help hond wil niet aporteren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

help hond wil niet aporteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 06:24

wie o wie weet er hoe ik mijn poedel noa op een leuk en lieve manier kan leren apporteren
het blok vind ze echt helemaal niets die sloopt ze liever
maar met de werpstok een bal gooien en terug brengen
nou ja terug ze gooit hem voor mijn voeten
en ze moet hem eigenlijk in mijn hand afgeven (dit omdat het cursus ook zo moet )
maar daar mogen we niet met de werpstok gooien
ik heb hier genoeg flossen en touwen met balletjes er aan maar ze blijft die werpstok het leukste vinden
en brengt de rest ook echt niet terug
wie weet hoe ik dit haar toch kan aan leren
ze heeft nu eg en veg gedaan een gaat in augustus voor ggb
en daar moet ze dat echt gaan doen en kunnen als ik ooit wil slagen (is geen must hoor maar lijk me zo gaaf)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 06:36

De beloning groter maken, dus als ze iets terug brengt, ruilen voor een blokje kaas of worst. In ieder geval iets wat hij graag lust, zodat apportt terugbrengen heel interessant wordt

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 06:41

janouk schreef:
De beloning groter maken, dus als ze iets terug brengt, ruilen voor een blokje kaas of worst. In ieder geval iets wat hij graag lust, zodat apportt terugbrengen heel interessant wordt

ze krijgt al wat lekkers een honden koekje
maar ga dat eens proberen kijken of dat helpt

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 06:51

janouk schreef:

Lijkt mij niet zo'n goeie techniek :n. Belonen met eten bij de apport is een grote no go. Enerzijds omdat de apport op zichzelf eigenlijk dé beloning zou moeten zijn. Anderzijds omdat belonen met eten ervoor zal zorgen dat de apport nog sneller losgelaten wordt (want zonder los te laten, kunnen ze geen eten aanpakken...).

Het is een discussie die zondag op onze hondenschool nog gevoerd is. Heel wat mensen lijken problemen te hebben met hun apport. Grote conclusie: spelen, spelen, spelen, spelen! Je kan niet apporteren, als je niet met je hond kan spelen. Stop de komende weken eens met die apporten weg te gooien, maar ga er mee spelen. Zorg dat je het enthousiasme zelf bent, rol mee over de grond, hang de zot uit bij trekspelletjes,... Maak die apport DE beloning, al is het omdat jij er zo enthousiast over bent.
Als het eenmaal leuk is, begin er dan simpele bevelen aan vast te hangen: Vast en los. Altijd met de nadruk op vast, en bij de los, in het begin altijd belonen door de apport terug te geven en terug vast te laten nemen.

Dus eerst die twee dingen onder de knie krijgen, dan pas denken aan écht apporteren...

Succes!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 06:52

als ze het balletje voor je legt met je voet ertegen stampen dat ze hem weer moet pakken. Geeft ze hem niet in je hand dan wordt er ook niet meer gegooid. Dan wel een commando eraan koppelen dat ze het moet geven.

Onze hond liep wel altijd met trots met een stok (dun stokje) apport vond ze maar niks. Heb toen een dunner ding gekocht van leer en dat mee genomen op wandelingen, dat gegeven en oooohhh wat knap wat heb jij? en wat ben je toch goed. Daarmee ook eerst het apporteren aangeleerd omdat ze dat ding wel leuk vond. Na een tijd weer hetzelfde opgebouwd met een houten apport. Ook bij deze apporten heb ik niet zelf van de grond opgetild, deed ik dat wel dan was het klaar. Daarbij deed ik het vaak ook maar 1 of 2 keer als ze het goed deed. Ging het minder dan ging ik de druk verlagen en stopte ik als ze het goed deed. Niet bezig blijven want het moet wel leuk blijven.

Nagano

Re: help hond wil niet aporteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 06:58

spelen doen wel echt heel veel hoor met flossen en zo
Joyce die tip vind ik goed ga ik proberen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:02

@ florenc
Mijn hond heeft zijn diploma reddingshond speuren en rivieren. En apporteert super.
En aangeleerd met beloning kaas.
Dus voor ons een prima methode.
Hij zit voor met het apport en houdt vast tot het commando los en legt het apport in mijn hand en krijgt dan pas de beloning.

Ik bestrijd jouw mening dat dit geen goede methode is.Praktijk ervaring bewijst anders.
Laatst bijgewerkt door janouk op 10-07-13 07:03, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:02

Ik lees even mee. Die van mij vind het heeeeeel leuk. Zo leuk, dat hij er keihard op af rent.... En er ook keihard voorbij rent :P

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 07:05

janouk schreef:
@ florenc
Mijn hond heeft zijn diploma reddingshond speuren en rivieren. En apporteert super.
En aangeleerd met beloning kaas.
Dus voor ons een prima methode.
Hij zit voor met het apport en houdt vast tot het commando los en legt het apport in mijn hand en krijgt dan pas de beloning.

Ik bestrijd jouw mening dat dit geen goede methode is.Praktijk ervaring bewijst anders.

ik ben ook voor het belonen hoor met iets lekkers
zo heeft ze de terug plaats oefening ook geleerd
alleen dit vind ze heel moeilijk en wil voor al spelen en dat kan niet op les dus wil ik het haar leren

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:09

Ik wil niet dat mijn hond speelt met het apport.
Bij het speuren moet hij het apport pakken en stil zitten tot hij het mij geeft. Ik wil dan geen drukte of enthousiasme, juist rust. En dan weer verder op het spoor. Concentratie en geen drukte.

Ympi

Re: help hond wil niet aporteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:32

Als de "speel" of "snoep" methode niet wil werken, kan je ook dit nog proberen. Lijkt mij eerder een aaneenschakeling van trucjes en zo opbouwen naar apporteren en zou daarom wel eens kunnen werken bij honden die echt apporteren om het apporteren zelf maar niets vinden.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... oXRBLlk5Dw