Moeilijke keuze.. Katten houden of wegdoen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Moeilijke keuze.. Katten houden of wegdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 11:15

Ten eerste denk ik toch al dat ik weet wat ik ga doen.. (Houden.. Kan zo moeilijk afstand nemen.. :n )
Maar wil toch graag jullie advies.
Hier komt het verhaal.

4 jaar geleden kreeg ik ineens voor mijn verjaardag een kitten van een toenmalige vriend. Ik heb noooooit wat met katten gehad, en dacht ook echt: Wat moet IK met een kat?! Ik wou sws eigenlijk geen huisdier.. Maar hij zag er toch echt wel te schattig uit om te weigeren.
Maar deze kat brak in zn kittentijd echt ontzettend veel af, en ik dacht dat hij een vriendje nodig had, dus ik had er toen een kitten bij gekocht.
En het hielp! De oudste werd ontzettend braaf.
Nu 4 jaar later zijn ze de dikste vriendjes, en ik ben echt helemaal gek op ze geworden! <3 (Wie had dat gedacht haha)

Maar nu het probleem:

Al vrij snel nadat ik beide katten had, kwam ik erachter dat ik allergisch was voor katten. (Bloedtest via HA omdat mij niks hielp tegen 'hooikoorts' wat ik dus dacht) Maar nee dus.. Ik had een kattenallergie. Nou dat was lekker dan.. 2 katten in huis en een kattenallergie.. Maar zolang hij bij niesen en rode ogen bleef vond ik het prima. tabletje erin, en gaan :D

Maar nu merk ik dat ik de laatste tijd begin te 'piepen' tijdens hard lachen, of soms zelfs tijdens rustig ademen in bed. En dit vind ik dan niet zo fijn..
Dus dat is punt 1, en 2 is:
Ik merk dat de oudste kat echt heel graag naar buiten wil.. Maar dat kan hier echt niet.. (Drukke straat en kattenhaters) Dus hij mag van mij wel in de tuin, maar dan blijf ik er bij.
Maar ik voel echt dat hij meer wil.. Lekker wil rond rennen buiten etc. Hij miauwt soms de hele dag voor de deur.. :(:)
Dus zou een boerderij o.i.d. niet veel beter/leuker voor hem zijn? Dan 24u per dag hier binnen zitten?

Dus nu denk ik bij mezelf: Is het wel verstandig en eerlijk tegenover de katten om ze te houden?
Ten eerste voor mijn eigen gezondheid.. En ten tweede, voor de oudste kat die graag naar buiten wil, maar wat hier niet kan.
De jongste heeft hier niet zo'n behoefte aan. Maar die is ook ontzettend bang voor alles en iedereen. Zo bang zelfs, dat ik denk dat als ik die ooit weg zou doen, het niet goed komt. Hij is hier eindelijk gewend, maar voor de rest ontzettend bang voor bijna iedereen. Alleen mij vertrouwd hij voor 80% .

Wat zouden jullie doen? Ik ben echt alleen bang, dat ik echt geen afstand kan nemen.. Ze zijn zo grappig en lief haha.. Maarja.. Telt dat meer dan de andere 2 punten??..

Wat vinden jullie?

Mioux

Re: Moeilijke keuze.. Katten houden of wegdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:22

Is het geen idee om de oudere kat een nieuw baasje te zoeken zoals bv op een boerderij? en dan de jongste te houden... als een kat eenmaal buiten wil zijn dan is het vaak lastig die binnen te houden op ten duur of alleen in een tuin... Als je jongere kat op ten duur niet alleen wil zijn kan je altijd kijken voor een kat erbij eentje die niet dominant is en binnen gewend is en zo?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:23

Ik zou eerst alles proberen doen om die allergie onder controle te krijgen. Ik heb al goede ervaringen gehoord van het desensibiliseren, maar ook van accupunctuur heb ik al heel goede dingen gehoord. Een collega die ik vroeger had met gluten intelorantie kon na enkele accupunctuur beurten weer rustig opbouwen. Mischien de moeite om het eens te proberen.

Als de klachten echt aanhouden ga je mischien toch moeten zoeken naar een nieuw gezin, want je kunt moeilijk je eigen gezondheid verwaarlozen om je katten te beschermen :(:)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:23

heb je ruimte voor een katternren?
dan kunnen ze veilig naar buiten en heb jij rust :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:28

Kattenren is inderdaad een goed idee. En zorg ook voor voldoende speelmogelijkheden en uitdagingen binnenshuis.

Voor je allergie zul je misschien eens kritisch moeten kijken naar de ruimtes waar ze mogen komen en een deel van je huis katvrij maken.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:39

Overigens ts... mijn mams heb ook een kattenallergie, daar is ook aangeraden om in de slaap kamer de katten niet toe te laten zodat je snachts goed kan slapen en ademhalen, misschien scheeld dat ook een stuk... een katten ren is ook idd een optie, alleen zul je op ten duur moeten kijken of je kat er genoegen mee neemt... hier moest ik helaas mijn noorse boskat wegdoen naar een ander gezin, omdat in deze buurt de kattenhaters ook gruwelijk gemeen zijn en katten zijn hier al vaak vergiftigd :/

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 12:38

Mijn slaapkamer is sinds een jaar kattenvrij, net zoals mijn badkamer en wc. Maar nog meer ruimtes afsluiten vind ik ook zielig.. Heb al niet een mega groot huis helaas. (klein 1 gezinswoningentje)
Een kattenren is geen optie helaas.
Medicijnen heb ik al heel veel geprobeerd. Maar ik merk dus dat het de laatste tijd steeds ietsje erger word. (Wel heel geleidelijk, maar het word wel erger.)

Maar hoe vind je een goed nieuw baasje? En wanneer hak je de knoop door?? Pff moeilijk hoor.. Ben bang dat ik ze echt gigantisch ga missen.. :(

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:40

De knoop doorhakken is altijd moeilijk! zeker als je er zo gek op bent, maar vaak is de gedachte van "ik kies voor het beestje het beste" toch wel weer rustgevend! Een goed huisje is altijd een vraag, maar als je gevoel goed is is het vaak ook goed. Ik denk als je iemand zoekt met een Boerderij of een grote tuin aan niet te drukke weg dat je kat t misschien wel enorm naar de zin gaat hebben! Je kan dan altijd kijken wil ik ze beide erheen doen, of eerst proberen als je er 1 houdt of het beter gaat met je gezondheid...Dieren wegdoen is nooit leuk... maar je moet ook aan je eigen gezondheid denken...