Wedstrijdduif voor ons huis....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Wedstrijdduif voor ons huis....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 07:33

Er zit al een paar dagen een wedstrijdduif voor ons huis. Althans, ik neem aan dat het een wedstrijdduif is. Je kan hem ook zo pakken.

Ik heb eerder een duif met 2 ringen gevonden. Die was gewond. Aan de hand van het nummer op de ringen, kon ik zo de eigenaar opsporen. Deze wilde de duif niet meer terug. Ik moest zijn nek maar omdraaien.
Ik heb de duif toen naar een vrouw gebracht die er veel verstand van heeft. Ze heeft hem weer "opgelapt" en voor zover ik weet leeft hij nu nog :)

De duif die hier nu zit, ziet er niet gewond uit. Ik heb hem goed bekeken en daarna weer los gelaten.
Hij heeft 2 ringen. Een rode en een blauwe.

Wat kan ik nou het beste doen? Rusten die beestjes zo lang uit of zal er toch wat aan de hand zijn?
Eigenaar opsporen? Weer naar die vrouw brengen? Of kan ik hem beter lekker laten zitten?
Ik heb er weinig verstand van, maar als die beestjes enige dagen nodig hebben om uit te rusten, kan ik beter niks doen lijkt mij.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:37

Ik zou hem laten zitten. Bij ons zitten er ook regelmatig die even bij moeten komen. Beste is om ze niet te voeren want dan heb je kans dat ze blijven. Vaak wil een eigenaar de duif niet terug omdat hij dan niet goed genoeg is. Ik zou nog even laten zitten en als die er volgende week nog zit zou je hem als nog naar de vrouw kunnen brengen.

HorseTopShop

Re: Wedstrijdduif voor ons huis....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 07:38

Ja zie je... Dat dacht ik al.

Voeren zal ik niet doen. :)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:39

je kan in ieder geval de eigenaar opsporen en die even bellen. voor eht zelfde geld is hij juist heel blij dat z'n duif gevonden is (hebben wij een keer gehad, hadden duif gevonden, eigenaar opgespoord en die wou hem erg graag terug, toen we daar dezelfde avond langsgingen had die taart gehaald, een grote bos bloemen en hij stond erop dat hij de benzine+iets extra betaalde, bleek de duif een van zijn prijsduiven te zijn :+)
als de eigenaar hem niet terug wil hebben zou ik even naar die vrouw bellen om te vragen of je hem langs moet brengen of dat hij het zelf wel red (ivm eten en conditie ed.)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:41

Een paar dagen is wel al vrij lang, heeft hij wel water kunnen vinden bij jullie in de buurt? Het is erg droog, misschien is ie wat uitgedroogd.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 07:44

Ik heb de nummers daarnet opgeschreven. Ik zal de eigenaar even achterhalen.
Wat lief joh. Dus er is kans dat ze hem toch graag terug willen :)

@8nnemiek: Vandaag is dag 3. Dinsdag heb ik hem voor het eerste gespot. Toen viel me al op dat ik veel te dichtbij kon komen. Maar nog geen actie ondernomen.
Nu ging het me toch te lang duren naar mijn idee.

Water is er genoeg in de buurt, maar niet op de plek waar ik hem steeds zie. Nu werk ik ook veel dus het kan goed zijn dat hij hier natuurlijk niet de hele dag zit.
Ik zal een schaaltje water in de tuin zetten. kan hij er makkelijk bij als het nodig is :)

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:47

De kans zit er wel in dat als je de eigenaar op de hoogte stel hij de duif ook de nek omdraait als je hem terug brengt. Dan is de duif niet snel genoeg terug thuis gekomen en hoeft hij hem niet. Ik werk in een dierenwinkel die ook veel doet met duivensport. En als je die duivenmelkers hoort praten over als er een duif te laat thuis komt. Is de duif denk ik beter af bij de vrouw waar je eerder een duif hebt gebracht.
Ik zou het ook even aankijken of hij zelf terug gaat. Je zou ook even contact met de duivenmelker kunnen opnemen. En als hij niet vriendelijk overkomt mbt het welzijn van de duif kan je hem altijd nog naar die vrouw brengen en dan zeggen tegen de duivenmelker dat de duif weg is gevlogen.
Laatst bijgewerkt door Dragon16 op 11-07-13 07:49, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 07:49

Ik zou het verschrikkelijk vinden als dat zou gebeuren. Hij zal dan niet goed genoeg voor de sport zijn, maar kan nog een prima leven hebben bij iemand anders :)
Ik ga vanmiddag even bellen :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:02

Ik vang al jaren duiven op die uitgeput zijn, zet ze 3 dagen in de schuur met water en goed voer en dan laat ik ze weer los. Ik bel ook altijd de eigenaar even dat ik ze hier heb zitten, heb in al die jaren (15 jaar en zo'n 50 duiven) pas 1 eigenaar gehad die hem niet terug wilde. Ik heb ze zelfs uit engeland en frankrijk opgevangen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:06

Wat cool Caira!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 08:07

Ik geef hem tot vanmiddag de kans. Als hij er vanmiddag nog zit, vang ik hem en zet ik hem in de schuur. Kunnen de honden er ook niet bij :)
Dan bel ik de eigenaar en eventueel die vrouw die ze opvangt.

Ik hou jullie op de hoogte :)

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:12

Waarschijnlijk is hij de weg kwijt geraakt, en misschien komt hij wel nooit meer uit zichzelf thuis...

Edit, als er nieuwe vluchten zijn, vliegen dit soort duiven ook vaak mee met bestaande groepen, en komt hij bij een nieuwe duivenmelker terecht :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:21

de reden dat hij bij jou zit is omdat hij uitgeput is en honger heeft, voer hem dan in elk geval.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:23

Toevallig ontdekte we een paar dagen geleden een duif in de keuken! Toen hij/zij ons in de gaten had vloog hij tegen het raam, daarna besefte hij dat dat geen zin had :') dus we hebben hem buiten in de lucht gegooid en is hij weggevlogen... en landde bij de buurman :') Nu is hij volgens mij wel verder gevlogen :D

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 08:23

Weet je het zeker? Hij heeft i.i.g. geen volle krop (krob, hoe schrijf je dat?)
Ik heb alleen gemengd graan en legkorrel voor kippen in huis. Voldoet dat?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:29

Gemengd graan voldoet prima. Als je hem oppakt zul je ws wel voelen dat zijn voorste bot uitsteekt. Wedstrijdduiven worden schraal gehouden en hebben dus weinig reserves.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:34

3 dagen is erg lang wat water en voer en contact opnemen

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:42

Hier kun je het nummer invullen van de duif en krijg je het telefoonnummer van de eigenaar
http://www.npoveenendaal.nl/

Sommige willen hem dan idd niet terug maar sommige komen van heinde en verre om hun duif op te halen.
Laatst ook een duif uit Drenthe, man kwam hem meteen ophalen, was ruim 2uur rijden! :)
Met deze hitte is het niet raar dat een duif even moet uitrusten dus groot kans dat zijn eigenaar daar begrip voor heeft.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 15:02

De duif is zojuist opgehaald door de eigenaresse. Ze woont hier niet eens ver vandaan.

Ze was de duif inderdaad al een paar dagen "kwijt" en is heel blij dat ze hem weer terug heeft.

Eind goed, al goed.:)

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:08

Ik was even meelezen! Fijn dat die weer terug is!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:12

Duiven worden de nek omgedraaid als ze thuis komen nadat de eigenaar is gebeld dat de duif paar dagen lang niet gevlogen heeft en ergens is blijven hangen. Je kan beter niet bellen, dan heeft de duif meer kans op overleven.
Kan natuurlijk een uitzondering bij zitten dat de eigenaar het dier wel wilt houden, maar over het algemeen is het een harde wereld.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:17

wat een toeval ; ik heb ook een wedstrijd duif. een belg. was bij de franse grens losgelaten, vloog een land te ver :') door, en zit nu bij mij. ook de eigenaar achterhaald, en die wilde m ook niet. dus bij laten komen in het kippenhok. stok voor m gemaakt,paar weken binnengehouden en nu heeft ie een uitvliegluik...
en hij vliegt me overal achterna :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 15:24

Ik geloof niet dat ze hem de nek om gaat draaien. Ze was echt heel blij dat hij weer terecht was. :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:59

zij mss niet,maar het merendeel wel. dat , of de poelier..

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:10

Wij zitten hier achteraf en hier zitten ze ook vaak.
Hetzelfde wat jij zei: ik heb toen gebeld en die man zei ook: draai hem maar zijn nek om.