 . Dan is het ook over.

Ik begrijp best wel dat als je weinig te besteden hebt, dat het een hoop geld kan zijn, maar uitgaande van het feit dat je over medische handelingen spreekt, vind ik het wel meevallen...

_San87_ schreef:
Wat hebben de aanschafkosten van een dier met de dierenartskosten te maken :? ?

Wij als dierenliefhebbers zullen die prijs wel overhebben voor "maar" een rat.
Maar de mensen die niet écht liefhebber zijn, maar een rat kochten voor de kinderen, of in een opwelling, denk je dat die 50 euro over hebben voor een dier van 2.5 euro? Die redeneren op de manier dat ik beschreef, waarom 50 euro uitgeven, in de winkel kun je er 40 nieuwe voor kopen in de plaats. Met als gevolg dat er veel dieren ofwel uitgezet worden, ofwel dan liggen te creperen omdat de eigenaar er geen geld voor wil uitgeven (ts: dit is niet persoonlijk bedoeld, niet willen bij niet kunnen is nog een groot verschil ;) ) maar het dan ook niet op een andere manier durft op te lossen. Als de dierenartskosten voor zoiets toegankelijker zou zijn, zouden meer mensen hun dier kunnen laten inslapen, en zou er al weer een deel leed gespaard worden ...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:26

Ik heb jaar of 2 mijn degoe in laten slapen en was toen 25 euro ofzo kwijt. Dat viel mij echt reuze mee. Stond ook 5 minuten later weer buiten. Sommige dierenartsen maken er een hele heisa van. Tot stilte kamer met rustige muziek aan toe. Ja, daar betaal je óók voor. Ik wil mijn beestje gewoon een prik laten geven zodat hij inslaapt en dan mag hij de vriezer in om afgevoerd te worden.

Methode kussensloop werkt ook echter kan ik dat dus ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:30

Wat naar dat je ratje op is, sterkte ermee! :(:)
Zelf heb ik vorig jaar ook een ratje laten inslapen, hoe duur dat was weet ik niet meer. Wel dat de medicijnen erg duur waren en alleen een consult is al 30 euro... En omdat ik er 2 heb wou ik de ander ook controleren, dat was dan geloof ik 25 euro. Maar dit heb ik ook betaald voor 2 ratten om simpel een talgbultje die verstopt was uit te laten knijpen.. En dan nog kosten van antibiotica en nog iets anders... Dat andere was gelukkig maar 2 euro.
Het is jammer dat het zo duur is, ik denk dat er dierenleed kan worden bespaard als het wat goedkoper wordt.. Maar dat is net zoals de dierenwinkel vs. rattery. De dierenwinkel is goedkoop in aanschaf, maar een rattery niet echt. En dat is te begrijpen natuurlijk. De dierenwinkel koopt veel in en steekt minder liefde in het grootbrengen van de rittens dan een rattery.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:32

Junia schreef:
Ja het is duur, maar wel normaal. De dierenarts werkt nu eenmaal niet voor niets.

Ik vind dat mensen daar beter over geinformeerd moeten worden als ze een ratje/hamstertje o.i.d. kopen. Het diertje is goedkoop om aan te schaffen en redelijk goedkoop om te onderhouden, dus je ziet vaak dat mensen met weinig geld ze kopen en vervolgens het spuitje niet kunnen betalen, of de operatie om een tumor te laten verwijderen. Dat veroorzaakt veel onnodig dierenleed.

Dit is wel zo, maar hoeveel mensen leggen niet wat rattengif onder een dakpan of in hun schuurtje. Dat veroorzaakt toch veel meer dierenleed? De binnenkant lost dan helemaal op. Lijkt me ook geen pretje. Een rattenval ook, die klapt wel dicht, maar hoe vaak hoor ik hier op de buurt het verhaal dat er een grote plas bloed lag, maar geen rat meer te zien was. Die leefde dus nog en heeft zich teruggetrokken naar zijn hol. Ook niet echt prettig....

Ik ben het met je eens dat mensen meer geïnformeerd moeten worden over de aanschaf van dieren, en de uiteindelijke kosten, maar ik zou persoonlijk nooit bij mijn konijn of cavia een tumor laten verwijderen. Dan heb ik liever dat het beestje een goed leven heeft gehad en gaat, en dan weer een nieuw beestje aanschaffen. Er zijn op marktplaats 1000en konijntjes te koop waarvan een groot deel gewoon vrijgelaten of opgegeten wordt als ze niet worden verkocht...