Hoe vaak met 2 jarige hond fietsen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

grietje14

Hoe vaak met 2 jarige hond fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 11:01

Hallo,

Ik heb ff een vraagje over een 2 jarige hond en fietsen.
Ik laat nu een hond uit als vakantiebaantje, het is een Belgische herder en ze is nu 2 jaar.
Fietsen met haar mag nu ook, maar ik vraag me nu af hoe vaak.
Moet haar 3x per dag uitlaten, wat ik nu doe is 2x wandelen en 1x per dag dan fietsen en beetje wandelen.
Ik fiets niet heel lang met haar, tis ook voor haar puur om energie kwijt te raken want ze is een heel energieke hond.
Altijd als ik met haar fiets is het nooit meer dan een kilometer en mag ze ff vliegen. Maar ik vraag me dus af hoe vaak ik dit kan doen
zonder dat het haar beschadigt. Ik denk dat zo 1x per dag wel goed is, maar wou toch ff vragen.

xxxjes

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:08

Ik ging meestal om de dag fietsen met mijn hond, maar dan wel een stuk verder dan 1 km hoor. Meestal toch zeker wel 5 km, soms nog wat langer.
Wel belangrijk dat je zoiets natuurlijk langzaam opbouwt, dan is het juist heel goed voor de hond. Wij zijn uiteraard ook niet direct begonnen met 5 km. Uiteindelijk moest ze een examen afleggen van ±20 km (wel met 2 pauzes natuurlijk) naast de fiets, dat heeft ze zonder problemen uitgelopen.

Ik zou de hond alleen niet laten "vliegen" aan de fiets :n gewoon meedraven naast de fiets is een stuk beter, daar bouw je juist mooi spieren mee op :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:12

Gaat de eigenaar dat ook met haar doen??
Persoonlijk zou ik anders niet iedere dag met haar gaan fietsen voor een paar weekjes, wanneer dat daarna niet meer met haar gedaan wordt!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 11:15

Thanks voor je advies : )
Nee idd, dat vliegen is eigenlijk ook puur voor de energie. Ze is heeft altijd veel energie en een druk karakter. Ik laat haar ook altijd draven. En ik zorg ook altijd voor een goede cooling down, na het rennen. Dan laat ik haar weer een stuk wandelen.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 11:18

Kentaro@ Eigenaar fietst ook altijd met haar. Weet niet precies hoe vaak.
Moet nu gaan trouwens, ik beantwoord de andere berichtjes later weer.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:21

Dag Grietje,
Hoe vaak je kan doen weet ik niet, maar denk aan een paar dingen:
boven de 20 graden niet fietsen met de hond hoor, da's veel te warm en kunnen ze echt last van hebben.
En je laat haar even "vliegen" daar moet je ook beetje mee oppassen. Onze hond deed dat ook uit enthousiasme en dat kregen we er ook niet uit, maar die liep zijn hele voetzolen er stuk mee, echt de blaren op de kussentjes....duurt zo weer paar weken voor dat dat geheeld is.

Wil je de hond moe maken op een rustige manier denk dan eens aan speur/zoek spelletjes, omdat ze hun hersens en neus moeten gebruiken, worden ze echt super moe. Zoals Kentauro zegt, als de eigenaar verder niet gaat fietsen is zoeken/speuren misschien een beter alternatief waar elke hond veel plezier aan beleeft. Op internet/boekjes is wel te vinden hoe je eenvoudig kunt beginnen.
Wel leuk dat je iets bedenkt voor hem om lekker even bezig te zijn en energie te verbruiken!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:28

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 18:38

Natasja@ Bedankt voor je advies!
Boven 20 graden is inderdaad veel te warm. Oei die blaren dat moet inderdaad niet. Goed dat je me daar op attendeert, dacht ik eerst zelf ff niet aan.
Hoe doen jullie dat dan nu met dat vliegen?

Spelletjes is ook een leuk idee inderdaad. Ja idd precies, maar eigenaar fietst ook wel, dus wat dat betreft kan het wel :P
Dankjewel :) Haha dat mag ook wel echt bij haar, ze trekt soms behoorlijk. Maar dat is puur omdat ze zoveel energie heeft, want als ik dan een stuk met haar gerend heb luistert ze weer goed. En mijn eigen energie heeft natuurlijk ook invloed op haar. We vinden soms hele rustige momenten dat de lijn gewoon slapt hangt tijdens het lopen. Je eigen energie heeft veel invloed, hihi ben van de spiri kant :P
Miryamk@ Bedankt voor het schema!