Ervaringen brok met hoog vleespercentage (kat)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Ervaringen brok met hoog vleespercentage (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 07:52

Ik voer momenteel Orijen, maar mijn ene kat is regelmatig aan de diarree. Ik heb wat zitten lezen en het kan wel eens van dit voer zijn.
Ze heeft het voor ik dit ging voeren nooit gehad, dus klinkt logisch.
Ik ben dus aan het rondkijken voor ander voer, maar er is zoveel... Royal Canin deed het goed, maar ik wil ze liever op hoger percentage vlees hebben, zonder toevoegingen die ze niet nodig hebben.

Welke brok met hoog vleespercentage voeren jullie? Welke ervaringen hebben jullie met welk merk, zowel positief als negatief?

En voor er opmerkingen komen: vers is geen optie vanwege blaasgruis van mijn kater.
Ik heb altijd vers gevoerd, maar hij ontwikkelde blaasgruis op calcium, dus ben noodgedwongen weer op brok gegaan. Dit gaat goed, dus dat blijft ook zo :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:56

Ik voer al een aantal jaar Applaws brokjes en tot nu toe eet de kat het goed is is hij gezond. Mijn kat heeft suikerziekte dus een brok met veel vlees en daardoor zeer weinig koolhydraten is belangrijk.

Bijkomende voordeel is dat het iets goedkoper was dan Orijen. Mijn kat vind de Applaws ook lekkerder. Andere optie is Acana en volgens mij ook Taste of the wild. Op zooplus hebben ze een best uigebreid assortiment.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 10-07-13 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:57

Wij voeren ook Orijen, Applauws en andere graanvrije brokken.
1 poes kan hier niet op en heeft dan diaree, dit blijft zo, zo lang je deze brokken met hoog eiwitgehalte voert. je kunt eerst eens proberen met ontwormen, 5 dagen panacure.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:58

cosma granenvrije brok gaat er hier goed in, alsook de taste of the wild :)

Eleionomae

Re: Ervaringen brok met hoog vleespercentage (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:13

Ik ben overgestapt van rc naar nutram. Op aanraden vd man uit de dierenwinkel. Je kunt t Nog niet overal krijgen maar mijn kat doet het er echt top op. Ze had toen ik haar kreeg een soort roos, maar had er geen last van een volgens de da was t ook niet erg (onze kat douchen met Shampoos Is echt geen optie :') ) maar sinds ik over ben op nutram is het over! Nutram heeft sinds kort ook 2 graan vrije versies die wil ik ook gaan proberen als de oude zak bijna leeg is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 09:29

Ontwormd zijn ze allemaal al :j

Ik bestel nu ook bij Zooplus en genoeg gezien inderdaad. Maar ik wil wel even ervaringen weten, voor ik hetzelfde probleem krijg als met de Orijen. Ik hou er niet van om teveel te wisselen, dus vandaar eerst even onderzoek voor ik wat bestel :j

Applaws lees ik meer goede reacties over. De rest ken ik nog niet, maar daar ga ik eens op googlen. Bedankt voor de info to zover in ieder geval. Meer is welkom :D

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:47

Misschien Almo Nature ook het uitzoek-werk waard?

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:57

Amanda schreef:
Ontwormd zijn ze allemaal al :j

Ik bestel nu ook bij Zooplus en genoeg gezien inderdaad. Maar ik wil wel even ervaringen weten, voor ik hetzelfde probleem krijg als met de Orijen. Ik hou er niet van om teveel te wisselen, dus vandaar eerst even onderzoek voor ik wat bestel :j

Applaws lees ik meer goede reacties over. De rest ken ik nog niet, maar daar ga ik eens op googlen. Bedankt voor de info to zover in ieder geval. Meer is welkom :D

Panacure is geen gewoon ontwormingsmiddel maar werk tegen andere soorten wormen waar de andere ontwormingsmiddelen niks tegen doen.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:41

Ik voerde eerst TOTW (graanvrij) deden ze het goed op maar die werd in een paar maanden tijd 20,- duurder, dus gekeken naar een goed alternatief. Nu voer ik met succes Porta 21 Grain Free.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:19

Hier krijgen ze Iams. Ook een hoog vleespercentage, maar bevat wel graan (dacht ik). Heb net een nieuwe zak gekocht: 3 kg voor 26€. Daar doe ik erg lang mee, aangezien ze maar een klein handje nodig hebben (ik voer ook met Smuldier namelijk). Alleen te koop in dierenwinkels en via internet, de supermarkt zal 'm niet hebben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:22

Iams gingen ze hier onwijs van stinken(naja, de ontlasting dan)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:26

Bij graanvrije brokken cq hoog vleesgehalte (en alle andere brokken) moet je goed opletten op het fosforgehalte. Dit kan bij een oudere kat voor blaasgruis problemen zorgen.

Ik ga ook overstappen op een ander merk zonder fosfor en met hoger vleespercentage, nl. Cat lovers gold

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 09:33

Bedankt tot dusver. Hij heeft de blaasgruis op zijn 4e gehad, Hij is nu 6 en sinds de behandelingen toen geen last meer. Hij heeft een tijdje op dieetvoer gestaan, maar sinds een half jaar weer op een gewone brok. Eerst RC indoor of sensible en nu dus Orijen.
Fosforgehalte is wel een goede om aan te denken :j

Edit: ik lees dat Acana de goedkopere variant is van Orijen, zelfde fabriek. Wel een lager eiwit gehalte (35% tov 42%). Applaws is 47%. In veel voer zit ipv granen ook rijst of mais.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:57

Voer zonder fosfor lijkt mij toch ook niet goed? Volgens mij hebben katten toch zeker een beetje fosfor nodig? :)

Overigens hebben katten een vrij hoge eiwitbehoefte dus een hoger is wel positief.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 12:13

Maar hierboven lees ik dat dat de oorzaak van de diarree kan zijn.
Waar ik overigens zelf mijn twijfels over heb, aangezien ze op vers een super ontlasting hadden. Nooit problemen. Ik baal er ook echt van dat mijn kater daar blaasgruis op ontwikkelt, want het liefst had ik ze weer op vers gehad. Maar goed, dan maar zoeken naar een goed alternatief.

Bij elk voer ben ik overigens percentages fosfor van 1 of 1,1% tegengekomen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:16

Hoog eiwitpercentage is idd belangrijk. Momenteel eten ze hills m/d ((eiwit:47,8%) vanwege 1 kat met suikerziekte en de andere gaat nog eens ontploffen als hij blijft verdikken. Alleen voor het klein poesje is het niet het meest geschikte voer maar die krijgt extra lekkers bij.

Ik wissel regelmatig van merk (al zal ik nu wss wel bij de hills blijven) en hoog eiwitpercentage was altijd het voornaamste criterium. En dan wel liefst 'echte' eiwitten en niet geliofyliseerde weet-ik-veel-wat extracten.
Of er wel of niet granen inzitten kijk ik niet echt naar.
En vers vlees vangen ze zelf.

Overigens zijn ze wel heel gemakkelijk qua brokken. Kan van de ene dag op de andere van merk veranderen, enkel brokken of nog wat natvoer/versvlees ernaast. De veelvraten vreten alles wat ik voor hun neus zet. En verteren het ook met gemak.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:19

Heb je Acana Regionals - Wild Prairie Cat al eens geprobeerd? ACANA REGIONALS: RIJK AAN VERS VLEES EN VERSE VIS (60 - 65%) AANGEVULD MET KLEINE HOEVEELHEDEN GROENTEN FRUIT EN KRUIDEN (35 - 40%) GEEN GRANEN

Misschien is dit wat? Orijen had mijn kat ook vaak diaree van en ook last met anaal klieren was een ramp, vers is hier ook geen optie, ze halen hun neus erover en lopen hard weg haha

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 12:25

Nee nog niet geprobeerd, daarom ook dit topic :j Eens kijken wat er allemaal is.
Heb je er zelf ervaringen mee? Dit voer staat inderdaad wel hoog op de lijst, naast applaws.
Nu kwam ik ook tegen dat Acana uit dezelfde fabriek komt als Orijen. Gaat dat niet dezelfde problemen geven?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:28

Acana heb ik zelf bij mijn kat vanaf kitten gebruikt, ik heb er nooit problemen mee! Orijen komt wel uit het zelfde fabriek, maar de ingredienten bij acana zijn anders en granen vrij. Orijen heeft zover ik kan herinneren van de curses destijds wel granen erin zitten al is het niet veel...

Mijn kat is nu 3 kg en 5 jaar jong, nooit problemen gehad kwa vacht (glanst als gek) gewicht (ook nie na stellerisatie!) en nooit problemen met ontlasting! ook merk ik dat bij Acana de haaruitval enorm mee valt vergeleken elk ander merk, scheelt ook weer een heel stuk. Ook is haar gebit vind ik vele malen beter als t gebit van de andere 2 katten (zijn van mijn moeder mijn kat is er later bijgekomen door relatiebreuk) en die zijn maar 1 tot 2 jaar ouder en ook overgewicht sinds de stellerisatie.

Overigens heb ik in een dierenzaak gewerkt enkele jaren en verkochten wij acana en orijen beide, en hoorde ook vaker de diarree klachten van orijen. Acana heb ik verder nooit klachten over gehoord, behalve kwa prijs hij is wel wat duurder maar ze eten er wel minder van.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 12:49

Acana is een stuk goedkoper. :))
Voor Orijen betaal je 27,90 voor 2,2 kg. Voor Acana 19,90 voor 2,5 kg.
Maar goed om te horen :j

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:53

Ik voerde Acana, daar deden ze het perfect op. Helaas echt al 1,5 jaar neit meer op voorraad bij zooplus en ik ken hier geen winkels in de buurt die het verkopen :(. Overigens scheelde het bij mij niet zo heel veel hoor, ik had 7 kg voor 50 of 60 euro geloof ik (visvariant).

Over gegaan op Orijen, maar dat eten ze niet.

Nu Almo Nature, dat gaat weer prima. Natvoer varianten vind ik relatief duur top het droogvoer. Droogvoer heb ik 12 kg voor 50 of 60 euro als ik het goed zeg nu, viel me echt heeeeeel erg mee!
Maar... Als Acana ooit weer op voorraad komt, ga ik weer over en dan hou ik de combinatie met natvoer van almo. Tot nu toe echt het fijnste voer.

Edit: Zo dan, alsof ik over de duivel spreek :=. Ze staan allemaal weer op vooraad _O-.
Nu meoten ze alleen even wachten, heb denk ik nog een kilootje of 8 staan van Almo :').
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 11-07-13 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:56

Ik voer Taste of the Wild. Katten doen het er beiden erg goed op, 2 jonge ex-katers van net een jaar. Ik vind het betaalbaar want doe met een zak van 6.8 2 maanden voor 2 katten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 13:02

Acana staat wel gewoon op de site van Zooplus, maar hebben ze dus niet? Dat is jammer -O-
Taste of the Wild zit qua prijs tussen Acana en Orijen in. Dus daar zou ik het niet voor laten.
Maar wat moet een kat met aardappelen, groente en fruit?
Cosma heb ik ook nog naar zitten kijken. Daar heb ik nu de snoepjes van en die vallen in goede smaak. Maar ze hebben geen droogvoer (of ik kan het niet vinden :+ ).

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:03

Ja, heb mn bericht ge-edit.. Heb er echt wel een jaar lang jacht op gemaakt, maar elke keer weer niet op voorraad, dus in nood eigenlijk overgegaan. Door dit topic weer even op de site gekeken en ze zijn nu wel weer bestelbaar. Jammer dat ik alleen nog zoveel almo heb :').

Ik dacht dat Taste of The Wild hetzelfde was als Acana? Ga even googlen. Aardappelen? Hmm..

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:08

Applaws voor mijn poes met suikerziekte en taste of the wild voor mijn hondjes zodat wanneer de poes per ongeluk wat vd hond pikt zijn suikers mooi laag blijven ;)

De kat doet het op applaws beter en de hond op taste of the wild, daarom kun je misschien het beste even van merken die je aanspreken wat uitproberen ?